Pacatele impotriva Duhului Sfant se
numara intre pacatele grele (aducatoare de moarte) care-l despart pe om
de Dumnezeu, alaturi de pacatele capitale si de pacatele strigatoare la
cer. Pe scurt, pacatele impotriva Duhului Sfant sunt acele pacate prin
care omul se impotriveste cu indaratnicie poruncilor dumnezeiesti si
lucrarilor Duhului Sfant.
Traditia crestina, pornind de la cele trei mari virtuti de capatai - credinta, nadejdea si dragostea,
care sunt lucrari ale Duhului Sfant -, a socotit ca pacatele impotriva
Duhului Sfant sunt mai ales acelea care se indreapta impotriva acestor
virtuti.
Lupta impotriva lui Dumnezeu
Din clipa caderii in pacat, omul s-a
pornit sa lupte impotriva Ziditorului sau. La inceput, mai putin, apoi
mai mult. Urmasii lui Adam s-au indepartat de Dumnezeu atat de mult,
incat au uitat cu totul de El. Oamenii s-au raspandit pe fata pamantului
si s-au pus in slujba diavolului, inchinandu-se stihiilor pamantului si
idolilor ciopliti de mainile lor.
Dumnezeu a avut in toata vremea oamenii
Sai, care au pastrat mult din bunatatea si credinta primilor oameni. Pe
acestia avea sa-i invete din nou Dumnezeu despre Sine, pe cat puteau ei
intelege. La vremea hotarata de Dumnezeu, Fiul Sau s-a intrupat si a
trait in mijlocul oamenilor. In pofida minunilor savarsite de El si
chiar a Invierii Sale din morti, unii dintre cei alesi (crestini) au
urmat vechiului obicei de a lupta impotriva lui Dumnezeu, stricand dogmele si cautand sa-i indeparteze pe oameni de la dreapta cinstirea a lui Dumnezeu.
Astazi, ca si in vremea Mantuitorului,
pacatele impotriva Duhului Sfant sunt socotite mai ales acelea care se
savarsesc impotriva evidentelor. Atunci cand Iisus scotea demonii
din cei demonizati, iudeii spuneau ca El ii scoate "cu ajutorul lui
Beelzebul, capetenia demonilor". Iisus le-a spus: "Orice imparatie care
se dezbina in sine se pustieste, orice cetate sau casa care se dezbina
in sine nu va dainui; daca satana scoate pe satana, s-a dezbinat in
sine; dar, atunci, cum va dainui imparatia lui?" (Matei 12, 25-26).
Chiar si asa, iudeii continuau sa spuna ca puterea Lui vine de la
capetenia demonilor.
Cei care lupta impotriva Duhului Sfant,
negand evidente dintre cele mai convingatoare sau punand pe seama
diavolului lucrarile minunate ale lui Dumnezeu, il huleste pe Duhul
Sfant, precum spune Sfantul Vasile cel Mare:
"Cel care atribuie raului lucrarile si roadele Sfantului Duh, acela
blestema pe Sfantul Duh." Acesta este, de fapt, pacatul de baza
impotriva Duhului Sfant. Din acesta s-au nascut multe altele, care sunt
puse in legatura cu credinta, cu nadejdea si cu dragoste, precum vom
vedea.
Prigonirea oamenilor prin care lucreaza
si vorbeste Dumnezeu este socotita o impotrivire fata de Duhul Sfant,
precum reiese din cuvantul Sfantului Arhidiacon Stefan,
care zice, catre iudeii care se adunasera sa-l omoare: "Voi, cei tari
in cerbice (cu inima impietrita) si netaiati imprejur la inima si la
urechi, voi pururea va impotriviti Duhului Sfant! Precum parintii
vostri, asa si voi! Pe care dintre prooroci nu l-au prigonit parintii
vostri? si au ucis pe cei ce au vestit mai dinainte sosirea Celui Drept"
(Fapte 7, 51-52).
Pe cei care savarsesc pacate impotriva Duhului Sfant ii plange si Sfantul Isaia,
cand spune: "Vai de cei ce zic raului bine si binelui rau; care numesc
lumina intuneric si intunericul lumina; care socotesc amarul dulce si
dulcele amar! Vai de cei care sunt intelepti in ochii lor si priceputi
dupa gandurile lor!" (Isaia 5, 20-21).
Pacatele impotriva Duhului Sfant nu sunt iertate !
Iisus a spus: "Orice pacat si orice hula
se va ierta oamenilor, dar hula impotriva Duhului nu se va ierta. Celui
care va zice cuvant impotriva Fiului Omului, se va ierta lui; dar celui
care va zice impotriva Duhului Sfant, nu i se va ierta lui, nici in
veacul acesta, nici in cel ce va sa fie" (Matei 12, 31-32).
Talcuirea Sfantului Ioan Gura de Aur
"-Ce vrea sa spuna Domnul prin aceste cuvinte?
- "Multe ati spus impotriva Mea! zice
El. Ca sunt un inselator, ca sunt impotriva lui Dumnezeu. Va iert
acestea, daca va pocaiti, si nu va pedepsesc. Dar defaimarea impotriva
Duhului nu se va ierta nici acelora care se pocaiesc."
- Cum e cu putinta acesta? Caci a fost
iertat si acest pacat celor ce s-au pocait. Multi din cei care au
defaimat (pe Duhul Sfant) au crezut mai tarziu, si toate pacatele li
s-au iertat. Ce inteles au, dar, cele spuse? Ca, dintre toate pacatele,
acesta singur nu se poate ierta? Pentru ce oare?
- Pentru ca despre Hristos iudeii nu
stiau cine este, dar despre Duhul aflasera de multa vreme. Tot ce-au
grait profetii au grait prin Duhul Sfant; toti cei din Vechiul Testament
aveau o idee foarte clara despre Duhul Sfant.
Intelesul cuvintelor lui Hristos este,
deci, acesta: "Fie! spune El. Puteti pacatui fata de Mine, din pricina
trupului cu care sunt imbracat; dar nu puteti spune si de Duhul Sfant:
"Nu-L cunoastem!" De aceea, defaimarea voastra nu va va fi iertata si
veti fi pedepsiti si aici si dincolo." Multi au fost pedepsiti numai
aici; de pilda, desfranatul din Corint si corintenii, care s-au
impartasit cu nevrednicie cu dumnezeiestile taine. "Dar voi, continua
Hristos, veti fi pedepsiti si pe lumea aceasta si pe cealalta. Va iert
toata defaimarea adusa Mie, inainte de rastignire! Va iert chiar
rastignirea! Numai pentru necredinta voastra nu veti fi pedepsiti!" Ca
nici cei care au crezut inainte de rastignire nu aveau o credinta
totdeauna deplina. Inainte de patimi, Hristos poruncea sa nu-L faca
nimanui cunoscut; iar in timpul rastignirii a spus ca le-a iertat lor
pacatul acesta. "Dar, cele ce ati spus despre Duhul Sfant, acelea nu vor
avea iertare!"
Ca Domnul S-a gandit la defaimarile
aduse Lui inainte de rastignire, se vede din cuvintele pe care le-a
adaugat: "Celui care va zice cuvant impotriva Fiului Omului, se va ierta
lui; dar celui care va zice cuvant impotriva Sfantului Duh, nu i se va
ierta lui!"
- Pentru ce?
- "Pentru ca Duhul Sfant va este
cunoscut, spune Hristos, pentru ca ati pacatuit fata de fapte evidente.
Chiar daca spuneti ca pe Mine nu Ma cunoasteti, dar nu puteti spune ca
nu cunoasteti pe Sfantul Duh, ca scoaterea demonilor si tamaduirile sunt
lucrarea Sfantului Duh. Deci nu M-ati ocarat numai pe Mine, ci si pe
Duhul cel Sfant. De aceea, osanda voastra este de neinlaturat si aici si
dincolo."
Credinta, nadejdea si dragostea
In traditia Bisericii, pacatul impotriva
Duhului Sfant este socotit in raport cu cele trei mari virtuti
teologice: credinta, nadejdea si dragostea.
Pacate impotriva credintei: necredinta;
erezia; vrajitoria; inchinarea la idoli; lepadarea dreptei credinte;
parerea ca pentru mantuire este de ajuns doar credinta, lipsita de fapte
bune; renuntarea la dreapta credinta, de dragul placerilor in care sunt
invelite pacatele; impotrivirea fata de adevarul dovedit al credintei
crestine; nerecunoasterea puterii lui Dumnezeu etc.
Pacate impotriva nadejdii: deznadajdea, fie ca pacatuire continuua, socotind mantuirea imposibila, fie ca sinucidere, nesocotind iubirea, mila si iertarea lui Dumnezeu; exagerarea iubirii si bunatatii lui Dumnezeu - savarsirea constienta a pacatelor, mizand pe iubirea iertatoare a lui Dumnezeu etc.
Pacate impotriva dragostei: ura; invidia
si pizmuirea aproapelui; tinerea de minte a raului; minciuna,
clevetirea si prigonirea pe nedrept; nepocainta pana la moarte, fie din
deznadejde, fie din mandrie; nesocotirea darurilor lui Dumnezeu;
egoismul; adorarea de sine etc.
Pacatele impotriva Duhului Sfant
Orice pacat este aducator de moarte, dar
cu atat mai mult ne omoara pacatele savarsite cu stiinta si rea vointa
impotriva lui Dumnezeu, pe care cautam sa-L detronam din postura Lui
iubitoare, purtatoare de grija, iertatoare si mantuitoare.
Pacatele impotriva Duhului Sfant, adica
impotriva puterii manifestate a lui Dumnezeu, dezradacineaza din suflet
credinta si inclinatia omului spre pocainta.
Prin cuvintele mai sus amintite, Iisus Hristos nu spune ca aceste
pacate nu ar putea fi iertate de Dumnezeu, daca omul s-ar pocai cu
adevarat, ci ca acestea impietresc inima in asa masura incat il fac pe
om indaratnic spre a se mai intoarce catre Dumnezeu.
Cel care pacatuieste impotriva Duhului
Sfant se poate inrai atat de tare incat sa nu-si mai doreasca mantuirea,
sa nu mai vrea sa auda de Dumnezeu si sa ii fie indiferenta chiar si
moartea. Este vorba de o moarte sufleteasca petrecuta inainte de vreme.
Invartosarea omului in acest fel de
pacate atrage dupa ea neiertarea lor, pentru ca, in duhul Evangheliei,
iertarea inseamna vindecare, iar vindecarea unui asemenea om este
aproape imposibila. Deci, Dumnezeu vrea sa ierte si aceste pacate, prin
trimiterea harului Duhului Sfant, dar omul refuza aceasta iubire si
ramane incremenit in boala lui.
Prin pocainta adevarata se iarta orice
pacat, caci gravitatea pacatelor impotriva Duhului Sfant nu covarseste
iubirea de oameni a lui Dumnezeu, insa pocainta adevarata este aproape
imposibila odata ce inima omului s-a inrait si a pornit razboi impotriva
oricarei manifestari a iubirii si puterii lui Dumnezeu.
Rugaciune catre Sfantul Duh
"Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa mare
mila Ta, si dupa multimea indurarilor Tale, sterge faradelegea mea. Mai
vartos ma spala de faradelegea mea si de pacatul meu ma curateste. (...)
Intoarce fata Ta de la pacatele mele si toate faradelegile mele
sterge-le. Inima curata zideste intru mine, Dumnezeule, si duh drept
innoieste intru cele dinlauntru ale mele. Nu ma lepada de la fata Ta si
Duhul Tau cel sfant nu-l lua de la mine. Da-mi mie bucuria mantuirii
Tale si cu duh stapanitor ma intareste" (din "Psalmul 50").
"Doamne, Imparate Ceresc, Mangaietorule,
Duhul adevarului, milostiveste-Te spre mine, pacatosul robul Tau, si ma
miluieste si-mi iarta mie, nevrednicului, toate cate am gresit Tie
astazi, ca un om, si nu numai ca un om, ci si mai rau decat dobitocul.
Pacatele mele cele de voie si cele fara
de voie, cele stiute si cele nestiute, care sunt din tinerete si din
obiceiul cel rau si care sunt din voia cea sloboda si din lene: ori de
m-am jurat cu numele Tau, ori de L-am hulit in gandul meu, sau pe cineva
am ocarat, sau pe cineva am clevetit in mania mea, sau am scarbit, sau
de ceva m-am maniat, sau am mintit, sau fara de vreme am dormit, sau
vreun sarac a venit la mine si nu l-am socotit, sau pe fratele meu l-am
scarbit, sau m-am sfadit, sau pe cineva am osandit, sau m-am marit, sau
m-am trufit, sau, stand la rugaciune, mintea mea s-a ingrijit de
vicleniile acestei lumi, sau razvratire am cugetat, sau prea m-am
saturat, sau m-am imbatat, sau nebuneste am ras, sau ceva rau am
cugetat, sau frumusete straina am vazut si cu dansa mi-am ranit inima,
sau ce nu se cade am grait, sau de pacatul fratelui meu am ras, iar
pacatele mele sunt nenumarate, sau de rugaciune nu m-am ingrijit, sau
altceva rau am facut si nu-mi aduc aminte; ca acestea toate si mai mari
decat acestea am facut.
Miluieste-ma, Stapane si Facatorul meu,
pe mine lenesul si nevrednicul robul Tau, si ma usureaza, si ma
slobozeste si ma iarta, ca un bun si de oameni iubitor. Ca in pace sa ma
culc si sa dorm eu, pacatosul, necuratul si ticalosul, si sa ma inchin,
sa cant si sa preaslavesc preacinstit numele Tau, impreuna cu al
Tatalui si cu al Unuia-Nascut Fiului Lui, acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin!" (din "Rugaciunile de seara").
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu