Fraţilor, trebuie să
ştiţi că un creştin care merge la biserică are 14 reguli canonice de
bună cuviinţă, dacă vrea să-i folosească sfânta biserică. Dacă nu le
împlineşte, se duce la biserică spre osândă.
Am să vă spun regulile de bună cuviinţă pentru un creştin care merge la sfânta biserică.
Dacă vreţi să fiţi fii cu adevărat ai
Bisericii lui Hristos celei dreptmăritoare, care ne naşte pe noi prin
apă şi prin Duh la Botez, de aproape 2000 de ani, în Biserica lui
Hristos, care este stâlp şi întărire a adevărului, să ştiţi regulile de
mergere la biserică, după cum urmează :
1. Prima condiţie canonică
pentru a merge la Sfânta Biserică este să te ierţi cu toţi. Dacă merge
mama la biserică, sau tata, să zică: " Iertaţi-mă, măi băieţi !
Iartă-mă, soţie!"
2. A doua condiţie canonică.
Când mergi la Biserică să duci un mic dar din casa ta. Măcar o
lumânărică, măcar un bănuţ, o prescură, un pahar de vin, ce poţi. Că
prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserică se binecuvintează toată
averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu.
3. A treia condiţie canonică.
La biserică este bine să mergi mai de dimineaţă, ca să poţi apuca
Evanghelia Învierii de dimineaţă şi Slavoslovia. Şi totodată dacă te
duci mai devreme, te poţi închina liniştit, nu-i lume multă la biserică,
te duci la locul tău fără să deranjezi slujba.
4. A patra condiţie canonică.
Totdeauna bărbaţii în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar
femeile în partea stângă. Şi în ordinea aceasta trebuie să stea în
biserică: bărbaţii bătrâni în frunte, cei mai puţin cărunţi la spate,
cei mai tineri în spatele lor, flăcăii şi băieţii tot aşa. La fel şi
femeile. Iar între bărbaţi şi femei, să lăsaţi o cărare în biserică, ca
să meargă cine vine să se închine şi să ducă darul la Sfântul Altar.
5. A cincea condiţie canonică este să nu vorbiţi în biserică, că este mare păcat. Dacă este mare nevoie să vorbeşti, vorbeşte în şoaptă sau prin semne.
6. A şasea condiţie canonică.
Dacă mergi la biserică, să nu ieşi până nu se termină slujba. Numai,
Doamne fereşte, dacă eşti bolnav, sau dacă păţeşti ceva. Dar altfel să
nu ieşi, că, dacă ieşi înainte de terminarea Liturghiei, eşti asemenea
cu Iuda, care a ieşit de la Cina de Taină, unde erau la masă Mântuitorul
cu Apostolii şi s-a dus şi L-a vândut pe Hristos. Aşa arată Sfântul
Ioan Gură de Aur.
7. A şaptea condiţie canonică pentru
cei ce merg la biserică. Când vă închinaţi la sfintele icoane, să nu
sărutaţi sfinţii pe faţă , că-i păcat. Nu-i voie. Dacă sfântul este
pictat în picioare, îi săruţi picioarele, dacă este pictat pe jumătate,
îl săruţi la partea de jos.
8. A opta condiţie canonică.
Să ştiţi că după ce dă preotul binecuvântare de Sfânta Liturghie,
nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică sau să mai
ducă daruri la altar, că este mare păcat.
Când auzi că zice preotul : "
Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh,
totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor ", este gata ! De atunci
fiecare stă la locul lui liniştit, nu se mai duce să se închine. Chiar
de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumânare şi cu prescură, le dai la
urmă.
Că din timpul acela preotul intră în
Sfânta Liturghie şi nu mai are timp să ia darul. Că dacă te duci şi el
se opreşte de la Liturghie, îi rămân o mulţime de rugăciuni şi are
păcat. Deci darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de
Liturghie.
De atunci înainte nu mai este voie nici
să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte
Sfânta Liturghie.
9. A noua condiţie canonică.
Creştinii trebuie să stea în genunchi când se sfinţesc preacuratele
daruri, când se cântă : " Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm...
!" Alţii stau în genunchi şi la Evanghelie. Nu-i o greşeală. La Axionul
Maicii Domnului şi la Tatăl nostru, atunci se stă. Şi după ce se cântă
Tatăl nostru se face sărutarea păcii. Aşa se făcea înainte. Acum în
unele biserici s-a uitat.
Cei ce au dezlegare şi vor să se
împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să-şi ceară iertare de la
toţi, de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri. Dacă sunt bărbaţi,
se duc la cei mai bătrâni oameni din frunte şi de la care au avut vreo
supărare, Doamne fereşte, să ceară iertare : " Iartă-mă, frate !
Iartă-mă, cumetre sau vecine !"
La fel şi femeile să se ducă la cele mai
bătrâne şi să ia iertare, să le sărute mâna, iar acelea să le sărute pe
frunte. Această rânduială se face înainte de a merge la Sfânta
Împărtăşanie. Şi apoi iei o lumânărică aprinsă şi la iconostas o dai în
mâna paraclisierului; nu mergi cu ea înaintea preotului, în faţa
Sfântului Potir.
Pentru că în faţa Sfântului Potir, când
mergeţi, nu aveţi voie să fiţi cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceţi
Sfânta Cruce, că-i mare primejdie. Mulţi, făcând cruce, s-a întâmplat că
au lovit Sfântul Potir, pe preot, şi au vărsat Sfintele. S-a întâmplat
în multe biserici.
Eu am păţit-o. A venit unul de la Sasca
Mare la împărtăşanie; eram stareţ la Mănăstirea Slatina, şi m-a lovit
peste Sfântul Potir şi, dacă nu-l ţineam, îl zvârlea în mijlocul
bisericii. Aveam Sfintele în el. Şi tot mi-a vărsat cele nouă cete
îngereşti. Trei au căzut din acelea. Am avut de făcut canon şi
rânduială.
Un băieţan când şi-a făcut cruce, a dat
peste Sfântul Potir. Şi dacă nu-l ţineam strâns mi-l vărsa tot şi nu mai
puteam să fiu preot din cauza asta . A încremenit şi el. Şi doar le-am
spus, că erau sute de oameni cu lumânări aprinse : " Nu mai faceţi cruce
când ajungeţi în faţa Sfântului Potir, şi lumânările lăsaţi-le colo la
iconostas !"
Când mergi în faţa Sfântului Potir pui
mâinile cruciş pe piept. Şi atunci preotul ia cu linguriţa Preasfintele
şi Preacuratele Taine şi ţi le dă să le mănânci.
10. A zecea condiţie canonică.
După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la
uşa diaconească, ca acolo să-ţi dea anaforă şi un păhăruţ de vin. Apoi
treceţi la strană sau în pridvor, să vă citiţi molitfele sau rugăciunea
de mulţumire după Sfânta Împărtăşanie.
Trebuie să ştiţi că nimeni nu are voie
să se împărtăşească dacă nu şi-a citit rugăciunile de împărtăşire (
molitfele ). Apoi, cele de mulţumire.
Cel ce s-a împărtăşit, nu mai are voie
să sărute mâna preotului. Până nu stai la masă nu mai ai voie să săruţi
nici sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă
poţi să săruţi mâna şi sfintele icoane.
După împărtăşanie n-ai voie să scuipi
trei zile şi trei nopţi. Aşa-i după rânduială canonică. Dar măcar până a
doua zi, măcar 24 de ore să ţineti minte. Dar, trei zile arată cartea.
Aşa este după Sfânta Împărtăşanie.
Cei căsătoriţi, care vor să se
împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăţia în
familie, măcar trei zile, iar după ce s-au împărtăşit să ţină măcar două
zile. Iar în posturi, trebuie să trăiască toate zilele în curăţie.
11. A unsprezecea condiţie canonică.
Cel ce a venit la biserică dintr-o familie, se cheamă apostolul
familiei. El trebuie să ia sfânta anaforă pentru toţi cei de acasă.
Cei de acasă n-au voie, Doamne fereşte,
în Duminici şi sărbători, să mănânce ceva, până nu vine cel de la sfânta
biserică, să le aducă sfânta anaforă, să se împărtăşească cu sfânta
anaforă în locul Preacuratelor Taine. Că sfânta anafora pe greceşte se
cheamă antidoron, adică contra chip, ţine locul Preacuratelor Taine
pentru cei ce nu pot să se împărtăşească.
Duminica şi în sărbători, în timpul
Sfintei Liturghii, n-ai voie să faci mâncare, că este mare păcat. Fă
mâncarea de sâmbătă seara şi pune-o undeva la rece, că aveţi acum
frigidere, şi o încălzeşti când veniţi de la biserică. În caz de mare
nevoie, după ce ieşi de la Sfânta Liturghie, ai voie să faci mâncare.
Dar în timpul Sfintei Liturghii, când preotul leagă cerul cu pământul şi
scoate părticele pentru milioane de suflete, tu să nu te apuci atunci
să faci mâncare, că-i mare păcat !
Aşa a fost la strămoşii noştri.
Întrebaţi bătrânii, că aşa ţineau înainte ! Nu se făcea mâncare
Duminica. Este mare păcat. Nu-i voie să faci focul şi să faci mâncare
când preotul face dumnezeiasca Liturghie pentru atâtea milioane de
creştini, unde mijloceşte iertarea atâtor suflete, şi pentru cei din iad
şi pentru cei din ceruri şi pentru cei de pe pământ.
12. A douăsprezecea condiţie canonică.
Cel ce a fost la sfânta biserică, când a zis preotul : " Cu pace să
ieşim ! Întru numele Domnului" şi a făcut otpustul, adică sfârşitul
Liturghiei, face trei închinăciuni în mijlocul bisericii şi merge acasă.
De la biserică să nu se oprească până la
uşa lui. Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la crâşmă sau la
joc, că atunci e vai de el. A început cu Dumnezeu şi termină cu
diavolul. Că aşa face vrăjmaşul : " Da, oare să mă duc pe la cutare
cumătru?; dar, să mă duc până la cutare?; dar, să merg oleacă la crâşmă?
".
Bucuria diavolului că te-a scos din
raiul lui Dumnezeu şi te duce în iad, căci crâşma este gura iadului. Aşa
o numesc toţi Sfinţii Părinţi.
Dracul, când ai intrat în crâşmă îţi
bate trei cuie. Primul cui, când ai pus piciorul pe pragul crâşmii; al
doilea, când ai stat pe scaun la masă, în crâşmă; şi al treilea, când ai
luat primul pahar. Pe urmă eşti al lui; te ţine el acolo, nu scapi
degrabă. Ţi-a bătut trei cuie.
Deci, de la uşa bisericii du-te direct acasă !
13. A treisprezecea condiţie canonică.
Când mergi acasă, zi o rugăciune la sfintele icoane şi când toţi stau
la masă, tu să le povesteşti ce ţi-a rămas şi ţie în cap de la biserică.
" Uite, a fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare; preotul a ţinut
predica cutare; uite aşa a cântat dascălul, aşa frumos a fost !", ca să
audă şi cei ce n-au putut merge la biserică, din motive binecuvântate.
14. A paisprezecea condiţie canonică.
După ce ai stat şi tu la masă, să te odihneşti două ore. Apoi trebuie
să te duci în Duminici şi sărbători să faci vizite şi să cercetezi pe
cei bolnavi şi săraci.
Dacă ştii un bătrân bolnav sau o femeie
bolnavă sau un copil, sau cineva care zace de mulţi ani, du-te şi-l
cercetează, că auzi ce spune Hristos în ziua Judecăţii : "Bolnav am fost
şi nu m-aţi cercetat" (Matei 25, 36).
Dacă nu poţi duce un dar cât de mic la
cel bolnav, du-te şi-i spune un cuvânt de mângâiere : " Rabdă, frate !
Roagă-te lui Dumnezeu că te iubeşte ! Dumnezeu, pe care-L iubeşte, îl
ceartă. Şi dacă ai să rabzi în lumea asta, n-ai să mai rabzi dincolo.
Aşa a răbdat Iov, aşa a răbdat Lazăr !"
Deci regula a paisprezecea este să cercetăm pe bătrâni şi pe cei bolnavi în Duminici şi sărbători.
Acestea sunt pe scurt cele paisprezece
reguli de bună cuviinţă pentru creştinii care merg la sfânta biserică în
Duminici şi în sărbători.
Parintele Cleopa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu