Vaduvia este o perioada-experienta pe
care, cu siguranta, unul dintre cei doi soti o va parcurge. Pentru
aceasta perioada, sotul si sotia trebuie sa se pregateasca insa cu multa
vreme mai inainte, intarindu-se reciproc intr-o dragoste intemeiata pe
credinta in purtarea de grija a lui Dumnezeu.
Desi dragostea dintre soti implica o
oarecare interdependenta, aceasta trebuie sa fie adusa neincetat
inaintea lui Dumnezeu, cel care a randuit casatoria celor doi, care le-a
purtat de grija si care, in continuare, nu-i va parasi vreodata.
Cand sotii se iubesc profund, insa fara a
privi spre Dumnezeu, moartea unuia dintre ei il poate arunca pe
celalalt in depresie, deznadejde, alcool sau chiar sinucidere. Aceste
semne ale durerii arata necredinta si deznadejdea celui ramas vaduv,
care sunt pacate impotriva Duhului Sfant
Pe de alta parte, daca iubirea celor doi
nu a fost autentica, cel ramas in viata nu va suporta vaduvia si va
cauta un alt insotitor, trecand peste dragostea celui dintai. In acest
caz, daca cel ramas vaduv este tanar si nu se poate impotrivi
desfranarii, se poate casatori, insa daca este mai batran, nu mai are
voie sa se casatoreasca.
Canoane privind casatoria vaduvelor
Femeia vaduva care vrea sa se
recasatoreasca poate face acest lucru implinind doua conditii: sa
astepte sa treaca un an de zile de la moartea sotului, socotit an de
jale si intristare, si sa nu fie trecuta de varsta de 60 de ani.
In privinta varstei, Sfantul Vasile cel
Mare, in canonul 24, spune: "Vaduva, dupa ce s-a facut de saizeci de
ani, de ar voi iarasi a impreuna locui cu barbat, nu se va invrednici
impartasirii celui Bun (va fi oprita de la Impartasanie), pana ce va
inceta de patima necuratiei."
Cat il priveste pe barbat, in acelasi
canon, Sfantul Vasile cel Mare spune: "Asupra barbatului vaduv nici o
lege este pusa, ci indestul este unuia ca acestuia certarea digamilor (a
celor de doua nunti)." Faptul ca femeii vaduve i se ingaduie sa se
recasatoreasca, iar barbatului nu, cred ca se intemeiaza pe slabiciunea
femeii, unanim recunoscuta de Sfintii Parinti, desi barbatul pare mult
mai slab decat femeia in privinta infranarii trupesti.
Sfantul Apostol Pavel isi marturiseste
dorinta ca vaduvele sa traiasca in infranare si sa nu se mai
casatoreasca a doua oara, insa nu porunceste acest lucru, ci il lasa in
voia si puterea fiecareia, caci mai buna este casatoria decat arderea
necontenita in pofte trupesti. "Si aceasta o spun ca un sfat, nu ca o
porunca. Eu voiesc ca toti oamenii sa fie cum sunt eu insumi
(necasatorit). Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul asa, altul
intr-alt fel. Celor ce sunt necasatoriti si vaduvelor le spun: Bine
este pentru ei sa ramana ca si mine. Daca insa nu pot sa se infraneze,
sa se casatoreasca. Fiindca mai bine este sa se casatoreasca, decat sa
arda" (I Corinteni 7, 8-9).
Sfantul Apostol Pavel mai spune: "Femeia
este legata prin lege atata vreme cat traieste barbatul ei. Iar daca
barbatul ei va muri, este libera sa se marite cu cine vrea, numai intru
Domnul (casatorie cu un barbat credincios). Dar mai fericita este daca
ramane asa, dupa parerea mea. Si socot ca si eu am Duhul lui Dumnezeu"
(I Corinteni 7, 39-40). Acest lucru este intarit si de Sfantul Vasile
cel Mare, in canonul 41.
Mantuirea unei femei vaduve
"Intr-o noapte, in timp ce se ruga,
Dumnezeu i-a descoperit unui parinte ca doua dintre ucenicele sale au
murit. Uneia, care crescuse cu greu doi copii, fiind vaduva si fara sa
fie ajutata, au venit ingerii sa ii ia sufletul, cu toate ca fusese o
femeie cartitoare si cadea des in deznadejde. Cealalta murise pe patul
de boala, langa care se aflau sotul si cei sase copii. Cand a murit, nu
au venit ingerii sa ii ia sufletul. Cat traise, ea Ii multumea tot
timpul lui Dumnezeu pentru grija cu care o inconjura. Parintele a
intrebat: "Cum, Doamne, pe cea care cartea au luat-o ingerii si pe
cealalta nu?"
Domnul i-a raspuns: "Amandoua s-au
mantuit. Dar prima a avut o cruce mult mai grea decat cealalta. Daca cea
de-a doua ar fi trecut numai un an prin incercarile prin care a trecut
prima, credinta i s-ar fi zdruncinat. Cand avea necazuri, imediat sotul
ei era langa ea si o intarea. In timp ce vaduva plangea si nu o mangaia
nimeni".
Vaduvele in Biserica primara
In vechime, femeile care erau cu
adevarat vaduve (chiar fara rude), care nadajduiau in Dumnezeu si
petreceau in rugaciune toata ziua si noaptea, ajungand la saizeci de
ani, se randuiau in "tagma vaduvelor", pe care o regasim in Biserica
primara. Acestea, fagaduind ca nu se vor marita a doua oara, ci isi vor
pastra intreaga intelepciune, erau ingrijite si hranite din veniturile
Bisericii.
Pentru a fi primite in ceata amintita,
vaduvele trebuiau sa astepta un timp indelungat dupa moartea barbatului
lor, pentru a demonstra preotilor ca pot trai singure, precum citim in
Constitutiile Apostolice (8, 25): "Daca si-a pierdut insa dupa putin
timp sotul, sa nu i se dea incredere, ci un timp indelungat sa i se puna
la incercare tineretea, caci patimile uneori imbatranesc odata cu
oamenii, daca nu sunt strunite cu frau puternic."
"Pe vaduve cinsteste-le, dar pe cele cu
adevarat vaduve. Daca vreo vaduva are copii sau nepoti, acestia sa se
invete sa cinsteasca mai intai casa lor si sa dea rasplatire parintilor,
pentru ca lucrul acesta este bun si primit inaintea lui Dumnezeu.
Cea cu adevarat vaduva si ramasa singura
are nadejdea in Dumnezeu si staruieste in cereri si in rugaciuni,
noaptea si ziua. Iar cea care traieste in desfatari, desi e vie, e
moarta. Si acestea porunceste-le, ca ele sa fie fara de prihana. Daca
insa cineva nu poarta grija de ai sai si mai ales de casnicii sai, s-a
lepadat de credinta si este mai rau decat un necredincios.
Sa fie inscrisa intre vaduve cea care nu
are mai putin de saizeci de ani si a fost femeia unui singur barbat;
daca are marturie de fapte bune: daca a crescut copii, daca a fost
primitoare de straini, daca a spalat picioarele sfintilor, daca a venit
in ajutorul celor stramtorati, daca s-a tinut staruitor de tot ce este
lucru bun.
Iar de vaduvele tinere fereste-te. Caci,
atunci cand poftele le indeparteaza de Hristos, vor sa se marite. Si
isi agonisesc osanda, fiindca si-au calcat credinta cea dintai. Dar, in
acelasi timp, se invata sa fie lenese, cutreierand casele, si nu numai
lenese, ci si guralive si iscoditoare, graind cele ce nu se cuvin. Vreau
deci ca vaduvele tinere sa se marite, sa aiba copii, sa-si vada de
case, si sa nu dea potrivnicului nici un prilej de ocara. Caci unele
s-au si abatut, ca sa se duca dupa satana.
Daca vreun credincios sau vreo
credincioasa are in casa vaduve, sa aiba grija lor, ca Biserica sa nu
fie impovarata, ci sa poata ajuta pe cele cu adevarat vaduve" (I Timotei
5, 1-16).
Vaduvia este mai greu de pazit decat fecioria !
Cand omul ramane vaduv spre batranete,
lucrurile sunt simple: nu are voie sa se recasatoreasca, iar trupul este
deja mult mai linistit. Cand, insa, femeia ramane vaduva inca tanara
fiind, aceasta trebuie sa aleaga singura ce vrea sa faca, sa ramana
necasatorita, urmand indemnul Sfantului Apostol Pavel, sau sa se
recasatoreasca dupa cuviinta.
Vaduvia este mai greu de pazit decat
fecioria, caci cea vaduva a cunoscut apropierea trupeasca, iar trupul
isi poate pastra niste puternice inclinatii spre cele trupesti. Pentru a
se hotara in privinta caii de urmat, cel vaduv se cuvine sa se
linisteasca si sa faca rabdare, ca Domnul sa-i lumineze mintea.
Pe langa nevoile trupesti, cel vaduv
poate resimti cu multa greutate lipsa de grija a celor de langa el.
Singuratatea risca sa inabuse sufletul celui ramas vaduv. Cumva, cel
vaduv care alege sa ramana singur, indiferent de varsta, de dragul lui
Dumnezeu, traieste un fel de mucenicie. Nu mai cauta mangaierea
oamenilor, ci doar mila lui Dumnezeu.
Sfantul Ioan Gura de Aur, in "Scrisoare catre o tanara vaduva",
spune: "Cata vreme a fost cu tine acel fericit barbat (sotul), te-ai
bucurat de cinste, de ocrotire si de ingrijire din partea lui. Te-ai
bucurat de cele de care se poate bucura omul. Dar, dupa ce l-a luat la
Sine Dumnezeu, El i-a luat locul. Si nu este al meu acest cuvant, ci al
fericitului prooroc David; caci zice: "Pe orfan si pe vaduva ii va
sprijini." Si iarasi il numeste pe El "Parinte al celor orfani si
Judecator al vaduvelor"; si vei vedea ca in multe locuri El se
ingrijeste indeosebi de aceasta categorie de oameni."
Rugaciunea vaduvei
Dumnezeul meu, placut-a voii Tale celei
nepatrunse de mintea omeneasca sa-l ia la Tine pe sotul meu. Grea este
crucea ce mi-ai dat-o sa o port. La cine insa voi cauta scapare, fara
numai la Tine, Cel ce esti aparatorul si sprijinitorul Atotputernic al
vaduvelor si Parintele cel Atotbun al orfanilor! Ajuta-mi ca unei
neputincioase, hraneste-ma ca pe o sarmana si ma intareste a face intru
toate voia Ta cea sfanta! In tine, Preabunule Stapane, pun toata
increderea mea, asculta umilita mea rugaciune, pentru Fiul Tau cel
Unul-Nascut, Domnul nostru Iisus Hristos, cu Care impreuna stapanesti in
vecii vecilor. Amin!
Grija fata de persoanele vaduve
Purtarea de grija fata de persoanele
vaduve este bineplacuta inaintea lui Dumnezeu, care le aseaza sub
protectia Sa, impreuna cu orfanii. "Pe orfani si pe vaduva il va
sprijini Domnul si calea pacatosilor o va pierde" (Psalmi 145, 9). "El
nu va trece cu vederea rugaciunea sarmanului si nici pe vaduva, cand I
se va jelui" (Sirah 35, 15). Cand ajutam o persoana ramasa vaduva, ne
facem impreuna-slujitori cu Dumnezeu sau maini lucratoare ale lui
Dumnezeu in viata celor vaduvi.
Sunt persoane vaduve fara rude si sunt
persoane vaduve cu rude care nu le acorda nici cel mai mic ajutor,
asteptand sa moara. Atat primele, cat si cele din urma, indiferent de
pacatele lor, sunt persoane nevoiase care au nevoie de atentie,
comunicare si rugaciune. La acest lucru ne indeamna Sfantul Apostol
Iacov, cand zice: "Cucernicia curata si neintinata inaintea lui Dumnezeu
si Tatal, aceasta este: sa cercetam pe orfani si pe vaduve in
necazurile lor, si sa ne pazim pe noi fara de pata din partea lumii"
(Iacov 1, 27).
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu