Poruncile bisericesti constituie un fel
de "cod al bunelor maniere" pentru fiecare credincios. Aceste norme
bisericesti au scopul de a asigura credinciosilor acel mediu duhovnicesc
favorabil despatimirii si dobandirii harului Duhului Sfant, in vederea
mantuirii.
Cele noua porunci bisericesti, alcatuite
pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, au fost intocmite, in
forma actuala, de catre Sfantul Petru Movila, care le-a asezat in
"Marturisirea Ortodoxa", aprobata in anul 1642, in cadrul Sinodului de
la Iasi.
1. Sa participam la Sfanta Liturghie
Prima porunca bisericeasca spune: "Sa
participam cu evlavie la Sfanta Liturghie, in fiecare duminica si
sarbatoare." Cu alte cuvinte, sa ne rugam si sa-I multumim lui Dumnezeu
in Sfanta Biserica, adunandu-ne in fiecare duminica si sarbatoare pentru
savarsirea Sfintei Liturghii si a celorlalte sfinte slujbe.
Aceasta porunca se bazeaza pe indemnul
Mantuitorului, care zice: "Adevarat, adevarat zic voua, daca nu veti
manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea
viata in voi. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata
vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul este adevarata
mancare si sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca trupul Meu si
bea sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el" (Ioan 6, 53-56).
Participarea "cu evlavie" la Sfanta
Liturghie, pe langa ascultarea cu atentie a slujbei si oferirea
raspunsurilor adecvate, implica si impartasirea noastra cu Sfintele
Taine, fara de care nu putem avea in noi viata.
La randul sau, Sfantul Apostol Pavel
spune: "Faceti in toata vremea, in Duhul, tot felul de rugaciuni si de
cereri, si intru aceasta priveghind cu toata staruinta si rugaciunea
pentru toti sfintii" (Efeseni 6, 18). Deci, pe langa participarea la
Sfanta Liturghie, care este vitala pentru viata cea vesnica, se cuvine
sa paticipam la cat mai multe slujbe.
2. Sa postim in zilele randuite de Biserica
A doua porunca bisericeasca spune: "Sa
tinem toate posturile de peste an." Cu alte cuvinte, trebuie sa postim
in toate zilele de post randuite de Biserica, dupa cum urmeaza: in
Postul Nasterii Domnului (15 noiembrie - 24 decembrie), in Postul cel
Mare (sapte saptamani inainte de Invierea Domnului), in Postul Sfintilor
Apostoli Petru si Pavel (din Duminica Tuturor Sfintilor si pana in ziua
de 29 iunie), in Postul Adormirii Maicii Domnului (1-15 august), in
toate zilele de miercuri (cand a fost vandul Fiul lui Dumnezeu) si
vineri (cand El a fost rastignit), precum si in celelalte zile randuite
de Biserica (14 septembrie, Inaltarea Sfintei Cruci; 5 ianuarie, ajunul
Bobotezei; 29 august, Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul).
3. Sa-i respectam pe slujitorii Sfantului Altar
A treia porunca bisericeasca spune: "Sa
cinstim fetele bisericesti." Cu alte cuvinte, daca suntem datori sa avem
dragoste fata de toti oamenii, cu atat mai mult suntem datori sa-i
respectam pe cei care slujesc lui Dumnezeu in Sfintele Altare, spre
mantuirea noastra (episcopi, preoti, diaconi etc).
Aceasta porunca ne impiedica sa luam
parte la acuzele si glumele care se fac pe seama slujitorilor Bisericii.
Preotul nu este un simplu functionar, ci un parinte care se roaga
pentru cei credinciosi si sufera pentru caderile lor. Om fiind, preotul
poate avea anumite scapari, insa ele nu fac nelucrator harul primit de
acesta in Taina Hirotoniei, nici nu lipsesc de intelepciune sfaturile
sale.
Sfantul Apostol Pavel ne indeamna: "Va
mai rugam, fratilor, sa cinstiti pe cei ce se ostenesc intre voi, care
sunt mai-marii vostri in Domnul si va povatuiesc; si pentru lucrarea
lor, sa-i socotiti pe ei vrednici de dragoste prisositoare" (I
Tesaloniceni 5, 12-13); "Preotii, care isi tin bine dregatoria, sa se
invredniceasca de indoita cinste, mai ales cei care se ostenesc cu
cuvantul si cu invatatura" (I Timotei 5, 17).
4. Sa ne spovedim pacatele si sa primim Sfintele Taine
A patra porunca bisericeasca spune: "Sa
ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare dintre cele patru posturi
mari de peste an, ori, daca in fiecare post nu putem, cel putin o data
pe an, in Postul Pastilor." Cu alte cuvinte, sa nu treaca anul fara a ne
spovedi si a ne impartasi cu Sfintele Taine, desi o asemenea masura
indica slabicunea extrema a sufletului nostru, care nu mai arde de
dorinta de a se uni cat mai des cu Dumnezeu, prin Sfintele Taine.
Pentru a birui in lupta cu patimile,
avem nevoie sa ne spovedim cat mai des, chiar saptamanal, daca acest
lucru este cu putinta. In acest sens, Sfantul Nicodim Aghioritul spune:
"Sa obisnuiesti a te marturisi des, adica nu numai cand faci pacat de
moarte si mare sa alergi indata la duhovnic, ci, de este cu putinta, si
cand vei face un pacat mic si lesne de iertat. Berzele au obiceiul de a
nu mai merge acolo unde li se strica cuiburile. Tot asa, diavolii fug de
la acela care se marturiseste des, caci cu deasa marturisire se strica
cuiburile si mrejele lor."
Cat despre Sfanta Impartasanie cu Trupul
si Sangele Mantuitorului, care trebuie sa fie cat mai deasa, in semn de
permanenta dorinta de a trai in unire cu Dumnezeu, tot Sfantul Nicodim
spune: "Iata, iubitii mei frati, cu ajutorul lui Dumnezeu (...) s-a
aratat limpede cu marturii din Sfanta Scriptura si de la Sfintii Parinti
ca este necesara si folositoare de suflet deasa impartasire cu
preacuratele Taine si ca fara de aceasta este cu neputinta sa ne suim la
dragostea Dumnezeului nostru."
5. Sa ne rugam pentru conducatorii tarii
A cincea porunca bisericeasca spune: "Sa
ne rugam pentru conducatorii tarii." Cu alte cuvinte, trebuie sa ne
rugam pentru toti conducatorii tarii noastre, atat pentru cei asezati in
fruntea Bisericii, cat si pentru cei asezati in fruntea organismelor de
conducere laice, pentru ca Dumnezeu sa le lumineze mintea si sa-i
fereasca de a lua hotarari gresite.
Cei care ne conduc spre Dumnezeu sunt
patriarhul, episcopii, preotul paroh si ceilalti preoti duhovnici.
Suntem indemnati sa ne rugam pentru acestia de catre Sfantul Apostol
Pavel, care cerea Bisericii sa se roage pentru el, dupa cum citim:
"Rugati-va si pentru mine, ca sa mi se dea mie cuvant, cand voi deschide
gura mea, sa fac cunoscuta cu indrazneala taina Evangheliei, pe care o
binevestesc, in lanturi, ca sa vorbesc despre Evanghelie, fara sfiala,
precum si trebuie sa vorbesc" (Efeseni 6, 18-19).
Conducatorii tarii sunt toti aceia care
se ocupa de bunul mers al vietii sociale. Suntem indemnati sa ne rugam
pentru acestia tot de Apostolul Pavel, care zice: "Va indemn deci,
inainte de toate, sa faceti cereri, rugaciuni, mijlociri, multumiri,
pentru toti oamenii, pentru imparati si pentru toti care sunt in inalte
dregatorii, ca sa petrecem viata pasnica si linistita intru toata
cuviosia si buna-cuviinta, ca acesta este lucru bun si primit inaintea
lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru" (I Timotei 2, 1-3).
6. Sa ascultam de episcop
A sasea porunca bisericeasca spune: "Sa
tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului
in vreme de primejdii, de molime sau de alte necazuri." Cu alte
cuvinte, suntem datori sa ne alaturam episcopului nostru oridecate ori
acesta ne cere sa ne rugam sau sa postim, in vederea atragerii milei lui
Dumnezeu. Aceste posturi speciale sunt randuite de episcop (sau de
preotul paroh) mai ales in perioade de conflict (razboi, revolta,
proteste), in timp de seceta si foamete, in timpul epidemiilor si a
altor asemenea necazuri.
7. Sa ne pazim de invataturi gresite
A saptea porunca bisericeasca spune: "Sa
nu citim carti eretice sau de ale sectantilor." Cu alte cuvinte, atunci
cand citim scrieri necrestine (eretice, sectare, filosofice,
stiintifice-atee etc) exista riscul ca mintea noastra sa se intunece si
sa se indeparteze de la dreapta credinta in Dumnezeu, consemnata in
Sfanta Scriptura si in scrierile Sfintilor Parinti.
Citirea scrierilor contrare Bisericii si
lui Dumnezeu, discutiile indelungate cu sectarii si ascultarea
discursurilor celor care sunt rupti de Biserica Ortodoxa implica un risc
mare de cadere in inselare mai ales pentru credinciosii lipsiti de o
temeinica pregatire teologica. Ferirea de cele mai sus amintite nu
trebuie privita ca pe un lucru magic, ci ca pe o lipsa de incredere in
propria trezvie, care se naste din smerenie.
8. Sa avem grija de lucrurile din Biserica
A opta porunca bisericeasca spune: "Sa
nu instrainam, nici sa folosim spre scopuri straine, lucruri bisericesti
sau averea Bisericii." Cu alte cuvinte, sa avem grija de lucrurile
bisericesti, caci acestea ajuta la buna functionare a cladirii bisericii
si a savarsirii sfintelor slujbe. Pe langa furt, cel care necinsteste
lucrurile bisericesti se face vinovat si de lipsa de evlavie fata de
Dumnezeu, pe care-L nesocoteste.
9. Sa postim cu evlavie
A noua porunca bisericeasca spune: "Sa
nu facem nunti, ospete sau alte petreceri in timpul posturilor." Cu alte
cuvinte, vremea postului este un timp cu precadere al pocaintei si al
luptei impotriva patimilor. Din pacate, multe petreceri indeamna parca
la fapte lipsite de evlavie. Pentru aceasta, nuntile si petrecerile,
care implica mese imbelsugate si veselie, nu sunt potrivite cu
caracterul sobru al zilelor de post.
Nuntile si petrecerile se cuvine sa fie
randuite duminica, dupa participarea la Sfanta Liturghie. In vechime,
cand credinciosii aveau o evlavie deosebita fata de cele sfinte, sambata
nu se savarsea nici o petrecere, fiind atat ziua dedicata pomenirii
mortilor (Parastas), cat si ziua de pregatire pentru Sfanta Liturghie de
a doua zi.
Potrivit calendarului ortodox, nu se fac
nunti in urmatoarele zile: in zilele praznicelor imparatesti si in
ajunul lor; in toate zilele de post de peste an; in saptamana lasatului
sec de carne; in Saptamana Luminata si de la Nasterea Domnului pana la
Botezul Domnului (25 decembrie - 6 ianuarie).
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu