Postul moderat şi cumpătat este
baza şi capul tuturor virtuţilor. Cum lupţi cu leul şi cu groaznicul
şarpe, aşa trebuie să lupţi cu duşmanul în neputinţa trupească şi
sărăcia sufletească. Dacă cineva vrea să aibă mintea trează de la
gânduri murdare, trebuie să-şi cureţe trupul prin post. Postul este
necesar ca şi aerul. Postul, pătrunzând în suflet, omoară păcatul din
adâncul lui". Sfântul Paisie Velicikovski
Necesitatea instituirii postului
Cei ce neglijează conştient postul, fără
să aibă motive de sănătate, mult mă tem că nu se interesează defel cu
dinadinsul de mântuirea sufletelor lor.
Povestea cândva Stareţul. A venit odată
un fiu duhovnicesc de-al meu şi mi-a spus: - Ştiţi, Părinte, eu nu sunt
de acord cu postul. Ce înseamnă post?Şi i-am răspuns: - Postul este o
lege a Bisericii. El s-a legiferat în rai. Au postit proorocii, Moise,
însuşi Domnul, Apostolii, Sfinţii Părinţi… Dacă continui să nu posteşti
şi să ai aceste idei, atunci schimbă-ţi duhovnicul. Aşa i-am spus.Dacă
însă îmi spunea: “Ştiţi, Părinte, primesc postul aşa cum îl rânduieşte
Biserica, dar nu pot posti atâta. Incerc totuşi să fac ceva“, i-aş fi
spus: “Sunt de acord, fiule. Incearcă cât poţi să corespunzi la cele ce
le spune Biserica noastră”. Dar să-mi spună: „Nu primesc postul?”. Cine
eşti tu? Ce sunt cele ce le spui? Auzi!
***
Asemănător a răspuns unuia, care, la
Mănăstire, a spus că posturile le-a pus în rândul lucrurilor mici şi
pentru motivul acesta nu le-a ţinut, ci “îngrijindu-se să fie în regulă
cu cele de temelie ale credinţei noastre“,
- Spune-mi, ai venit aici ca un păcătos
pocăit ca să iei iertare, sau ca un legislator? Dacă este valabilă
prima, nu poţi aşeza postul între elementele de mâna a doua ale vieţii
creştine. Dacă este valabilă a doua, atunci nu eşti ucenic al lui
Hristos şi nu-ţi pot citi rugăciunea de iertare.Păcat serios
In postul Adormirii Maicii Domnului din
anul 1967, îşi aduc aminte doi tineri căsătoriţi, fiii săi duhovniceşti,
am găzduit la o oarecare familie, rude cu noi, şi n-am postit, ţinând
rânduiala casei aceleia. Am considerat lucrul acesta firesc şi de la
sine vrednic de iertare. După puţin timp am mers să ne mărturisim la
Stareţ, dar nu i-am spus nimic despre asta. Am mărturisit alte lucruri.
Ne-a citit rugăciunea de iertare şi apoi am început să discutăm despre
diferite chestiuni interesante. In cursul convorbirii ajungând la post,
am spus că n-am postit. Am fi preferat să ni se deschidă pământul şi să
ne înghită de ruşine când ne-a spus cu asprime:
- Şi credeţi oare că v-aţi mărturisit acum, când aţi făcut un păcat atât de serios?“Test” pentru post
Când îi spuneai că eşti bolnav şi că
medicul ţi-a recomandat să nu posteşti, îţi uşura postul până şi la
dezlegări complete, fără să cerceteze în mod scolastic chestiunea. In
punctul acesta se vede că unii i-au reproşat că este foarte plecat în
aplicarea iconomiei. In mod concret cineva i-a spus odată:
- Numai atunci trebuie ca duhovnicul să
dea binecuvântare să se dezlege postul pe motive de sănătate, când
potrivit cu cele spuse de Sfinţii Părinţi ai Bisericii noastre, este în
astfel de stare, încât, fiind întins pe pat şi luând foc casa din cele
patru colţuri, să nu se poată scula să fugă. Atât de bolnav trebuie să
fie.
Atunci Stareţul i-a răspuns:
- Sfinţii Părinţi nu spun astfel de lucruri.
- Spun, insistă acela.
- Nu spun, deoarece Sfinţii Părinţi nu
scriu prostii! Eu mărturisesc ţintuiţi în pat, ce au avut comoţii
cerebrale, sau infarct, sau sunt betegi din pricina diferitelor boli
nervoase ereditare, care nu numai că pot posti, dar şi medical li se
impune să postească datorită bolii lor. Dimpotrivă, am fii duhovniceşti
care par a fi sănătoşi, deoarece sunt activi şi lucrează, dar li se
impune să dezlege postul, din pricina neputinţei lor ascunse, de pildă:
diabetul zaharat. Aşadar, criteriul dezlegării sau nu a postului nu este
dacă cineva este ţintuit în pat, sau merge, ci felul suferinţei şi
părerea medicilor evlavioşi, care vor fi întrebaţi.
Şi a completat:
- Postul are ca scop să îmblânzească
pornirile dezordonate şi poftele trupului şi să-l smerească pe om. Dacă
boala, potrivit îngăduinţei dumnezeieşti, a luat pe seama ei treaba
asta, atunci ce să-i mai facă postul?
Şi a povestit, zâmbind, că odată a
întrebat pe părintele Paisie, cunoscutul pustnic din Sfântul Munte,
cele despre foc, iar acela cu umorul său caracteristic i-a spus:
- Desigur, aşa să faci! Oriunde vei
merge să ai cu tine un bidon cu benzină şi dacă cineva îţi cere să nu
postească pentru motive de sănătate, să-i spui: “Aşteaptă o clipă!”.
Aruncă atunci benzină în cele patru părţi ale camerei lui şi dă-i foc.
Dacă îl vei vedea că nu se poate mişca şi e în primejdie să ardă, să-i
îngădui să dezlege. Dar dacă-l vei vedea că sare şi fuge să se salveze,
să-i spui: „Nu! Tu trebuie să posteşti!”
Revizuirea rânduielilor de post
Faţă de încercările de mulţi ani şi
insistenţele diferitelor cercuri bisericeşti laicizate de revizuire şi
slăbire a rânduielilor bisericeşti privitoare la post, Stareţul era
complet împotrivă. Spunea:
- Vrednicia postului e atât de mare,
încât chiar dacă n-ar fi fost decretat de Biserică, ar fi trebuit s-o
decreteze acum. Iar nu o lege deja stabilită de veacuri, care a ajutat
pe atâţia Sfinţi, să discutăm ca s-o desfiinţăm sau s-o schimbăm.
Postul şi patimile
Aceste cercuri folosesc încă şi puncte
de vedere patristice, care, după ei, subapreciază importanţa postului
în izbânda duhovnicească a credincioşilor, în împotrivire faţă de ceea
ce a impus practica Bisericii. Astfel, de pildă, ele aduc de faţă
punctul de vedere patristic că postul este nefolositor când este însoţit
de îngâmfarea fariseică, de clevetire, de judecare, de ura de oameni
sau de răzbunare, sau chiar de lăcomia pântecelui şi de mâncarea fără
măsură, fie ea şi de post.
După părerea Stareţului poziţiile
acestea ale Sfinţilor Părinţi nu scad deloc vrednicia postului.
Dimpotrivă, îl înalţă, căci îl pun în aceeaşi ordine de bătaie cu astfel
de mari răutăţi, precum cele de mai sus, care se mobilizează de
diavolul ca să-l facă nefolositor. Nicăieri nu spun Sfinţii Părinţi că
cei ce sunt cuprinşi de aceste rele şi cei ce se “împodobesc” cu
potrivnicele virtuţilor sunt liberi să nu postească. Dar nici nu spun că
cine are aceste patimi este de prisos să mai postească, căci în aceste
cazuri postul ar fi nefolositor. Dimpotrivă, neţinerea postului în cazul
acesta ajută la consolidarea acestor patimi.
Postul şi dietele
Stareţul avea de răspuns adesea la provocările legate de post. Odată l-au întrebat:
- Părinte, cine posteşte mai bine în
perioada postului: cel ce mănâncă două farfurii de fasole fără
untdelemn, halva etc, sau cel ce mănâncă un ou fiert?
Stareţul a răspuns fără ocolişuri:
- Primul! Al doilea ţine o simplă dietă.
Şi le-a motivat:
- Postul are două scopuri: asceza
înfrânării trupului în limitarea prisosinţelor substanţelor hrănitoare
din mâncăruri, şi conformarea la poruncile Bisericii, care se consideră
asceză pentru suflet. Cel ce mănâncă un ou în perioada postului, fără
să existe motive de sănătate, cu siguranţă calcă porunca Bisericii. Ca
aceia care, urmărind să aibă o dietă felurită pe motivul unei
alimentaţii bune, mănâncă marţi şi joi zarzavaturi şi legume, în timp ce
miercurea şi vinerea mănâncă de frupt. Acest dispreţ faţă de Biserică
este provocator, pentru motivul că a se conforma faţă de cele
statornicite de ea este ceva fără cheltuială şi uşor. Adică să mâncăm
marţea şi joia de frupt şi miercurea şi vinerea de post. Astfel şi
rezultatul din punctul de vedere al alimentaţiei va fi la fel, şi nu se
va face încălcarea postului. Este evident că există o grosolană
neştiinţă şi nepăsare faţă de ceea ce decretează Biserica, asta ca să nu
zic ceva şi mai rău, o îngâmfare luciferică.
Se înţelege că Stareţul nu era de acord,
în timpul posturilor, cu mâncarea multă obişnuită sau cu cea de lux şi
cu gust făcută, deşi acestea erau clasificate ca mâncăruri de post.
Totdeauna recomanda cumpătarea, indiferent dacă era post sau nu, şi
monahilor şi mirenilor. Adeseori dădea drept pildă, spre îndreptarea
acestei patimi, chinuitoarea limitare a mâncării, căreia se supun
adesea oamenii lumeşti ca să-şi păstreze silueta, şi nu, desigur, din
motive de sănătate, ci pentru paradă.
Postul şi sărbătorile
S-a pus adesea întrebarea dacă se
îngăduie să se servească mâncare de dulce în cazurile sărbătorilor
onomastice, evenimentelor excepţionale, întrunirilor cu prietenii etc,
din perioada posturilor. Stareţul spunea că atenţia faţă de oameni este
o mare virtute, faptă care nu se poate suspenda în perioadele de post.
Insă pe masă să se pună în mod obligatoriu mâncăruri de post. In cadrul
unor limite, ele pot fi mai drese sau mai gustoase dacă vrem să cinstim
pe cineva, însă absolut obligatoriu de post.Postul şi primirea de
străini
Este precumpănitor la mulţi punctul de
vedere că pentru motive de primire de străini se îngăduie dezlegarea
postului. Ca exemplu, din istoria Bisericii, se scoate în evidenţă
tactica Părinţilor pustiului care încetau postul lor cu prilejul
primirii unui oaspete sau a unui frate, când erau în călătorie.
Stareţul a limpezit lucrurile:
- Nicăieri în Pateric – spune el – nu se
laudă vreun pustnic şi nu se consideră ca exemplu deoarece a dezlegat
postul pe motivul primirii de străini. Ceea ce s-a spus este faptul că
acei pustnici şi nevoitori sfinţi dezlegau postul lor ascetic personal,
care era mult mai aspru decât cel rânduit de Biserică. Mâncau, de pildă,
puţine crudităţi, legume muiate sau verdeţuri crude, sau puţin posmag
muiat şi asta nu în fiecare zi, ci la 2-3 zile, sau mai rar.
Dacă se întâmpla, aşadar, să găzduiască
pe cineva, atunci fierbeau legumele, sau verdeţurile şi dacă era zi cu
dezlegare la untdelemn, puneau peste ele puţin untdelemn sau beau puţin
vin. Se întâmpla să mai adauge puţină osteneală ca să mai dea puţin
gust mâncării uscate pentru a cinsti astfel pe oaspeţii lor. Cu smerenie
primeau şi ei înşişi o găzduire asemănătoare de foarte puţinele ori
când ieşeau din chiliile lor. Iar când motivele primirii de străini
dispăreau, se întorceau la postul aspru, sau la încă şi mai aspru ca să
recâştige terenul pierdut, adică nu cumva să se fi înşelat pe ei înşişi,
încât primirea de străini să le fi fost un pretext de a slăbi postul
lor.
Când un oarecare pustnic, continuă
Stareţul, mergea să cerceteze pe alţi pustnici în pustie, aceia îl
cinsteau cu puţin vin (fie deoarece era dezlegare la vin, fie deoarece
aplicau iconomia pentru osteneala călătoriei). Şi acesta îl bea
mulţumind, din politeţe, dar când se întorcea la chilia sa, rămânea
atâtea zile fără apă câte pahare de vin primise în călătoria sa.
Ucenicul său, căruia i se făcuse milă de el, atunci când călătoreau
împreună, ruga în ascuns pe cei la care găzduiau să nu-i dea vin.
* * *
M-am spovedit la Stareţ cu mai mulţi ani
înainte, îşi aduce aminte un fiu duhovnicesc al său, că un oarecare
frate ne-a găzduit în casa sa. Avea cugetul puţin cam lumesc şi n-am
postit în zilele de post. Stareţul însă mi-a spus cu asprime:
- Pe deoparte vărul, pe de alta
cumătrul, dincolo cumnatul, apoi prietenul. Bine faceţi că primiţi
oaspeţi. Şi v-o recomand asta. Chiar şi în zilele de post. Dar veţi
servi mâncăruri de post. Ingrijite şi gustoase dacă vreţi să cinstiţi
pe cineva, dar de post. Să le-o spuneţi simplu: “Astăzi este post, de
aceea vă servim mâncare de post. Nu vrem să călcăm legile
Bisericii”.Postul şi întrunirile
Mulţi dintre fiii duhovniceşti ai
Stareţului aveau de înfruntat multe probleme cu postul când luau parte
la întruniri prieteneşti sau de breaslă (a vechilor colegi de şcoală, de
muncă, de facultate etc). Este de observat că în societăţile
creştineşti contemporane de nuanţă occidentală, astfel de întruniri se
rânduiesc de regulă miercurile şi mai ales vinerile, deoarece următoarea
zi, sâmbătă, este nelucrare şi se încheie săptămâna de lucru.
(Stareţul în asta vedea o lucrare diavolească ascunsă. “S-au pierdut
celelalte zile”, spunea el). Evident că nimeni nu ia în considerare
marile perioade de post, nici nu are grijă să pună mâncăruri de post.
Eventual, ceva salate, este singura rezolvare pentru cei ce vor să
postească. Linia Stareţului era categorică:
- Dacă vreţi să luaţi parte la aceste
întruniri, aveţi binecuvântare, dar să postiţi mâncând orice se află de
post. Dacă nu v-aţi săturat, mâncaţi după aceea acasă sau la restaurant.
Dacă nu puteţi ţine postul, atunci nici să nu luaţi parte.
Postul şi sminteala
Unii spun:
- Nu postim când ne aflăm la vreo
întrunire ca să nu supărăm sau să smintim pe cineva cu ceea ce facem. Şi
comentau, spunând: oare, Hristos n-a spus ca să nu ne arătăm că postim,
precum făceau şi fariseii cei făţarnici?
Stareţul a răspuns la asta în felul următor:
- Când postim, sau şi atunci când facem
orice altă faptă bună, trebuie să acţionăm cu cuget smerit, ca nişte
“robi netrebnici”, ascultând de poruncile Bisericii. Şi asta indiferent
dacă ne văd sau nu ne văd oamenii. Aşa cum nu trebuie nici să ne temem
de dojana şi comentariile lor când ne facem datoria faţă de poruncile
lui Dumnezeu. Nu este corect ca în privinţa asta să depindem de faptul
că se mâhneşte sau “se sminteşte” cineva.
Dacă noi ne facem datoria noastră,
responsabilitatea smintelii cade asupra celui ce se sminteşte, care
într-o ultimă analiză fie nu recunoaşte autoritatea lui Hristos şi a
Bisericii Sale asupra vieţii noastre, fie că încearcă să-şi justifice
propria sa slăbiciune. Ne gândim la aceia ce se vor “sminti”, când ne
vor vedea că postim, şi nu ne gândim la cei ce ne văd că nu postim,
eventual, că suntem creştini ortodocşi. In acest din urmă caz
responsabilitatea smintelii cade în întregime asupra noastră, deoarece
noi suntem călcătorii poruncii.
Pe de altă parte dacă această
silogistică o aplicăm şi în celelalte porunci ale Bisericii, desfiinţăm
toată legea morală a lui Dumnezeu. De pildă vreau să merg la biserică.
Dar aproape întotdeauna voi întâlni oameni pe drum. Şi mă gândesc: “Dacă
intru înlăuntru şi mă văd, dacă sunt atei şi potrivnici lui Hristos, se
vor deranja şi se vor întărâta. Dacă sunt creştini evlavioşi, vor
spune: “Ce creştin bun! Merge la biserică!” şi lauda lor îmi va răpi
folosul mergerii la biserică. Aşadar, să nu merg la biserică. Voi merge
la biserică atunci când nu mă va vedea nimeni”. Şi astfel s-a dus cu
mersul la biserică. Unde s-au mai auzit acestea? Care Evanghelie spune
astfel de lucruri părintelui ?
Epifanie Teodoropulos. Crampeie de viata
http://luminaortodoxiei.com/ro/articole/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu