Sfantul Vasile cel Mare
nu a alcatuit molitfele care ii poarta numele (exorcisme) ca sa fie
citite de ziua lui, ci ca sa ajute mult celor demonizati, biruiti de
diavol. Traditia de a citi Molitfele Sfantului Vasile cel Mare in ziua
de 1 ianuarie nu este una generala in Biserica Ortodoxa, ci numai una
locala, fara justificare istorica si liturgica.
In privinta citirii Molitfelor Sfantului
Vasile cel Mare in noaptea dintre ani sau imediat dupa Sfanta Liturghie
din prima zi a anului, Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane, in urma unei
dezbateri sinodale din data de 17 februarie 2011, a hotarat: "Episcopii
chiriarhi vor adresa clerului indrumarea pastorala si duhovniceasca de a
respecta randuiala citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in zile
de post, in cazuri individuale si, dupa caz, in legatura cu Taina
Sfantului Maslu, atunci cand bolnavul solicita, aceasta randuiala
trebuind sa fie insotita de post si spovedanie, atat din partea
clericilor, cat si a credinciosilor. Citirea Molitfelor Sfantului Vasile
cel Mare in noaptea trecerii dintre ani este o practica regionala,
intalnita mai ales in sudul tarii, neaprobata de Sfantul Sinod,
inexistenta in alte zone ale tarii si, mai ales, in practica altor
Biserici Ortodoxe surori."
Precum bine se stie, aceste rugaciuni
intocmite de Sfantul Vasile cel Mare sunt o serie de blesteme adresate
diavolului care poseda un suflet si il chinuie in mod vizibil. Pentru
aceasta, aceaste rugaciuni se cade a fi rostite de preot numai
persoanelor demonizate, cel mult in prezenta rudelor si a prietenilor
impreuna-rugatori.
Mai mult, pregatirea pentru aceste
rugaciuni trebuie sa fie una serioasa, atat din partea preotului
rugator, precum si din partea celor de fata (demonizatul, daca este cu
putinta, si insotitorii acestuia). Astfel, pentru a lua parte la aceste
molitfe, fiecare este dator sa posteasca aspru macar o zi (post negru,
daca este cu putinta), sa se spovedeasca si sa se impartaseasca.
In aceasta zi a anului, cand calendarul
Bisericii Ortodoxe ne spune ca nu se posteste, este oarecum greu ca toti
participantii la aceste rugaciuni sa se pregateasca dupa cuviinta.
Deoarece intre 25 decembrie si 5 ianuarie nu se posteste si nu se fac
metanii, fiind o perioada de mare bucurie, aceste zile nu sunt potrivite
pentru savarsirea molitfelor. Desi se poate posti, cu binecuvantarea
duhovnicului, se cade insa a nu iesi de sub ascultarea ierarhului zonei,
care este cel mai in masura sa se pronunte in asemenea cazuri speciale.
Pentru ca multi preoti citesc fara de
randuiala aceste molitfe, adica fara pregatirea necesara si fara
binecuvantare din partea duhovnicului lor, asupra lor si a familiilor
lor se rasfrang multe efecte negative ale acestei practici, fara a
intelege de multe ori cauza.
Daca luam aminte la continutul
rugaciunilor Sfantului Vasile cel Mare, precum si la ale Sfantului Ioan
Gura de Aur (molitfele), vom observa cu usurinta atacarea directa a
diavolului, prin blesteme si juraminte. In aceste rugaciuni nu se fac
cereri de izbavire de patimi precum mandria, desfranarea, mania si
altele asemenea.
A citi aceste rugaciuni credinciosilor
de rand, care nu sunt demonizati, pare a fi un lucru de neinteles.
Trebuie stiut faptul ca, a fi stapanit de o patima, nu este totuna cu a
fi demonizat (indracit), drept pentru care, a porunci diavolului sa iasa
din niste oameni in care el nu este salasluit, nu este mai de folos
decat rugaciunea, postirea si spovedirea deasa a celor in cauza. Astfel,
oricate patimi ar avea cei ce alearga dupa aceste molitfe, ei trebuie
sa stie ca nu sunt demonizati, atata timp cat au mintea intreaga si nu
simt in ei prezenta fizica a diavolului.
Pentru cele de mai sus, consider ca
Molitfele Sfantului Vasile cel Mare trebuie citite numai in cazuri
individuale de indracire, iar nu pentru tot poporul. Pregatirea speciala
a preotului si a celor ce participa la aceste rugaciuni este
marturisita de multi dintre marii parinti ai Bisericii Ortodoxe, iar
rostirea lor fara aceasta pregatire o vad a fi periculoasa, atat pentru
preot, cat si pentru cei prezenti.
Este de mare trebuinta pentru
credinciosi sa inteleaga faptul ca postul, rugaciunea, Spovedania deasa,
participarea activa la Sfanta Liturghie si impartasirea cu Sfintele
Taine sunt cele mai puternice arme impotriva diavolului, iar nu citirea
nepotrivita a Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare. Astfel, aceste
molitfe trebuie citite numai persoanelor demonizate, ele nefiind nici
atunci formule magice, eficiente fara o autentica traire crestineasca
din partea celui demonizat sau a rudelor sale.
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu