Unii
dintre Sfinţii Părinţi, în scrierile lor ascetice, osebesc între două
chipuri ale vieţii duhovniceşti, cea lucrătoare şi cea contemplativă,
numind pe prima dintre ele calea păzirii poruncilor.
Stareţul Siluan gândea puţin altfel: şi el împărţea viaţa în lucrătoare
şi contemplativă, dar şi pe una şi pe alta deopotrivă le socotea ca pază
a proruncilor. Temeiul de început al nevoinţei liniştirii minţii îl
vedea în cuvintele celei dintâi porunci: Să iubeşti pe Dumnezeu din
toată inima, din toată gândirea, din tot sufletul. El scrie:
<>.
În experienţa nevoinţei rugăciunii curate mintea, despuindu-se de tot
chipul şi conceptul, se învredniceşte, după adâncă pocăinţă şi mult
plâns, de adevărata vedere a lui Dumnezeu.
Liniştirea minţii [Isihasmul] totdeauna a întâlnit mulţi potrivnici, mai
cu seamă în Apus; aceştia, neavând experienţa cuvenită, în înţelegerea
lor abstractă a acestui chip al rugăciunii credeau că este vorba de
căutarea unui procedeu mecanic care să ducă la contemplarea
Dumnezeiască. Dar, fireşte, nu este aşa.
Dumnezeu, absolut liber fiind, nu poate fi supus nici unei lucrări
mecanice, şi în nici un caz vreunei constrângeri. Liniştirea minţii este
însoţită de o mare lepădare de sine şi este o mare nevoinţă dintre cele
mai grele. Libera dorinţă a omului de a-şi asuma această mare suferinţă
pentru o mai bună pază a poruncilor lui Dumnezeu atrage dumnezeiescul
har, dacă nevoinţa se săvârşeşte în duhul smereniei.
Omul mândru, orice mijlocire ar folosi, nu ajunge la adevărata părtăşie
cu Dumnezeu. Mintea, prin singură dorinţa omului, nu se împreunează cu
inima adâncă, dar şi dacă pătrunde cumva în inimă, se va vedea acolo
numai pe sine, propria-i zidită frumuseţe – măreaţă, căci zidită după
chipul lui Dumnezeu; dar pe Dumnezeul adevărat nu-l va vedea.
Iată de ce Fericitul Siluan, luptându-se pentru a se smeri, aleargă la acea armă de foc pe care i-o dăduse Domnul:
<<Ţine-ţi mintea în iad, şi nu deznădăjdui>>.
Acest om, neşlefuit din punct de vedere intelectual,
<> şi <>, adevărat s-a
învrednicit de curata contemplare Dumnezeiască a minţii, drept care cu
adevărat şi pe bună dreptate spunea: <>. Şi iarăşi: <>.
Prin cunoaştere el înţelegea nu speculaţii gnostice theologice, ci
experienţa viei părtăşii, experienţa împărtăşirii Dumnezeieştii Lumini.
Cunoaşterea este – împreună-fiinţare.
“Cuviosul Siluan Athonitul” – Arhimandritul Sofronie, traducere din
limba rusă Ierom. Rafail (Noica), editura Reîntregirea, Alba Iulia –
2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu