(…) Unele dintre gânduri sunt simple,
altele complicate.
Simple sunt cele nepătimaşe. Iar compuse
sunt cele
pătimaşe, ca unele ce constau din patimă şi
idee. Aşa fiind,
se pot vedea multe din cele simple urmând
celor compuse,
când încep să fie mişcate spre păcatul cu
mintea. Să luăm
de pildă aurul, în amintirea cuiva s-a
iscat gând pătimaş
despre aur, iar acest fapt l-a dus cu
mintea la furt şi la
săvârşirea
păcatului în cuget. Amintirii aurului i-a urmat
deci îndată amintirea pungii, a lădiţei, a
vistieriei şi cele
următoare. Amintirea aurului era compusă,
căci avea în ea
patima. Dar a pungii, a lădiţei şi a celor
următoare era
simpla. Căci mintea nu nutrea nici o patimă
faţă de ele. La
fel stau lucrurile
cu orice gând, cu slava deşartă, cu femeia
şi cu celelalte.
Căci nu toate gândurile care urmează
gândului pătimaş
sunt şi ele pătimaşe, cum am arătat mai
sus. Din acestea putem cunoaşte care sunt
înţelesurile
pătimaşe şi care cele simple.
Unii
spun ca dracii atingându-se în somn de
anumite părţi ale trupului stârnesc patima
curviei. Pe urmă
patima stârnită aduce în minte forma
femeii, prin amintire.
Iar alţii zic că aceia se arată minţii în
chip de femeie şi
atingând părţile trupului, stârnesc dorinţa
şi aşa se ivesc
nălucirile. Alţii iarăşi spun că patima,
care domneşte în
dracul ce se apropie, stârneşte patima şi
aşa se aprinde
sufletul spre
gânduri, aducând înainte formele prin
amintiri. De asemenea despre alte năluciri
pătimaşe, unii
spun că se produc într-un fel alţii într-alt
fel. Dar în nici
unul din modurile amintite nu pot dracii să
mişte nici un
fel de patimă, dacă se găsesc în suflet
iubirea şi înfrânarea,
fie că se află trupul în stare de veghe, fie în stare de
somn.
Unele dintre poruncile legii trebuie păzite
si
trupeşte şi duhovniceşte; altele numai
duhovniceşte. De
pildă: să nu curveşti, să nu ucizi, să nu
furi şi cele
asemenea, trebuie păzite şi trupeşte şi
duhovnicesc. Iar
duhovniceşte în chip întreit. Dar tăierea
împrejur,
păzirea Sâmbetei, junghierea mielului şi
mâncarea azimei
cu lăptuci amare şi cele asemenea, numai duhovniceşte.
(…) Iubirea
trupească de sine, cum s-a spus adeseori, e
pricina tuturor gândurilor pătimaşe. Căci
din ea se nasc
cele trei gânduri mai generale ale poftei:
al lăcomiei
pântecelui, al iubirii de argint şi al
slavei deşarte. La
rândul lor, din lăcomia pântecelui se naşte
gândul curviei;
din iubirea de argint gândul lăcomiei şi al
zgârceniei; iar
din slava deşartă, gândul mândriei. Şi
toate celelalte
gânduri izvorăsc din aceste trei: al
mândriei, al întristării,
al pomenirii răului, al deznădejdii, al
pizmei, al bârfirii, şi
celelalte. Aceste patimi leagă mintea de
lucrurile materiale şi o ţin la pământ, stând cu toate deasupra ei
asemenea unui bolovan foarte greu, ea fiind
prin fire mai
uşoară şi mai sprintenă ca focul. (…)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu