„Iar Eu zic vouă că oricine va lăsa
pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, şi se va însura cu
alta, săvârşeşte adulter; şi cine s-a însurat cu cea lăsată săvârşeşte
adulter” (Matei 19:9).
Să încercăm să avem ca ghid de orientare Sfânta Scriptură!
Mai întâi trebuie să înţelegem amploarea
prejudiciului adus, a distrugerilor produse de infidelitate.Iisus
Hristos a explicat că Dumnezeu Tatăl, Cel care este fondatorul căsnicia a
stabilit ca soţul şi soţia să nu mai fie doi, ci un singur trup: „De
aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa
şi vor fi amândoi un trup”. (Facere 2:24).
El a adăugat: „Deci, ce a împreunat Dumnezeu omul să nu despartă” Sfânta Evanghelie după Matei cap. 19, vers 6..
Într-adevăr, căsătoria este menită să-i
unească pe cei doi pentru totdeauna. Când o persoană încalcă jurământul
de căsătorie prin adulter, apar consecinţe extrem de dureroase: „Aşa
încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu omul să
nu despartă”. (Matei 19:6).
Nu vă amăgiţi: Dumnezeu nu Se lasă
batjocorit; căci ce va semăna omul, aceea va şi secera” Epistola către
Galateni a Sfântului Apostol Pavel 6:7.
O
confirmare a acestui fapt o constituie suferinţa de care are parte
partenerul nevinovat. Efectele adulterului por fi asemănate cu cele ale
unui uragan care devastează totul. Un psiho-terapeut mărturiseşte:
„Câţiva dintre pacienţii mei mi-au spus că le-ar fi fost mai uşor dacă
le-ar fi murit partenerul”.
Bineînţeles, că cei care sunt în
situaţia de a le fi murit partenerul poate consideră afirmaţia
exagerată, dar să nu uităm că astea sunt simţămintele celor în cauză. În
orice caz, este clar că adulterul provoacă o durere sfâşietoare. Marea
majoritate nu-şi mai revin niciodată complet după o astfel de
experienţă.
Având în vedere o astfel de suferinţă,
unii s-ar putea întreba: „Trebuie ca adulterul să pună capăt unei
căsnicii?” Nu neapărat. Afirmaţia Mântuitorului referitoare la adulter
scoate în evidenţă faptul că partenerul fidel are posibilitatea
scripturală de a divorţa, dar nu este obligat să o facă. Făcând
schimbările necesare, unele cupluri decid să refacă şi să consolideze
relaţia care s-a rupt în urma rănirii produse, chiar dacă nimic nu scuză
adulterul.
Desigur este mai bine ca într-o relaţie
conjugală schimbările necesare să se facă atunci când partenerii îşi
sunt fideli unii altora. Totuşi, chiar şi în caz de infidelitate, unii
dintre partenerii nevinovaţi, decid să-şi salveze căsnicia. În loc să ia
o astfel de decizie bazându-se pe speranţa că lucrurile vor decurge aşa
cum va dori partenerul (partenera) nevinovată, aceasta va trebui să
cântărească mai degrabă consecinţele.
Probabil că se vor lua în consideraţie
necesităţile copiilor, precum şi propriile necesităţi afective, fizice,
spirituale şi financiare. De asemeni, partenerul trebuie să dea dovadă
de înţelepciune şi să vadă dacă îşi mai poate salva căsnicia.
Înainte
de a încerca să reclădească o casă dărâmată de uragan, un constructor
trebuie să vadă dacă respectiva casă mai poate fi renovată. Și
în primul rând trebuie de văzut dacă temelia acestei case este o
temelie.În mod asemănător, înainte de a încerca să refacă o relaţie care
a fost distrusă prin infidelitate, un cuplu, în special partenerul
fidel, va trebui să facă o evaluare realistă a posibilităţii de refacere
a intimităţii şi încrederii conjugale.
Un factor care trebuie luat în
considerare este acela de a vedea dacă partenerul vinovat demonstrează
căinţa sinceră sau dacă nu cumva comite încă adulter "în inima lui" şi
nu numai: „Aţi auzit că s-a zis celor de demult: "Să nu săvârşeşti
adulter". Eu însă vă spun vouă: Că oricine se uită la femeie, poftind-o,
a şi săvârşit adulter cu ea în inima lui” Sfânta Evanghelie după Matei
cap. 5:27-28). Deşi promite că se va schimba, ezită el oare să pună
dintr-odată capăt relaţiei lui imorale? Se mai uită el cu interes la
altă femeie? Dă el vina pe soţie pentru adulterul comis? Dacă da, eforturile, de a redobândi încredere în partener, au puţine şanse de reuşită.
Pe de altă parte, dacă el pune capăt
aventurii lui nepermise, dacă îşi asumă răspunderea pentru conduita lui
rea şi dacă demonstrează că face tot posibilul pentru a-şi reface
căsnicia, partenerul nevinovat, fidel ar putea vedea în toate acestea o
bază pe care să-şi clădească nădejdea că într-o bună zi va putea avea
din nou încredere deplină în el: „Iar dacă ochiul tău cel drept te
sminteşte pe tine, scoate-l şi aruncă-l de la tine, căci mai de folos
îţi este să piară unul din mădularele tale, decât tot trupul să fie
aruncat în gheenă” (Sfânta Evanghelie după Matei 5:29).
De asemenea, ar putea oare partenera fidelă, nevinovată să-şi impună să te ierte?
Asta înseamnă că ea nu trebuie să-şi
exprime sentimentele profund rănite de cele întâmplate sau că trebuie să
pretindă că nimic nu s-a întâmplat, nimic nu s-a schimbat.Asta înseamnă
că cel rănit se va strădui ca, la timpul potrivit, să nu mai aibă
resentimente adânci.O iertare de acest fel pretinde timp, dar poate
continua la punerea unei baze solide, pe care să fie refăcută căsnicia.
După ce partenerul fidel a decis să salveze căsnicia, ce paşi ar putea să facă cei doi?
În Pildele lui Solomon 15:22 se spune: „Punerile la cale nu se înfăptuiesc unde lipseşte chibzuirea, dar ele îşi iau fiinţă cu mulţi sfătuitori”.
Adunarea care să chibzuiască presupune
alăturarea celor doi într-o discuţie intimă, nu în sensul de "mulţime",
ci de adunare confidenţială între două persoane, sfat.
Prin urmare, termenul în esenţa lui nu
implică o simplă discuţie superficială, ci o comunicare simplă, din tot
sufletul, în care ambele părţi îşi dezvăluie sentimentele cela mai
profunde: „Mândria nu dă prilej decât la ceartă, înţelepciunea se află
numai la cei ce primesc sfaturi” (Pildele lui Solomon 13:10).
De exemplu: în unele cazuri partenerul
fidel doreşte să pună celuilalt mai multe întrebări. Cum a început
aventura? Cât timp a durat? Cine mai ştie despre ea?
În mod sigur, pentru amândoi va fi
dureros să discute aceste detalii. Totuşi s-ar putea ca
partenerul-victimă, nevinovat să considere că este necesar să ştie
aceste lucruri ca să-şi poată recâştiga încrederea.
El ar trebui să-i explice toate aceste
lucruri cât mai delicat cu putinţă, fără a pierde vreo clipă din vedere
faptul că obiectivul pentru care dezvăluie toate aceste lucruri extrem
de dureroase este acela de a aduce vindecare, nu de a răni: „Cei
nechibzuiţi la vorbă sunt ca împunsăturile de sabie, pe când limba celor
înţelepţi aduce tămăduire”. (Pildele lui Solomon 12:18); „Pentru aceea,
lepădând minciuna, grăiţi adevărul fiecare cu aproapele său, căci unul
altuia suntem mădulare” (Efeseni 4:25).
Când îşi exprimă sentimentele
referitoare la cele întâmplate, amândoi vor trebui să fie plini de tact,
să se autocontroleze şi să se asculte cu empatie.
1. „Cel ce răspunde la vorbă înainte de a fi ascultat-o este nebun şi încurcat la minte” (Pildele lui Solomon 18:13).
2. „Pentru aceasta, puneţi şi din partea
voastră toată sârguinţa şi adăugaţi la credinţa voastră: fapta bună,
iar la fapta bună: cunoştinţa, La cunoştinţă: înfrânarea; la înfrânare:
răbdarea; la răbdare: evlavia; La evlavie: iubirea frăţească, iar la
iubirea frăţească: dragostea” (IIPetru 1:5-7).Bine şi de dorit este să
se ceară sprijinul celor din biserică, oameni evlavioşi şi cu multă
experienţă care pot acorda un sprijin deosebit de eficient ambilor
parteneri: „Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi
să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi
rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi
de va fi făcut păcate se vor ierta lui. Mărturisiţi-vă deci unul altuia
păcatele şi vă rugaţi unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult
poate rugăciunea stăruitoare a dreptului” (Iacov 6:14-16).
După ce ambii parteneri şi-au limpezit, atât cât a fost posibil, sentimentele, ei îşi pot reface în linii mari căsnicia. Acolo unde au descoperit puncte slabe, trebuie făcute schimbări corespunzătoare.
Obligaţia de a face schimbări îi va
reveni în principal partenerului vinovat. Totuşi, cel care este fidel
trebuie să contribuie şi el la consolidarea punctelor slabe ale
căsniciei astfel nelăsând loc mândriei să cuibărească în inima sa.
Aceasta nu înseamnă că adulterul s-a comis din partea celui fidel sau că
ar putea fi scuzat.
"Căci dragostea de Dumnezeu stă în păzirea poruncilor Lui" (1Ioan 5:3).
Aceasta
înseamnă pur şi simplu că în căsnicie probabil că au existat probleme
ce trebuie rezolvate. Refacerea căsătoriei este un proiect la realizarea
căruia trebuie să contribuie ambii parteneri.
Este necesar oare să aveţi mai multe
valori şi obiective comune? Aţi neglijat activităţile spirituale?
Procesul acesta de descoperire a punctelor slabe majore şi de efectuare a
schimburilor necesare contribuie însăşi esenţa refacerii unei căsătorii
deteriorate. Chiar şi o casă construită temeinic necesită cu
regularitate efectuarea unor lucrări de întreţinere.
Cu atât mai importantă este deci
"întreţinerea" unei relaţii refăcute. Cuplul nu trebuie să permită ca
trecerea timpului să le erodeze hotărârea de a ţine la deciziile
luate.În loc să se descurajeze atunci când se confruntă cu mici regrese,
cum ar fi reluarea unor obiceiuri legate de o comunicare superficială,
ei ar trebui să întreprindă imediat paşii necesari pentru a reface o
bună comunicare şi pentru a continua să meargă înainte: „Să nu încetăm
de a face binele, căci vom secera la timpul său, dacă nu ne vom lenevi”
(Galateni 6:9); „Căci dacă cel drept cade de şapte ori şi tot se scoală,
cei fără de lege se poticnesc în nenorocire” (Solomon 24:16).Lucrul cel
mai important pe care trebuie să-l facă soţul şi soţia este de a pune
pe primul plan activităţile spirituale şi de a nu permite vreodată ca
acestea sau căsnicia lor
să devină mai puţin importantă decât alte activităţi.
În Psalmul 126:1 se spune: „De n-ar zidi
Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc; de n-ar păzi Domnul
cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzeşte”. Iar Mântuitorul a
avertizat şi El: „De aceea, oricine aude aceste cuvinte ale Mele şi la
îndeplineşte asemăna-se-va bărbatului înţelept care a clădit casa lui pe
stâncă. A căzut ploaia, au venit râurile mari, au suflat vânturile şi
au bătut în casa aceea, dar ea n-a căzut, fiindcă era întemeiată pe
stâncă. Iar oricine aude aceste cuvinte ale Mele şi nu le îndeplineşte,
asemăna-se-va bărbatului nechibzuit care şi-a clădit casa pe nisip. Şi a
căzut ploaia şi au venit râurile mari şi au suflat vânturile şi au
izbit casa aceea, şi a căzut. Şi căderea ei a fost mare” (Sfânta
Evanghelie după Matei cap. 7:24-27).Da, dacă principiile Bibliei sunt
ignorate, considerându-se că sunt greu de aplicat, căsnicia va continua
să rămână fără apărare în faţa unei furtuni, un nou test al fidelităţii.
Însă, dacă soţul şi soţia respectă normele biblice în toate
privinţele; căsnicia va avea parte de binecuvântare divină.Ei vor avea
totodată şi cel mai puternic motiv ca să-şi rămână fideli unul altuia:
dorinţa de a-i plăcea lui Dumnezeu, întemeietorul căsătoriei: „Şi dacă
unul este luat fără de veste, cel de-al doilea sare pentru el; căci
sfoara pusă în trei nu se rupe degrabă” (Eclesiast 4:12).
http://luminaortodoxiei.com/ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu