De ce spun Sfintii Parinti asa, ca
sa-i socotesti pe cei din jurul tau sfinti? Ca sa te faci tu sfant. Ca
daca pe dansii ii socotesti sfinti, tu te-ai smerit cu asta. Şi daca
te-ai smerit, te-ai facut sfant. Caci dupa toate invataturile si toate
hotararile, inaintea lui Dumnezeu cea mai mare faradelege este inaltarea
mintii". - Parinte, vin pe la manastiri credinciosi, mireni, si ne spun
ca au foarte multe esecuri in actiunile lor, ba nu reusesc in ce-si
propun, si intreaba oare care e cauza? - Vedeti, Sfintia Voastra, cum
este chestiunea...
La cel care a zis „Doamne, ajuta-mi!", intr-aceeasi secunda Dumnezeu
este acolo ca sa-i ajute. Dar dorintele noastre nu sunt toate bune. Şi
fiindca dorintele pe care le avem merg spre rau, spre daramarea
sufletului nostru, atuncea Dumnezeu intarzie cu ajutorul. Dar se poate
intampla sa nu-ti ajute, pentru binele sufletului tau!
Cand cerem ceva, si cerinta noastra este
dupa voia lui Dumnezeu, si El, ca Dumnezeu, stie ca dupa ce-ti va
indeplini dorinta ai sa te tii de cuvant si ai sa fii aproape de
Dumnezeu, tot atuncea te ajuta. Ca numai la Dumnezeu nu este viclesug,
numai la Dumnezeu esste bunatate. Dar vezi ca Dumnezeu, cand cerem ceva
pentru daramarea noastra, nu ne da. De ce? Fiindca ne iubeste.
- Deci probabil ca nici cererea nu e buna intotdeauna sau poate ca uneori e si rugaciunea putina.
- „Neincetat va rugati"! Sigur, Biserica
are fel de fel de rugaciuuni pentru indeplinirea dorintelor. Dar in
fiecare din noi, ca persoane, in sufletul si in cugetul nostru se poate
instala o rugaciune destul de mica, dar foarte puternica: „Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul". Şi
daca la fiecare respiratie zici „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul", scoti afara pacatele din
cugetele si ideile tale, si se salasluieste Iisus Hristos in inima.
- Parinte, dansii care sunt aici,
impreuna cu noi, au functii de raspundere si sunt foarte ocupati.
Foarte, foarte ocupati. Ce le-ati recomanda? Ar trebui si dansii sa aiba
un program de rugaciune?
- Sigur ca da. Ca crestin trebuie sa ai.
Nu poti cum e in manastiri si cum sunt calugarii, dar ca crestin, se
poate lucrul asta sa nu te rogi? Cel putin Paraclisul Maicii Domnului
sa-l citesti cand ai ajuns seara acasa sau inainte de a te culca ca sa
te odihnesti. Bineinteles ca, daca n-ai ocupatie multa, atuncea
Pavecernita, seara, e foarte bine s-o citesti. Fiecare dintne noi,
crestinii, sa citim Pavecernita. Acolo sunt si rugaciunile Maicii
Domnului, e o rugaciune foarte, foarte folositoare si foarte
ajutatoare.
Nu sa te scoli dimineata, ti-ai facut
cruce, nu ti-ai facut, „hai, degrab, ma duc la servici". Intai sa cerem
ajutorul lui Dumnezeu, sa cerem prin rugaciune ca sa fie Dumnezeu cu
noi. Dar daca tu nu te gandesti la Dumnezeu atuncea ce-ai facut? N-ai
facut nimica. Ca spune Insusi Mantuitorul: „Fara de Mine nu puteti face
nimic."
Ei, fiindca nu putem face nimic fara
Dumnezeu, sa apelam la bunatatea Lui. Nu putem face mult, mult, mult;
cat de putin, dar sa nu fim nepasatori, si atuncea Dumnezeu e cu noi.
Dar ca crestin, trebuie sa ai, asa, o oranduiala, familia trebuie sa
aiba o ora de rugaciune. Seara o ora de rugaciune, dimineata inainte de
a pleca alta ora de rugaciune, si atunci ajuta harul Sfantului Duh,
ajuta. Totu-i sa nu fim nepasatori, ca asta-i primejdie mare.
- Parinte, si cu cei care gresesc de
multe ori ce facem? Ca in functiile noastre iertam o data, iertam de
doua ori, dar vorbim de greseli de-astea pamantesti, bineinteles. Mai
dam si afara daca gresesc prea mult.
- Vedeti, ce-a zis Mantuitorul, de cate
ori sa iertam? Nu de sapte ori; de saptezeci de ori cate sapte sa
iertam. Vedeti? Daca am ierta numai de sapte ori... Omul greseste de
sute de ori pe zi, de aceea spune insusi Mantuitorul ca, ori de cate ori
greseste omul si se intoarce si zice „Doamne, ma rog, iarta-ma ca am
gresit", sa fie iertat.
Ca omul nu e el vinovat intru toate. El e
vinovat fiindca a instalat in cugetul si in toate ideile lui pacatul,
adica soptiturile Satanei, e vinovat fiindca toate pacatele pe care le
stim ca-s pacate, le facem. Dar de vina-s soptiturile vrajmasului...
Bunatatea lui Dumnezeu ne ajuta ori de
cate ori am alerga la El si am striga: „Doamne, ma rog, ajuta-ma!"
Intr-aceeasi secunda vine harul Sfantului Duh si ti-ajuta. Dar sa cerem,
cum ne spun Sfintii Parinti, cu smerita cugetare. Sa ne socotim
inaintea lui Dumnezeu ca suntem pacatosi, ca nu suntem vrednici de
ajutor: „Da-mi, Doamne, Tu care Te-ai pogorat din Sfanta Treime si ai
luat trup omenesc ca sa ne scoti de la cel rau, ma rog, ajuta-mi". Cu
smerita cugetare nu este cu putinta sa n-ajute Dumnezeu, sub nici un
motiv.
Dar suntem asa, indiferenti: „Eh,
Doamne, ajuta-ma. Eh!... Daca vrei, sa ma ajuti. Daca nu, nu-i nimic."
Nu! Sa ne socotim, dupa cum si suntem, nevrednici. Ca vezi ce zice
Domnul: „Fiti sfinti, ca Eu sfant sunt." Dar uite, noi gresim vesnic, de
aceea nu putem niciodata sa pretindem ca suntem vrednici sa ne ajute.
Nu, ca totdeauna calcam voile lui Dumnezeu, vrand-nevrand. Ş-asa ca,
daca cerem cu blandete, cu smerita cugetare ajutorul Domnului,
intr-aceasi secunda harul Sfantului Duh ne ajuta. Eh!... Dumnezeu sa ne
fie intr-ajutor.
Sa ne osarduim, ca suntem in lumea asta
asa cum este astazi, da' cat putem, sa nu fim nepasatori fata de adevar,
ca atunci e cea mai mare primejdie. Nu putem face intocmai cum ne
sfatuieste Biserica, cum ne sfatuiesc Sfintii Parinti, cum ne sfatuiesc
Sfintele Carti. Eh, nu putem intocmai, da' sa nu fim nepasatori, sa
recunoastem ca da, in adevar, eu trebuia sa fac lucrul acela astazi, si
nu l-am facut.
De aceea spun asa Sfintii Parinti: omul,
cand ajunge seara si se culca pe patul lui, sa se gandeasca ce a facut
in ziua aceea, ce bunatate a facut sau ce rautate a facut pe care nu
trebuia sa o faca, unde m-am dus si ce am vorbit sau ce-a trebuit sa fac
si nu m-am dus? Cate metanii trebuia sa fac eu astazi, ca puteam sa fac
50, 100, cutare, si n-am facut decat numai doua, trei?
Adica, sa fie asa ca un fel de
marturisire inaintea lui Dumnezeu, inaintea cugetului Lui, ca prin asta
sa ne putem intari in adevar, ca adevarul este Biserica. Da' daca am
mancat, am baut, cutare, eh!... Nu! M-am dus la cutare prieten, ce am
vorbit acolo? In loc sa vorbim ceva de pace, uite, am clevetit. Vezi?
Uite, sa-mi ajute Dumnezeu sa nu mai fac lucrul asta. Sau trebuia sa ma
duc in cutare loc sa-l ajut pe prietenul cela, ca uite, avea nevoie, sau
sa-i dau un ajutor, si nu m-am dus. Şi asta vine asa, ca un fel de
spovedanie a cugetului tau, ca sa-ti poti indrepta drumul vietii. Vezi,
Sfintii Parinti numai cele bune ne-au invatat. Trebuie sa ne osarduim si
noi cat putem, si Dumnezeu e cu noi.
- Cand sfatuim pe cineva sa se indrepte, cum putem sa facem aceasta in duh de umilinta?
- Sa nu ne departam de sfaturile
Sfintilor Parinti, da' totdeauna cand sfatuiesti pe cineva trebuie sa ai
smerita cugetare tu insuti. Tu insuti care propovaduiesti sa ai smerita
cugetare. Şi, cum a devenit lumea acuma, sa nu sfatuiesti ca si cum ai
ordona. Nu te asculta astazi omenirea, fie cat de credincioasa, cat de
apropiata de Dumnezeu, cand ii spui ca si cum i-ai ordona. La sigur ca
nu te asculta intru nimic. Te gaseste pe tine vinovat.
De aceea, Sfintii Parinti ne sfatuiesc
ca toata fapta cea buna trebuie s-o arati tu ca o ai, acela care o
propovaduiesti. Şi chiar daca nu o ai, tu sa-l indrumi pe acela care are
nevoie de sfat ca si cum te-ai sfatui cu el, nu ca si cum i-ai ordona.
Bineinteles, i-arati si hotararile
Sfintilor Parinti care ne spun ca daca nu facem ce trebuie ne ducem in
iad, s-a terminat, dar mai mult sa-l sfatuiesti ca uite, asa ne scriu
Sfintii Parinti, asa ne invata insusi Mantuitorul; asa sa-l sfatuiesti
ca singur sa-si agoniseasca in sufletul si in inima lui plecarea spre
adevar.
Ca nu-i altceva intelepciunea lumii
acesteia decat o lupta titanica ca sa-l departeze pe om de adevar, sa
mearga dupa legile lumii acesteia. Toata intelepciunea lumii acesteia
dusmanie este inaintea lui Dumnezeu, ca ea cauta in asa fel ca sa nu se
mai inchine lui Dumnezeu.
Şi putem lua exemplu vazand tineretul
nostru. Se duce si face mai multe facultati. De-acuma cand se intoarce
inapoi acasa si parintii lui sunt inferiori cu studiile si-l invata
ceva de Biserica, „c-asa ne invata Biserica, c-asa ne sfatuiesc
duhovnicii", ce zice tanarul? „Ia lasa-ma, mama, tata, lasa, ca atatia
ani de zile mi s-au ros coatele de banca studiind. Aceia, saracii de
care ziceti, au fost candva". Auzi, dumneata, ce raspuns da? Ca el,
acuma, stie toate, c-a invatat multi ani, si-a invatat, da' ce-a
invatat? A invatat cum sa mearga dupa viata lumii acesteia trecatoare.
Dar in lumea aceasta este stapan
ispititorul. Insusi Mantuitorul, cand a fost ispitit, a zis: „Iata vine
stapanitorul lumii acesteia si intru Mine nu afla nimic". Vezi, omenirea
este in stapanirea Satanei. De aceea el n-are voie de la Dumnezeu
sa-si foloseasca toata puterea, fiindca ar distruge desavarsit omenirea
cu rautatea lui. Da' face rabdare, si noi insine, omenirea intreaga, se
pleaca satanei.
Omului ii place conducerea actuala a
omenirii, care face toate voile omului, se pleaca ei si se departeaza
de Dumnezeu fara sa observe. De aceea, cel ce va dobandi din nevrednic
vrednic, zice Sfanta Scriptura, ca gura lui Hristos se va chema. Da' ca
sa dobandesti pe un nevrednic iti trebuie multa, multa rabdare si multa
blandete, ca sa il convingi sa dezradacineze din inima si din sufletul
lui patimile care il distrug.
- Parinte Dionisie, cum sa primim ocara, cand nu putem s-o primim ca lauda?
- Hehe!... Ca sa primim ocara ca lauda,
aceea se cheama ca suntem oameni duhovnicesti. Toti Sfintii Parinti spun
ca daca primim ocara ca lauda suntem apropiati de Dumnezeu, si asa ar
trebui s-o primim, ca numai atuncea poate omul sa fie apropiat de
Dumnezeu, cand primeste ocara ca lauda. Vezi? „Smeritu-m-am si m-am
mantuit".
Toti sfintii cei mari s-au smerit
inaintea tuturora. Atata se smereau unii, ca ziceau: .„Sunt mai rau ca
orice om". Pe toti din jurul lor ii socoteau sfinti. Chiar daca vedeau
ca cineva face vreo greseala, nu se gandeau la asta. Ziceau: „A facut
greseala aceasta, dar el, inaintea lui Dumnezeu este mai bun ca mine,
mai sfant. Ca el noaptea s-a sculat si s-a inchinat lui Dumnezeu, cu
smerita cugetare, si l-a iertat Dumnezeu, dar eu care am gandit rau" –
fara sa cleveteasca – „numai daca am gandit rau si am sa fiu judecat de
la Dumnezeu".
Vezi? Sub nici un motiv nu ne permite Dumnezeu sa judecam pe altul, ca atunci intr-aceasi osanda cadem.
- De ce cadem uneori in tendinta de a ne
compara cu altii? Uneori ne linistim constiinta privind pe altul ca
fiind strain de constiinta. De ce?
- Fiindca-i rautate in sufletul nostru.
Daca-l vezi pe acela ca a cazut, tu esti obligat de Dumnezeu sa-l ajuti
sa fie la locul lui. Adica, cum am mai zis, ca „cel ce va scoate din
nevrednic vrednic, ca gura lui Hristos se va chema". Ca nu-i usor ca sa
indrepti pe cineva care e nevrednic si departat de Dumnezeu si departat
de toate harurile Sfantului Duh, tu sfatuindu-l cu blandete, nu ca si
cum i-ai ordona... Sa-l sfatuiesti, ca daca i-ai spune ca si cum i-ai
ordona, nu mai sunt oameni sa accepte... Nu, ca sunt, dar adica vorbim,
fiindca vedem ca omenirea sub nici un motiv nu se inclina spre smerenie.
Toti cu nasu-n sus. Ş-asa ca, cu mare delicatete trebuie sa povatuiesti
pe cineva ca sa poti scoate vrednic din nevrednic.
Lucrul cel mai binecuvantat este cand
omul are smerita cugetare, fiindca atuncea vine pacea sufletului. Ei, ce
mai vorba? Vine pacea sufletului si bucuria duhovniceasca, fiindca
orice s-ar intampla tu ai arma cea mai puternica, smerita cugetare. Ca
tu zici: „Eu sunt mai pacatos decat asta", pe care il vezi pacatuind in
fata ta. „Vai de mine, dar eu sunt mult mai rau ca el. Mult mai rau. Ce
sa ma fac?"
Ei, da' sa nu zici numai cu gura. Sa
zici asa cum a zis Sfantul Ioan Damaschin in Bogorodicina[1], daca ai
observat: „Doamne, mantuieste-ma pe mine pentru rugaciunile Preacuratei
Maicii Tale, ca sunt mai pacatos decat orice om de pe fata pamantului ".
Dar nu o zicea numai ca sa fie zis. Asa credea el in sufletul lui, in
mintea lui si in inima lui, cu covarsire. Vezi, de aceea l-a ridicat
Dumnezeu la atata inaltime a bunatatilor. Eh, da' tu ce spui in sinea
ta? „Ei", zic asa, „da' nu-s mai pacatos ca toti oamenii". Vezi? Nu!
Ceea ce zici sa crezi si sa te convingi ca asa-i.
De aceea a inceput Sfantul Ioan
Damaschin a capata bunatatile de pe lumea asta. El, care era
conducatorul Damascului, a ajuns de s-a dus sa se faca calugar, si
staretul l-a trimis cu cosnitele sa le vanda: „Frate, sa te duci in
Damasc, ca acolo oamenii cumpara aiestea si o sa iei mai multi bani. Da'
sa le dai uite asa. Pentru fiecare cosnita atata sa ceri. Nu mai mult,
nu mai putin. Atata sa ceri, ca uite, ne trebuieste la manastire."
Şi el n-a zis: „Mai, parinte, dar nu
socoti ca eu am fost conducatorul Damascului, si acuma sa ma duc cu
cosnitele?" Ca asa zic cei de astazi... N-a zis nimica, a luat cosnitele
si s-a dus, s-a pus acolo in piata, dar el cat cerea nimenea nu-i
dadea, nici un ban. „E prea scump, mai baiete, da' ce faci, parinte?".
Dar un prieten de-a lui l-a cunoscut, ca el a fost mare la conducere,
acolo: „Parinte, cum dai cosurile? – Uite, asa mi-a spus parintele
staret ca asa, atata". Da' el a scos banii si i le-a cumparat pe toate.
Aceluia nu-i trebuiau cosnitele, dar i-a fost mila de el, ca zicea:
„Uite, mai, cata smerenie".
Şi a luat banii si s-a dus la manastire,
si s-a mirat si staretul. Vezi, adevarata smerenie, unde gasesti asa
acuma? De aceea Maica Domnului i-a dat mana aceea pe care i-a lipit-o la
loc, cu aceea se ducea si curata wc-urile de la manastire. Vezi ce
lucru infricosat? Nu faci nimica fara smerenie. Nu zicea: „Pfu, eu, cu
mainile astea, pentru care a dat blagoslovenie Dumnezeu, sa curat
wc-urile?" Pai da, vezi? Ca aceea-i mandrie. De aceea l-a pus sa
curete, ca el era cantaret mare, om cu dar, si un parinte i-a spus sa
faca un tropar, el nu avea blagoslovenie, dar i-a facut troparul acela
si a auzit staretul. Adica nu staretul, ca vezi ca staretul, egumenul,
cand venea un tanar, il dadea pe seama unui batran, si acela avea grija
sa-l conduca. Şi acela, batranul, pentru neascultare l-a trimis sa
curete wc-urile si el s-a dus. Mare lucru. Eh, stim destul de bine cum
trebuie sa urmam, dar uite, degeaba stim, daca nu folosim ceea ce
vorbim. Dar mila Domnului la toata lumea. Mila Domnului!
- Care sunt armele mai eficace ca sa lupti cu mandria si pentru ca intre oameni mandri sa poti sa faci pace?
- Totdeauna poti indrepta pe aproapele,
dar cand vorbesti cu blandete, ca si cum i-ai da si lui dreptul... Şi
incet, incet, incet ne formeaza bunul Parinte Ceresc, prin harul
Sfantului Duh, si se indreapta omul.
- Şi cand te lupti ca sa te poti smeri, ca sa scapi de mandrie, cum sa te rogi sau ce-i important sa faci mai intai?
- Sa te lupti din rasputeri ca sa instalezi in sufletul si in inima ta smerita cugetare. Numai asa poti sa dobori mandria.
- Şi lupta asta cum o lupti?
- Cerand ajutorul Domnului si din buna
vointa a ta sa arati ca esti barbat. Şi daca arati ca ai barbatie in
tine ceri si ajutorul bunului Parinte Ceresc, si incet, incet, incet
poti sa pui temelia tuturor faptelor celor bune, smerita cugetare.
- Ştiti ca asta-i o lupta mai mare
acuma, si pentru mine si pentru toti cunoscutii - inegalitatea
[inconsecventa, n.n.] in dorirea dupa lucrurile duhovnicesti. Adica
acuma parca ai un pic de ravna mai mare si apoi mult timp te lupti numai
sa mergi la biserica, deci te obligi sa le faci pe toate, sa citesti
rugaciunea, dar simti ca parca esti tare rece. Cum ar fi mai eficace sa
lupti cu treaba asta? Asta te demoralizeaza cel mai mult.
- Oricum ai vedea ca esti, oricat de
rece ai fi, sa te osarduiesti. N-ai evlavie adevarata cand te duci la
biserica, „dar am sa ma duc". Azi ducandu-ma, maine ducandu-ma, pogoara
harul Sfantului Duh bunatate, si te indrepti. Da' daca vezi ca iesi din
biserica fara folos, azi fara folos, maine fara folos, poimaine la fel,
pe urma zici: „Ei, da' ce sa mai duc, ca vad ca asa cum ma duc, tot asa
vin". Ş-apoi ispititorul te departeaza si atuncea primejdia-i mai mare.
„Intru rabdarea voastra veti dobandi sufletele voastre", vezi? Faci
rabdare. Ca oricat de nebagator de seama oi fi, da' sunt in biserica,
sunt in corabia lui Noe si asa ca tot am speranta ca n-o sa ma inec.
Daca nu te duci deloc atuncea primejdia-i mai mare.
Staretul Dionisie. Despre monahism si Sfantul Munte Athos.
http://luminaortodoxiei.com/ro/articole/articole/item/1053-un-leac-pentru-rabdare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu