Ortodoxia nu recunoaște altă cale de însănătoșire din boala pe care o
produce păcatul decât prin pocăință și mărturisirea păcatelor la scaunul
Sfintei Taine a Spovedaniei, care deschide calea spre leacul nemuririi,
Sfânta Împărtășanie. Orice credincios, atâta vreme cât îşi ascunde
vinovățiile sale în adâncul sufletului, este stăpânit de nelinişti, de
chinuri şi de o greutate care-l apasă tot timpul.
Am început perioada Triodului. Evangheliile duminicale dinaintea
începerii Sfântului și Marelui Post au fost alese de Sfinții Părinți ca
să ne arate în mod explicit cu ce trebuie să fim întrarmați la
declanșarea duhovniceștii ofensive împotriva păcatului, a tot ceea ce ne
desparte de iubirea și milostivirea lui Dumnezeu. Pilda fiului
risipitor ce se va citi duminică, ne învață că fără pocăință nu poate
exista întoarcere în casa Tatălui, și implicit nu putem nădăjdui la
mântuire. Povestea fiului nesăbuit ne lămurește că orice întoarcere din
înghimpoasele cărări ale păcatului este posibilă, dacă odată cu ea se
arată căință sinceră pentru relele săvârșite. Numai așa Dumnezeu nu doar
că ne va primi cu bucurie revenirea, ci o va și binecuvânta cu iertarea
tuturor păcatelor. În rânduiala liturgică de peste an, doar într-o
singură duminică se face lectura acestei emoționante pericope
evanghelice. De aceea, probabil, o ascultăm cu mai multă trezvie și cu o
frățească solidaritate față de curajul fiului risipitor, care, după cum
ne mărturisește pericopa evanghelică, de departe fiind, a fost
întâmpinat și îmbrățișat de Tatăl. Cum de a fost observat încă departe
fiind? Cu siguranță iubitorul Părinte stătea permanent în fața casei cu
mâna streașină la ochi scrutând îndepărtările zicându-și: „oare nici azi
nu se întoarce fiul meu? Poate, totuși va veni!”. Nemărginită iubire
și neirosită așteptare. Ceea ce a urmat după aceea depășește puterea
omului de înțelegere, iertare și iubire. Tatăl l-a reabilitat în
demnitatea de fiu, fără să-i reproșeze ceva. I-a ascultat tulburătoarea
mărturisire, o sinceră spovedanie, fără cuvinte lingușitoare și
tertipuri teatrale. Tocmai această franchețe a fiului risipitor însoțită
de mâhnirea pentru pribegia din țara păcatului ne face să-l apreciem și
să ne bucurăm odată cu el de binecuvântarea și iertarea primită. În
aceleași timp simțim și un oarecare resentiment față de atitudinea
fiului celui mare, care, deși virtuos, ascultător, nu a fost capabil să
înțeleagă ce este iubirea desăvârșită. Observând comportamentul celor
doi fii din parabolă suntem tentați să aderăm la comportamentul unuia
întrebând: Doamne, eu ce fel de fiu sau fiică sunt? Judecându-ne
echidistant viața tindem să ne asemănăm tot mai mult cu fiul cel mic și
nechibzuit. Ce bine ar fi dacă am învăța de la el ce e pocăința,
sinceritatea mărturisirii și nădejdea neclintită în iertarea Părintelui
Ceresc! Din păcate, însă, ne potrivim mai abitir cu el din pricina
mulțimii păcatelor noastre, a neascultării de Cuvântul dumnezeiesc, a
risipirii talanților duhovnicești, pe care ni i-a hărăzit Darnicul
Părinte prin Sfintele Taine și pe care adesea îi cheltuim imprudent. Nu
această asemănare este elogioasă, ci strădania de a ne veni în sine
precum fiul risipitor, ca apoi să alergăm grabnic în brațele părintești
iubitoare și iertătoare ale Domnului. Altminteri zicând să purcedem la o
analiză a vieții noastre duhovnicești realizând dacă și cât ne-am
îndepărtat de casa Tatălui, Sfânta Biserică. Apoi, cu o încredere
desăvârșită ca și a odraslei pomenite, să strigăm cu nădejde: „Tată, am
greșit la cer și-naintea Ta”. Dumnezeu, cu nesfârșită răbdare și
bunăvoință ne va aștepta, îmbrățișa și asculta strigătul, ne va primi
lacrima pocăinței, iar apoi, cu aceeași dragoste, ne va spulbera
păcatele săvârșite întărindu-ne în virtute, iar la urmă o să ne facă
poftire să ne hrănim din ospățul mântuirii așa cum a procedat cu junele
zvăpăiat și anonim din Evanghelie, căruia Biserica i-a rânduit o
duminică specială din an ca să ne amintim de el, deși nu i s-a reținut
numele. Un erou anonim! Dacă ne-am întreba de ce protagonistul biblic nu
are nume, un posibil răspuns ar fi că în el ne regăsim cu toții. În
rătăcirea lui ne revedem scăderile noastre, iar în întoarcerea lui le
întrezărim și pe-ale noastre nădăjduind în iertare deși, poate, suntem
mai departe de voia și Casa Tatălui Ceresc.
Vom trăi cu toții bucuria nespusă a fiului primit și izbăvit cu o
condiție sine qua non: să avem pocăința curată, deplină a personajului
biblic. Nu întâmplător Sfântul Efrem Sirul a spus: „pocăinţa este un
doctor bun, care aduce mângâiere şi odihnă. Darul Pocăinţei alină
sufletul şi povăţuieşte spre mântuire. Pocăinţa mângâie ca o mamă şi
spală sufletul ca o apă curăţitoare.” După părinții filocalici ea se
face prin lacrimi, rugăciune şi mai ales prin Taina Spovedaniei.
Pocăinţa omoară păcatul și învie sufletul; din întuneric face lumină,
spală ochii sufletului, stăpâneşte peste firea cea neputincioasă şi
înfrânează patimile. Păcatul sălăşluit în trup stăpâneşte mintea şi
inima ca un tiran îmbolnăvindu-le. Ortodoxia nu recunoaște altă cale de
însănătoșire din boala pe care o produce păcatul decât prin pocăință și
mărturisirea păcatelor la scaunul Sfintei Taine a Spovedaniei, care
deschide calea spre leacul nemuririi, Sfânta Împărtășanie. Orice
credincios, atâta vreme cât îşi ascunde vinovățiile sale în adâncul
sufletului este stăpânit de nelinişti, de chinuri şi de o greutate
care-l apasă tot timpul. De aceea părintele Dumitru Stăniloae considera
pocăința
ideea centrală a creștinismului în jurul căreia gravitează toate evenimentele mântuitoare.
Prin căinţă, omul îşi face o analiză interioară, ajungând la o
cunoaştere de sine și indiferent de rezultat omul nu va deznădăjdui în
izbăvire căci harul divin primit în Taina Mărturisirii îi este salvator.
Dar, despărţită de spovedanie, pocăința poate cauza fiinţei umane mari
dificultăți, mergând chiar până la stări depresive și reprobabile căci
nu recunoaşterea păcatului şi denunţarea sa este benefică, ci găsirea
mijloacelor de înfrângere a răului. De pildă, „pocăința” lui Iuda este
grăitoare în acest sens: vânzătorul s-a căit pentru răul săvârșit, dar
nespovedindu-se a sfârșit prin suicid.
Așadar, pocăinţa nu trebuie rezumată doar la o căinţă în stil
protestant, ca sentiment pur lăuntric anulând preocuparea omului de a nu
mai păcătui şi strădania lui pentru îndreptare. Deși pocăinţa înseamnă
lacrimi, post, înfrânare, rugăciune, spovedanie, ea nu se rezumă la o
mâhnire abstractă pentru păcatele săvârşite, ci trebuie să se manifeste
în acte exterioare obiective, printr-o veritabilă înnoire a vieții
credinciosului. Nimeni, niciodată va putea spune că s-a căit suficient
căci pocăinţa nu trebuie să se termine nicicând deoarece prin ea bunul
creștin se cade să urmărească o necontenită desăvârșire.
Pocăinţa, atât ca Sfântă Taină, numită și Spovedanie sau Mărturisire,
cât şi ca virtute, constituie o adevărată incizie în sufletul bolnav,
care străpunge mai adânc decât păcatul atingând adâncimile fiinţei umane
pe care o curățește și o deschide către harul divin. Așa s-a izbăvit
fiul risipitor, așa, dea Bunul Dumnezeu, să ne izbăvim și noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu