Pacatele strigatoare la cer se ridica
impotriva inclinatiilor firesti pe care Dumnezeu le-a pus in firea
noastra. Aceste pacate intuneca si deformeaza chipul lui Dumnezeu din
om. Ele sunt atat de grele, incat, mai mult decat altele, cer o
rasplatire (dreptate) de la Dumnezeu chiar in lumea aceasta. Ele
izvorasc mai ales din necredinta si rautatea constienta a omului, fiind
savarsite cu multa inainte cugetare.
Potrivit traditiei crestine, pacate
strigatoare la cer sunt urmatoarele cinci: omuciderea constienta si
avortul; homosexualitatea si practicile sexuale impotriva firii;
asuprirea celor lipsiti de aparare: vaduve, orfani, saraci, straini etc;
nedreptatile sociale, mai ales cele financiare si materiale;
nerespectarea si chinuirea parintilor.
1. Omuciderea constienta si avortul
Viata este cel mai mare dar pe care ni
l-a facut Dumnezeu, iar nu atat pentru faptul ca acum ne putem bucura de
frumusetile acestei lumi si ca putem lucra toate cele dorite, cat mai
ales pentru faptul ca, dupa aceasta existenta, ne asteapta viata
vesnica.
Cain l-a omorat pe fratele sau, Abel.
Cain este primul criminal din lume. Dupa omorarea lui Abel, Dumnezeu i-a
spus lui Cain: "Ce ai facut? Glasul sangelui fratelui tau striga catre
Mine din pamant. Si acum esti blestemat de pamantul care si-a deschis
gura sa, ca sa primeasca sangele fratelui tau din mana ta. Cand vei
lucra pamantul, acesta nu-si va mai da roadele sale tie; zbuciumat si
fugar vei fi tu pe pamant" (Facere 4, 10-12).
Omorarea unui om este un pacat strigator
la cer, caci glasul sangelui celui omorat se ridica la Dumnezeu si cere
dreptate, adica razbunare. Constiinta il macina pe criminal, iar
societatea il marginalizeaza ca pe un corp strain. Acest lucru este
exprimat amplu in romanul "Crima si pedeapsa", scris de F.M.Dostoievski,
unde Rascolnicov savarseste o crima si, apoi, nemaifacand fata
mustrarilor constiintei, se preda singur autoritatilor.
Istoria crimei: mandria naste manie;
mania naste ura; ura naste agresivitate; agresivitatea naste violenta;
violenta naste sadism; sadismul duce la crima, iar crima este cea mai
mare nebunie care-l poate imbolnavi pe om, alaturi de necredinta in
Dumnezeu. Pentru ca uciderea este rodul maniei, Domnul Iisus ne indeamna
sa ne curatim mai ales inimile, "caci dinauntru, din inima omului, ies
cugetele cele rele, desfranarile, hotiile, uciderile" (Marcu 7, 21).
Batjocorirea si lovirea in cinstea
aproapelui este socotita ca o ucidere morala a acestuia, precum insusi
Hristos ne spune: "Ati auzit ca s-a zis celor de demult: "Sa nu ucizi";
iar cine va ucide, vrednic va fi de osanda. Eu insa va spun voua: Ca
oricine se manie pe fratele sau vrednic va fi de osanda; si cine va zice
fratelui sau "netrebnicule", vrednic va fi de judecata sinedriului; iar
cine va zice "nebunule", vrednic va fi de gheena focului" (Matei 5,
21-22).
Avortul este o crima care, desi este
trecuta cu vederea de societate, striga la cer, inaintea lui Dumnezeu.
Parintele Serafim Man spune: "Ne intristam cand auzim de razboaie, de
crime sau accidente, dar nu ne gandim ca, de-a lungul timpului, avortul a
curmat mai multe vieti decat toate razboaiele si bolile la un loc. In
fata lui Dumnezeu, avortul este cea mai urata crima, ca insusi mama
sa-si ucida copilul, lucru ce nu se intampla niciodata in lumea
animalelor. (...)
Avortul este unul dintre pacatele mari
care aduc mania lui Dumnezeu peste noi toti. Avortul il putem considera
crima cu premeditare; chiar daca dupa legile omenesti nu este
sanctionat, dar in judecata lui Dumnezeu va fi chiar mai aspru pedepsit
decat uciderea unui om. Avortul este o dubla crima: in primul rand,
impotriva lui Dumnezeu, care a creat acea fiinta, si apoi impotriva
acelui suflet, care, nefiind unit cu Hristos prin taina Sfantului Botez,
va fi lipsit de slava lui Dumnezeu, ramanand intr-un loc intunecos pana
la Infricosata Judecata cand, prin mila lui Dumnezeu va fi izbavit."
2. Homosexualitatea si practicile sexuale impotriva firii
Desfraul impotriva firii (sodomia, sexul
anal) isi trage numele de la cetatea Sodoma, ai carei locuitori si-au
atras mania lui Dumnezeu, facand fapte pe care nici macar animalele nu
le fac. Fiind tarata in sodomie, firea omului striga catre Dumnezeu,
precum citim: "Strigarea Sodomei si a Gomorei e mare si pacatul lor
cumplit de greu. Pogori-Ma-voi deci sa vad daca faptele lor sunt cu
adevarat asa cum s-a suit pana la Mine strigarea impotriva lor, iar de
nu, sa stiu" (Facere 18, 20-21). Ingerii lui Dumnezeu, cand au sosit in
Sodoma, au spus: "Noi avem sa pierdem locul acesta, pentru ca strigarea
impotriva lor s-a suit inaintea Domnului si Domnul Ne-a trimis sa-l
pierdem" (Facere 19, 13).
Impotriva firii sunt toate acele
apropieri trupesti care nu au loc asa cum le-a randuit Dumnezeu, in chip
firesc, intre un barbat si o femeie. Pacate care striga la cer pot avea
loc intre doi barbati, intre doua femei, dar si intre un barbat si o
femeie, dupa cum urmeaza: sexul anal, sexul oral, alte practici sexuale
perverse, precum si pozitiile sexuale, care nu cauta firescul, ci
altceva. Intre acestea, pot fi numarate si urmatoarele: vasectomia si
legarea trompelor; folosirea prezervativului si a altor
anticonceptionale, care impiedica trairea fireasca a apropierii
trupesti.
Credem in Dumnezeu si facem tot ce ne-a
indemnat Fiul Sau, ori ne facem voile si renuntam la gandul ca putem
dobandi viata cea vesnica. "Nu va amagiti: Nici desfranatii, nici
inchinatorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomitii
(...) nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu" (I Corinteni 6, 9-10).
3. Asuprirea celor lipsiti de aparare
Asuprirea celor lipsiti de aparare
(vaduve, orfani, saraci, straini, napastuiti etc) este un pacat care
striga la cer, caci se incalca libertatea omului si firescul dreptatii.
Cand acestia, nefiind rai, striga catre Dumnezeu cu durere si cer sa li
se faca dreptate, El le asculta strigarea si-i pedepseste pe asupritorii
lor.
Aceste categorii sociale erau asezate
sub protectia lui Dumnezeu inca din Legea Veche, precum citim: "Pe
strain sa nu-l stramtorezi, nici sa-l apesi, caci si voi ati fost
straini in pamantul Egiptului. La nici o vaduva si la nici un orfan sa
nu le faceti rau! Iar de le veti face rau si vor striga catre Mine, voi
auzi plangerea lor, si se va aprinde mania Mea si va voi ucide cu sabia
si vor fi femeile voastre vaduve si copiii vostri orfani" (Iesire 22,
21-24).
Sfanta Scriptura este precum un cod de
legi care ii apara pe cei lipsiti de aparare pe pamant, asezandu-i in
mana iubitoare a Dumnezeu. Pentru aceasta, ne facem impreuna-slujitori
cu Dumnezeu sau maini lucratoare ale lui Dumnezeu in viata celor
napastuiti atunci cand implinim urmatorul indemn: "Invatati sa faceti
bine, cautati dreptatea, ajutati pe cel apasat, faceti dreptate
orfanului, aparati pe vaduva" (Isaia 1, 17).
Sfintii lui Dumnezeu i-au ocrotit pe cei
napastuiti ai lumii, precum marturiseste despre sine Dreptul Iov:
"Fiindca scapam de pieire pe cel sarman care striga dupa ajutor si pe
orfanul fara sprijin, binecuvantarile celui ce era gata sa piara veneau
asupra-mi si umpleam de bucurie inima vaduvei" (Iov 29, 12-13); "Din
tineretile mele, am crescut pe orfan ca un tata si de la nastere, am
calauzit pe vaduva" (Iov 31, 18); "Strainul nu petrecea noaptea
niciodata afara; portile mele le deschideam calatorului" (Iov 31, 32).
La asemenea fapte ne indeamna si Sfantul Apostol Iacov, cand zice: "Cucernicia curata si neintinata inaintea lui Dumnezeu si Tatal, aceasta este: sa cercetam pe orfani si pe vaduve in necazurile lor, si sa ne pazim pe noi fara de pata din partea lumii" (Iacov 1, 27).
La asemenea fapte ne indeamna si Sfantul Apostol Iacov, cand zice: "Cucernicia curata si neintinata inaintea lui Dumnezeu si Tatal, aceasta este: sa cercetam pe orfani si pe vaduve in necazurile lor, si sa ne pazim pe noi fara de pata din partea lumii" (Iacov 1, 27).
Pacate strigatoare la cer savarsesc cei
care-i asupresc pe oamenii saraci, prin egoism, indiferenta si nepasare,
dispret si batjocura, camata, jefuire, partinire in judecata etc.
Domnul a zis: "Sa nu faceti nedreptate la judecata; sa nu cautati la
fata celui sarac si de fata celui puternic sa nu te sfiesti, ci cu
dreptate sa judeci pe aproapele tau" (Levitic 19, 15).
Asemenea gresesc si cei care isi bat joc
de cei cu deficiente fizice, precum citim: "Sa nu graiesti de rau pe
surd si inaintea orbului sa nu pui piedica. Sa te temi de Domnul
Dumnezeul tau" (Levitic 19, 14).
In aceasta privinta, Apostol Iacov ne spune:
"Fratii mei, nu cautand la fata omului
sa aveti credinta in Domnul nostru Iisus Hristos, Domnul slavei. Caci,
daca va intra in adunarea voastra un om cu inele de aur in degete, in
haina stralucita, si va intra si un sarac, in haina murdara, iar voi
puneti ochii pe cel care poarta haina stralucita si-i ziceti: Tu sezi
bine aici, pe cand saracului ii ziceti: Tu stai acolo, in picioare, sau:
Sezi jos, la picioarele mele, n-ati facut voi, oare, in gandul vostru,
deosebire intre unul si altul si nu v-ati facut judecatori cu socoteli
viclene? Ascultati, iubitii mei frati: Au nu Dumnezeu i-a ales pe cei ce
sunt saraci in ochii lumii, dar bogati in credinta si mostenitori ai
imparatiei pe care a fagaduit-o El celor ce Il iubesc? Iar voi ati
necinstit pe cel sarac! Oare nu bogatii va asupresc pe voi si nu ei va
tarasc la judecati? Nu sunt ei cei ce hulesc numele cel bun intru care
ati fost chemati? Daca, intr-adevar, impliniti legea imparateasca,
potrivit Scripturii: "Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti",
bine faceti; iar de cautati la fata omului, faceti pacat si legea va
osandeste ca pe niste calcatori de lege" (Iacov 2, 1-9).
4. Nedreptatile sociale
In continuarea pacatului mai sus amintit
se numara si "oprirea platii lucratorilor", dupa cum este numit acest
pacat, care insumeaza mai ales nedreptatile sociale: amenzi nedrepte,
specula, munca neplatita la justa ei valoare; scaderea cu rea vointa a
platilor datorate muncitorilor; scumpirea exagerata a produselor,
falsificarea alimentelor etc.
Dumnezeu a poruncit: "Sa nu
nedreptatesti pe aproapele si sa nu-l jefuiesti. Plata simbriasului sa
nu ramana la tine pana a doua zi" (Levitic 19, 13). Omul nu a ascultat:
"Plata lucratorilor care au secerat tarinile voastre, pe care voi ati
oprit-o, striga; si strigatele seceratorilor au intrat in urechile
Domnului Sabaot" (Iacov 5, 4). Strigatele celor nedreptatiti nu raman
neauzite, iar castigul celor rai se preface in paguba.
5. Nerespectarea si chinuirea parintilor
Nerespectarea si chinuirea parintilor
incalca porunca lui Dumnezeu de a-i respecta pe acestia in toata vremea:
"Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta, ca sa-ti fie bine si sa traiesti
ani multi pe pamantul pe care Domnul Dumnezeul tau ti-l va da tie"
(Iesire 20, 12). Fiind datatoare de viata, aceasta porunca a lui
Dumnezeu este amintita si in Noul Testament: "Copiilor, ascultati pe
parintii vostri intru toate, caci aceasta este bine-placut Domnului"
(Coloseni 3, 20).
In perioada Vechiului Testament,
cuvintele adresate copiilor care nu-si respectau parintii erau deosebit
de aspre: "Cel ce va bate pe tata sau pe mama sa fie omorat. Cel ce va
grai de rau pe tatal sau sau pe mama sa, acela sa fie omorat" (Iesire
21, 15-17). "Blestemat sa fie cel ce va grai de rau pe tatal sau sau pe
mama sa" (Deuteronom 27, 16). "Ca un hulitor este cel care paraseste pe
tata si blestemat de Domnul este cel care manie pe mama sa" (Sirah 3,
16).
Pentru nasterea unui copil, parintii au
meritul de a nu fi refuzat darul lui Dumnezeu. Recunostinta pentru acest
lucru nu trebuie sa ii paraseasca pe copii toata viata: "Din toata
inima cinsteste pe tatal tau si nu uita niciodata durerile mamei tale.
Adu-ti aminte ca ei ti-au dat viata; ce le vei da tu in schimb pentru
ceea ce au facut ei pentru tine?" (Sirah 7, 28-29). Chiar si atunci cand
parintii ne devin dusmani nu se cuvine a-i dispretui, a-i vorbi de rau
sau a-i ura, caci Mantuitorul ne spune: "Iubiti pe vrajmasii vostri,
faceti bine celor ce va urasc pe voi; binecuvantati pe cei ce va
blesteama, rugati-va pentru cei ce va fac necazuri" (Luca 6, 27-28).
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu