Pr. Prof. Dr. Ene Braniste
Istoria si formele lui de manifestare
Printre cele dintâi si mai importante obiective ale cultului nostru
relativ (de veneratie) se aflã Sfânta Cruce, instrument binecuvântat al
rãscumpãrãrii obstesti si individuale a oamenilor. Obiect de torturã si
de groazã pentru pãgâni, ca si pentru evrei (''Blestemat este cel ce
spânzurã pe lemn ...''. Deut XXI, 23 si Gal. III, 13), Crucea a fost
sfintitã prin sângele dumnezeiesc scurs pe dânsa si a devenit instrument
de mântuire, obiect de cinstire, semn distinctiv si pricinã de mândrie
si de laudã pentru crestini. ''Cuvântul de cruce este smintealã pentru
iudei, nebunie pentru pãgâni, dar pentru noi (crestinii) mântuire,''
spune Sf. Apostol Pavel (1 Cor. I, 18, 23). De aceea, spune el în altã
parte, ''mie sã nu-mi fie a mã lãuda decât numai în Crucea Domnului
nostru Iisus Hristos ...'' (Gal. VI, 14. Comp. si Col. I, 20 si II, 14;
Efeseni II, 16 s.a.).
Încã de la început s-a acordat deci un cult
religios Sfintei Cruci, ca oricãrora dintre sfintele relieve care
aduceau aminte de jertfa mântuitoare a Domnului. Crucea este,
într-adevãr, cel dintâi obiect sfânt al religiei noastre, pe care
istoria ni-l înfãtiseazã clar ca bucurându-se de un cult relativ. Este
adevãrat cã Crucea originarã - aceea pe care s-a rãstignit Domnul - din
pricina împrejurãrilor istorice vitrege, care caracterizeazã istoria
crestinismului primar, va rãmâne pentru un timp datã uitãrii si
îngropatã sub temeliile templului pãgân, prin a cãrui zidire împãratul
Adrian cãuta sã acopere urmele materiale ale evenimentului Crucificãrii
si Învierii lui Hristos. Dar cinstirea semnului sfânt al Crucii era asa
de generalã în primele trei secole, încât ea nu avea adversari decât pe
pãgâni. Într-adevãr, unul dintre obiectivele atacurilor pãgâne împotriva
religiei celei noi era ''adorarea'' crucii de cãtre crestini care
scandaliza mentalitatea pãgânã si pe care pãgânii, neîntelegând-o, o
rãstãlmãceau si o denaturau, numind în derâdere pe crestini adoratori ai
Crucii (spaurolatrai, crucicolae). Dar tocmai atacurile acestea
constituie astãzi dovezi indirect despre existenta unui cult crestin al
Crucii în acea vreme. Apologetii crestini din secolele II si III sunt
nevoiti sã rãspundã si sã restabileascã adevãrul, justificând cinstirea
Crucii; asa fac, de exemplu, Tertulian, Minucius Felix, Origen s.a. Ceva
mai târziu (sec. IV), printre ultimii si cei mai înversunati adversari
ai Crucii, îl aflãm pe impãratul Iulian Apostatul, care reprosa
crestinilor: ''Voi venerati lemnul gol al Crucii, fãcând semnul ei pe
frunte si înscriindu-l la intrarea caselor voastre ...''.
Dar nu
lupsesc nici dovezile directe despre încrederea, cinstea si respectul cu
care crestinii înconjurau Sfânta Cruce în primele trei secole. Pe la
sfârsitul secolului II si începutul secolului III, Tertulian numeste pe
crestini cinstitori ai Crucii (Crucis religiosi). Cele mai vechi acte
martirice aratã pe martiri pecetluindu-se cu semnul Sfintei Cruci în
clipele dureroase ale judecãtii si pãtimirii lor sau închinându-se spre
locul în care le apare Sfânta Cruce în viziunile lor. Un mod de a
exprima pretuirea fatã de Sfânta Cruce era întrebuintarea deasã a
semnului ei în numeroase împrejurãri si momente din viata crestinilor
(la desteptarea din somn, la culcare, la masã, la muncã etc.), despre
care ne încredinteazã, de ex., Tertulian si Origen, precum si purtarea
ei ca amuletã protectoare de cãtre crestini.
Trecând de la textele
literare la monumente, arheologia ne aratã cât de des era reprezentat
semnul Sfintei Cruci în inscriptii, picturi, sculpturi, gravura
obiectelor portative (pe relicvarii, bijuterii, lãmpi, inele, monezi,
sigilii etc.), dintre care multe s-au pãstrat pânã azi. Din pricina
situatici speciale a crestinismului în primele trei secole, semnul
Sfintei Cruci e reprezentat însã, de obicei, pe cele mai vechi
monumente, în forme deghizate sau în simboluri, ca de ex., ancora,
tridentul, litera greceascã T (Crux commissa) sau monogramul, în
diferitele lui variante (Crux decussata, C sau CI etc.), care se
întâlnesc pe numeroase monumente funerare din epoca persecutiilor. Prima
reprezentare sigurã datatã a Crucii pe un monument crestin apare
incizatã pe peretele unei case din Herculanum, înainte de anul 79; alta o
gãsim mai târziu în inscriptia de pe un altar din Palmiria, din anul
134. În inscriptiile si epitafele din picturile catacombelor gãsim de
vreo 20 de ori semnul Crucii, iar ultimele descoperiri arheologice din
Palestina ne-au adus noi mãrturii cãÊsemnul crucii era folosit ca simbol
crestin pe osuarele din necropolele apartinând chiar membrilor primei
comunitãti crestine din Ierusalim.
Din sec. IV înainte, cinstirea
Crucii din devotia particularã crestinã ia o mare dezvoltare si începe
sã se manifeste în chip public, trecând în cultul obstesc si oficial al
Bisericii. La aceasta au contribuit îndeosebi douã evenimente istorice:
Cel dintâi e aparitia minunatã pe cer a semnului Crucii, prin care
împãratul Constantin cel Mare câstigã biruinta împotriva lui Maxentiu
(312); faptul acesta determinã pe împãrat si pe succesorii lui sã
desfiinteze prin legi speciale pedeapsa rãstignirii pe cruce, obisnuitã
pânã atunci la romani. De aici înainte, semnul Crucii ia locul vechilor
embleme pãgâne (dragonul sau altele) pe steagurile ostasilor (labarum),
pe scuturile lor, pe diademele si sceptrul împãratilor, pe monezi si
acte oficiale, pe diptice etc.; îl gãsim însã si pe monezi ale regilor
din provinciile periferice ale imperiului, crestinate mai de mult, cu un
secol înaintea lui Constantin cel Mare.
Al doilea fapt determinant
în evolutia ulterioarã a cultului Sfintei Cruci a fost descoperirea
(dezgroparea) Crucii originare, pe care a fost rãstignit Domnul;
descoperirea a avut loc pe la 326 si se datoreste stãruintelor Sfintei
Elena, conform unei traditii pioase, consemnatã la multi scriitori si
Pãrinti bisericesti din secolele IV-V, ca de ex., istoricul Eusebiu, Sf.
Chiril al Ierusalimului, Sf. Ambrozie, Fer. Ieronim, Teodoret, Rufin,
Socrate Scolasticul, Sozomen s.a. Toti acestia vorbesc si despre cultul
dat atât Sfintei Cruci întregi cât si pãrticelelor ei, dispersate în
lumea întreagã încã din sec. IV, precum atestã Sf. Chiril al
Ierusalimului; acestea erau mult cãutate, îmbrãcate în aur si argint si
purtate la gât, ca o bijuterie de mare pret, spun Sf. Ioan Gurã de Aur
si Sf. Paulin de Nola. ''Intreaga Bisericã din toatã lumea venereazã
cuiele cu care a fost tintuit Hristos si lemnul cinstit al Crucii,''
spune diaconul Rusticus.
Îndatã dupã descoperirea adevãratei Cruci,
cinstirea ei a fost încadratã în cultul liturgic al Bisericii. Punctul
de plecare al acestui cult public si oficial al Sfintei Cruci a fost
sfintirea din 13 septembrie 335 a marii biserici zidite de împãratul
Constantin cel Mare pe locul Calvarului si al Îngropãrii Domnului
(vestita bisericã a Sfântului Mormânt, sau Martyrion, cu basilica
Sfintei Cruci), în care a fost depusã, tot atunci, spre pãstrare, cea
mai mare parte a lemnului Sfintei Cruci, descoperitã de curând. Vederea,
atingerea si cinstirea acesteia deveni unul din obiectivele de
cãpetenie al multimilor de pelerini care începurã sã se îndrepte de acum
înainte cãtre Locurile Sfinte. Expunerea (arãtarea) si venerarea
liturgicã (publicã si solemnã) a Sfântului Lemn avea loc la început de
douã ori pe an: o datã la 13 septembrie (ziua în care, precum spune
pelerina apuseanã Egeria, a fost aflatã Sfânta Cruce) si a doua oarã în
Vinerea Patimilor. Ceremoniile sfinte care aveau loc în aceste douã zile
la Ierusalim le descrie pe larg, spre sfirsitul secolului IV, pelerina
Egeria.
Mai târziu, din pricina afluentei crescânde a
credinciosilor, venerarea generalã, solemnã, a Sfintei Cruci se fãcea în
trei zile consecutive din Sãptãmâna Patimilor: Joi, Vineri si Sâmbãtã.
Restituirea Sfintei Cruci, furate la 614 de cãtre regele Chosroes al
persilor, si depunerea ei solemnã (la 629-630) de cãtre împãratul
Heraclius în biserica Sf. Mormânt din Ierusalim adãugã o nouã strãlucire
cultului public al Sfintei Cruci. Dupã cinci ani (634), din pricina
pericolului crescând al invaziilor arabe asupra Pãmântului Sfânt, tot
împãratul Heraclius aduce Sf. Cruce la Constantinopol, depunând-o în
Biserica Sf. Sofia. Pãrti mici din ea se aflã împrãstiate în toatã lumea
crestinã (unele din ele ajungând si în tara noastrã).
Prin
veacurile VII-VIII, ceremonia liturgicã a expunerii si venerãrii publice
si solemne a Sfintei Cruci, din Vinerea Patimilor, a fost importatã si
în Apus.
Cât priveste întrebuintarea generalã a semnului Sfintei
Cruci si veneratia obsteascã de care se bucurã el în toatã lumea
crestinã din secolele III-IV înainte, e amintitã de numerosi Sf. Pãrinti
si scriitori bisericesti, dintre care amintim pe: Clement din
Alexandria. Sf. Ciprian, Origen, Sf. Ioan Gurã de Aur, Asterie al
Amasiei, Teodoret, Fericitul Augustin s.a. Dupã încetarea persecutiilor,
Crucea disimulatã în simboluri si Crucea monogramaticã cedeazã cu
încetul locul Crucii simple, latine (±) sau grecesti (±). Din sec. V
înainte, pietatea artistilor crestini începe sã împodobeascã figura
Crucii cu flori si piese scumpe (Crux gemmata), asa cum o întâlnim în
desene din catacombe, în celebrele mozaicuri din basilicile italiene
zugrãvite în acest timp (San Vitale, Sant'Apolinarie Nuovo si Mausoleul
Gallei Placidia din Ravena, Sf. Pudentiana din Roma s.a.), sau pe
sarcofagele pãstrate în muzeul Lateran din Roma.
Din sec. VI
înainte, devine frecvent Crucifixul (Crucea cu chipul Mântuitorului
rãstignit pe dânsa), care luã o mare dezvoltare mai ales în arta si
pietatea apuseanã. Legi ale împãratilor Teodosie si Valentinian au
interzis sculptarea, pictarea sau gravarea semnului Sfintei Cruci în
locuri necuviincioase sau în care ar fi riscat sã fie profanat prin
cãlcarea cu picioarele, ca de ex., pe pardoseala bisericilor, dispozitie
pe care mai târziu a consfintit-o si Sinodul trulan (692), prin canonul
73.
Sinodul VII ecumenic (Niceea 787), completat de sinodul local
din Constantinopol de la 869, formuleazã apoi oficial doctrina exactã a
Bisericii în ceea ce priveste cultul Sfintei Cruci si al sfintelor
icoane, precizând cã cinstirea datã icoanelor trebuie sã fie egalã cu
cea datã Sfintei Evanghelii si Sfintei Cruci. Dupã aceastã epocã,
cinstirea Sfintei Cruci luã un mare avânt si constatãm, mai ales în
cultul bizantin, noi forme si mijloace de a se manifesta, ca de ex.,
slujbele speciale alcãtuite în cinstea si spre lauda ei (ca Acatistul
Sfintei Cruci, vezi Ceaslovul Mare), care se adãugarã la cele mai vechi,
ale sãrbãtorilor închinate Sfintei Cruci, sau diferitele rugãciuni si
imne (canoane, condace, stihuri, tropare etc.), compuse de inspiratii
imnografi în acelasi scop si încadrate treptat în rânduiala diferitelor
slujbe sfinte din cãrtile ortodoxe de slujbã. Asa sunt, de ex.,
cintãrile din Octoih, pentru cele douã zile ale sãptãminii care au fost
închinate amintirii si cinstirii deosebite a Sfintei Cruci si a
Patimilor, adicã Miercurea si Vinerea. Prezenta nelipsitã a Sfintei
Cruci în toate lucurile scumpe evlaviei crestine: în sfintele locasuri
(mai ales în sfântul altar si deasupra tâmplei sau catapetesmei), în
casele credinciosilor, la mormintele mortilor din cimitrie, la margini
si rãspântii de drumuri sau în locuri unde s-au întâmplat nenorociri ori
fapte memorabile (crucile memoriale sau troitele de lemn sau de piatrã,
asa de larg rãspândite mai ales la noi, românii), constituie o altã
dovadã a pretuirii si respectului cu care evlavia ortodoxã a înconjurat
totdeauna semnul sfânt al Jertfei Domnului si al mântuirii noastre.
Cinstirea Sfintei Cruci în pietatea crestinã particularã si în cultul
liturgic (public) al Bisericii s-a manifestat, precum am vãzut pânã
acum, prin numeroase forme, ca de ex.: facerea semnului Crucii sau
închinarea si invocarea ei în diverse împrejurãri si momente, venerarea
lemnului Sfintei Cruci, pelerinajele, zidirea de biserici închinate
Sfintei Cruci, ca cele ridicate în sec. IV la Jerusalim si Roma,
cuvântãri si imne de laudã în cinstea Sfintei Cruci s.a. Dar cea mai
importantã formã este aceea a sãrbãtorilor, adicã a zilelor liturgice
anume orânduite de Bisericã spre venerarea (cinstirea si închinarea)
Sfintei Cruci, despre care am si pomenit, pe scurt, pânã acum,
referindu-ne la trecut.
II. Sãrbãtorile Sfintei Cruci în cultul ortodox
Cea mai veche si mai importantã dintre sãrbãtorile ortodoxe închinate
cinstirii Sfintei Cruci este Înãltarea Sfintei Cruci (''UfwaiV Vou
staurou sau Etauroyyaueia, Vozdvijenie Kresta), la 14 septembrie, pe
care, precum am vãzut, unii o numãrã între praznicele împãrãtesti. În
aceastã zi sãrbãtorim de fapt amintirea a douã evenimente, deosebite din
istoria lemnului Sfintei Cruci, despre care am pomenit mai înainte, si
anume:
Aflarea Crucii pe care a fost rãstignit Mântuitorul si
înãltarea ei solemnã în vãzul poporului, de cãtre episcopul Macarie al
Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie din anul 335.
Aducerea sau
întoarcerea Sfintei Cruci de la persii pãgâni, la anul 629, pe timpul
împãratului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste în
biserica Sfântului Mormânt (a Sfintei Cruci) din Ierusalim, dupã ce
patriarhul Zaharia a înãltat-o în vãzul credinciosilor, la 14 septembrie
630.
Dupã mãrturia unei cronici anonime, sãrbãtoarea Înãltãrii
Sfintei Cruci ar fi luat fiintã în anul 335; în acel an, în ziua de 13
septembrie, a avut loc sfintirea celebrei basilici construite de
împãratul Constantin cel Mare deasupra mormântului Domnului (Marturiou,
Martyrium), iar a doua zi, fiind adunati acolo cu acel prilej multi
episcopi si credinciosi, episcopul Macarie al Ierusalimului a arãtat,
pentru prima datã, de pe amvonul bisericii, sfântul lemn al Crucii
Rãstignirii, pentru ca sã-l vadã si sã-l venereze toti cei de fatã. De
atunci a rãmas definitiv ziua de 14 septembrie ca sãrbãtoare a
''Înãltãrii'' sau ''Arãtãrii'' Sfintei Cruci. Cu timpul, sãrbãtoarea
principalã de la 13 septembrie, adicã aniversarea anualã a sfintirii
bisericii lui Constantin, care prilejuise înãltarea solemnã a Sfintei
Cruci, a rãmas în umbrã si, desi a fost celebratã prin slujba zilei,
care figureazã încã în Mineiul ortodox pe septembrie (la ziua de 13), ea
a rãmas ca o simplã inainte-prãznuire a sãrbãtorii Înãltãrii Crucii, de
a doua zi (14 septembrie), pe care a trecut accentul principal. La
aceasta s-a adãugat si amintirea aflãrii Sfintei Cruci, care se
sãrbãtorea pânã atunci la date diferite: la unii în Vinerea Patimilor,
la altii în Lunea Pastilor.
Cu toate cã pelerina apuseanã Egeria
afirmã cã aflarea Crucii a avut loc în aceeasi zi în care s-a sfintit
biserica Sfântului Mormânt, adicã la 13 septembrie, se pare cã, la
început, Aflarea Sfintei Cruci si Înãltarea Sfintei Cruci au fost
sãrbãtori separate si serbate la date diferite, asa cum, de altfel, le
gãsim încã pânã astãzi la unele popoare crestine. Astfel, pe când
Înãltarea Sfintei Cruci se sãrbãtoreste pretutindeni (inclusiv la
catolici) la 14 septembrie, Aflarea Sfintei Cruci e sãrbãtoritã în
Biserica apuseanã la 3 mai: Inventio Sanctae Crucis, sãrbãtoare care
asociazã cultul Crucii cu Festivitãtile pascale, fiind la origine
aniversarea anualã a sfintirii basilicii Sfintei Cruci din Roma, ziditã
de Sfânta Elena în amintirea Crucii salvatoare, care se arãtase pe cer
fiului ei. Aici Sf. Elena a adus apoi o parte din lemnul Sfânt al Crucii
descoperite de ea, care se pãstreazã pânã acum. La abisinieni si în
Biserica din Alexandria, Aflarea Crucii se serbeazã la 4 mai, iar la
copti si la arabi la 6 martie. Ca o reminiscentã a vechii sãrbãtori a
Aflãrii Sfintei Cruci (de la 6 martie), trebuie privitã în calendarul
ortodox de azi Duminica a treia din Pãresimi, numitã a Sfintei Cruci.
Fiind sãrbãtoare de origine palestinianã, la început Înãltarea Sfintei
Cruci avea un caracter local. Serbarea ei era limitatã la Ierusalim,
unde, precum am vãzut, se pãstra lemnul Crucii Rãstignirii, de la
descoperirea lui pânã la 634 (635), când a fost dus la Constantinopol.
Procesiunea solemnã, prin care se cinstea odinioarã Sfânta Cruce în
Cetatea Sfântã, s-a pãstrat de altfel acolo pânã astãzi în rânduiala
slujbei din ziua de 14 septembrie. Cu timpul, sãrbãtoarea s-a întins si
în pãrtile Constantinopolului (sec. V), unde ceremonialul ei a primit o
nouã strãlucire si dezvoltare, mai ales din sec. VII, de când Sf. Lemn a
fost adus de la Ierusalim la Constantinopol (634-635), generalizându-se
treptat, pânã prin sec. VI, în toatã Biserica de Rãsãrit. În calendarul
roman, sãrbãtoarea a fost introdusã de papa Serghie I (687-701), care
era antiohian de origine, iar în Biserica Armeanã, Înãltarea Sfintei
Cruci face parte dintre primele cinci sãrbãtori mai mari si are datã
variabilã, fiind sãrbãtoritã în Duminica cea mai apropiatã de 14
septembrie (între 11-17 sept.).
Spre deosebire de alte praznice
împãrãtesti, Înãltarea Sfintei Cruci se serbeazã cu post, pentru cã ea
ne aduce aminte de Patimile si moartea Mintuitorului.
A doua
sãrbãtoare importantã a Sfintei Cruci este Duminica a treia din Postul
Pastilor, numitã Duminica Crucii, cu datã variabilã, instituitã la
Constantinopol în sec. VIII.
Caracteristica slujbei din acest douã
sãrbãtori principale ale Sfintei Cruci este ritualul scoaterii solemne
si venerãrii sau închinãrii Sfintei Cruci, care are loc între Utrenie si
Liturghie. El înlocuieste si aminteste ceremonia liturgicã a expunerii
(arãtãrii sau înãltãrii) solemne si a venerãrii generale a Sfintei
Cruci, care avea loc odinioarã la Ierusalim, apoi si la Constantinopol,
în Vinerea Patimilor din cultul bizantin, dar a pierdut din importanta
si strãlucirea de odinioarã, fiind eclipsatã de ritualul posterior al
Prohodului; în schimb, si-a pãstrat amploarea si importanta din vechime
la sirieni, la coptii egipteni si la armeni.
În calendarul ortodox mai avem încã douã sãrbãtori, mai putin importante, ale Sfintei Cruci (fãrã serbare), si anume:
Ziua de 1 august, care coincide cu începutul postului Sântã-Mãriei si
se numeste Scoaterea Cinstitului lemn al cinstitei si de viatã
fãcãtoarei Cruci, în amintirea liberãrii minunate a grecilor din robia
saracinilor, pe timpul împãratului Manuel Comnean (sec. VII), cu
ajutorul Sfintei Cruci.
La Constantinopol se serba prin procesiunea cu lemnul Sfintei Cruci. În unele biserici (rusesti) se face sfintirea apei mici.
Altã sãrbãtoare (fãrã tinere) a Sfintei Cruci este la 7 mai, când
prãznuim pomenirea arãtãrii semnului Sfintei Cruci pe cer în timpul
împãratului Constantie (fapt petrecut probabil la 351 si relatat într-o
scrisoare a Sfântului Chiril al Ierusalimului cãtre împãratul
Constantie). Slujba zilei aminteste acest eveniment, slãvind Sfânta
Cruce (vezi Mineiul pe mai, ziua 7).
În cadrul Octoihului, avem, de
asemenea, douã zile pe sãptãmânã consacrate cinstirii speciale si
permanente a Sfintei Cruci în serviciul divin zilnic al Bisericii
Ortodoxe, si anume miercurea si vinerea. În aceste zile, cântãrile
Octoihului de la toate glasurile, care se combinã cu cele ale sfintilor
din Minei, cinstesc Patimile Domnului si Crucea Rãstignirii,
instrumentul pãtimirii Lui si altarul pe care Iisus S-a adus pe Sine
jertfã pentru mântuirea lumii.
joi, 20 septembrie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Legaturii Ortodoxe
- MITROPOLII, ARHIEPISCOPII, EPISCOPII ROMÂNEŞTI
- Mitropolia Moldovei si Bucovinei (http://www.mmb.ro/)
- Mitropolia Ortodoxă Română a Europei Occidentale şi Meridionale (http://www.mitropolia-paris.ro/)
- Mitropolia Ortodoxa Romana pentru Germania si Europa Centrala (http://www.mitropolia-ro.de/)
- Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Fleacului şi Clujului (http://www.arhiepiscopia-ort-cluj.org/)
- Episcopia Dunarii de Jos (http://www.edj.ro/)
- Episcopia Sloboziei si Calarasilor (http://www.sf-esc.ro/)
- Episcopia Caransebesului (http://www.episcopia-caransebesului.go.ro/)
- Episcopia Ramnicului (http://www.episcopia-ramnicului.ro/)
- Arhiepiscopia Tomisului (http://www.arhiepiscopia.tomrad.ro/)
- The Romanian Orthodox Episcopate of America (http://www.roea.org/)
- BISERICI, MĂNĂSTIRI, PAROHII ROMÂNEŞTI
- Mănăstirea Golia, Iaşi, Romania (http://www.golia.ro/)
- Mănăstirea Horaiţa (http://horaita.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sihăstria (http://sihastria.mmb.ro/)
- Mănăstirea Secu (http://secu.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sfânta Maria - Techirghiol (http://www.sfanta-maria.ro/)
- Romanian Monasteries (http://www.romanian-monasteries.go.ro/)
- Mănăstiri din Bucovina (http://www.manastiri-bucovina.go.ro/)
- Mănăstirea Putna (http://www.manastirea-putna.go.ro/)
- Mănăstirea Cernica (http://www.cernica.go.ro/)
- Mănăstirea Tismana (http://www.manastirea-tismana.go.ro/)
- Mănăstirea Cozia (http://www.manastirea-cozia.go.ro/)
- Mănăstirea Frăsinei (http://www.manastirea-frasinei.go.ro/)
- Mănăstirea Vladimireşti (http://www.manastirea-vladimiresti.go.ro/)
- Mănăstirea Afteia (http://www.manastirea-afteia.go.ro/)
- Mănăstirea Stelea (http://www.manastirea-stelea.go.ro/)
- Mănăstirea Bogdana, Rădăuţi (http://www.bogdana.ro/)
- Parohia "Sf. Ioan Botezătorul", Bîrnova, Iaşi (http://parohiabarnova.tripod.com/)
- Biserica "Sf. Elefterie", Bucuresti (http://www.sfelefterie.go.ro/)
- Biserica Stavropoleos, Bucuresti (http://stavropoleos.starnets.ro/)
- Biserica "Sf. Silvestru", Bucuresti (http://biserica-sfantul-silvestru.ines.ro/)
- Biserica Schitul Magureanu, Bucuresti (http://www.schitulmagureanu.org/)
- Biserica Sfantul Stelian-Lucaci, Bucuresti (http://www.bisericasfstelian.ro/)
- Parohia Serban Voda, Bucuresti (http://users.pcnet.ro/serbanvoda/)
- Catedrala Ortodoxa Romana Tirgu-Mures (http://wwwold.netsoft.ro/catedrala/)
- Sfinta Manastire Iezer (http://www.geocities.com/Athens/Delphi/9202/)
- Parohia Vascauti (http://www.geocities.com/ghedani/)
- Parohia Tubingen (http://parohia.tuebingen.free.fr/)
- Biserica Ortodoxa Romana "Sf. Nicolae", Vancouver, Canada (http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/1303/)
- Biserica "Sf. Parascheva", Boston, SUA (http://www.SaintParascheva.org/)
- Biserica Ortodoxă Română "Sf. Ioan Botezătorul", Montreal (http://www.bor-montreal.ca/)
- Biserica "Sfântul Apostol Andrei", Mississauga (http://www.sfapostolandrei.com/)
- SITE-URI ALE ALTOR BISERICI ORTODOXE
- Manastirile Athosului si Meteorele (http://jp.rdsar.ro/)
- Mount Athos (http://www.inathos.gr/athos/en/)
- ECCLESIA - The Site of the Church of Greece (http://www.ecclesia.gr/English/EnIndex.html)
- Greek Orthodox Patriarchate of Alexandria and all Africa (http://www.greece.org/gopatalex/)
- Greek Orthodox Archdiocese of America (http://www.goarch.org/)
- Ecumenical Patriarchate of Constantinople (http://www.patriarchate.org/)
- The Monastery of St. John, Theologian, Patmos, Greece (http://www.theplaka.com/patmos/msj/index.htm)
- Meteora (http://www.culture.gr/2/21/212/21207a/e212ga02.html)
- Serbian Orthodox Church (http://www.spc.org.yu/)
- Serbian Orthodox Diocese of Raska and Prizren (http://www.kosovo.com/default1.html)
- Russian Orthodox Church (http://www.russian-orthodox-church.org.ru/)
- Bulgarian Orthodox Church (http://bulch.tripod.com/boc/)
- The Armenian Church Directory (http://www.cilicia.com/armo_church_directory.html)
- Orthodox Patriarchate of Georgia (http://www.patriarchate.ge/eng/en.htm)
- Patriarhia de Alexandria (http://www.greece.org/gopatalex/)
- The Church of Albania (http://www.orthodoxalbania.org/)
- The Church of Poland (http://www.orthodox.pl/)
- The Church of the Czech and Slovak Republics (http://www.pravoslav.gts.cz/)
- Syrian Orthodox Church (http://www.syrianorthodoxchurch.org/)
- St Nicholas Russian Orthodox Church, Dallas, Texas (http://www.orthodox.net/)
- Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America (http://www.antiochian.org/)
- Biserica Ortodoxa a Finlandei (http://www.ort.fi/)
- Valamo monastery in Finland (http://www.valamo.fi/)
- Orthodox Monasteries in North America (http://omna.nettinker.com/)
- The Cathedral Church of St. John the Baptist (http://www.stjohndc.org/)
- Indian Orthodox Church (http://www.indianorthodoxchurch.com/)
- Ecumenical Patriarchate - The Orthodox Metropolis of Korea (http://orthodox.or.kr/english/e_main.htm)
- PAGINI PERSONALE
- Poezii crestin ortodoxe (http://serafim.golia.ro/poezii/)
- Pagina ortodoxa (http://www.homepagez.com/ortodox/index.html)
- Sfaturi Ortodoxe (http://www.sfaturiortodoxe.ro/)
- Nistea's Page (http://www.nistea.com/)
- Pagina monahului Savatie Baştovoi (http://www.ournet.md/~crestin/)
- PAGINI DIVERSE
- BIBLIA sau Sfinta Scriptura (http://biblioteca.golia.ro/biblia/)
- Filocalia - treptele desavarsirii ortodoxe (http://www.filocalia.ro/)
- Biserica Ortodoxa Romana - Crestinism (http://www.crestinism-ortodox.ro/)
- Revista "Ideea crestina" (http://www.ideeacrestina.8m.com/)
- Revista "Biserica si problemele vremii" (http://www.bpv.8m.com/)
- OrthoLogia - jurnal de apologetica ortodoxa (http://www.ortho-logia.com/)
- Seminarul teologic liceal "Veniamin Costachi", Mănăstirea Neamţ (http://www.semmnt.ro/)
- Early Church Fathers (http://www.ccel.org/fathers2/)
- Theologic Systems (http://www.theologic.com/)
- Protopresbyter Alexander Schmemann Web Site (http://www.schmemann.org/)
- Romanian Christian Orthodox Page (http://www.plasticsusa.com/ortho/index.htm)
- Saint John Maximovitch Eastern Orthodox Web Page (http://saintjohnwonderworker.org/)
- The Saint John Chrysostom Webpage (http://www.chrysostom.org/)
- Orthodox Resources (http://orthodox.phpbase.net/)
- Conferinţe şi predici audio mp3 ale duhovnicilor români (http://www.resurse-ortodoxe.com/)
- OrthodoxWiki (http://orthodoxwiki.org/Main_Page)
- ALTELE
- Resurse Ortodoxe Romanesti (http://ortodox.tripod.com/)
- Orthodox Christian Links (http://www.geocities.com/Athens/7734/orthlink.htm)
- TheoLogic Systems: Orthodox WorldLinks (http://www.theologic.com/links/)
- The Orthodox Christian Foundation (http://www.ocf.org/)
- Creştinism Ortodox - Ortodoxia pe Web: catalog, clasamente, motor de căutare (http://ro.orthodoxlinks.info/)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu