Suntem foarte familiarizati in ziua de azi cu sintagme precum societate secularizata, consumerism
etc. Toate vorbesc despre atitudinea actuala a societatii in general si
a omului, in particular. De fapt, de societate nici nu ar trebui sa ne
pese, ci de om, caci Hristos a venit sa mantuiasca oameni, nu societati,
de aceea El nu a oferit doctrine, ci viata vesnica.
Vorbind asadar de om, vedem in el astazi
- adica in noi - o tendinta din ce in ce mai puternica de a evita
munca. Agricultura - urmand modelul vestic - se supratehnologizeaza,
fabricile se robotizeaza si omul incepe sa nu-si mai gaseasca locul in
nicio zona de productie masiva. In loc ca el sa produca, omul insusi
devine produs. Dar acest lucru nu este fara voia lui, iar semnele
acestui fapt se vad la tot pasul, in modul in care el se manifesta in
celelalte aspecte ale vietii.
Prefera sa mearga cu masina, chiar daca
are de mers doar cativa kilometri. I se pare iesit din comun sa faca
altfel. Ii place sa evadeze in natura. Dar nu se poate dezminti: prefera
natura cea mai apropiata, accesibila din masina. Doreste sa manance
rosii gustoase, blestamand alimentatia artificiala care i se ofera; cu
toate acestea, nu este dispus sa faca un efort pentru a le gasi (nu mai
vorbim a le produce); le cumpara intotdeauna de la supermarketul de
langa el. Chiar si iarna.
Pentru astfel de oameni, Uniunea
Europeana - si toate celelalte suprastructuri - sunt "nevoite" sa
inventeze criterii de selectie care sa favorizeze forma, marimea si
aspectul, in detrimentul calitatii adevarate, si pana la urma a vietii.
Aceasta pentru ca omului zilelor noastre ii place sa creada despre sine
ca "traieste bine", confundand de fapt "binele" cu comoditatea.
Aceasta apetenta pentru lipsa de efort
este motivul pentru care societatea ne transforma intr-o gloata de
oameni lancezi, cu mintea greoaie si usor de manevrat. Viitorul pe care
ni-l pregatim - noua si poate mai ales copiilor nostri - este acela al
unor fiinte cu aparenta de oameni, dar in fapt aducand mai mult a
animale dresate.
Si acest viitor - pe care il traim si acum partial - este biruinta lenei.
Dar daca suntem crestini, nu putem lasa
acest lucru sa ni se intample. Caci noi stim ca "putin aluat dospeste
toata framantatura". De asemenea stim ca biruinta patimii vine prin
dobandirea virtutii opuse. Daca suntem crestini, vom avea deci o
atitudine inversa, vom cauta intotdeauna drumul mai greu. Cand lucrurile
ne vor parea usoare, ne vom pune semne de intrebare, binestiind ca
toate lucrurile - si mai ales comoditatea - au un pret, iar acest pret
este foarte probabil sa fie sufletul nostru.
Paul Cocei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu