Cand m-am plans parintelui duhovnic
despre faptul ca ma simt singur in rugaciune, ca simt o greutate si,
uneori, prefer sa citesc sau sa fac alt lucru mai placut, parintele mi-a
spus: "Cine suntem noi, ca sa-L simtit pe Dumnezeu?" Atunci am inteles
ca mandria si patimile sunt cele care ne dau sentimentul de singuratate
in rugaciune, iar smerenia si dragostea sunt acele care ne fac sa
simtim prezenta lui Dumnezeu si odihna starii langa El, din care nu mai
vrem sa iesim.
Precum printr-o sticla murdara nu trece
lumina, ci numai caldura acesteia, tot asa, cu o minte murdara si
imprastiata nu poate fi cunoscut in chip odihnitor Dumnezeu. Astfel,
chiar si cea mai firava rugaciune a noastra este o urmare a caldurii
Duhului Sfant, care trece prin invelisul nostru patimas, fara a ne da
seama insa. "Duhul vine in ajutor slabiciunii noastre, caci noi nu stim
sa ne rugam cum trebuie, ci Insusi Duhul Se roaga pentru noi cu suspine
negraite" (Romani 8, 26).
Daca in sfinti lucrarea Duhului Sfant
se face in chip simtit si vadit, in noi, cei pacatosi, aceasta lucrare
se savarseste in chip ascuns, fara ca noi sa simtim. Astfel, inca fiind
inrobiti de multe patimi, suntem datori sa ne rugam lui Dumnezeu, Maicii
Domnului si sfintilor fara a pretinde raspunsuri directe ori vizibile
de la acestia.
Cand vom inceta sa ne rugam pentru a
mai primi raspunsuri rapide sau solutii minunate, ci din credinta curata
(dezinteresata) si dragoste sincera de Dumnezeu, atunci nu ne vom mai
simti singuri in rugaciune. Zicand cat mai des rugaciuni precum "Faca-se
voia Ta!" si "Fie mie dupa cuvantul Tau!", vom avea o nadejde tot mai
mare in Dumnezeu, care ne va darui odihna si linistea, indiferent de
incercarile prin care trecem.
Nu este putin lucru a avea libertatea
si darul lui Dumnezeu de a ingenunchea cat mai des inaintea sfintelor
icoane si a ne ruga, asa cum putem, cu multumire si cu smerenie. Oricum
ar fi rugaciunea noastra de peste zi, numai rugandu-ne vom invata sa ne
rugam cat mai curat, fara imprastiere si cu o dragoste tot mai mare.
Parintele Emilian, fostul staret din Manastirea Simonos Petras, din Sfantul Munte Athos,
vorbind tocmai despre aceasta aparenta stare de singuratate in
rugaciune, spune: "Chiar daca obosesc la rugaciune, in infatisarea mea
inaintea lui Dumnezeu, chiar daca nu-L cunosc pe Dumnezeu, chiar daca
motai, sau nu inteleg, sau imi fug cuvintele rugaciunii, sau traiesc in
mii de intunecimi, sunt sigur ca in aceasta nestiinta a mea, in
orbecaiala mea, in acest intuneric al meu, Dumnezeu este prezent,
Dumnezeu ma aude, Dumnezeu ma vede, Dumnezeu este de fata. Sa nu voiesc
eu sa ma desfatez de El. Sa vreau - ca sa zicem asa - sa Se desfateze
Dumnezeu de mine. Sa vreau ca Dumnezeu sa Se bucure de mine."
Cand sufletul este smerit, acesta se
vede pe sine nevrednic de orice dar dumnezeiesc, pe cand, atunci cand
este mandru, el se manie cand nu este mangaiat de Dumnezeu, gandind ca
Dumnezeu se comporta ca si cum nu ar vedea nevointele sale. Dar aceasta
aparenta lipsa a lui Dumnezeu este tocmai un semn al iubirii Sale, care
asteapta nerabdator ca sufletul sa se aprinda cu si mai multa dragoste
fata de El, urand pacatele si smerindu-se intru toate neputintele sale.
Nici macar sfintilor, Dumnezeu nu se
descoperea pe Sine usor, ci numai dupa multa crestere in smerenie si
iubire. Astfel, la un moment dat, Sfantul Siluan Athonitul L-a intrebat
pe Dumnezeu, zicand: "De ce diavolul nu ma lasa sa ma rog cu mintea
curata?". Atunci, Domnul i-a raspuns: "Cei mandri sufera de la draci!"
Acesta a fost singurul raspuns al lui Dumnezeu catre Sfantul Siluan,
dupa 15 ani de rugaciune si nevointe.
Noi suntem cei care nu Il vedem si nu
Il simtit prezent pe Dumnezeu in rugaciunile noastre, iar nu El, care
este tot timpul langa noi, ne vede si ne simte. Intr-un cuvant despre
rugaciune, parintele Rafail Noica,
a spus: "Nu noi suntem aproape de Hristos, ci Hristos este aproape de
noi. Dumnezeu nu a abandonat niciodata pe nimeni. Cei pierduti l-au
parasit pe Domnul, dar El n-a parasit niciodata pe nimeni." Deci, chiar
de am vrea, nu am putea fi singuri in rugaciune, indiferent de adormirea
si imprastierea din sufletele noastre.
Numai smerenia si iubirea pot alunga
senzatia de singuratate pe care, uneori, o simtim in starea de
rugaciune. Smerenia ce se naste din adevarata cunoastere de sine nu
chinuie si nu asupreste sufletul, ci il indeamna la pocainta si la
recunostinta fata de Dumnezeu, care atat de mult il iubeste. Pentru
aceasta, smerenia nu este o resemnare lipsita de nadejde, ci un avant
inflacarat spre lumina lui Dumnezeu.
Deci, sa nu voim noi sa ne desfatam de
Dumnezeu, ci sa vrem sa Se desfateze Dumnezeu de noi. Sa vrem ca
Dumnezeu sa Se bucure de noi, pentru a putea sa ne bucuram si noi de
Dumnezeu... si inca vesnic.
Teodor Danalache
http://www.crestinortodox.ro
http://www.crestinortodox.ro
Un comentariu:
Buna ziua!
Imi las un "semn de carte" pentru a reveni mai tarziu la lecturare!
Va multumesc frumos!
~
Cornelius, :)
Trimiteți un comentariu