Asta trebuia ca sa zic acum 5 ani cand fiind de alta religie am inceput sa rasfoiesc din invataturile Ortodoxe.Pe aceea vreme nu stiam de Sfinti, nu stiam ce inseamna un Sfant, de ce este un Sfant si asa cum si acum multi comenteaza al doilea din poruncile Domnului:“Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ. Să nu te închini înaintea lor, şi să nu le slujeşti; căci Eu, DOMNUL, Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc fărădelegea parinţilor în copii până la al treilea şi la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc; şi Mă îndur până la al miilea neam de cei ce Mă iubesc şi păzesc poruncile Mele”. Această poruncă este împotriva creării unui idol, o reprezentare vizibilă a lui Dumnezeu. Noi nu putem crea nici o imagine care să-L descrie perfect pe Dumnezeu. Să-ţi faci un idol care să-L reprezinte pe Dumnezeu înseamnă să te închini unui dumnezeu fals. Pe vremea acea aveam alte idei, si sincer am si uitat de ele, nu mai stiu cum credeam ca este religia. Si asa am inceput ca sa ma apropiu de ortodoxie.Era toamna lui 2005, ne intorceam cu prietena in Iasi si m-am oprit la libraria Mitropoliei Clujului si mi-am luat o carete, si asta am ales asa, fara sa cunosc nimica despre Sfinti, cum se mai zice: am ales aleatoriu.Era o carte scrisa de un Sfant care mai apoi mi-a marcat viata.Era Sfantul Nectarie.
Sfantul Nectarie:
Cum am ajuns la Iasi?
Poate se aude ciudat, dar este adevarat, poate gresesc sau nu asta doar bunul Dumnezeu stie mai exact.Dar prin rau am ajuns la cel bun.Asta ar fi cea ce am zis mai sus.A face un fan-club inseamna o idolatrie,acum nu cred ca e bine sa povestesc despre fan-club, esentialul este ca a fost un mare pacat.Insa asa am cunoscut pe cineva care coresponda cu mine, si asa am ajuns in Iasi si mai apoi pe 8 Martie 2006 de ziua Sfantului Teofilact Marturisitorul sa ma convertesc si sa redevin crestin .
Cu mult timp inainte de asta, nu stiu data exacta dar cred ca peste 6 luni, mi-a iesit o ciuperca pe picior, care am leacuit cu mai mult feluri de medicamente, insa ba trecea si revenea imediat, si cat timp trecea era o pata inchisa rosie.Si incepea sa se extinda, era destul de mare cand a venit 15 octombrie, era prasnuit Sfanta Parascheva (14 oct),si a fost adus la mitropolia Moldovei si Moastele Sfantului Nectarie.Am stat la rand la pelerinaj din 14 octombrie seara pana a doua zii cand am ajuns in fata Moastelor Sfintei Parascheva si a Sfantului Nectarie.Ne am inchinat si am plecat acasa.Iar acasa am constat marea minune.Ciuperca a disparut, nu ramas nici o pata inchisa, ci a arata exact ca restul corpului, de parca era lipit pe picior si a fost desprins lipitura cea urata.
In aceasi zi a fost dus o particica din moastele de la mitropolie la o biserica noua din cartierul Alexandru cel Bun, unde s-a construit o adevarata catedrala.
Primirea Moastelor Sf.Nectarie 2006 15 oct.:
Si a mai trecut timpul , iar prin februarie 2008 am facut niste analize si a iesit foarte rau.Si tot cu ajutorul celor 2 Sfinti Sfinta Parascheva si a Sfantul Nectarie am ajuns foarte sanatos, de 2 ori mi-a iesit rezultatele rele si dupa ce am trecut pe langa moastele lor si rugandu-le sa ma ajute am ajuns la spital unde eram supus la ceva care solicita fizicul in viitor, aveam deja acul de la perfuzie in mana si asteptam randul pentru a face o extragere din corpul meu cu un ac ingrozitor de mare.Stand in rand a venit doctorul si a zis ca nu are rost sa mai astept ca rezultele au iesit altfel decat pentru ce stau, ca nu sunt pentru punctie.Si asa a doua zi m-am dus la un cabinet medical si am refacut analizele si au iesit foarte bune.Si de atunci am inceput sa particit la Sfantul Maslu la biserica cu mostele Sfantului Nectarie.
Sfantul maslu din Iasi:
Sunt foarte hranitoare aceste slujbe, era postul mare din 2008, cand o femeie avea draci si tipa ca un lup in biserica, parintele Lehaci parohul biserici , care este un parinte foarte bun, avand voce de aur, a reusit ca sa linisteasca acea femeie.Am multe amintiri placute de la acea biserica frumoasa .
Prohod biserica Sfantul Nectarie Iasi
Si nu pot uita nici de participarea Prea Sfantului Teofan,Mitropolitul Moldovei la slujba din duminica Infricosatei judecati a anului 2009,am fost acolo si a fost foarte hranitor.
Slujba IPS Teofan din Duminica Judecatii de apoi din biserica Sf. Nectarine 2009:
Parintele Lehaci a fost cu mostele Sfantului si la Onesti si Torino:
Sfantul nectarine la Onesti:
Sfantul nectarine la Torino:
La final va poftesc la biserica din cartierul Alexandru Cel Bun din Iasi in fiecare luni de la orele 18oo , Sfantu maslu mai are loc si Miercuri dupa ora 22oo, si Vinerea dimineata.
Manastirea Radu Voda din Bucuresti detine o alta particica din moaste.
Particele din moastele Sf. Ierarh Nectarie au fost donate Catedralei episcopale din Galati
Manifestarile religioase organizate de catre Episcopia Dunarii de Jos cu prilejul implinirii a 100 de ani de la punerea pietrei de temelie a Catedralei si implinirii a 10 ani de la aducerea la Galati a moastelor Sf. Apostol Andrei, au fost amplificate si de darul deosebit pe care IPS Efrem, Mitropolit de Ydra, Spetses si Eghina, l-a facut Catedralei episcopale din Galati, in sensul ca IPS Sa a donat Catedralei o mica particica din moastele Sf. Ierarh Nectarie de Eghina, facatorul de minuni si vindecatorul de boli, acestea ramanand alaturi de particelele din sfintele moaste ale Sfantului Apostol Andrei si ale altor sapte sfinti, pentru ca pelerinii si credinciosii sa li se poata inchina.
Si o alta parte a moastelor se afla la Sinca Veche:
Manastirea rupestra Sinca Veche
Manastirea rupestra Sinca Veche
Sinca Veche - Istoricul
Manastirea rupestra Sinca Veche este un vechi lacas de cult ce se afla la Sinca Veche, in cotul format de Muntii Fagaras si Perisani, la 45 de kilometri de Brasov si la 22 de kilometri de Fagaras. Locasul de cult se gaseste langa comuna Sinca Veche, sub dealul Plesu. Localitatea in sine se afla in centrul tarii la 30 de kilometri nord de Zarnesti, intre Cocoasa Persanilor la nord si podul peste paraul Bungetu la vest.
In localitatea Sinca Veche se poate ajunge usor cu masina, localitatea fiind amplasata la cativa kilometri de localitatea Persani, pe DN 68, intre localitatile Brasov si Fagaras. Biserica rupestra se afla la circa doi kilometri de localitatea Sinca Veche - toti localnicii cunoscand drumul si putand sa va ofere indrumarile necesare.
La Sinca Veche se vine pentru legendele si misterul lacasului de cult sapat in piatra. Acestui lacas i s-a dus vestea de "Templul Ursitelor", "Manastirea Sapata in Piatra" sau "Templul de la Sinca Veche", loc de reculegere, de implinire a dorintelor bune, dar si de oaresce fenomene paranormale - dupa parerea unora.
Cunoscut mai mult sub denumirea de "Templul Ursitelor", locasul de cult din Sinca Veche se banuieste ca are o vechime de aproximativ 7.000 de ani si se presupune ca ar fi apartinut aceleiasi civilizatii care a intemeiat "Templul Alb" din Insula Serpilor.
Sinca Veche apare in acte incepand cu secolul al XII-lea si este cunoscuta, pe langa numeroasele vestigii arheologice inca nevalorificate, gratie istoricului si filologului roman Gheorghe Sincai, a carui famile isi are radacinile aici.
Dat fiind faptul ca Sinca a fost o localitate la granita intre Romania si Imperiul Habsburgic, aceasta a avut o istorie mai napastuita, influentata de comunitatile care s-au perindat in timp pe aici.
Manastirea rupestra nu a putut fi datata cu precizie, versiunea mai des intalnita accepta ca an al aparitiei 1742, moment cand bisericile ortodoxe sunt interzise. Sunt pareri care spun ca manastirea exista de cateva mii de ani, avand origini dacice sau chiar mai inaintate.
In anul 1789 pastorul reformat din Fagaras scria despre manastire: "Manastirea este taiata in intregime in piatra de cariera si deci nu are acoperis. Este sapata cu pricepere, cu o munca uriasa, demna de mirare. Ferestrele sunt taiate lateral, atat de inguste incat calugarii cand slujesc se plimba cu cartile dupa razele soarelui".
Controversele asupra lacasului sunt legate nu numai de imposibilitatea datarii si a stabilirii originilor sale, a autorilor insemnelor de pe pereti, ci si de arhitectura. Biserica are doua altare, ceea ce ii face pe multi sa sustina ca nu are o origine crestina. Altii sunt de parere ca in timp peretii s-au surpat si au fost unite cele doua biserici, care au existat atunci cand comunitatea de monahi si-a marit numarul.
Istoricii spun ca templul este unic in lume, insa locul este controversat, iar opiniile sunt diverse. A fost folosit ca loc de refugiu si rugaciune de catre calugarii ardeleni haituiti de Maria Tereza in anii 1700, pentru a trece la catolicism. Cu toate acestea, in nici una din incaperi nu exista vreun semn al crucii.
Deci, toata lumea e de acord ca avem de-a face cu ceva unic. Ascunsa privirilor de un palc de padure, descoperi o adevarata biserica subterana. Pangarita si partial distrusa, de-a lungul timpului, din cauza prostiei si a lacomiei.
Sinca Veche - Stravechiul complex monahal
Drumul porneste din localitate si te conduce prin pustiu, pana la padurice, de unde mai urci cateva minute. Se ajunge apoi la o cruce mare si simpla, din beton, care indica inceputul drumului pe dealul in care se afla acest asezamant. In aceasta zona vegetatia este mult mai abundenta iar padurea este foarte deasa.
In cele din urma, se ajunge si la ceea ce acum se vede ca un fel de jumatate de umbrela intinsa peste colosul pigmentat cu diferitele straturi de gresie, cafenii sau rosiatice. Trebuie sa te apleci ca sa intri prin tunelul ingust, cat permite prelata montata temporar, dar in subteran te misti in voie, pana la altar.
In prima camera a asezamantului aflam o incapere relativ mare, cu bolta, al carei tavan a fost scobit, astfel incat, razele soarelui sa patrunda si sa lumineze intregul loc. Asemanarea cu o biserica, a carei clopotnita se deschide spre cer, este foarte mare.
Manastirea Sapata in Stanca are astazi un aspect mai trist si asta datorita "stradaniei" vizitatorilor de a scrijeli peretii si de a lasa urma trecerii lor pe acolo prin mult gunoi. Tot vizitatorii s-au ocupat si de modificarea configuratiei, largind deschiderile si ferestrele. Pacea de odinioara este deseori omorata de muzica celor veniti la gratar in zona.
Turla bisericii a fost ridicata din interior, in gresia moale, iar varful e ca un fel de fereastra, de unde o raza de lumina razbate exact in altar. Turnul interior, pe unde intra lumina zilei, este inalt de 10 metri si seamana cu o turla fara acoperis. Traditia populara spune ca pe acolo coboara energiile si ca dedesubt, in pamant, ar exista un tunel de comunicare pana la Cetatea Rasnovului.
Locasul de cult este compus din incaperi de cult si altare cu sculpturi ciudate. Aici au fost sapate noua incaperi, unite intre ele prin galerii. Cateva incaperi s-au surpat cu mult timp in urma, dar nu numai din cauza ploilor care au sapat in stanca, ci mai ales dupa ce tot felul de indivizi au spulberat pereti intregi, in cautarea unor ipotetice comori.
Chiar prin comuna Sinca Veche umbla si azi vorba despre activisti de partid care au folosit secera si ciocanul in speranta unei lovituri de pe urma aurului dacic. Acestor vandalisme se adauga si multimea de scrijelituri ramase de pe urma turistilor, de genul "Mimi plus Titi egal love", din cauza carora au fost distruse adevarate icoane "desenate" in roca.
A doua incapare, de dimensiuni mai mici, adaposteste si altarul acestui lacas. Simbolul asemanator lui Yin-Yang (o clepsidra) precum si Steaua lui David dau de gandit arheologilor si celor care studiaza istoricul locului.
Din intregul complex, doar in altar au supravietuit aceste doua urme ale trecutului. Mai sunt si unele semne despre care unii sustin ca ar insemna Iahve. Preotul de la Sinca Veche spune ca aceste insemne nu au mai mult de cateva decenii, dar ca atunci cand a intrat in slujba aici (acum mai bine de 30 de ani) aceste simboluri existau deja.
Sinca Veche - Vatra a multor traditii
Dupa parerea unora, aici au avut loc si fenomenele paranormale, viziuni si vise premonitorii. Aceste, spre intarirea misterului, sunt dublate de aparitia pe pelicula fotografica a unor sfere albe, invizibile in momentul fotografierii.
Dealul Plesu, pe care este construit Templul Ursitelor este locul unde tinerii din zona arunca, din cele mai vechi timpuri, o roata pe care leaga paie carora le dau foc. Localnicii au credinta ca astfel isi vor afla ursita si se vor casatori pana la sfarsitul anului. Traditia se respecta de trei ori pe an, de Sfantul Gheorghe, la Lasata Secului, inainte de Pasti si la Schimbarea la Fata a Domnului.
Localnicii vorbesc despre "Templul ursitelor", pentru ca in acest loc s-ar implini dorintele celor care vin sa se roage. Mai era si alta credinta, pastrata si azi, dar in mica masura, insa urmata cu strasnicie in vremuri imemoriale.
Oamenii din zona erau convinsi de puterea extraordinara care se ascunde sub piatra, asa ca intrau in galerii si lasau acolo icoane, haine, apa si mancare. Credeau ca lucrurile acelea se incarca astfel cu o energie deosebita, pentru ca apoi veneau, recuperau totul si consumau mancarea, purtand si hainele, iar icoanele erau duse acasa, in speranta ca vor transfera macar o mica parte din "sufletul" pamantului in caminul si in viata lor.
Sinca Veche - Starea actuala
Mai sus de complexul locasului rupestru s-a infiintat si o manastire in cinstea Sfantului Nectarie Taumaturgul. In privinta vechiului lacas, acesta este clasificat drept un monument de categorie A, in limbaj birocratic, ceea ce inseamna ca e de interes national, asa cum e trecut pe lista monumentelor istorice din tara asta.
Maria Bagiu - Marino, conform pseudonimului literar - a lucrat ca medic epidemiolog, la Brasov, iar in 2004 a iesit la pensie. In acelasi an ea a pus si bazele Fundatiei Ortodox-Culturale "Maica Sfanta - Bucuria Neasteptata".
Ea a descoperit grota inecata in vegetatia scapata de sub control, prin care stapani erau doar serpii. A reusit sa atraga in scurt timp de partea ei autoritatile locale, facand un parteneriat de pe urma caruia Primaria Sinca Veche i-a concesionat pamantul considerat sacru, in timp ce Consiliul Judetean Brasov a refacut drumul din comuna pana la biserica rupestra. La acestea se adauga un studiu geotehnic si geofizic asupra locului, intocmit in 2005.
Nu trebuie uitat proiectul de construire a "umbrelei" care va apara locul impotriva intemperiilor, realizat de Serban Sturdza, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania. Specialistii vor sa aplice o solutie tehnica ingenioasa, asa incat peisajul sa nu fie modificat. Se va incepe cu inlaturarea stratului de roca de la suprafata, care e deja alterat din cauza infiltratiilor, iar in locul sau va fi montat un amestec de argila si bentonita, armat cu geogrila, iar deasupra va fi asternuta o "patura" vegetala, "acoperisul" urmand sa stea pe o structura din lemn de cateva sute de metri patrati.
Sinca Veche - Moastele Sfantului Ierarh Nectarie Taumaturgul
Mai sus de acest stravechi locas de cult se afla o manastire de calugari ce poarta hramul Sfantului Ierarh Nectarie Taumaturgul. Paraclisul in care se savarsesc slujbele pastreaza cu cinste si o particica din Moastele Sfantului Nectarie.
Monahii sunt foarte primitori, iar slujbele se fac in mod regulat, spre o continua rugaciune. Staretul, care primeste cu multa bucurie pe tot omul, sta la cuvant de invatatura, fara graba, cu tot cel ce are nevoie de sfat.
Aici se gaseste si un frumos pangar, cu obiecte de calitate si foarte frumos lucrate. De asemenea, la miruit, parintele slujitor ofera inchinatorilor si o bucatica de vata imbibata cu mir de la Moastele Sfantului Nectarie.
Sinca Veche este un loc de liniste si rugaciune. Natura este darnica, iar monahii iubitori.
Teofilact-Elek 19 Aprilie 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu