Candela Bisericii arde pentru toţi!



sâmbătă, 14 ianuarie 2012

Molifte si dezlegari – intre moft si necesitate

În urmă cu aproape un an de zile, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, decidea ca în noaptea dintre ani, în toate bisericile de pe teritoriul Patriarhiei Române, să se săvârşească Acatistul Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, urmat de Tedeumul de mulţumire şi rugăciunea Apărătoare Doamnă ( pentru detalii click aici ).

Din păcate această decizie, a fost interpretată de „binevoitori” ca o frică a sinodalilor de a lupta cu diavolul, urmând apoi o serie de invective atât la adresa PS Corneliu cât la şi la adresa PF Daniel(invective pe care nu le vom cita aici pentru că nu fac cinste unui creştin ortodox şi nici nu dorim să facem reclamă site-urilor respective).

Desigur lupta cu demonii este o luptă continuă, care nu cunoaşte pauze, însă trebuie luat în considerare mai multe aspecte, care fac ca practica citirii Moliftelor Sfântului Vasile cel Mare, să nu fie indicată tocmai de ziua prăznuirii sfântului:

1. Praznicul Tăierii împrejur a Domnului şi ziua de sărbătorire a sfântului Vasile urmează imediat după praznicul Naşterii Domnului, praznic care se încheie în data de 31 decembrie, în perioada de praznic Biserica a hotărât ca postul să înceteze, sărbătorile fiind motiv de bucurie, astfel că nici preotul săvârşitor, nici primitorul nu pot să facă o asceză mai severă decât de obicei, mai ales că este necesară ţinerea postului negru şi practicarea abstinenţei

2. Trebuie ştiut că molitfele sfântului Vasile cel Mare, nu se citesc pentru orice fel de nevoi, o simplă consultare a unui Molitfelnic(carte de cult ce conţine rânduiala unor taine, ierurgii şi a unor rugăciuni pentru orice trebuinţă din viaţa credinciosului) ne va arăta că Biserica a rânduit rugăciuni pentru toate nevoile şi neputinţele, altfel spus nu vom trata durerea de dinţi cu citostatice, nici cancerul cu Algocalmin.

Luând în considerare că Moliftele Sfântului Vasile cel Mare sunt rugăciuni cu un scop precis, fiind citite DOAR celor care se află într-o stare gravă de posedare, căci analizând mai atent păcatul şi acesta este o formă prin care diavolul are putere asupra omului, totuşi nu citim exorcsimele unuia care este stăpânit de exemplu de păcatul fumatului sau al curviei, ci duhovnicul după spovedanie îi dă un canon pentru a-l ajuta să scape de această patimă.In cazul molitfelor trebuie ca atât primitorul cât şi săvârşitorul trebuie să ţină o perioadă de post mai aspru, să se spovedească, să săvârşească Sfânta Liturghie, iar primitorul să participe şi să se împărtăşească şi apoi să îi fie citite Molitfele, deoarece molitfele nu sunt doar nişte formule magice care se rostesc de către un vraci, iar primitorul este doar subiect pasiv în ritual.

Din păcate asistăm azi la o utilizare excesivă a molitfelor mai ales în mănăstiri( şi aş putea da exemple de notorietate unde acestea sunt citite pe bandă rulantă din interese mai mult sau mai puţin lumeşti) de aceea decizia Sf. Sinod este mai mult decât binevenită mai ales că NU este o decizie care să interzică citirea lor ci un îndemn de revenire la normalitate, prin respectarea unor norme de trăire duhovnicească, pentru a se evita transformarea citirii molitfelor într-un circ ieftin, prilej de câştigat bani şi pierdere a mântuirii.

Material realizat de Viliga Valentin

Niciun comentariu:

Legaturii Ortodoxe

  1. MITROPOLII, ARHIEPISCOPII, EPISCOPII ROMÂNEŞTI
  2. BISERICI, MĂNĂSTIRI, PAROHII ROMÂNEŞTI
  3. SITE-URI ALE ALTOR BISERICI ORTODOXE
  4. PAGINI PERSONALE
  5. PAGINI DIVERSE
  6. ALTELE