"Alunecarea in pacate este o
taina a randuielii nevazute. Unii cad din nestiinta, altii din amagirea
firii; unii din ispita diavolului, altii ca-i paraseste Dumnezeu, pentru
o vreme, ca sa-I cunoasca lipsa si, in sfarsit, caderea cea mai mare
este cea din urgia lui Dumnezeu. Impotriva mainii intinse a milei lui
Dumnezeu poti sa dai pana si cu copita, dar impotriva urgiei maniei Lui
nu mai poti face nimic." (Parintele Arsenie Boca).
Omul, chiar o singura zi de ar trai,
este imposibil sa nu pacatuiasca. "Daca zicem ca pacat nu avem, ne
amagim pe noi insine si adevarul nu este intru noi" (I Ioan 1, 8). Desi
tot omul este pacatos, nu tot omul aluneca in pacate din acelasi motiv.
Fiul lui Dumnezeu ne-a rascumparat din robia pacatului
Mantuitorul Iisus Hristos a spus:
"Oricine savarseste pacatul este rob al pacatului; iar robul nu ramane
in casa in veac; Fiul insa ramane in veac. Deci, daca Fiul va va face
liberi, liberi veti fi intr-adevar" (Ioan 8, 34-36).
Pentru a ne rascumpara din robia
pacatului si a mortii, Fiul lui Dumnezeu intrupat s-a adus pe Sine
jertfa pentru intregul neam omenesc, o data pentru totdeauna, precum
spune Sfantul Apostol Pavel, zicand: "Acum, la sfarsitul veacurilor, S-a
aratat o data, spre stergerea pacatului, prin jertfa Sa" (Evrei 9, 26).
Botezul ne scoate de sub stapanirea pacatului
"Toti cati in Hristos Iisus ne-am
botezat, intru moartea Lui ne-am botezat. Deci ne-am ingropat cu El, in
moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin
slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii; caci daca am
fost altoiti pe El prin asemanarea mortii Lui, atunci vom fi partasi si
ai invierii Lui, cunoscand aceasta, ca omul nostru cel vechi a fost
rastignit impreuna cu El, ca sa se nimiceasca trupul pacatului, pentru a
nu mai fi robi ai pacatului.
Caci Cel care a murit a fost curatit de
pacat. Iar daca am murit impreuna cu Hristos, credem ca vom si vietui
impreuna cu El, stiind ca Hristos, inviat din morti, nu mai moare.
Moarta nu mai are stapanire asupra Lui. Caci ce a murit, a murit
pacatului o data pentru totdeauna, iar ce traieste, traieste lui
Dumnezeu. Asa si voi, socotiti-va ca sunteti morti pacatului, dar vii
pentru Dumnezeu, in Hristos Iisus, Domnul nostru.
Deci sa nu imparateasca pacatul in
trupul vostru cel muritor, ca sa va supuneti poftelor lui; nici sa nu
puneti madularele voastre ca arme ale nedreptatii in slujba pacatului,
ci, infatisati-va pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculati din morti, si
madularele voastre ca arme ale dreptatii lui Dumnezeu. Caci pacatul nu
va avea stapanire asupra voastra, fiindca nu sunteti sub lege, ci sub
har" (Romani 6, 3-14).
Taina pacatuirii, o taina continua
Unii oameni aluneca in pacate din
nestiinta, iar unii ca acestia sunt mai usor de iertat. Pacat mare au
aceia care stiu ca pacatuiesc, iar mai ales aceia care au avut parte de
mari daruri de la Dumnezeu si le-au calcat in picioare, slujind in
continuare pacatului. Despre acestia spune Iisus, zicand: "De nu as fi
facut intre ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a facut, pacat nu ar
avea" (Ioan 15, 24). Astfel, mai vrednic de pedeapsa este crestinul care
savarseste un pacat decat necrestinul care savarseste acelasi pacat.
Unii oameni aluneca in pacate din
amagirea firii, implinind astfel cuvantul Sfantului Apotol Pavel, care
spune: "Acum nu eu fac acestea, ci pacatul care locuieste in mine.
Fiindca stiu ca nu locuieste in mine, adica in trupul meu, ce este bun.
Caci a voi se afla in mine, dar a face binele nu aflu; caci nu fac
binele pe care il voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc, pe acela il
savarsesc. Iar daca fac ceea ce nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci
pacatul care locuieste in mine. Gasesc deci in mine, care voiesc sa fac
bine, legea ca raul este legat de mine. Ca, dupa omul cel launtric, ma
bucur de legea lui Dumnezeu; dar vad in madularele mele o alta lege,
luptandu-se impotriva legii mintii mele si facandu-ma rob legii
pacatului, care este in madularele mele" (Romani 7, 17-23).
Unii oameni aluneca in pacate din ispita
diavolului, ingaduita de Dumnezeu cu un anumit scop, cel mai adesea
pentru mandria acelora, spre a-i smeri. Acestia sunt mai ales dintre
aceia care cunosc pacatul si lupta cu el, dar iarasi cad, atat pentru a
dobandi experienta luptei, cat si pentru a fi paziti de gandurile
aruncate de duhul mandriei.
Alti oameni aluneca in pacate pentru
ca-i paraseste Dumnezeu, pentru o vreme, ca sa-I cunoasca lipsa. Prin
acest lucru, Dumnezeu nu atinge libertatea omului, ci il lasa pe acesta
(cumva) singur in robia pacatului de care nu este constient, tocmai spre
a cunoaste rautatea duhurilor rele si bunatatea iubirii lui Dumnezeu.
In sfarsit, caderea cea mai mare este
cea care vine din urgia lui Dumnezeu, ca pedeapsa vesnica. Precum spune
Sfantul Apostol Pavel, "mania lui Dumnezeu se descopera din cer
impotriva oricarei necinstiri a lui Dumnezeu si impotriva oricarei
nelegiuiri a oamenilor care sufoca adevarul in nelegiuirea lor" (Romani
1, 18). Acestia sunt mai ales oamenii care amesteca minciuna cu adevarul
pana ce ajung sa spuna minciunii adevar si adevarului minciuna. Spre
exemplu: ereticii si sectarii.
Ne impotrivim pacatului pana la sange... pana la moarte !
Odata rastigniti impreuna cu Hristos,
trebuie sa luptam cu pacatul pana cand El ajunge sa traiasca in noi.
"M-am rastignit impreuna cu Hristos si nu eu mai traiesc, ci Hristos
traieste in mine" (Galateni 2, 20).
Lupta cu pacatul nu inceteaza, insa,
decat in clipa in care sufletul se desparte de trup. Pana atunci, oricat
de inalt am trai, trebuie sa ne impotrivim cu tarie pacatului. Celor
care slabesc in lupta lor cu pacatul, Sfantul Pavel le spune: "In lupta
voastra cu pacatul, nu v-ati impotrivit inca pana la sange" (Evrei 12,
4).
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu