Mancarea este unul dintre
darurile pe care Dumnezeu le-a facut omului. Alimentele, deci, trebuie
luate cu multumire, spre slava lui Dumnezeu, creatorul lor si al nostru,
precum ne indeamna Sfantul Apostol Pavel, cand zice: "Ori de mancati,
ori de beti, ori altceva de faceti, toate spre slava lui Dumnezeu sa le
faceti" (I Corinteni 10, 31).
La inceput, cand l-a creat pe om,
Dumnezeu a spus: "Iata, v-am dat orice iarba, care face samanta si care
este pe fata intregului pamant, si orice pom, care are in el rod cu
samanta: aceasta sa fie hrana voastra" (Facere 1, 29). Mai apoi, dupa
incetarea potopului, cand Noe a iesit din corabia sa, Dumnezeu l-a
binecuvantat si i-a spus: "Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca
de hrana: toate acestea vi le dau, ca si iarba verde" (Facere 9, 3).
Pornind de la cele doua cuvinte de mai
sus, credem ca, pana la potop, oamenii nu au mancat carne, aceasta
intrand in alimentatia lor abia dupa acest moment de mare intristare.
Dupa iesirea din robia egipteana, poporul ales a primit noi porunci de
la Dumnezeu, printre care si o noua ordine alimentara, privind
animalele: acestea au fost impartite in animale curate si animale
necurate. Precum vedem, in fiecare perioada a exista o alta raportare la
hrana, specifica timpului respectiv.
Mantuitorul Iisus Hristos, in Evanghelia
Sa, a desavarsit toate poruncile anterioare, care erau "umbra" si
inchipuire a celor viitoare. In privinta mancarurilor, El spune: "Nu
ceea ce intra in gura spurca pe om, ci ceea ce iese din gura, aceea
spurca pe om. (...) Nu intelegeti ca tot ce intra in gura se duce in
pantece si se arunca afara? Iar cele ce ies din gura pornesc din inima
si acelea spurca pe om. Caci din inima ies: ganduri rele, ucideri,
adultere, desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase, hule" (Matei 15,
10-20).
La randul sau, Sfantul Apostol Pavel, ne
arata ca mancarea este un lucru secundar, cu mult mai prejos decat
darurile Duhului Sfant, zicand: "Nu mancarea ne va pune inaintea lui
Dumnezeu, ca nici daca vom manca, nu ne prisoseste, nici daca nu vom
manca, nu ne lipseste" (I Corinteni 8, 8); "pentru ca imparatia lui
Dumnezeu nu este mancare si bautura, ci dreptate si pace si bucurie
intru Duhul Sfant" (Romani 14, 17).
Legea Veche: Levitic (cap.11) si Deuteronom (cap.14)
Sursa necuratiei e in afara lucrurilor !
Dumnezeu a creat lumea "buna foarte",
precum citim in cartea cea dintai: "Si a privit Dumnezeu toate cate a
facut si, iata, erau bune foarte" (Facere 1, 31). Pornind de la acest
cuvant, socotim ca nici un lucru nu este rau, necurat sau lipsit de
rost. Astfel, orice lucru pe care nu-l intelegem sau care ne pare a fi
vatamator are cu siguranta un rost bine definit, ce asteapta sa fie
descoperit.
Sursa necuratiei e in afara lucrurilor,
caci Dumnezeu nu ar fi putut crea un lucru rau sau necurat. Spre a ne
feri de invataturi gresite, care ar putea sa ne faca sa socotim
"necurata" vreo faptura a lui Dumnezeu, Sfantul Apostol Pavel spune:
"Stiu si sunt incredintat in Domnul Iisus ca nimic nu este intinat prin
sine" (Romani 14, 14).
In perioada Vechiului Testament se facea
o stricta deosebire intre animale, unele fiind socotite curate, iar
altele necurate, din pricina idolatriei, a mentalitatii sociale si a
nazuintelor morale. Impartirea de odinioara a animalelor, in curate si
necurate, a fost savarsita, deci, nu atat dupa calitatea lor intrinseca,
cat dupa o anumita componenta simbolica a fiecaruia dintre ele. Unele
animale sunt simboluri ale curatiei si ale ascultarii, in vreme ce
altele sunt intruchipari ale unor patimi.
Credem ca, atat in trupul omului, cat si
in sufletul sau, se imprima cumva caracterele elementelor din care
acesta se hraneste. Acest lucru se poate observa usor in trupul celor
care mananca grasimi multe, beau alcool sau fumeaza. Alimentatia isi
pune amprenta asupra trupului, dar si a sufletului. Putem spune ca i s-a
dat omului o anumita puterea de a se (re)crea pe sine, folosindu-se de
cele din jurul sau. Deci, in functie de hrana pe care o folosim, ne
sporim sau ne pierdem puterile sufletesti. In acest sens poate fi
inteles mai usor si postul.
Animalele necurate au mai avut un scop
duhovnicesc, ele inchipuind neamurile pagane. Insa, dupa Inaltarea
Domnului la cer si Pogorarea Duhului Sfant, nici un popor nu a mai fost
socotit necurat si oprit de la cunoasterea lui Dumnezeu, pentru ca
Mantuitorul Iisus Hristos, prin moartea Sa pe cruce, a ispasit pacatul
intregului neam omenesc.
Sfantul Apostol Petru a avut o vedenie,
pe cand era in Iope: "A vazut cerul deschis si coborandu-se ceva ca o
fata mare de panza, legata in patru colturi, lasandu-se pe pamant. In ea
erau toate dobitoacele cu patru picioare si taratoarele pamantului si
pasarile cerului. Si glas a fost catre el: "Sculandu-te, Petre, junghie
si mananca." Iar Petru a zis: "Nicidecum, Doamne, caci niciodata n-am
mancat nimic spurcat si necurat." Si iarasi, a doua oara, a fost glas
catre el: "Cele ce Dumnezeu a curatit, tu sa nu le numesti spurcate." Si
aceasta s-a facut de trei ori si indata acel ceva s-a ridicat la cer."
Imediat dupa aceasta, au venit la sine trimisii sutasului Corneliu, din
Cezareea, care era pagan. Intrand in casa aceluia, Sfantul Petru a spus:
"Voi stiti ca nu se cuvine unui barbat iudeu sa se uneasca sau sa se
apropie de cel de alt neam, dar mie Dumnezeu mi-a aratat sa nu numesc pe
nici un om spurcat sau necurat. (...) Cu adevarat inteleg ca Dumnezeu
nu este partinitor. Ci, in orice neam, cel ce se teme de El si face
dreptate este primit de El" (Fapte 10, 9-20).
Impartirea de odinioara a animalelor a
tinut strict de Legea descoperita lui Moise, iar aceasta din urma a fost
"umbra lucrurilor viitoare", adica a Evangheliei lui Hristos. Odata
cunoscand si traind Adevarul, nu mai avem de ce sa cautam umbra
acestuia, care si-a implinit rolul de "calauza", precum ne indeamna
Sfantul Apostol Pavel, zicand: "Legea ne-a fost calauza spre Hristos,
pentru ca sa ne indreptam din credinta; iar daca a venit credinta, nu
mai suntem sub calauza" (Galateni 3, 24-25).
Sinodul Apostolic din Ierusalim (anul
51) a hotarat care este dreapta raportare la cerintele Legii Vechi. In
acest context, Sfintii Apostoli au hotarat ca Legea Veche este o sarcina
nefolositoare si "un jug" prea greu de purtat (Fapte 15, 10), drept
pentru care nu trebuie impusa crestinilor. Poruncile din Vechiul
Testament, intre care se afla si cele privitoare la mancaruri, nu mai
trebuie tinute de cei botezati in Hristos, dintre ele ramanand valabile
doar urmatoarele: "Socotesc sa nu tulburam pe cei ce, dintre neamuri, se
intorc la Dumnezeu, ci sa le scriem sa se fereasca de intinarile
idolilor si de desfrau si de (animale) sugrumate si de sange" (Fapte 15,
19-20).
Ce anume il intineaza (spurca) pe om ?
Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, a spus:
"Nu ceea ce intra in gura il spurca pe om, ci ceea ce iese din gura,
aceea il spurca pe om. (...) Tot ce intra in gura se duce in pantece si
se arunca afara, iar cele ce ies din gura pornesc din inima si acelea il
spurca pe om, caci din inima ies: ganduri rele, ucideri, adultere,
desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase si hule. Acestea sunt care
il spurca pe om" (Matei 15, 10-20).
"Nu este nimic din afara de om care,
intrand in el, sa poata sa-l spurce. Dar cele ce ies din om, acelea sunt
care il spurca. De are cineva urechi de auzit sa auda. (...) Nu
intelegeti, oare, ca tot ce intra in om, din afara, nu poate sa-l
spurce? Ca nu intra in inima lui, ci in pantece, si iese afara, pe calea
sa, bucatele fiind toate curate. Dar zicea ca ceea ce iese din om,
aceea il spurca pe om, caci dinauntru, din inima omului, ies cugetele
cele rele, desfranarile, hotiile, uciderile, adulterul, lacomiile,
vicleniile, inselaciunea, nerusinarea, ochiul pizmas, hula, trufia,
usuratatea. Toate aceste rele ies dinauntru si il spurca pe om" (Marcu
7, 14-23).
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu