Candela Bisericii arde pentru toţi!



vineri, 18 ianuarie 2013

Problema pornografiei printre crestini


Problema pornografiei printre crestini
“Luminătorul trupului este ochiul; de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!” (Matei 6:22-23)
Îmi amintesc prea bine si cu mare regret de noapte în care am intrat într-o librărie pentru adulti si am început să privesc pornografie. Aveam 23 de ani, lucrasem ca asociat într-o biserică si deja viata mea luase o turnură negativă. În acea noapte de primăvară, anul 1978, decizia mea a fost parafată în clipa în care am intrat în ceea ce azi numesc “magie neagră”.
Calitătile “magice” ale pornografiei au fost evidente si imediate. Am aruncat o privire prin încăperea plină de imagini sexuale si am simtit că mă trece un fior, ceva asemenea unei reactii la drog. Cu cât priveam mai mult, cu atât mă intoxicam mai tare si pret de câteva ore materialele pornografice mi-au oferit o refulare temporară. Găsisem un nou drog si se părea că functionează peste asteptările mele.
Aspectele mai întunecate ale noii mele preocupări au devenit vizibile destul de repede. Am mers la acel magazin noapte de noapte, timp de două săptămâni. Am ajuns apoi la prostituate, la o aventură cu o femeie măritată, la homosexualitate si o practică de cinci ani a unor păcate sexuale degradante. Totul a început cu folosirea pornografiei, un produs pe care am continuat să-l consum în toti acei ani si pe care ajunsesem să-l privesc asa cum un drogat îsi priveste drogul – un viciu distrugător pe care trebuie să-l evit din răsputeri, neuitând teribilul impact pe care l-a avut asupra vietii mele.
PROBLEMA CARE CRESTE PE NEOBSERVATE
Acelasi impact teribil există astăzi la scară mai mare din cauză că pornografia este disponibilă la niste niveluri de neimaginat acum 25 de ani. Prin cablul TV, casete video si DVD-uri, prin Internet, practic oricine care doreste să vizualizeze materiale pornografice o poate face cu un efort minim. Statisticile despre utilizarea pornografiei sunt tragice, dar deloc surprinzătoare:
Numai în luna ianuarie 2002, 27,5 milioane de utilizatori Internet au accesat site-uri pornografice.
Americanii au cheltuit aproximativ 220 milioane dolari pe site-uri pornografice în 2001, potrivit unei firme de analize pe Internet. (Aceeasi firmă, Jupiter Media Metrix, observa că suma cheltuită în 1999 fusese de 148 milioane; se estimează că în 2005 americanii vor cheltui 320 milioane de dolari pe siteuri pornografice.)
Într-un studiu american pe 1.031 de adulti, Zogby International si Focus on the Family au constatat că 20 la sută dintre respondenti accesaseră recent un site pornografic.
Lunar, milioane de oameni se opresc din activitate pentru a viziona imagini erotice si, în majoritatea cazurilor, ei îsi imaginează că interactionează sexual cu persoanele de pe ecran. Descrierea făcută de Sf. Evanghelist Ioan lumii – un loc dominat de pofta trupului si de pofta ochilor (1 Ioan 2:16) — e teribil de relevantă.
Ceea ce la o primă vedere ar părea să fie o problemă seculară este de fapt o problemă prezentă si printre crestini, mai mult decât ne-ar place să recunoastem. De exemplu, peste 18 la sută dintre bărbatii chestionati în studiul Zogby/Focus mentionat mai sus, s-au prezentat ca fiind crestini. La conferinta The Promise Keepers Men s-a realizat un studiu care a relevat că dintre bărbatii prezenti la conferintă, unu din trei admitea că se luptă cu pornografia. În fine, organizatia Focus on the Family din statul Colorado anunta că 7 din 10 pastori care apelează la linia lor verde declară că sunt dependenti de pornografie.
Folosirea pornografiei nu este limitată doar la bărbati, asa cum s-ar crede. Treizeci si patru la sută dintre cititoarele revistei crestine Today’s Christian Woman au recunoscut că accesează siteuri pornografice, iar studiul Zogby/Focus a indicat că una din sase femei vizionează în mod constant materiale pornografice. James P. Draper, presedinte al organizatiei Life Way Christian Resources, nu exagera deloc când spunea că “se pare că păcatul cel mai frecvent la crestinii din ziua de azi este pornografia.”
Tinând cont de prevalenta utilizării pornografiei de către crestini, e momentul să examinăm efectul pe care îl are aceasta asupra persoanei si a familiei, în cadrul Bisericii, precum si asupra mărturiei crestine într-o lume seculară si tot mai sexualizată.
DEFINITIA PORNOGRAFIEI
Dictionarul Webster defineste pornografia ca “literatură sau artă obscenă.” Aceasta lasă termenul “obscen” deschis la interpretări, dat fiind că multe materiale acceptabile din punct de vedere social pot fi obscene pentru unii, dar artistice pentru altii. Definitia juridică a obscenitătii, emisă de Curtea Supremă din SUA în anul 1973, limitează termenul:
1. Aplicând standardele comunitare de astăzi si privită în ansamblu, este ceva care, potrivit unei persoane medii, face apel la sentimente senzuale/libidinoase.
2. Lucrarea (sau materialul) prezintă sau descrie practici sexuale într-o manieră jignitoare, conform definitiei specifice oferite de legislatia în vigoare.
3. Lucrarea, luată în ansamblu, nu prezintă nici o valoare literară, artistică, politică sau stiintifică serioasă.
Conform acestui standard în trei părti, casetele video, DVD-urile, revistele si websiteurile explicite din punct de vedere sexual intră în categoria pornografie. Sinceritatea si bunul simt vor face ca orice material vizual folosit pentru a stârni un răspuns sexual, chiar dacă materialul nu este în general considerat obscen, să devină o formă de pornografie pentru individul care îl foloseste în acest scop. În articolul de fată, vom folosi ca referintă definitia furnizată de Curtea Supremă.
EFECTELE LETALE ALE PORNOGRAFIEI
Consider că folosirea pornografiei slăbeste Biserica de astăzi în trei feluri: mai întâi, creează o dependentă care îl slăbeste pe om; creează o ruptură a uniunii “un singur trup” si subminează astfel căsnicia; duce la o deformare a gândirii, care îi slăbeste crestinului capacitatea de relationare si functionare.
O patimă care îl slăbeste pe crestin
Valoarea libertătii personale este o temă din Sfânta Scriptură. Adam a fost creat sub autoritatea lui Dumnezeu, cu libertatea de a alege, de a conduce si de a procrea (Fac. 1:27–30); Dumnezeu l-a trimis pe Moise pentru a pune capăt robiei lui Israel (Ies. 3–15); Mântuitorul si-a început lucrarea publică anuntând că a venit, printre altele, pentru a-i slobozi pe cei prinsi (Luca 4:18); iar Sf. Apostol Pavel a spus că Dumnezeu ne-a chemat la libertate si că libertatea crestinilor trebuie apărată, trebuind evitată orice robie (Gal. 5:1, 13). Etica iudeo-crestină pune un mare accent pe libertatea personală si condamnă orice lucru care limitează sau împiedică pe o persoană să atingă dezvoltarea duhovnicească în Hristos. Dacă libertatea este bună, atunci o dependentă sau o patimă – o dependentă de un anumit comportament – este ceva rău; dacă se vădeste că un lucru generează dependentă, atunci acel lucru trebuie combătut.
Desigur, există limite la această argumentare. Majoritatea sunt de acord că cofeina este o substantă care creează dependentă, dar în general consumul de cafea nu este condamnat; la fel stau lucrurile cu consumul de zahăr, pe care multi îl consideră a fi o substantă relativ periculoasă. Ceea ce deosebeste aceste substante de cocaină sau heroină este gradul în care utilizarea lor afectează libertatea si productivitatea unei persoane.
O femeie care bea trei cesti de cafea pe zi, de pildă, este diferită de una care cheltuieste o sută de dolari pe zi pe heroină. Într-un sens strict, ambele pot fi dependente de ceva, iar libertatea lor este afectată. Totusi, cea care bea cafea nu este întotdeauna, semnificativ si functional afectată de drogul ei. Ea poate lucra, se poate concentra si prezintă constantă, ocupându-se corespunzător de responsabilitătile personale, în ciuda dependentei mentionate. Spre deosebire, consumatoarea de heroină devină nefunctională din cauza drogului ei, apelează la activităti ilicite pentru a se subventiona si este afectată de heroină în sensul că îi este tot mai greu să continue până si cele mai simple relatii umane. Ambele femei sunt legate de ceva, dar e o mare diferentă în natura legăturii lor si a impactului asupra capacitătii personale.
Natura imoralitătii si a impactului asupra capacitătii unei persoane sunt mentionate în Scriptură ca “robie”: “Cel rău este prins în însesi fărădelegile lui si este apucat de legăturile păcatelor” (Pilde 5:22). Sf. Petru vorbeste despre falsa promisiune de libertate făcută de imoralitate: “Ei momesc întru poftele trupului, cu desfrânări… Ei le făgăduiesc libertate, fiind ei însisi robii stricăciunii, fiindcă ceea ce te biruieste, aceea te si stăpâneste.” (2 Pet. 2:18–19).
Patima sexuală – dependenta tot mai mare de un păcat, similar dependentei de un drog – trece deseori neobservată, pentru că dependenta de un comportament este un concept relativ nou pentru multi oameni. Majoritatea specialistilor pe probleme mintale sunt de acord că oamenii pot deveni dependenti de substante chimice. Multi dintre ei recunosc si posibilitatea unei dependente de o anumită experientă. Cei care cred în această posibilitate, printre care si eu, cred că dependenta de o experientă, cum ar fi jocurile de noroc sau folosirea pornografiei, urmează în mare acelasi drum: descoperirea unei experiente hiper-stimulatoare, repetarea experientei si dependenta finală de acea experientă ca mijloc de functionare sau evadare din realitate.
Descoperire, repetare, dependentă
Când pornografia este privită pentru prima oară – descoperită, după cum am spus – spectatorul resimte un fior unic, însotit de fantezii sexuale puternice. De fapt, spectatorul nu se bucură pur si simplu la privirea trupului altcuiva. El îsi creează o legătură imaginară cu imaginea pe care o vede, savurând o conexiune falsă, dar puternică, pe care o orchestrează si care îi controlează întregul comportament. Pe scurt, tocmai a descoperit un produs puternic si generos si, asemenea oricărui consumator, va fi înclinat să repete utilizarea până când nu se mai bucură pur si simplu de el, ci devine dependent.
Consilierul crestin Robert Ellis descrie această experientă hiper-stimulatoare asa cum ar descrie cineva reactia la un narcotic: “Folosirea pornografiei creează o combinatie exotică de stimulenti interni care călătoresc prin circuitul sanguin asemenea unui lichid. Ei creează un sentiment de degajare, excitare, refulare sau plăcere. Când aceste unde plăcute sunt asociate cu pornografia, trupul capătă control asupra duhului iar problema devine una de dependentă. Nu este un lucru rar ca pornografia să producă trăiri interioare la fel de înrobitoare ca si cocaina.”
Această experientă “înrobitoare ca si cocaina” este trăită de milioane de consumatori de pornografie, după cum arată Consiliul National pentru Dependenta Sexuală, care estimează că între sase si opt la sută dintre americani prezintă simptome de dependentă sexuală (procente care se traduc prin 16-21 de milioane de persoane). Într-adevăr, un sondaj MSNBC a arătat că într-un esantion de 38.000 de subiecti, una din zece persoane chestionate au indicat că sunt dependente de sexul de pe Internet.
Orice formă de păcat sexual este gravă, indiferent dacă persoana este dependentă (patimă) sau dacă îi cedează numai ocazional; atunci când persoana devine dependentă de acel comportament ca sursă de confort sau eliberare, problema păcatului este însotită acum si de problema înrobirii. Când numerosi crestini ajung să fie legati cu aceste lanturi, atunci Biserica, asemenea unui trup cu membre bolnave, suferă laolaltă.
O ruptură care subminează familia crestină
Alte probleme apar atunci când utilizarea pornografiei pătrunde în familiile crestine. Aceasta rupe în final unitatea, atât cea sexuală, cât si cea emotională, lucru vital pentru o căsnicie stabilă.
Atunci când un grup de farisei l-au întrebat pe Hristos despre divort (Mat. 19:4–6), El le-a prezentat un standard de bază pentru viata sexuală: unirea sexuală trebuie să fie heterosexuală (“El i-a făcut parte bărbătească si parte femeiască”), independentă (“omul va lăsa pe tatăl si pe mama sa”) si monogamă (“un singur trup”). Sf. Pavel adaugă că în cadrul sfinteniei unui angajament monogam si permanent, sotul si sotia trebuie să răspundă fiecare nevoilor sexuale ale celuilalt (1 Cor. 7:4–5) si să-si păstreze energia sexuală pentru celălalt, păstrând astfel unicitatea legăturii lor si evitând greselile (1 Cor. 7:2).
Avantajele unirii într-un singur trup sunt confirmate si în alte locuri din Sfânta Scriptură. Atât în Vechiul, cât si în Noul Testament se confirmă întelepciunea monogamiei, dar si haosul creat de infidelitate, poligamie sau pierderea controlului sexual, toate acestea jucând un rol cheie în unele dintre cele mai mari tragedii din Biblie. Iată de pildă rivalitatea dintre sotia lui Avraam si slujnica acesteia si urmările nefaste, pierderea stăpânirii de sine care a urmat obsesiei sexuale a lui Irod fată de fiica sa vitregă, uciderea unui copil si un blestem permanent asupra familiei prin adulterul săvârsit de David, si declinul spiritual al înteleptului Solomon din cauza poftei sale după femei străine. Avem aici o lectie fundamentală: Unirea într-un singur trup conferă sigurantă psihologică persoanelor, stabilizează familia si îmbunătăteste productivitatea si ordinea în comunitate.
Iisus a lămurit conceptul unirii într-un singur trup atunci când a spus că adulterul nu se limitează la actiuni, ci are loc în inima omului: “Ati auzit că s-a zis celor de demult: ‚Să nu săvârsesti adulter’. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se uită la femeie, poftind-o, a si săvârsit adulter cu ea în inima lui.” (Mat. 5:27–28).
Pornografia afectează căsnicia si pentru că afectează capacitatea sotilor de a păstra o unire continuă, angajată. Afirmatia că pornografia este o practică si un produs nevătămător contrazice dovezile biblice seculare potrivit căreia aceasta încalcă standardul “un singur trup”. Bărbatul care foloseste pornografia încalcă acest standard, indiferent dacă este căsătorit sau nu. Dacă nu e, el îl încalcă prin implicarea în fantezii sexuale cu nenumăratele femei pe care le vede în revistele sau pe site-urile pornografice. În esentă, el încearcă să se bucure de o unire sexuală fără nici un angajament sau responsabilităti, creând astfel o legătură temporară si falsă cu o fantomă. Întrucât unirea într-un singur trup este atât reală cât si exclusivă, el încalcă o învătătură a Scripturii.
Atunci când un bărbat foloseste materiale pornografice, el încalcă Matei 5: energia sexuală pe care s-a angajat să o ofere sotiei sale este îndreptată acum către fanteziile sale personale. El îi fură sotiei sale ceva ce i se cuvine, risipind în mod iresponsabil un lucru de mare pret. Se poate face comparatia cu un angajat care fură banii angajatorului pentru a-i cheltui pe jocuri de noroc. Se fură ceva ce în mod firesc apartine unei persoane, termenul de “înselătorie” fiind foarte potrivit aici.
Studiile seculare confirmă efectul vătămător al pornografiei asupra capacitătii persoanei de a mentine o legătură monogamă. De exemplu, cercetătorii Dolf Zimmerman si Jennings Bryant, au observat că expunerea continuă la pornografia sporeste apetitul pentru contacte si comportamente sexuale în afara căsniciei, iar autoarea Diana Russell constată că pornografia îi face pe bărbati si pe femei să se expună la conflicte, suferinte si insatisfactie sexuală.
Bunul simt conduce la aceeasi concluzie. Fiecare dintre noi dispunem de o energie emotională/sexuală limitată, care trebuie rezervată ori pentru o legătură monogamă sau cheltuită în alt mod. Capacitatea noastră de a mentine o legătură cu un partener depinde de câtă energie am rezervat pentru acea relatie.
Ca si consilier, am văzut de numărate ori acest principiu la lucru. Când un sot foloseste materiale pornografice, aproape întotdeauna sotia sa va resimti o anumită depărtare din partea lui: mai putin timp, mai putină intimitate, mai putină afectiune. Ea suferă; el fură; toată lumea pierde. Pornografia slăbeste în mod sistematic căsnicia în trupul lui Hristos pentru că rupe legături care sunt cruciale pentru o căsnicie sănătoasă.
O întunecare a mintii crestinului
Luminătorul trupului este ochiul (Mat. 6:22–23). Dacă ochiul unui om este în continuu în întuneric, atunci mintea acelui om se va întuneca. Această întunecare a mintii este următorul pas pe care îl face pornografia, de la a fi un act imoral. “Tovărăsiile rele strică obiceiurile bune” (1 Cor. 15:33) ne-a avertizat Sf. Pavel, iar impactul asupra mintii crestinului expus în mod constant la tovărăsii rele este incomensurabil.
De exemplu, Zimmerman si Bryant, au constatat că expunerea continuă la pornografie afectează principiile de bază ale unui bărbat cu privire la sexualitate, în general, si cu privire la femeie, în particular. Ei au observat si că expunerea la pornografie sporeste înclinatia privitorului către comportamente deviante, cum ar fi sado-masochismul, si că desensibilizează atitudinea fată de viol. Psihologul Edward Donnerstein de la University of Wisconsin a ajuns la aceleasi concluzii, notând că si o expunere scurtă la forme violente de pornografie conduce la o atitudine si comportament antisocial. Psihologul clinic Victor Kline este de aceeasi părere, în sensul că bărbatii consumatori de pornografie în mod constant manifestă o agresiune mai mare în atitudine si comportament, o crestere a fanteziilor legate de viol si o indiferentă mai mare fată de femei în general.
Asemenea oricărui drog, efectele pornografiei variază în functie de sănătatea generală a individului care o foloseste. Cu alte cuvinte, desi orice persoană este afectată de utilizarea unui drog, efectul specific va varia de la om la om. O persoană deja predispusă la violentă poate deveni si mai violentă după drogare; o persoană mai înclinată către depresie poate căpăta o atitudine suicidală atunci când este drogată. La fel, nu fiecare consumatori de pornografie este un violator sau un deviant sexual, însă cu sigurantă mintea lui este afectată.
Pot mărturisi aceasta atât ca fost consumator de pornografie, cât si ca terapeut. După ce am descoperit “magia neagră”, m-a trezit tot mai departe de relatii inter-personale autentice si mai izolat, mai defensiv si mai absent. Obisnuit cu lumea falsă a relatiilor cu fantome, găseam relatiile umane reale tot mai greu de suportat. Mi-am format o anumită duritate fată de femei, ceea ce văd frecvent si la clientii mei. Ele existau pentru mine – le priveam zi de zi în reviste si în filme; le puteam controla în lumea mea iluzorie; am devenit tot mai putin tolerant fată de orice defect al unei femei adevărate, pe măsură ce petreceam tot mai mult timp în compania imaginilor unor femei perfecte, dar ireale. Descoperisem o lume în care atât eu, cât si tot ce era în jurul meu era perfect. În lumea mea imaginară, oamenii existau doar pentru plăcerea mea, iar eu eram acolo ca să conduc si să mă simt bine. Pe scurt, adoptasem un sistem de gândire atât de departe de gândului lui Hristos, încât decisesem să-i înlocuiesc autoritatea cu a mea, desăvârsind astfel întunecarea mintii mele.
Lumea fanteziilor sexuale este asemenea unui harem de mirese imaginare. Acest harem este mereu accesibil, întotdeauna ascultător, nu necesită sacrificii sau schimbări, si poate fi înzestrat cu atribute erotice si psihologice cu care nu poate rivaliza nici o femeie. În final, ele devin mijlocul prin care bărbatul se adoră tot mai mult pe sine însusi.
LUMINĂ ÎN ÎNTUNERIC
Atunci când un om este suficient de supărat, suficient de speriat sau suficient de frustrat, el trece la actiune. Asa e si cu pornografia. Dacă ajungi să vezi impactul ei asupra vietii tale si dacă esti suficient de interesat să iei măsuri, atunci aceste este începutul schimbării.
Scăparea de pornografia, asemenea oricărei vindecări de un păcat sexual în general, este atât de simplă încât le scapă multor oameni. Se reduce la trei principii simple: pocăintă, disciplină si raportare.
Pocăintă: Respinge acest comportament depărtându-te de el. Dacă nu te-ai depărtat de el, nu te-ai pocăit. În termeni practici, aceasta poate însemna un dispozitiv de filtrare (sau trecerea la un furnizori de servicii Internet care interzice pătrunderea materialelor pornografice) sau chiar să renunti la Internet. Poate însemna suspendare serviciului de cablu TV. Pe scurt, fă tot ce e nevoie pentru a te depărta de comportamentul de care esti dependent.
Disciplină: Stabileste-ti un program zilnic de rugăciune si lecturi duhovnicesti. Dacă nu ai mai făcut asta, începe acum luând din bibliotecă sau cumpărând o carte care să-ti zidească credinta. Tine-te de acest program zi de zi, făcându-ti timp si pentru rugăciune. Rugăciunea si lecturile duhovnicesti sunt conditii necesare pentru un om care vrea să-si înnoiască mintea; aceste două lucruri slăbesc puterea imaginilor sexuale fixate în minte.
Raportare: Caută-ti un duhovnic si mergi cât mai des la el. Discută cu el despre problema ta. Adu această problemă la lumină. Tine minte, păcatul e puternic atât timp cât se ascunde în întuneric. Vindecarea ta depinde si de spovedirea de acest păcat.
O LUPTĂ CARE MERITĂ DUSĂ
După decizia Parlamentului englez din 1938 de aprobare a dezmembrării Cehoslovaciei, premierul englez Winston Churchill a văzut pericolul alegerii păcii atunci când onoarea si bunul simt cereau o luptă. “Ati avut ocazia să alegeti între război si necinste,” a zis el. “Ati ales necinstea, si veti avea război!” Istoria a confirmat avertismentul său profetic: să refuzi o luptă onorabilă îti poate aduce o pace temporară, dar pe termen lung e prea costisitor. Să amâni o luptă necesară poate duce ulterior la un război general devastator.
Orice om care a căzut în păcate sexuale ia o hotărâre între luptă si necinste. Ca întotdeauna, necinstea pare o optiune mai facilă. Necinstea înseamnă să cazi la pace cu păcatul. Înseamnă să-ti spui că după atâtia ani, a devenit parte din tine si că a încerca să-l elimini e prea dureros si neplăcut. O luptă cu cu acest păcat pare prea grea si se ajunge la un compromis dezonorabil atunci când omul decide să cadă la pace cu păcatul sexual.
Problema e că nu se poate cădea la pace cu tiranii; prin natura lor, ei vor tot mai multă putere, tot mai mult teritoriu, mai multi supusi si cât mai putine limite. Acel păcat cu care omul alege să nu se lupte va cere în curând tot mai mult teritoriu. Începe să invadeze cariera profesională, familia, sănătatea si reputatia. Acum omul constată că ceea ce ar fi putut fi o luptă scurtă, dacă ar fi actionat din timp, a devenit acum un război în toată regula. A ales necinstea în schimbul unei lupte. La final, le are pe amândouă.
Dacă mintea ta a devenit un câmp de bătălie – întunecat de pornografie, care a distorsionat cele mai elementare principii de viată – deja ai cedat un teritoriu mare, iar comoditatea ta deja te-a costat un pret prea mare – pe tine si pe cei dragi tie. Să-ti dea Dumnezeu putere să iesi din întuneric si să vezi din nou ce frumoasă e lumina adevărată!

Niciun comentariu:

Legaturii Ortodoxe

  1. MITROPOLII, ARHIEPISCOPII, EPISCOPII ROMÂNEŞTI
  2. BISERICI, MĂNĂSTIRI, PAROHII ROMÂNEŞTI
  3. SITE-URI ALE ALTOR BISERICI ORTODOXE
  4. PAGINI PERSONALE
  5. PAGINI DIVERSE
  6. ALTELE