Vedem în
societatea consumistă două extreme ale familiei, care ar trebui să ne
dea foarte mult de gândit: oameni înstăriți, cu casă mare, venit sigur,
dar cu un singur copil sau cel mult doi, iar pe de altă parte vedem
familii sărace, cu gospodărie mică și multe alte neajunsuri dar cu mulți
copii.
Primii sunt priviți în
societate ca descurcăreți, oameni care au știut să se realizeze în
viață, oamenii responsabili, iar cei din urmă, săracii cu mulți copii, sunt paria societății, sunt inconștienții care au condamnat la sărăcie niște suflete nevinovate, și în cel mai bun caz sunt etichetați drept ”pocăiți”.
Dar copii sunt mai
numeroși în familiile sărace nu pentru că părinții sunt mai puțin
educați, sau mai puțin conștienți de ceea ce fac, ci pentru simplul
motiv că acceptă mai ușor jertfa creșterii copiiilor, din pricina
faptului că astfel de părinți sunt obișnuiți cu greul vieții.
În schimb, părinții
”descurcăreți” recurg la contracepție deoarece știu prea bine că
nașterea și creșterea copiilor presupune jertfă de sine, efort constant,
ceea ce contravine traiului tihnit, vieții cu griji cât mai puține.
Așa că adevăratul motiv
pentru care soții de astăzi recurg la contracepție nu se datorează
lipsurilor materiale, ci tocmai faptului că nașterea și creșterea
copiilor reprezintă de departe cea mai grea formă de asceză în viața de
familie. Asceza, care înseamnă lupta cu patimile, lupta cu răul din noi,
drumul către sfințenie, lepădarea de sine pentru comuniunea cu
Dumnezeu.
Încercăm să corectăm
această vedere greșită a tinerilor în privința căsătoriei, familiarizați
cu ideea că asceza ar fi un mod de viață tipic doar monahismului
(vieții în mănăstire). Nu, căsătoria creștină nu numai că nu este
străină de asceză, ci însăși scopul ei prim se fundamentează pe asceză.
Scopul mântuirii este dobândirea împărăției cerurilor, dar mântuire fără
asceză nu există!
Căsătoria creștină nu
este cu nimic mai prejos în intensitatea ascezei față de viața monahală,
ci doar mijloacele de înfăptuire a ascezei diferă.
Dacă monahiile (maici /
călugărițe) se nevoiesc noaptea la slujbele de miezonoptică în
mănăstire, mamele creștine se trezesc noaptea să-și alăpteze pruncii, să
schimbe scutece și să aline plânsetul sugarilor, iar tăticii le ajută
după puteri.
Dacă monahii (călugării)
se apleacă cu fruntea în pământ, făcând zeci de metanii în fiecare zi,
părinții se apleacă cu mâna spre podea în fiecare zi, de zeci de ori,
pentru a strânge jucăriile aruncate sau lucrurile împrăștiate de cei
mici.
Dacă monahul își taie
voia sa, făcând ascultare de stareț, creștinul își taie voia sa crescând
copiii care îți strică toate socotelile. Poate că azi ți-ai făcut
planul ca să ieși la o pizza dar trebuie să-ți tai voia căci unul din
copii tocmai s-a îmbolnăvit și are nevoie de îngrijire. Poate că pentru
weekend v-ați făcut planuri să mergeți în vizită la cineva dar îți tai
voia aceasta pentru că tocmai ai aflat că unul din copii are note slabe
la școală și urmează să dea o lucrare luni dimineața.
O soție fără copii se
plimba prin mall-uri și magazine, dar o soție care este și mamă este
nevoită să meargă cu copiii la plimbare, trebuie să renunțe la sine
pentru a cumpăra cele necesare copiilor. La rândul său, soțul va schimba
scutece când poate altă dată se uita la un film bun sau va face lecții
cu copiii când poate altă dată ieșea cu prietenii în oraș.
Copiii reprezintă
punctul terminus al dragostei dintre soți, când aceștia sunt puși în
situația de a trece de la o iubire pasională, covârșită de instinct, la o
iubire duhovnicească, jertfelnică, complet dezinteresată.
Când soții recurg la
contracepție nu fac altceva decât să-și osândească dragostea la un nivel
instinctual, dominat de plăcere sexuală. Ei vor doar plăcerea, căci
știu prea bine că un copil înseamnă renunțare la sine.
Când ai copii, pasiunea
dintre soți scade în mod vizibil, covârșitor aș putea spune, dar tocmai
acum se ivește ocazia ca dragostea să se arate debarasată de instinctul
sexual, și să devină una duhovnicească, sfințitoare.
În iubirea
duhovnicească, soții reduc gesturile de iubire exprimate pasional
(săruturi, mângâieri, etc), dar potențează din toate puterile jertfa de
sine, pe fondul creșterii copiilor: unul doarme noaptea cu copiii când
celălalt este epuizat, unul spală vase ca celălalt să aibe un mic răgaz
de odihnă, unui îi servește pe ceilalți cu mâncare când tocmai lui îi
este cel mai mult foame, etc.
Toate aceste renunțări
la sine de dragul și trebuința celorlalți sunt forme de asceză în viața
de familie. Ori contracepția este refuzul ascezei în familie. Numai că
neînsușirea ascezei este egală cu pierderea mântuirii căci spune Sfântul
Isaac Sirul că nimeni nu s-a suit la cer cu răsfățul.
Dincolo de clasicul
motiv al lipsei de posibilități, contracepția este o dorința clară de a
pune stop jertfei / suferinței la care ești supus ca părinte. Primul
copil este acceptat ușor de soți... pentru că așa face toată lumea. Și
al doilea, pentru că societatea promovează familia perfectă cu doi
copii, dar de la al 3-lea copil în sus trebuie să ai credință în
Dumnezeu ca să accepți viețuirea creștină și să înțelegi că viața
adevărată nu este cea promovată de mass-media, ci e jertfă continuă,
până la moarte, până când îți dai ultima suflare.
Dar creșteera copiilor,
pe lângă jertfa la care-i supune pe părinți, vine și cu mari bucurii,
vine ca o împlinire a familiei. Fiecare copil nou primit de la Dumnezeu
în sânul familiei este un nou mod de a-ți exprima dragostea, o altă
modalitate de a renunța la tine și de a iubi pe celălalt.
De ce recurg soții la contacepție? De frica suferinței. Dar viața... viața unui copil e mai presus de orice pe acest pământ.
De ce recurg soții la contacepție? Pentru că nu vor să-și îndumnezeiască iubirea!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu