Suntem neîncetat îmbiați cu
posibilitatea de a ne recunoaște și vădi ucenici feluriți și neabătuți
ai lui Iisus Hristos. Oricui îi este oricând dat – nu numai în momente
eroice – a-L mărturisi. Și poate că această mărturisire, zi de zi, în
împrejurări modeste și mărunte, nu-i deloc mai ușoară decât cea eroică
de care nu toți avem parte. Numărul drumurilor prin care Îi putem vădim
dragostea, încrederea și devotamentul nostru este infinit.
1. Îl slăvim pe Hristos mai întâi săvârșind cele menționate de El
însuși: dând să mănânce flămânzilor, dând de băut însetaților, primind
pe cei străini, îmbrăcând pe cei goi, cercetând pe bolnavi și mergând
să-i vedem pe cei ferecați în temniță.
2. Tot astfel crezând neîndoielnic că El este Calea, Adevărul și Viața.
3. Postind, rugându-ne, priveghind, făcând milostenii, înfrânându-ne;
4. Dar și iertând pe greșiții noștri, alungând de la noi ținerea de minte a răului ce ni s-a făcut, iubind pe aproapele nostru (și nu numai iubindu-l, ci îngăduindu-i a fi așa cum este, nepretinzându-i să fie aidoma nouă), binecuvântându-ne (ori, de ne vine peste poate, măcar neblestemându-ne) vrășmașii;
5. Dovedindu-ne blânzi și smeriți cu inima, făcători de pace, nearțăgoși, neînfumurați, păstrători de cuget curat;
6. Făptuind binele în taină, mâniindu-ne
doar pe foarte scurtă vreme, nu mai târziu de apusul soarelui, oricând
gata a ierta și a ne domoli, neîngrijorându-ne în exces de cele ale
lumii și ale trupului. Făcându-ne muți și surzi când suntem zădărâți,
neînvoindu-ne facilei ispite de a mustra și dojeni când simțim că avem
dreptate, nejudecând pe nimeni (anevoioasă, dar meritorie virtute);
7. Netemându-ne, alungând frica,
socotind-o ca pe un păcat de moarte, ca pe năpasta lumii, îndrăznind,
mereu dând dovadă de bărbăție, de ostășie;
8. Adăpostind pe călători, ajutând pe cei
slabi, primind cu bucurie pe slujitorii Domnului, necerând (cu
fățarnică nepărtinire și vicleană înțelepciune) semne și minuni,
neispitindu-L pe Domnul cu cereri nesăbuite, ridicole sau neobrăzate;
9. Nefiind formaliști, bucheri și
pierduți în mărunțișuri, nepunând litera deasupra legii. Ci privind
lucrurile, de fiecare dată, cu spirit larg și tolerant, izbutind a ieși
din noi înșine, a ne vedea, judeca și aprecia din afară, așa cum ne-ar
surprinde privirea rece și neprevenită a unui terț;
10. Neacceptând a fi robi patimilor (spre a ne face de basm și de batjocoră demonilor), dar nici textelor;
11. Nelăsând bogăția (ori arghirofilia,
care poate locui și în cel neavut) să ne stăpânească, nepunându-ne toată
încrederea în cele vremelnice, făcându-ne din legea relativității,
principiul incertitudinii și doctrina instabilității celor lumești
întreitul temei al unui reflex instinctiv când vor să ne subjuge cu
strălucirea lor;
12. Nepizmuind, neațintindu-ne ochii
asupra semenilor noștri, asupra greșelilor și inevitabilelor cusururi
omenești, ci mai vârtos asupra alor noastre;
13. Neluând numele lui Dumnezeu în deșert, rodindu-ne talentul ori talanții, ori fracțiunea de talant;
14. Neîngăduind ca strâmtoarea, prigoana,
grijile veacului, înșelăciunea avuției și poftele să înăbușe rodirea
Cuvântului în noi;
15. Lăsând nevinovăția copilăriei să ne
roureze sufletul și să ne vindece de uscata respectabilitate, întocmai
ca Zaheu care, om în toată firea, nu s-a rușinat să se cațere în pom ca
să-L vadă mai bine pe Iisus;
16. Veghind, păstrându-ne treji, dar
nepunând mare preț pe tăria noastră, știind că duhul e osârduitor, dar
trupul neputincios, iar noi oricând capabili de slăbiciune, de cădere
(n-a grăit Fericitul Filip Nerri: ține-mă Doamne de urechi că altminteri
Te vând ca Iuda?)
17. Fiind modești, recunoscători,
iubindu-L pe Domnul din toată inima, din tot cugetul, din tot sufletul
și toată virtutea noastră;
18. Ferindu-ne de șovăială și impunându-ne a fi statornici în hotărâri;
19. Fiind înțelepți ca șerpii, nu numai blânzi ca porumbeii;
20. Crezând neclintit în Cuvântul lui
Iisus, păzindu-l, mâncând și bând la vremea potrivită preacuratul trup
și scump sângele Domnului, dându-ne bine seama: cât de fericiți suntem
că ne învrednicim de aceasta, că niciodată n-a vorbit un om cum vorbește
Hristos, că ne putem numi prieteni ai Săi;
21. Grăind vorbe bune ori săvârșind
gesturi de compasiune față de semenii noștri, de simpli oameni, în
ocaziile cele mai întâmplătoare și mai mărunte, nesfiindu-ne a fi politicoși,
a schița un zâmbet binevoitor până și unui străin, spre exemplu insului
care, după ce fără de voie ne-a lovit cu cotul, își cere scuze;
22. Descoperindu-ne capul când salutăm,
răspunzând negrăbiți când ni se pune o întrebare, când ne cere cineva
să-i arătăm drumul – lucruri mici, profane, de nu și triviale! Dar din
categoria celor care prisosesc stricta dreptate și, în consecință,
plăcute lui Hristos;
23. Și-L mai slăvim pe Domnul poftind la
cină pe cei desconsiderați, nu numai cei sărmani, ci în general cei care
nu se bucură de atenția și cinstirea semenilor; cei uitați sau părăsiți
– acestora să le dovedim gentilețe, cuviință, solicitudine;
24. Oprindu-ne de la păcate, devenind
adevărați creștini, orice am fi fost înainte de trezire, cu oricare
urâte păcate ne-am fi murdărit;
25. Scriind, pictând ori compunând (cei
care pot) capodopere. Toate au fost și sunt create numai în starea
harului sfinților (Sf. Iustin: „Toate câte filosofii și legislatorii
le-au gândit și le-au spus frumos, le-au elaborat grație părții de Logos
aflătoare în ei.”)
26. Sărutând pe cei leproși: orice ins
izolat, prigonit, ocărât pe nedrept, de care căpătuiții, rostuiții,
chivernisiții, slugarnicii se feresc și se tem, e un lepros vrednic de a
fi sărutat;
27. Refuzând a ne zgâi la cel în
suferință și descumpănire, rugându-ne așa cum știm, chiar dacă nu
cunoaștem la perfecție tipicul rugăciunilor (și poate nici Tatăl nostru, ca în povestirea cu cei trei sihaștri de pe insulă care nu-l știau, dar umblau pe mare);
28. Neprecupețindu-ne vremea, zăbovind ca
samarineanul cel milostiv pentru a veni în ajutorul păgubiților,
accidentaților, nenorociților;
29. Aducându-ne mereu aminte că în orice semen al nostru sălășluiește suflarea lui Dumnezeu, adică o fărâmă de spirit divin și purtându-ne cu el ca atare.
Să nu se îngrijoreze nimeni. Enumerarea
de mai sus e strict exemplificatorie. Suntem neîncetat îmbiați cu
posibilitatea de a ne recunoaște și vădi ucenici feluriți și neabătuți
ai lui Iisus Hristos. Oricui îi este oricând dat – nu numai în momente
eroice – a-L mărturisi. Și poate că această mărturisire, zi de zi, în
împrejurări modeste și mărunte, nu-i deloc mai ușoară decât cea eroică
de care nu toți avem parte. Numărul drumurilor prin care Îi putem vădim
dragostea, încrederea și devotamentul nostru este infinit.
Toți Îl slăvim pe Hristos numai pe măsura darului, puterii și priceperii noastre, potrivit stilului nostru, ar zice Blaga.
sursa:Doxologia
Adaptare după Nicolae Steihardt, cap. Felurimi din cartea „Dăruind vei dobândi” (Maria Burlă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu