Aceea
înseamnă rugăciune, cum zicea unul din Pateric: "Am poruncit minţii
mele să se ridice trei zile în ceruri! Să nu se pogoare de acolo trei
zile". Aceia-i rugăciune! Sau cum s-a rugat un bătrân din pustia
scetică. Acesta, venind un frate la dânsul, l-a întrebat:
- Fiule, ce este pe la Alexandria? Ce face lumea?
- Părinte, îi mare secetă; a răspuns fratele.
- Da' de ce nu vă rugaţi? a zis bătrânul.
- Ba ne
rugăm, părinte! Au scos şi sfintele moaşte şi icoanele, au venit preoţi,
au făcut Sfântul Maslu cu arhiereii pe câmp, cu procesiune mare. Se
roagă şi tot nu plouă! Dar bătrânul a zis:
- Arătat este că nu vă rugaţi! Bătrânul ştia adevărata rugăciune.
- Ba ne rugăm, părinte! stăruia fratele.
- Fiule,
dacă-i aşa, hai să ne rugăm oleacă! - ca să-i arate care-i adevărata
rugăciune. A ridicat bătrânul mâinile în sus şi s-au făcut degetele lui
ca zece făclii de foc şi faţa lui ca soarele. Şi nu le-a lăsat în jos
timp de un ceas. Şi în timpul ăsta, cum era senin şi secetă, au venit
nori, s-au îngroşat norii, au început tunete şi fulgere şi a plouat aşa
de tare, în jurul lor şi-n tot Egiptul, încât a strigat fratele: -
Părinte, părinte, coboară mâinile în jos că mă îneacă apa! Şi atunci
părintele, când a coborât mâinile, i s-a făcut faţa lui iarăşi ca mai
înainte.
Ai auzit
care-i adevărata rugăciune? Aşa, să ne rugăm şi noi! S-au rugat mii şi
mii; şi preoţi şi arhierei şi popor şi n-o plouat. Şi s-a rugat unul,
dar s-a rugat cum trebuie. Într-un ceas a coborât şi ploaia şi norii şi
toate. Cu această rugăciune, Ilie a descuiat cerul, care era încuiat de
trei ani şi şase luni. Asta-i rugăciune în extaz sau în uimire.
Şi aşa,
când ne rugăm, să ştim că suntem departe de rugăciune, atâta vreme cât
mintea noastră este la cele de jos şi-i necurată. Dar nu trebuie să
deznădăjduim, pentru că Dumnezeu ştie neputinţa noastră. Şi de multe ori
unul se roagă, săracul, amărât de vreun necaz şi nu are nici când zice
în ceasul acela rugăciune din Ceaslov sau din Psaltire. Zice şi el ceva:
"Doamne, miluieşte-mă! Doamne, iartă-mă!" Dar zice din toată inima.
Când
mintea lui pătrunde în inimă, nici nu se mai poate ruga cu rugăciune
lungă. Numai atâta zice: "Miluieşte-mă, Doamne!", sau "Mila mea!", sau
"Îndurarea mea!", sau "Dumnezeul meu!" Deci, când s-a coborât mintea în
inimă sau a intrat în cămara inimii, atâta zice: "Iisuse al meu! Iisuse
al meu!". Pentru că inima atunci se închide şi se deschide repede. Inima
înghite pe Iisus şi Iisus, inima!
Atunci nu
mai este timp de vorbă, că el stă în faţa Mântuitorului şi se teme să
zică cuvinte lungi, pentru că pierde atenţia. Că atenţia este puterea
rugăciunii din faţa Mântuitorului. Şi atunci zice numai câte un cuvânt:
"Iisuse al meu!". Dar în acel "Iisuse al meu!", atâtea lacrimi se varsă
şi atâta dragoste dumnezeiască, încât omul se face tot ca focul în
vremea rugăciunii.
De aceea,
când ne rugăm să zicem cum putem. Sfântul Macarie ştia că nu ştim să ne
rugăm, dar ne dă un sfat: "Omule, eu ştiu că tu nu ştii să te rogi! -
el ştia ce înseamnă rugăciunea, că era mare stâlp al Ortodoxiei - dar
îţi dau un sfat: Roagă-te cum poţi tu! Dar roagă-te adeseori!" Că din
deasa rugăciune, omul începe a se învăţa rugăciunea adevărata.
Iar
Sfântul Ioan Scărarul zice: "Dar ce? Vom părăsi rugaciunea cea de
cantitate?" că rugăciunea de cantitate este cea pe care o facem multă,
dar fără să fim cu mintea în inimă şi fără să fim cu privirea minţii la
Dumnezeu. "N-o părăsim!" Că rugăciunea dintâi este pricina celei de a
doua. Cantitatea naşte calitatea.
Este o
vorbă ţărănească: "Exerciţiul face premianţi!" Roagă-te mereu! Apostolul
spune: Rugaţi-vă neîncetat! Noi, rugându-ne aşa, neputincioşi şi
răspândiţi, cum putem noi, Dumnezeu, văzând sufletul nostru că vrea să
se roage cât de cât, îi dă câteva minute de rugăciune curată.
Şi atunci
el începe să se roage cu lacrimi, cu foc mare. Însă rugăciunea aceea,
chiar dacă durează câteva minute, acele câteva minute de rugăciune cu
mintea în inimă sunt mai puternice decât dacă ai sta o lună de zile în
rugăciune, citind la Psaltire sau din Ceaslov. Aşa de mare putere are.
Şi atunci, creştinul, gustând din dulceaţa rugăciunii celei curate,
zice: "Ehei! asta-i rugăciune!" Dar această gustare din rugăciunea
curată, din rugăciunea harică, nu vine la cheremul nostru, când vrem
noi. Vine când vrea Dumnezeu să miluiască sufletul nostru.
Auzi ce
spune Sfântul Isaac Sirianul? Semn al milei lui Dumnezeu sunt lacrimile
la rugăciune. Când vedem că ne cercetează Dumnezeu cu lacrimi multe la
rugăciune este semn că mila lui Dumnezeu s-a atins de ochii tăi şi vrea,
prin aceste lacrimi de pocăinţă şi de dragoste mare, să te cureţe pe
tine, să te lumineze, să te spele de păcate şi să-ţi arate ţie care-i
adevărata rugăciune.
Deci, noi
suntem datori să ne rugăm cum ştim noi, cum putem, începând cu
rugăciunile începătoare: "Împărate ceresc", "Sfinte Dumnezeule",
"Preasfântă Treime", "Tatăl nostru", "Crezul" şi celelalte. Ne rugăm cum
putem, dar să ne rugăm adeseori.
Că auzi
ce spun Sfinţii Părinţi? Sfântul Teofan Zăvorâtul, este o mărturie
preaîndreptăţită să vă spună: Cela ce se roagă des, însăşi rugăciunea i
se face lui cel mai mare dascăl al rugăciunii. Însăşi rugăciunea îl
poate învăţa să se suie de la treptele cele mai de jos ale rugăciunii,
până la treptele cele mai înalte şi până la extaz şi până la rugăciunea
duhovnicească". Deci rugăciunea îi învăţa pe sfinţi să se roage, pentru
că ei totdeauna se rugau.
De aceea
Apostolul spune: Neîncetat vă rugaţi! Adică, oricând. Eşti acasă, eşti
pe drum, eşti în chilia ta, eşti la lucru, oriunde, tu înalţă mintea
către Dumnezeu. Şi zi cum poţi, dar zi mereu! Orice rugăciune-i bună,
dacă o zici cu frica lui Dumnezeu şi cu atenţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu