In ultimii ani, s-a constituit o adevarata "moda", in randul celebritatilor si nu numai, din oficierea Tainei Nuntii si Tainei Botezului in aceeasi zi. Altfel spus, din ce in ce mai multi tineri aleg sa se casatoreasca religios abia dupa ce dau nastere pruncilor.
Daca pentru bunicii si strabunicii
nostri, celebrarea unui dublu eveniment de acest fel, ce presupunea a da
nastere unui copil in afara Tainei Cununiei,
era daca nu de neconceput, cel putin unul ce purta pata rusinii si
constiinta nefirescului, astazi, se doreste ca un astfel de obicei sa se
impuna drept "firesc" in "peisajul" contemporan al vietii sociale si
religioase.
Realitatea ne arata ca generalizarea
acestui obicei, ce se vrea un semn de "emancipare", poarta totodata
pecetea unei lumi si vieti tot mai secularizate, tot mai instrainate de
Dumnezeu si de valorile crestine.
Sub asaltul pacatelor si
patimilor (unele dintre ele aflate chiar sub "paravanul" legii, precum
libertinajul sexual, avortul si homosexualitatea), Taina Casatoriei este
supusa unui dureros proces de relativizare. Opinia potrivit careia
dragostea nu se intemeiaza pe un document (casatoria civila) si nici pe
primirea binecuvantarii lui Dumnezeu (casatoria religioasa), specifica
pespectivei "moderniste" isi are, la randul ei, aportul sau negativ in
tot acest proces in care dragostea insasi este relativizata.
Sunt invocati numerosi factori, mai
ales de natura economica si sociala, ce conduc la situatia actuala in
care pentru multi dintre tineri concubinajul reprezinta singura solutie
fiabila in viata de cuplu. In general, nimeni nu-si asuma o vina in
acest sens. Se cauta o "vina de context". Vremurile pe care le traim
sunt cat se poate de "ostile" intemeierii unei familii. Acestea sunt
"responsabile" pentru faptul ca primirea binecuvantarii lui Dumnezeu
prin Taina Casatoriei este tot mai mult amanata, daca nu chiar exclusa
cu totul.
Insa "vina" ne apartine in mod
personal, in totalitate, pentru ca ne lipseste dimensiunea duhovniceasca
asupra realitatii. Nu mai credem cu tarie ca dragostea "toate le
sufera, toate le crede, toate le nadajduieste, toate le rabda", ca
"dragostea nu cade niciodata". Uitam exact ceea ce ne aminteste
Biserica, si nu numai ne aduce aminte, dar ne deschide unei asemenea
iubiri intru Hristos.
De aceea, tot mai multi tineri sunt
biruiti de temeri de tot felul, pentru ca si-au faurit din relatia lor
de dragoste un univers inchis. Un cuplu din care lipseste perspectiva
relatiei personale cu Dumnezeu, in care nu este traita prezenta Sa,
discreta dar lucratoare, va fi tentat sa amane la nesfarsit timpul
asumarii responsabilitatilor vietii de familie.
Prin purtarea de grija a lui Dumnezeu,
nasterea de prunci reprezinta o chemare la o viata mai inalta din punct
de vedere duhovnicesc, pe care El o adreseaza si cuplurilor care traiesc
in concubinaj. Adesea, numai dupa nasterea copilului, acestia iau in
calcul si primirea Tainei Casatoriei odata cu savarsirea Tainei Botezului.
In luarea acestei hotarari contribuie
adesea si mentalitatea mercantila, pragmatica, specifica societatii de
consum, in care ceea ce primeaza este profitul. Nu ne mai raportam
duhovniceste la Sfintele Taine ale Bisericii, ci in termeni economici,
cautand cu orice pret reducerea cheltuielilor.
Nu sunt putine cuplurile care sustin
ca au ales aceasta solutie din necesitate, intrucat vremurile pe care le
traim sunt grele, iar costul unei nunti si al unui botez celebrate
separat, nu multi il pot suporta. Prin celebrarea dublului eveniment,
cheltuielile sunt vizibil reduse, deoarece are loc o singura petrecere,
exista o invitatie comuna la evenimente etc.
Se pierde din vedere insa ca in
Biserica Ortodoxa "comasarea" acestor doua Sfinte Taine, fiecare in
parte prilej de bucurie, poarta totusi in sine, desi nu se specifica in
randuielile de cult, o "umbra", o tristete, pe care o mai regasim
intrucatva in randuiala Nuntii de-a doua. Indiferent de solemnitatea
momentului, si de bucuria ce il marcheaza, acest fapt trebuie sa il
traiasca si sa il constientizeze cu smerenie, intru pocainta, cei deveniti parinti inainte de a fi cununati in Biserica.
Iar la aceasta constiinta pot ajunge
indrumati de parintele duhovnic, prin rugaciune, evitand a se raporta la
viata si slujbele Bisericii intr-un mod strict ritualist. Conformarea,
adesea oarba, la "traditiile strabune" (unde multi claseaza savarsirea
Sfintelor Taine ale Bisericii Ortodoxe) trebuie inlocuita de
dimenisiunea vie si personala, data de relatia fiecaruia dintre miri cu
Hristos. In fond, doar pocainta
ne poate deschide vietii autentice in Hristos, aducatoare de bucurie,
ce se cuvine a fi una marturisitoare, plina de recunostinta, dupa
cuvantul Psalmistului: "Mari lucruri a facut Domnul cu noi: ne-a umplut
de bucurie." (Ps. 125, 3)
Nu intamplator in Biserica Ortodoxa
sunt randuite aceste Sfinte Taine separat, fiecare avand insemnatatea sa
fundamentala pe calea catre mantuire a familiei. Daca Biserica accepta
astazi, in astfel de cazuri, savarsirea in aceeasi zi a celor doua
Sfinte Taine, o face nu imprumutand chipul secularizat al lumii, ci din
pogoramant, fara a inceta sa-L propovaduiasca pe Hristos si sa invete
adevarul lucrurilor.
Radu Alexandru
http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu