Iertarea
implica dragoste si smerenie, dragoste pentru cel care ne-a suparat si
smerenie pentru pacatele noastre cele netamaduite. La randul ei,
neiertarea aduce cu ea ganduri rele, manie si ura, iar mai apoi,
deznadejde si boli psihice.
Faptele sufletesti nu pot ocoli trupul,
precum nici faptele trupesti nu pot ocoli sufletul. Asa cum harul lui
Dumnezeu, dobandit in urma luptei cu patimile,
curateste atat sufletul, cat si trupul, tot asa, pierderea harului lui
Dumnezeu, prin neiertare si rautate, intuneca atat mintea, cat si
trupul.
Iertarea ne vindeca
In rugaciunea domneasca, insusi
Mantuitorul Iisus Hristos ne indeamna sa iertam si sa cerem iertare,
precum bine stim: "Si ne iarta noua gresealele noastre, precum si noi
iertam gresitilor nostri" (Matei 6, 12). Pornind de la aceasta porunca
dumnezeiasca, indraznesc sa spun ca neiertarea, adica tinerea minte a
raului si dorinta de razbunare, atrage dupa sine cele mai mare caderi
sufletesti si trupesti: mintea se intuneca, inima se impietreste, trupul
se imbolnaveste.
Iertarea este semnul cel mai evident al
unei inimi iubitoare care Il cunoaste pe Dumnezeu. Iertarea fiind
intotdeauna direct proportionala cu iubirea, putem spune: Cine iarta
putin, putin iubeste!
Iertarea tuturor "gresitilor nostri"
este singura modalitate de a urma lui Hristos in mod real, pe cand
neiertarea lor este o boala care omoara lent. Mentinand si intarind
suferinte precum mania, ura,
dorinta de razbunare, tristetea, deznadejdea si depresiile, consider ca
neiertarea "gresitilor" este cauza celor mai multe din rele din viata
noastra.
Cuviosul Tadei, staretul de la
Manastirea Vitovnita, cunoscand puterea gandurilor asupra vietii omului,
afirma: "Cum iti sunt gandurile, asa iti este viata!" Astfel,
neiertarea celor care ne-au suparat si tinerea de minte a raului
provocat de diavol prin aceia, pot fi vazute drept o agresivitate
permanenta fata de cei in cauza, agresivitate interioara care tinteste
"otravirea" intregii noastre vieti.
Neiertarea impinge mintea noastra sa
primeasca gandurile rele trimise de diavol, sa le considere proprii si
sanatoase, iar in cele din urma, sa tanjeasca spre a le exterioriza fata
de acela. Astfel, fara a lua aminte la adevaratele cauze, cei care nu
iarta ajung sa aibe stari tensionate oridecate ori ajung langa cei care
i-au suparat, dar si langa alti semeni. Refuzul de a ierta intuneca
mintea sub toate aspectele, cel in cauza nemaiputand sa judece drept relatiile cu semenii.
Iertarea nu anuleaza faptele celor care
ne-au suparat, ci le imbraca in iubire, diavolul nemaiputand sa le
foloseasca spre a ne arunca ganduri tulburatoare, de manie si de ura.
Iertarea, care implica dragoste si smerenie, are in sine o putere
tamaduitoare deosebit de mare. Iertand, mintea se lumineaza, fiind
curatita de ganduri rele, inima se incalzeste, izvorand mila si pace,
iar trupul se intareste, domolind viteza sangelui.
Din pacate, multi sustin ca nu pot ierta
sau ca au nevoie de mult timp, iar daca ajung sa ierte, nu pot uita pe
cei care i-au suparat. Fiecare iertare cere insa o clipa de smerenie,
omul mandru neputand ierta niciodata cu adevarat. Iertarea acordata de
cel mandru este una aparenta, savarsita tot cu mandrie, spre a parea bun
lui insusi sau celor de langa el.
Iertarea nu depinde de ceilalti, ci
numai de noi insine. A spune "voi ierta cand acela isi va da seama ca
mi-a gresit si isi va cere iertare" nu inseamna iertare, ci mandrie.
Cand Iisus Hristos, Dumnezeu fiind, iar nu om pacatos, a rostit de pe
Cruce cuvintele: "Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac!" (Luca 23,
34), oare isi dadusera aceia seama ce au facut si isi cerusera iertare?!
Nu, nu si-au cerut iertare, nici atunci, nici astazi.
Iertarea nu ridica pretentii de la
celalalt, ci numai de la noi insine: sa nu ramana in noi nici un gand
suparator fata de acela. Iertarea, ca miscare buna a inimii si a mintii
fata de cel ce ne greseste, este un dar al Duhului Sfant daruit numai
acelora care si-l doresc cu adevarat, care il cer de la Dumnezeu si il
cauta neincetat. Iertarea implica deci o lupta continua impotriva
duhului mandriei si a gandurilor de tinere minte a raului, in vederea
cresterii in iubire. Cine iarta putin, putin iubeste!
In concluzie, iertarea ne vindeca
sufletul si trupul, pe cand neiertarea ni le imbolnaveste pe amandoua,
intunecandu-ne viata. La randul ei, pentru a fi tamaduitoare, iertare trebuie sa izvorasca din inima, fara pretentii de la celalalt si sa fie neincetata.
Teodor Danalache
http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu