O întâmplare stranie, petrecută prin
anii '90, mi-a scos în cale un om în taina căruia aş fi vrut să
osârduiesc mai mult: Ştefan Lechea. Un intelectual autodidact, care a
vieţuit ca un sihastru în munţii Vrancei. O legendă vie, cu profil
eminescian în dimineaţa vieţii şi cu figură de ascet la asfinţitul ei.
Un trăitor ce şi-a dispreţuit "carnea ca să-şi mântuie sufletul". Un
neînţeles, admirat şi urât, deopotrivă. Un trăitor a cărui "mamă a fost
credinţa şi vatra" şi care niciodată nu a privit răsăritul şi nu a citit
din Eminescu fără să plângă. Ştefan Lechea a plecat la Domnul în iarna
acestui an, în urma lui rămânând multe neînţelesuri şi sarea de pe
obrajii puţinilor prieteni.
-
Foto: Silvia Vrânceanu
Aflasem despre "Domnu' învăţător Ştefăniţă Lechea din Negrileşti, care
trăieşte în munte ca un sihastru", de la o rudă din Soveja. Era prin
anii '90, într-o vară, când, împreună cu Costică Dudu, urcasem spre
vârful Roşchila, la peste 1.000 m, în căutare de zmeură. Învăţătorul
Lechea avea acolo o gospodărie. După un drum anevoios, am ajuns într-un
spaţiu incredibil, zămislit parcă pe dimensiunile altei lumi, ca o
secvenţă de film suprarealist.
Se întâmpla ceva ce nu se întâmpla
O casă din lemn, ridicată pe câteva bârne mâncate de carii şi ape, zăcea
într-o rână, cu acoperişul spart, ca un haiduc răpus de plumbi,
agonizând pe marginea îmburuienită a unei gropi uriaşe, reintegrându-se
în natură. La câţiva metri de ea, un vagon de dormit din tablă.
Jur-împrejur, o lumină orbitoare, în irizaţii de verde şi albastru,
proiecta umbre fantastice, ireale, în toate direcţiile. Percepeam un fel
de întâlnire iminentă cu ceva, cu cineva, care nu se arăta, nu
răspundea la chemări, dar era acolo.
În spatele uşilor smulse, adieri subtile de vânt răscoleau sute de file
de cărţi rupte, împrăştiate în straturi groase pe jos. În mijlocul
camerei, două piane exfoliate de ploi, cu clapele îngălbenite, se
tânguiau dezacordat.
O linişte stranie împacheta totul într-o stare lipicioasă, nedefinită,
şi totuşi plăcută. Urma să se întâmple ceva ce nu se întâmpla.
Am mers la vagon. L-am tot strigat pe Domnu' Ştefăniţă, dar nu era
acasă, deşi ceaunul cu crusta de mămăligă nedesprinsă şi crăticioara cu
câteva corcoduşe fierte de pe plită, perechea de pantofi vechi, roşi,
scofâlciţi, cu ştaifurile călcate, călimara cu pana de gâscă înmuiată în
ea, filele scrise, cojocul de pe patul de lemn şi coasa din colţul
vagonului spuneau că e pe aproape. Dar nu era.
Am plecat dezamăgit. Am revenit a doua zi. Nu l-am întâlnit nici de data
aceasta. În schimb, am fotografiat totul. Numai că, după developare, pe
film nu apărea nici o imagine de acolo, deşi celelalte fotografiate
înainte şi după vizită erau toate! Fotografiasem un teritoriu… interzis!
Altfel nu se explica.
În anul următor, aflându-mă cu treburi la Facultatea de Teologie din
Bucureşti, l-am întâlnit pe Ştefan Lechea, student la 70 de ani al
acestei facultăţi. Fără să-i spun cine sunt, mi s-a adresat pe nume şi
mi-a mulţumit pentru ceea ce scrisesem despre el într-un ziar al vremii,
lăsându-mă perplex!
De atunci nu l-am mai văzut. Anul acesta, Domnul l-a chemat la veşnicie.
Am mers la Negrileşti, în satul său natal, să-mi răspund la multele
întrebări legate de el de-a lungul anilor. Să aflu, până la urmă, cine a
fost acest "ciudat" care se rupsese de lumea veacului, trăind ca un
sihastru, în genunchi doar în faţa lui Dumnezeu.
Despre el au rămas puţine mărturisiri oneste. În schimb, multe vorbe,
neînţelesuri, dispute nerezolvate, semne de întrebare şi răutăţi.
Viaţa lui se poate recompune astăzi doar din spusele câtorva rude -
Florica şi Mitruţ Dumitraşcu din Negrileşti, de pildă -, ale sătenilor,
cele ale câtorva apropiaţi - prof. universitar Costică Neagu, poetul
Lucian Vasilescu, prof. Constantin Macarie, Vasile Muscă ş.a - şi din
puţinele relatări din presa vrânceană. Chipul lui a rămas prins doar în
câteva fotografii, pentru că Ştefăniţă Lechea s-a retras din viaţă la
fel de discret cum intrase în ea şi cum o trăise.
46.000 de volume în vârful muntelui
Domnu' Ştefăniţă, cum îi spune şi astăzi suflarea satului, s-a născut în
1922, într-o familie de ţărani din Negrileşti-Vrancea, legendara
aşezare a fiului Tudorei Vrâncioaia, bătrâna care l-a găzduit în casa ei
pe Sfântul Voievod Ştefan cel Mare, şi care şi-a trimis cei şapte
feciori, Bârsan, Bodea, Pavel, Negrilă, Spulber, Nistor şi Spânea, în
oastea voievodului. Iar acesta, pentru vitejia lor, le-a dăruit spre
vecie cei şapte munţi ai Vrancei.
Încă de la intrarea la şcoală, Ştefan Lechea ştia să citească şi să
scrie. Învăţase singur literele. După ce comuniştii au demolat şcoala
din Negrileşti, înfiinţând în locul ei un cazan de ţuică, şi-a rânduit
singur învăţătura primară, după manualele cumpărate de părinţi. A bătut
apoi ţara în lung şi-n lat, însetat de carte. A fost muncitor
necalificat, elev seralist la Timişoara, bibliotecar la Academie, fiind
preţuit de Mircea Maliţa, Virgil Cândea, Vlădescu Răcoasa, Constantin
Noica şi Petre Ţuţea.
Autodidact prin structură, a deprins de-a lungul vremii, singur,
franceza, germana, engleza, italiana, rusa, spaniola, latina, greaca,
ebraica şi araba. Cânta la pian şi la vioară, scria versuri şi eseuri
(peste o mie de caiete!) şi făcuse o pasiune pentru matematică.
A peregrinat 17 ani. Din 1957 s-a stabilit definitiv la Negrileşti, unde
a fost învăţător, construindu-şi un univers propriu, "Imperiul
Roşchila", cum îl numea, pe vârful muntelui cu acelaşi nume, aflat la 8
km de sat, în care, nepregătit probabil, pătrunsesem şi eu într-o vară.
"A fost o adevărată legendă vie, în tinereţe un profil eminescian, la
bătrâneţe o figură de patriarh. Toate planurile sale s-au raportat la
acest univers, toate ratările sale se leagă de acest spaţiu. Aici îşi
potolea setea de natură, de singurătate şi de reflecţie. Aici a compus
"Sus la Păişaua Nantă"", ne spune prof. univ. Costică Neagu.
Aici a urcat cu săniile trase de boi cele aproape 46.000 de volume, în
limba română şi în limbile în care citea, volume rare, abecedare, cărţi
de învăţătură creştină, vreo 400 de dicţionare, două piane şi câteva
viori. "Acolo a scris, a cântat, a umblat desculţ, a mâncat urzici
fierte şi… a supărat pe toată lumea. N-a fost lăsat să trăiască aşa cum
şi-a dorit…", îşi aminteşte poetul Lucian Vasilescu.
Şi când toată lumea credea că-şi va mânca pensia liniştit, în 1990, la
70 de ani, a devenit cel mai în vârstă student al Facultăţii de
Teologie, pe care a absolvit-o în 1995, pregătindu-şi licenţa cu
părintele Constantin Galeriu. Visa să se întoarcă la Roşchila.
Credinţa mamă şi Eminescu lacrimă
Omul acesta n-a vrut niciodată să iasă în faţă. A trăit în singurătate,
s-a rugat ca un sihastru, iar după ce în perioada comunistă şi-a scris
demisia din funcţia de învăţător, protestând astfel pentru neacordarea
sporului celor 20 de ani de vechime, casa de la Roşchila i-a fost
devastată. A fost apoi cercetat de Securitate, ameninţat cu închiderea
la spitalele de boli mintale din Socola şi Săpoca, a fost catalogat
"duşman al poporului", acreditându-se ideea că este "nebun" şi "mistic".
Rămăsese doar cu hainele de pe el. Şi numai intervenţia lui Adrian
Păunescu, se spune, ar fi determinat-o pe secretara de partid a
judeţului să-i pună la dispoziţie vagonul de tablă în care îşi retrăsese
singurătatea.
Cât a fost student, l-a măcinat gândul că îi vor fi tăiaţi fagii şi
brazii, singurul lucru care îi mai rămăsese. După Revoluţie, i-a fost
furat pământul, iar casa i-a fost distrusă. Unde altădată se cânta, se
recitau versuri, "ţăranii satelor învecinate îşi păşteau dobitoacele",
pe locul celui care se pregătise o viaţă să fie doar "un ţăran român,
aşa cum se cuvine", cum îi mărturisise lui Lucian Vasilescu.
Resturile acestei drame, desăvârşite de neisprăviţii pe care îi învăţase
ce este veşnicia, ce nu-l mai suportau în preajmă pe "nebunul", le
văzusem şi eu, atunci, în anii '90.
Pe perioada studenţiei, a locuit într-o cameră la Mănăstirea Radu Vodă
din Bucureşti, apoi într-un cămin. Când s-a întors acasă, Roşchila era
doar neant. Omul s-a îmbolnăvit, purtându-şi durerea şi neîmplinirile
printr-un sordid cămin de nefamilişti din Focşani. Singur a fost şi
singur a rămas. În mizeria din cameră, în faţa unui altar improvizat,
Ştefăniţă Lechea se nevoia, cum o făcuse toată viaţa, zi de zi, ca un
autentic monah, rugându-se mai ales pentru sufletele celor care l-au
batjocorit şi izgonit. Pe la 80 de ani, se gândea la moarte şi-i
mărturisea poetului Lucian Vasilescu: "Nu mi-e teamă că o să mor. Mi-e
spaimă doar de faptul că o să mă prăpădesc în felul acesta nevrednic.
Sunt un netrebnic. N-am putut avea grijă de cărţile mele, n-am fost în
stare. Am fost slab şi neputincios. Mă rog lui Dumnezeu să mă ierte,
păcătosul de mine…"
Cu alt prilej, îi spunea aceluiaşi: "Mama mea, în plan mare, este
credinţa şi legătura cu vatra, cu neamul… Niciodată, în toată viaţa mea
de până acum, n-am putut asista la răsăritul soarelui şi la apusul lui
fără să plâng. Şi niciodată n-am putut citi un rând din Eminescu fără să
plâng".
Înveşnicit în legendele Vrancei
Din 1995, Ştefan Lechea a locuit la Negrileşti, la familia Mitruţ şi
Florica Dumitraşcu, nepotul din partea unei surori, ajutându-l în
slujirea de la strană pe părintele Culiţă Ichim, căruia i s-a mărturisit
până în clipa de pe urmă. Apoi s-a mutat în casa altui nepot, la
intrarea în sat, unde trăia, cum o făcuse toată viaţa, într-o adâncă
sărăcie, fără foc, cu mâncare puţină, asemenea unui pustnic.
O ştire lapidară, apărută într-un ziar din Focşani, anunţa pe 24
februarie 2012 că Ştefăniţă Lechea, învăţătorul din Negrileşti, de 90 de
ani, a murit. "Trupul lui a fost găsit, luni, fără suflare, acolo unde
s-a retras ca să-şi trăiască apusul vieţii sale zbuciumate: la
Negrileşti."
Apropiaţii şi-au amintit, răscoliţi, de Roşchila şi de Domnuâ Ştefăniţă.
Ion Apostu: "A fost cel care nu a cerut nimic după căderea pecinginii
roşii… A acceptat jignirile tuturor celor care, după Revoluţie, au
devenit inamicii comunismului înfigându-şi adânc labele hrăpăreţe în tot
ce a fost de furat. Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească în singurul
loc care i se cuvine: Raiul". Mirela Păun: "Şi cât de duios suna vioara
domnului Ştefăniţă… Şi cât de blândă era vocea lui!…" Costică Neagu: "Nu
s-a preoţit pentru că nu putea împlini tipicul căsătoriei sau poate că
nu a dorit să se preoţească. De fapt, singurul loc unde ar fi vrut să
slujească era veşnica Roşchila, cu altarul pădurii sale, dar picioarele
care zburau la tinereţe au obosit şi ele". Constantin Macarie: "Sunt
convins că Ştefăniţă nu a murit. El s-a veşnicit prin solitudinea sa în
legendele Vrancei, lăsând în urmă o operă încă necunoscută, fapte
enigmatice, dar de certă valoare, pe care puţini le-au înţeles, o
filozofie pe care va trebui s-o citim, să i-o descoperim, tocmai pentru
puritatea şi sinceritatea mesajului ce l-a transmis atitudinal". Lucian
Vasilescu: "Bătrânul a zidit din carnea trupului său casă lui Dumnezeu.
Ştefăniţă Lechea retrăieşte experienţa pustnicilor din vechime într-o
variantă postmodernă".
La Negrileşti, părerile sunt împărţite referitor la omul Ştefăniţă
Lechea. Unii îl vorbesc de bine, alţii spun că era aproape nebun,
certăreţ şi reclamagiu. Multe nu am putut afla. Şi cred că nici nu era
necesar, aflând cele spuse despre el de către poetul Lucian Vasilescu.
Şi, în drum spre ale mele, mi-au venit în minte cuvintele Sfântului
Antonie cel Mare, care îl definesc foarte bine şi pe Ştefăniţă Lechea,
cunoscute cu siguranţă de acesta: "Să ai mereu în faţa ochilor teama de
Dumnezeu… Urâţi odihna trupească… Flămânziţi, însetaţi, umblaţi goi,
vegheaţi, jeliţi, plângeţi, suspinaţi în inima voastră… Dispreţuiţi
carnea, ca să vă mântuiţi sufletele…"
Şi eu cred că asta a făcut şi acesta era Domnu' Ştefăniţă, care scrisese
cândva aceste versuri: "Când so-nvolbura furtuna, ridicând omătu-n cer/
Să rămân pe totdeauna al Creaţiei cavaler/ Lupii vor urla întruna,
răspândind fiorii morţii/ Noi vom asculta furtuna, trăgând laturile
porţii…"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu