“Luminătorul trupului este ochiul;
de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar de va fi
ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e
în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!” (Matei
6:22-23)
Îmi amintesc prea bine si cu mare regret
de noapte în care am intrat într-o librărie pentru adulti si am început
să privesc pornografie. Aveam 23 de ani, lucrasem ca asociat într-o
biserică si deja viata mea luase o turnură negativă. În acea noapte de
primăvară, anul 1978, decizia mea a fost parafată în clipa în care am
intrat în ceea ce azi numesc “magie neagră”.
Calitătile “magice” ale pornografiei au
fost evidente si imediate. Am aruncat o privire prin încăperea plină de
imagini sexuale si am simtit că mă trece un fior, ceva asemenea unei
reactii la drog. Cu cât priveam mai mult, cu atât mă intoxicam mai tare
si pret de câteva ore materialele pornografice mi-au oferit o refulare
temporară. Găsisem un nou drog si se părea că functionează peste
asteptările mele.
Aspectele mai întunecate ale noii mele
preocupări au devenit vizibile destul de repede. Am mers la acel magazin
noapte de noapte, timp de două săptămâni. Am ajuns apoi la prostituate,
la o aventură cu o femeie măritată, la homosexualitate si o practică de
cinci ani a unor păcate sexuale degradante. Totul a început cu
folosirea pornografiei, un produs pe care am continuat să-l consum în
toti acei ani si pe care ajunsesem să-l privesc asa cum un drogat îsi
priveste drogul – un viciu distrugător pe care trebuie să-l evit din
răsputeri, neuitând teribilul impact pe care l-a avut asupra vietii
mele.
PROBLEMA CARE CRESTE PE NEOBSERVATE
Acelasi impact teribil există astăzi la
scară mai mare din cauză că pornografia este disponibilă la niste
niveluri de neimaginat acum 25 de ani. Prin cablul TV, casete video si
DVD-uri, prin Internet, practic oricine care doreste să vizualizeze
materiale pornografice o poate face cu un efort minim. Statisticile
despre utilizarea pornografiei sunt tragice, dar deloc surprinzătoare:
Numai în luna ianuarie 2002, 27,5 milioane de utilizatori Internet au accesat site-uri pornografice.
Americanii au cheltuit aproximativ 220
milioane dolari pe site-uri pornografice în 2001, potrivit unei firme de
analize pe Internet. (Aceeasi firmă, Jupiter Media Metrix, observa că
suma cheltuită în 1999 fusese de 148 milioane; se estimează că în 2005
americanii vor cheltui 320 milioane de dolari pe siteuri pornografice.)
Într-un studiu american pe 1.031 de
adulti, Zogby International si Focus on the Family au constatat că 20 la
sută dintre respondenti accesaseră recent un site pornografic.
Lunar, milioane de oameni se opresc din
activitate pentru a viziona imagini erotice si, în majoritatea
cazurilor, ei îsi imaginează că interactionează sexual cu persoanele de
pe ecran. Descrierea făcută de Sf. Evanghelist Ioan lumii – un loc
dominat de pofta trupului si de pofta ochilor (1 Ioan 2:16) — e teribil
de relevantă.
Ceea ce la o primă vedere ar părea să
fie o problemă seculară este de fapt o problemă prezentă si printre
crestini, mai mult decât ne-ar place să recunoastem. De exemplu, peste
18 la sută dintre bărbatii chestionati în studiul Zogby/Focus mentionat
mai sus, s-au prezentat ca fiind crestini. La conferinta The Promise
Keepers Men s-a realizat un studiu care a relevat că dintre bărbatii
prezenti la conferintă, unu din trei admitea că se luptă cu pornografia.
În fine, organizatia Focus on the Family din statul Colorado anunta că 7
din 10 pastori care apelează la linia lor verde declară că sunt
dependenti de pornografie.
Folosirea pornografiei nu este limitată
doar la bărbati, asa cum s-ar crede. Treizeci si patru la sută dintre
cititoarele revistei crestine Today’s Christian Woman au recunoscut că
accesează siteuri pornografice, iar studiul Zogby/Focus a indicat că una
din sase femei vizionează în mod constant materiale pornografice. James
P. Draper, presedinte al organizatiei Life Way Christian Resources, nu
exagera deloc când spunea că “se pare că păcatul cel mai frecvent la
crestinii din ziua de azi este pornografia.”
Tinând cont de prevalenta utilizării
pornografiei de către crestini, e momentul să examinăm efectul pe care
îl are aceasta asupra persoanei si a familiei, în cadrul Bisericii,
precum si asupra mărturiei crestine într-o lume seculară si tot mai
sexualizată.
DEFINITIA PORNOGRAFIEI
Dictionarul Webster defineste
pornografia ca “literatură sau artă obscenă.” Aceasta lasă termenul
“obscen” deschis la interpretări, dat fiind că multe materiale
acceptabile din punct de vedere social pot fi obscene pentru unii, dar
artistice pentru altii. Definitia juridică a obscenitătii, emisă de
Curtea Supremă din SUA în anul 1973, limitează termenul:
1. Aplicând standardele comunitare de
astăzi si privită în ansamblu, este ceva care, potrivit unei persoane
medii, face apel la sentimente senzuale/libidinoase.
2. Lucrarea (sau materialul) prezintă
sau descrie practici sexuale într-o manieră jignitoare, conform
definitiei specifice oferite de legislatia în vigoare.
3. Lucrarea, luată în ansamblu, nu prezintă nici o valoare literară, artistică, politică sau stiintifică serioasă.
Conform acestui standard în trei părti,
casetele video, DVD-urile, revistele si websiteurile explicite din punct
de vedere sexual intră în categoria pornografie. Sinceritatea si bunul
simt vor face ca orice material vizual folosit pentru a stârni un
răspuns sexual, chiar dacă materialul nu este în general considerat
obscen, să devină o formă de pornografie pentru individul care îl
foloseste în acest scop. În articolul de fată, vom folosi ca referintă
definitia furnizată de Curtea Supremă.
EFECTELE LETALE ALE PORNOGRAFIEI
Consider că folosirea pornografiei
slăbeste Biserica de astăzi în trei feluri: mai întâi, creează o
dependentă care îl slăbeste pe om; creează o ruptură a uniunii “un
singur trup” si subminează astfel căsnicia; duce la o deformare a
gândirii, care îi slăbeste crestinului capacitatea de relationare si
functionare.
O patimă care îl slăbeste pe crestin
Valoarea libertătii personale este o
temă din Sfânta Scriptură. Adam a fost creat sub autoritatea lui
Dumnezeu, cu libertatea de a alege, de a conduce si de a procrea (Fac.
1:27–30); Dumnezeu l-a trimis pe Moise pentru a pune capăt robiei lui
Israel (Ies. 3–15); Mântuitorul si-a început lucrarea publică anuntând
că a venit, printre altele, pentru a-i slobozi pe cei prinsi (Luca
4:18); iar Sf. Apostol Pavel a spus că Dumnezeu ne-a chemat la libertate
si că libertatea crestinilor trebuie apărată, trebuind evitată orice
robie (Gal. 5:1, 13). Etica iudeo-crestină pune un mare accent pe
libertatea personală si condamnă orice lucru care limitează sau
împiedică pe o persoană să atingă dezvoltarea duhovnicească în Hristos.
Dacă libertatea este bună, atunci o dependentă sau o patimă – o
dependentă de un anumit comportament – este ceva rău; dacă se vădeste că
un lucru generează dependentă, atunci acel lucru trebuie combătut.
Desigur, există limite la această
argumentare. Majoritatea sunt de acord că cofeina este o substantă care
creează dependentă, dar în general consumul de cafea nu este condamnat;
la fel stau lucrurile cu consumul de zahăr, pe care multi îl consideră a
fi o substantă relativ periculoasă. Ceea ce deosebeste aceste substante
de cocaină sau heroină este gradul în care utilizarea lor afectează
libertatea si productivitatea unei persoane.
O femeie care bea trei cesti de cafea pe
zi, de pildă, este diferită de una care cheltuieste o sută de dolari pe
zi pe heroină. Într-un sens strict, ambele pot fi dependente de ceva,
iar libertatea lor este afectată. Totusi, cea care bea cafea nu este
întotdeauna, semnificativ si functional afectată de drogul ei. Ea poate
lucra, se poate concentra si prezintă constantă, ocupându-se
corespunzător de responsabilitătile personale, în ciuda dependentei
mentionate. Spre deosebire, consumatoarea de heroină devină
nefunctională din cauza drogului ei, apelează la activităti ilicite
pentru a se subventiona si este afectată de heroină în sensul că îi este
tot mai greu să continue până si cele mai simple relatii umane. Ambele
femei sunt legate de ceva, dar e o mare diferentă în natura legăturii
lor si a impactului asupra capacitătii personale.
Natura imoralitătii si a impactului
asupra capacitătii unei persoane sunt mentionate în Scriptură ca
“robie”: “Cel rău este prins în însesi fărădelegile lui si este apucat
de legăturile păcatelor” (Pilde 5:22). Sf. Petru vorbeste despre falsa
promisiune de libertate făcută de imoralitate: “Ei momesc întru poftele
trupului, cu desfrânări… Ei le făgăduiesc libertate, fiind ei însisi
robii stricăciunii, fiindcă ceea ce te biruieste, aceea te si
stăpâneste.” (2 Pet. 2:18–19).
Patima sexuală – dependenta tot mai mare
de un păcat, similar dependentei de un drog – trece deseori
neobservată, pentru că dependenta de un comportament este un concept
relativ nou pentru multi oameni. Majoritatea specialistilor pe probleme
mintale sunt de acord că oamenii pot deveni dependenti de substante
chimice. Multi dintre ei recunosc si posibilitatea unei dependente de o
anumită experientă. Cei care cred în această posibilitate, printre care
si eu, cred că dependenta de o experientă, cum ar fi jocurile de noroc
sau folosirea pornografiei, urmează în mare acelasi drum: descoperirea
unei experiente hiper-stimulatoare, repetarea experientei si dependenta
finală de acea experientă ca mijloc de functionare sau evadare din
realitate.
Descoperire, repetare, dependentă
Când pornografia este privită pentru
prima oară – descoperită, după cum am spus – spectatorul resimte un fior
unic, însotit de fantezii sexuale puternice. De fapt, spectatorul nu se
bucură pur si simplu la privirea trupului altcuiva. El îsi creează o
legătură imaginară cu imaginea pe care o vede, savurând o conexiune
falsă, dar puternică, pe care o orchestrează si care îi controlează
întregul comportament. Pe scurt, tocmai a descoperit un produs puternic
si generos si, asemenea oricărui consumator, va fi înclinat să repete
utilizarea până când nu se mai bucură pur si simplu de el, ci devine
dependent.
Consilierul crestin Robert Ellis descrie
această experientă hiper-stimulatoare asa cum ar descrie cineva reactia
la un narcotic: “Folosirea pornografiei creează o combinatie exotică de
stimulenti interni care călătoresc prin circuitul sanguin asemenea unui
lichid. Ei creează un sentiment de degajare, excitare, refulare sau
plăcere. Când aceste unde plăcute sunt asociate cu pornografia, trupul
capătă control asupra duhului iar problema devine una de dependentă. Nu
este un lucru rar ca pornografia să producă trăiri interioare la fel de
înrobitoare ca si cocaina.”
Această experientă “înrobitoare ca si
cocaina” este trăită de milioane de consumatori de pornografie, după cum
arată Consiliul National pentru Dependenta Sexuală, care estimează că
între sase si opt la sută dintre americani prezintă simptome de
dependentă sexuală (procente care se traduc prin 16-21 de milioane de
persoane). Într-adevăr, un sondaj MSNBC a arătat că într-un esantion de
38.000 de subiecti, una din zece persoane chestionate au indicat că sunt
dependente de sexul de pe Internet.
Orice formă de păcat sexual este gravă,
indiferent dacă persoana este dependentă (patimă) sau dacă îi cedează
numai ocazional; atunci când persoana devine dependentă de acel
comportament ca sursă de confort sau eliberare, problema păcatului este
însotită acum si de problema înrobirii. Când numerosi crestini ajung să
fie legati cu aceste lanturi, atunci Biserica, asemenea unui trup cu
membre bolnave, suferă laolaltă.
O ruptură care subminează familia crestină
Alte probleme apar atunci când
utilizarea pornografiei pătrunde în familiile crestine. Aceasta rupe în
final unitatea, atât cea sexuală, cât si cea emotională, lucru vital
pentru o căsnicie stabilă.
Atunci când un grup de farisei l-au
întrebat pe Hristos despre divort (Mat. 19:4–6), El le-a prezentat un
standard de bază pentru viata sexuală: unirea sexuală trebuie să fie
heterosexuală (“El i-a făcut parte bărbătească si parte femeiască”),
independentă (“omul va lăsa pe tatăl si pe mama sa”) si monogamă (“un
singur trup”). Sf. Pavel adaugă că în cadrul sfinteniei unui angajament
monogam si permanent, sotul si sotia trebuie să răspundă fiecare
nevoilor sexuale ale celuilalt (1 Cor. 7:4–5) si să-si păstreze energia
sexuală pentru celălalt, păstrând astfel unicitatea legăturii lor si
evitând greselile (1 Cor. 7:2).
Avantajele unirii într-un singur trup
sunt confirmate si în alte locuri din Sfânta Scriptură. Atât în Vechiul,
cât si în Noul Testament se confirmă întelepciunea monogamiei, dar si
haosul creat de infidelitate, poligamie sau pierderea controlului
sexual, toate acestea jucând un rol cheie în unele dintre cele mai mari
tragedii din Biblie. Iată de pildă rivalitatea dintre sotia lui Avraam
si slujnica acesteia si urmările nefaste, pierderea stăpânirii de sine
care a urmat obsesiei sexuale a lui Irod fată de fiica sa vitregă,
uciderea unui copil si un blestem permanent asupra familiei prin
adulterul săvârsit de David, si declinul spiritual al înteleptului
Solomon din cauza poftei sale după femei străine. Avem aici o lectie
fundamentală: Unirea într-un singur trup conferă sigurantă psihologică
persoanelor, stabilizează familia si îmbunătăteste productivitatea si
ordinea în comunitate.
Iisus a lămurit conceptul unirii într-un
singur trup atunci când a spus că adulterul nu se limitează la actiuni,
ci are loc în inima omului: “Ati auzit că s-a zis celor de demult: ‚Să
nu săvârsesti adulter’. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se uită la
femeie, poftind-o, a si săvârsit adulter cu ea în inima lui.” (Mat.
5:27–28).
Pornografia afectează căsnicia si pentru
că afectează capacitatea sotilor de a păstra o unire continuă,
angajată. Afirmatia că pornografia este o practică si un produs
nevătămător contrazice dovezile biblice seculare potrivit căreia aceasta
încalcă standardul “un singur trup”. Bărbatul care foloseste
pornografia încalcă acest standard, indiferent dacă este căsătorit sau
nu. Dacă nu e, el îl încalcă prin implicarea în fantezii sexuale cu
nenumăratele femei pe care le vede în revistele sau pe site-urile
pornografice. În esentă, el încearcă să se bucure de o unire sexuală
fără nici un angajament sau responsabilităti, creând astfel o legătură
temporară si falsă cu o fantomă. Întrucât unirea într-un singur trup
este atât reală cât si exclusivă, el încalcă o învătătură a Scripturii.
Atunci când un bărbat foloseste
materiale pornografice, el încalcă Matei 5: energia sexuală pe care s-a
angajat să o ofere sotiei sale este îndreptată acum către fanteziile
sale personale. El îi fură sotiei sale ceva ce i se cuvine, risipind în
mod iresponsabil un lucru de mare pret. Se poate face comparatia cu un
angajat care fură banii angajatorului pentru a-i cheltui pe jocuri de
noroc. Se fură ceva ce în mod firesc apartine unei persoane, termenul de
“înselătorie” fiind foarte potrivit aici.
Studiile seculare confirmă efectul
vătămător al pornografiei asupra capacitătii persoanei de a mentine o
legătură monogamă. De exemplu, cercetătorii Dolf Zimmerman si Jennings
Bryant, au observat că expunerea continuă la pornografia sporeste
apetitul pentru contacte si comportamente sexuale în afara căsniciei,
iar autoarea Diana Russell constată că pornografia îi face pe bărbati si
pe femei să se expună la conflicte, suferinte si insatisfactie sexuală.
Bunul simt conduce la aceeasi concluzie.
Fiecare dintre noi dispunem de o energie emotională/sexuală limitată,
care trebuie rezervată ori pentru o legătură monogamă sau cheltuită în
alt mod. Capacitatea noastră de a mentine o legătură cu un partener
depinde de câtă energie am rezervat pentru acea relatie.
Ca si consilier, am văzut de numărate
ori acest principiu la lucru. Când un sot foloseste materiale
pornografice, aproape întotdeauna sotia sa va resimti o anumită
depărtare din partea lui: mai putin timp, mai putină intimitate, mai
putină afectiune. Ea suferă; el fură; toată lumea pierde. Pornografia
slăbeste în mod sistematic căsnicia în trupul lui Hristos pentru că rupe
legături care sunt cruciale pentru o căsnicie sănătoasă.
O întunecare a mintii crestinului
Luminătorul trupului este ochiul (Mat.
6:22–23). Dacă ochiul unui om este în continuu în întuneric, atunci
mintea acelui om se va întuneca. Această întunecare a mintii este
următorul pas pe care îl face pornografia, de la a fi un act imoral.
“Tovărăsiile rele strică obiceiurile bune” (1 Cor. 15:33) ne-a avertizat
Sf. Pavel, iar impactul asupra mintii crestinului expus în mod constant
la tovărăsii rele este incomensurabil.
De exemplu, Zimmerman si Bryant, au
constatat că expunerea continuă la pornografie afectează principiile de
bază ale unui bărbat cu privire la sexualitate, în general, si cu
privire la femeie, în particular. Ei au observat si că expunerea la
pornografie sporeste înclinatia privitorului către comportamente
deviante, cum ar fi sado-masochismul, si că desensibilizează atitudinea
fată de viol. Psihologul Edward Donnerstein de la University of
Wisconsin a ajuns la aceleasi concluzii, notând că si o expunere scurtă
la forme violente de pornografie conduce la o atitudine si comportament
antisocial. Psihologul clinic Victor Kline este de aceeasi părere, în
sensul că bărbatii consumatori de pornografie în mod constant manifestă o
agresiune mai mare în atitudine si comportament, o crestere a
fanteziilor legate de viol si o indiferentă mai mare fată de femei în
general.
Asemenea oricărui drog, efectele
pornografiei variază în functie de sănătatea generală a individului care
o foloseste. Cu alte cuvinte, desi orice persoană este afectată de
utilizarea unui drog, efectul specific va varia de la om la om. O
persoană deja predispusă la violentă poate deveni si mai violentă după
drogare; o persoană mai înclinată către depresie poate căpăta o
atitudine suicidală atunci când este drogată. La fel, nu fiecare
consumatori de pornografie este un violator sau un deviant sexual, însă
cu sigurantă mintea lui este afectată.
Pot mărturisi aceasta atât ca fost
consumator de pornografie, cât si ca terapeut. După ce am descoperit
“magia neagră”, m-a trezit tot mai departe de relatii inter-personale
autentice si mai izolat, mai defensiv si mai absent. Obisnuit cu lumea
falsă a relatiilor cu fantome, găseam relatiile umane reale tot mai greu
de suportat. Mi-am format o anumită duritate fată de femei, ceea ce văd
frecvent si la clientii mei. Ele existau pentru mine – le priveam zi de
zi în reviste si în filme; le puteam controla în lumea mea iluzorie; am
devenit tot mai putin tolerant fată de orice defect al unei femei
adevărate, pe măsură ce petreceam tot mai mult timp în compania
imaginilor unor femei perfecte, dar ireale. Descoperisem o lume în care
atât eu, cât si tot ce era în jurul meu era perfect. În lumea mea
imaginară, oamenii existau doar pentru plăcerea mea, iar eu eram acolo
ca să conduc si să mă simt bine. Pe scurt, adoptasem un sistem de
gândire atât de departe de gândului lui Hristos, încât decisesem să-i
înlocuiesc autoritatea cu a mea, desăvârsind astfel întunecarea mintii
mele.
Lumea fanteziilor sexuale este asemenea
unui harem de mirese imaginare. Acest harem este mereu accesibil,
întotdeauna ascultător, nu necesită sacrificii sau schimbări, si poate
fi înzestrat cu atribute erotice si psihologice cu care nu poate
rivaliza nici o femeie. În final, ele devin mijlocul prin care bărbatul
se adoră tot mai mult pe sine însusi.
LUMINĂ ÎN ÎNTUNERIC
Atunci când un om este suficient de
supărat, suficient de speriat sau suficient de frustrat, el trece la
actiune. Asa e si cu pornografia. Dacă ajungi să vezi impactul ei asupra
vietii tale si dacă esti suficient de interesat să iei măsuri, atunci
aceste este începutul schimbării.
Scăparea de pornografia, asemenea
oricărei vindecări de un păcat sexual în general, este atât de simplă
încât le scapă multor oameni. Se reduce la trei principii simple:
pocăintă, disciplină si raportare.
Pocăintă: Respinge acest comportament
depărtându-te de el. Dacă nu te-ai depărtat de el, nu te-ai pocăit. În
termeni practici, aceasta poate însemna un dispozitiv de filtrare (sau
trecerea la un furnizori de servicii Internet care interzice pătrunderea
materialelor pornografice) sau chiar să renunti la Internet. Poate
însemna suspendare serviciului de cablu TV. Pe scurt, fă tot ce e nevoie
pentru a te depărta de comportamentul de care esti dependent.
Disciplină: Stabileste-ti un program
zilnic de rugăciune si lecturi duhovnicesti. Dacă nu ai mai făcut asta,
începe acum luând din bibliotecă sau cumpărând o carte care să-ti
zidească credinta. Tine-te de acest program zi de zi, făcându-ti timp si
pentru rugăciune. Rugăciunea si lecturile duhovnicesti sunt conditii
necesare pentru un om care vrea să-si înnoiască mintea; aceste două
lucruri slăbesc puterea imaginilor sexuale fixate în minte.
Raportare: Caută-ti un duhovnic si mergi
cât mai des la el. Discută cu el despre problema ta. Adu această
problemă la lumină. Tine minte, păcatul e puternic atât timp cât se
ascunde în întuneric. Vindecarea ta depinde si de spovedirea de acest
păcat.
O LUPTĂ CARE MERITĂ DUSĂ
După decizia Parlamentului englez din
1938 de aprobare a dezmembrării Cehoslovaciei, premierul englez Winston
Churchill a văzut pericolul alegerii păcii atunci când onoarea si bunul
simt cereau o luptă. “Ati avut ocazia să alegeti între război si
necinste,” a zis el. “Ati ales necinstea, si veti avea război!” Istoria a
confirmat avertismentul său profetic: să refuzi o luptă onorabilă îti
poate aduce o pace temporară, dar pe termen lung e prea costisitor. Să
amâni o luptă necesară poate duce ulterior la un război general
devastator.
Orice om care a căzut în păcate sexuale
ia o hotărâre între luptă si necinste. Ca întotdeauna, necinstea pare o
optiune mai facilă. Necinstea înseamnă să cazi la pace cu păcatul.
Înseamnă să-ti spui că după atâtia ani, a devenit parte din tine si că a
încerca să-l elimini e prea dureros si neplăcut. O luptă cu cu acest
păcat pare prea grea si se ajunge la un compromis dezonorabil atunci
când omul decide să cadă la pace cu păcatul sexual.
Problema e că nu se poate cădea la pace
cu tiranii; prin natura lor, ei vor tot mai multă putere, tot mai mult
teritoriu, mai multi supusi si cât mai putine limite. Acel păcat cu care
omul alege să nu se lupte va cere în curând tot mai mult teritoriu.
Începe să invadeze cariera profesională, familia, sănătatea si
reputatia. Acum omul constată că ceea ce ar fi putut fi o luptă scurtă,
dacă ar fi actionat din timp, a devenit acum un război în toată regula. A
ales necinstea în schimbul unei lupte. La final, le are pe amândouă.
Dacă mintea ta a devenit un câmp de
bătălie – întunecat de pornografie, care a distorsionat cele mai
elementare principii de viată – deja ai cedat un teritoriu mare, iar
comoditatea ta deja te-a costat un pret prea mare – pe tine si pe cei
dragi tie. Să-ti dea Dumnezeu putere să iesi din întuneric si să vezi
din nou ce frumoasă e lumina adevărată!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu