"Mă iubeşti?" –îl întreabă un om pe altul. "Desigur, că te iubesc" – răspunde acela. "Atunci de ce nu faci ceea, ce îţi cer?"
Este o întrebare ucigătoare. Ea
presupune că persoana ne minte, când ne răspunde. El, probabil nu
iubeşte cu adevărat, căci dacă ne-ar fi iubit, ar fi făcut ceea, ce i se
cere. Cu toate acestea, el insistă: "Te iubesc, te iubesc", continuând
să nu facă ceea ce i se cere, sau nu întocmai conform cerinţii cu care i
se adresează. Ne minte oare?
A minţit Petru, atunci când la întrebarea lui Hristos: "Mă iubeşti ?", răspunde "Da, Doamne"?
Petru nu a minţit, dar Mântuitorul
continuie să-l întrebe: "Mă iubeşti?". Aceste intrebări, care vor fi
doar trei, sunt asemenea unei baionete, ce lărgeşte adâncimea iniţială
de două şi apoi de trei ori. "Mă iubeşti ?" -"Te iubesc"?
"Atunci de ce te-ai lepădat de mine, dacă mă iubeşti. Şi deci - Mă iubeşti tu oare? "-"Te iubesc, Doamne"!
"Ce dragoste mai este şi asta să spui
una şi să faci alta? Mă iubeşti tu oare? "-" Tu ştii toate. Tu ştii că
Te iubesc"," Paşte oile mele. "
Acum, să trecem şi noi în faţa judecării cuvintelor lui Hristos. Doar nu numai Petru trebuie să stea acolo!
Hristos ne întreabă: "Mă iubeşti?", Noi îi răspundem: "Da, da. Desigur.
Ştii că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele
Tău numim. Şi El ne va întreba :"Atunci de ce spui la fiecare pas,
ceea, ce Eu nu am poruncit, ceeea, ce Eu urăsc, ceea, de ce Eu nu ma
nevoie ". Ce vom răspunde atunci!?? Nu vom răspunde nimic, dar vom
înţelege ceva. Vom înţelege, că în om există concomitent şi credinţa şi
necredinţa. Iată de unde strigătul: "Doamne, eu cred, ajută necredinţei
mele!" În mod similar în om există şi iubirea şi neiubirea. "Te iubesc,
şi, prin urmare, fac voia Ta, îndeplinesc poruncile Tale. Cu toate
acestea, nu te iubesc până la capăt şi îmi aleg urmarea propriei voi şi
urmarea căii fărădelegii. După caracterul său Petru este total la
suprafaţă. Ca barca sa de pescuit în care a plutit pe suprafaţa apei,
atunci când mai era pescar. Inima lui este obişnuită să aibă încredere
în primele sale mişcări. Dacă În această secundă iubesc (crede un aşa
om), voi iubi toată viaţa. Dacă acum nu-mi este frică, nicicând nu mă
voi clătina în alegerea mea. Noi la o aşa simplitate, vecină cu
frivolitatea nu avem dreptul. Pentru atât şi a relizat acest experiment
pe propriul sine Petru ca amar să-şi plângă "impulsurile frumoase
sufleteşti " şi pentru a ne avertiza de la încrederea prea mare în
propriile puteri. Dacă acum iubesc, nu înseamnă că iubesc cu adevărat.
Pescarii subtil şi în exces nu
meditează. Iubesc - înseamnă că iubesc, şi nu contează că cu puţin timp
în urmă m-am lepădat de "Omul acesta." Mult mai familiarizat cu
adâncimea inimei este Pavel. Acest om este este un cărturar profund cu
amestecul vicleniei evreieşti şi a înţelepciunii păgâne. El spune adesea
că " Sunt strâns din două părţi ", referindu-se la să moară sau să
rămână. Şi mai spune că cu mintea recunoaşte că Legea este bună, dar în
trup, bunul nu locuieşte. Adică dualitatea naturii umane este cunoscută
de Pavel, în timp ce Petru este naiv, şi, adesea nu-şi cunoaşte propriul
sine.
Pavel cu înţelegere poartă în sine
sentimentul tragicului vieţii omeneşti. Pentru noi ar trebui să fie mai
aproape abordarea lui Pavel, deoarece este aproape de realitate şi în
repetate rânduri s-a adeverit. Noi ştim, ca de multe ori am spus sincer
"Te iubesc", şi totuşi ne-am lepădat şi am trădat. Dar, de la cei
apropiaţi cerem şi insitsăm, că dacă a declarat că ne iubeşte, trebuie
să o adeverească prin fapte.
Toate acestea sunt adevărate. Să iubeşti
trebuie nu cu limba şi prin cuvinte, dar prin fapte şi adevăr. Să-ţi
declari dragostea faţă de cineva în cuvinte, iar prin toate faptele
dovedind trădare, nu este doar inutil, dar şi urât. Doar că omul este o
fire adâncă. Adânc în păcat, adânc şi în sfinţenie, în plus singur nu
se cunoaşte, şi adesea nu-şi vede slăbiciunile şi tendinţa de a cădea.
Dar Dumnezeu le ştie. El cunoaşte omul
şi nu aşteaptă de la el schimbări urgente şi pe vecie. El ştie că omul
este ca o trestie în adierea vântului. Acela, care nu ştie aceste
adevăruri despre sine, e pur şi simplu prost. În schimb acela care ştie,
dar pretinde a fi un "veşnic sfânt", e doar un prefăcut şi un mic
antihrist. Acesta este o fire mulţumită de sine şi un sljitor al
diavolilor, sărind pe scena vieţii şi chemându-i pe toţi, la o sfinţenie
uşoară. Iată de aici şi devine clar, că pocăinţa nu este o mişcare
sufletească într-un sigur act, dar o muncă continuie. Să ne pocăim va
trebui în ascuns şi direct toată viaţa, eliminând un strat după altul,
pielea aspră de pe inima noastră, uimindu-ne pe cât de mult păcatul s-a
înrădăcinat în firea noastră.
Din nou şi din nou auzim în Biserică cum
Hristos îl întreabă pe Petru: "Ma iubesti?". Şi auzim cum Petru îi
răspunde supărat, jignit, grăbindu-se să răspundă că Îl iubeşte. Toate
acestea se citesc pentru noi. Pentru noi, în sensul că orice credincios
"să guste şi să vadă că bun este Domnul." Cu toate acestea gustarea şi
vedera bunătăţii lui Dumnezeu unică sau multiplă nu exclude adâncimea
inimii. Din contra, o subliniază. Şi acestă inimă este o construcţie cu
multe etaje, iar acolo undeva mai jos, în subsol, şarpele se ascunde.
Cum ne spune Macarie cel Mare, cine nu a mers în profunzimea inimii şi
şarpele nu omorât, să nu se mândrească. Mărturiseşte prezenţa în
propriul suflet şi a credinţei şi a neincredinţei. Şi răspunde-I
Domnului la întrebare: "Te iubesc", dar ţine minte, că El din nou şi
din nou îşi va repeta întrebarea, deoarece nimeni nu va putea răspunde
din prima dată din adâncul inimii sale tainice.
Traducere Natalia Lozan
Site sursăwww.andreytkachev.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu