Nouă, toate necazurile ne vin de la
greşeli, nu de la Dumnezeu. El numai le îngăduie şi spală cu ele
vinovăţiile noastre. Oamenii însă tare greu pricep că îndreptarea prin
necazuri dovedeşte nu părăsirea lui Dumnezeu, ci milostivirea Lui.
Ba chiar prin aceea ştim că Dumnezeu are grijă de noi, dacă vom avea
necazuri. Fiind atotbun şi atotînţelept, ne poartă de grijă şi ne
spală, cu milostivire, ori vrem, ori nu vrem, ori pricepem acum, ori vom
înţelege pe urmă. Căci: "Dumnezeu este îndelung răbdător şi mult
milostiv, dar nepedepsit nimic nu lasă". El aşteaptă o vreme să vadă: ne
grăbim noi cu pocăinţa de bunăvoie sau nu; învăţăm din necazurile
altora sau aşteptăm să ne spargem şi noi capul de ele, ca şi ei?
Dumnezeu vrea să ajute pe toţi, dar nu
toţi primesc purtarea Sa de grijă. Aşa se face că sunt oameni păcătoşi
care n-au necazuri. Pe aceştia i-a lepădat Dumnezeu. Căci ştiindu-le
firea, precum că nu au leac şi nu pricep nimic din ocârmuirea Sa, îi
lasă în păcatele lor. Aceştia sunt cei de care zice David că: "N-au nici
o suferinţă până la moarte şi sunt plini de sănătate; cu oamenii la
ostenele nu iau parte şi nu sunt supuşi la bătăi ca ceilalţi oameni. Râd
de toată lumea şi grăiesc de sus. Iată, necredincioşii huzuresc în
lumea aceasta şi-şi adună bogăţii". Aşa încât mulţi din neştiinţă:
"Râvnesc soarta (pământească a) necredincioşilor, văzând propăşirea
păcătoşilor"; dar când înţeleg "sfârşitul păcătoşilor" - iar aceasta le
vine numai când intră la "Altarul Domnului" - abia atunci nedumerirea li
se împrăştie. Căci la Altarul Domnului, unde: "se află ascunse toate
comorile cunoştinţei şi ale înţelepciunii", în Iisus Hristos adică, ei
află că: "Pentru vicleşugul lor îi pune Dumnezeu pe căi alunecoase şi-i
lasă să cadă în prăpastie şi ajung la pustiire".
Nu fericiţi, aşadar, pe cei ce n-au
necazuri în lumea aceasta. Căci, cunoscându-i Dumnezeu că n-au minte
să-l înţeleagă căile, nu le mai rânduieşte o îndreptare prin încercări
în lumea aceasta, ci osânda în cealaltă. Iată de ce: Dumnezeu
preamilostivul, chiar şi când osândeşte la iad tot milostiv se dovedeşte
şi ca un mai-nainte ştiutor din veci a toate, nu le trimite necazuri pe
potriva păcatelor lor, căci mândria lor cea peste măsură de mare nu
rabdă nicidecum umilirea încercărilor. Dimpotrivă, încercarea lui
Dumnezeu de a-i spăla prin necazurile cele fără de voie, lor li s-ar
întoarce tocmai pe dos. Căci ei, iubind mai tare mândria şi slava
deşartă a vieţii acesteia, decât smerenia şi supunerea lui Dumnezeu,
tocmirea nebună a minţii lor îi aruncă în deznădejde, din care fac cel
mai mare şi mai de pe urmă păcat în lumea aceasta: sinuciderea, omorârea
de sine. Ori toate celelalte păcate, ce le-ar putea face omul, adunate
la un loc, sunt mai mici decât acesta singur. De aceea, din milostivire
mai presus de înţelegere pentru mulţimea neputinţei lor, nu-i bagă
Dumnezeu în cuptorul smereniei, că nu rabdă neghina o probă ca aceasta,
ci vor merge în osândă, dar nu în osânda cea mai mare, ca ucigaşii de
sine. "Deci dacă cineva, păcătuind în chip vădit şi nepocăindu-se, n-a
pătimit nimic până la moarte, socoteşte că judecata lui va fi fără milă
acolo."
(Pr. Arsenie Boca - "Cararea Imparatiei")
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu