«A mea e buba, părinte, a mea e rana. Din nepăsarea mea s-a pricinuit, şi nu din a altuia.Nimeni altul nu e pricinuitorul ei: nici om, nici duh, nici trup, nici altceva, ci negrija mea!»“Sfântul Ioan Scărarul
De multe ori ne apropiem de sfânta Taină
a Spovedaniei cu sentimentul că de parcă am vrea să ne curăţim
sufletul, că am vrea să nu mai rămâie nimic tăinuit în el, dar iată că
un anume păcat nu ne permite acest lucru. Nu-l putem mărturisi deşi
înţelegem că nu poate fi ascuns nimic, de ne dorim vindecare adevărată.
Dar există acea ruşine care ar fi de
mare folos dacă ar apărea înaintea înfăptuirii păcatului, şi care nu e
bună de nimic înainte de mărturisire. Ruşinea este un sentiment pe care
îl mânuieşte diavolul spre folosul său. Când suntem în situaţia de a
păcătui o micşorează (pe ruşine), iar când trebuie să ne spovedim o
măreşte. În continuare vrem să vă propunem îndrumarea Ieromonahului
Savatie Bastovoi pentru a depăşi acest sentiment şi a nu-l lăsa să vă
împiedice să vă curăţiţi sufletul cu adevărat. Aşa să vă ajute Dumnezeu.
Rusinea de dinaintea spovedaniei
Raspunsul la aceasta intrebare il vei
gasi in orice indreptar de spovedanie, cred insa ca nu pe cel
tamaduitor. Sunt sigur ca tocmai pentru asta cauti un raspuns, un alt
raspuns decat cel pe care nu ma indoiesc ca il stii deja, dar care, in
starea in care esti, nu-ti este de nici un folos. De aceea, nici eu nu
te voi apostrofa clasic: "E de la dracu' rusinea, trebuie sa o depasesti
si sa-ti marturisesti pacatul!"
Vladica Antonie, episcopul Surojului,
isi amintea cu duiosie o intamplare din adolescenta sa, care i-a
schimbat viata. Marturisesc ca aceasta intamplare a avut acelasi efect
si asupra vietii mele. Odata, dupa terminarea slujbei, tanarul s-a
apropiat la miruit de preotul care il smintise prin faptul ca-i parea
beat. Totusi, dintr-o politete fatarnica, a incercat sa-i sarute mana,
pe care preotul si-a tras-o rusinat, scuzandu-se pentru starea in care
este. Dupa ce lumea s-a imprastiat, tanarul, atins de gestul parintelui,
s-a apropiat de el sa-si ceara iertare. Parintele era atat de mahnit,
incat aproape ca plangea. Si i-a marturisit tanarului ca ii pare rau ca e
asa, dar nu mai poate, pentru ca tocmai i-au murit intr-un accident
sotia si copilul. Atunci, viitorul mitropolit al Surojului a avut
urmatoarea revelatie simpla, dar fundamentala. El a inteles ca una este a
citi in Biblie despre rabdarea lui Iov si a-l da ca exemplu altora,
cand ii vezi necajiti, si alta este sa ti se intample chiar tie un necaz
atat de mare.
Viata crestina autentica incepe cu
incelegerea acestui lucru simplu. Sa intelegem ca nu intotdeauna putem
indeplini sfaturile atat de bune, de altfel, ale Sfintilor Parinti si
chiar ale Mantuitorului. Nu intotdeauna avem puterea necesara, curajul
si, pur si simplu, vointa. Dar, cu toate acestea, sa nu uitam ca chiar
si atunci, fie ca suntem ispititi si chiar stapaniti de draci, fie de
pornirile normale ale firii, noi, totusi, ramanem crestini. Niste
crestini loviti, dar crestini. Sa intelegem ca viata crestinului nu este
alcatuita doar din victorii, doar din reusite, ci, poate, mai ales, din
infrangeri, dar din niste infrangeri suportate cu barbatie.
Pentru noi, crestinii, o infrangere
suportata cu barbatie e mai mare decat o victorie dobandita miseleste,
adica cu ingamfare. Foarte usor o astfel de victorie te poate arunca in
afara terenului de lupta. Adica, in cazul nostru, cineva care isi
marturiseste pacatele cu prea multa usurinta isi poate pune intrebarea
de ce i se intampla asta? Nu cumva tocmai pentru faptul ca nu ii par
chiar atat de grave? Nu cumva, tocmai pentru faptul ca si-a pierdut
duhul adevaratei pocainte?
Da, pacatul tau poate fi si avort, si
incest, si homosexualitate, si necrofilie, si crima. Dar sa stii ca sunt
oameni care marturisesc aceste pacate aproape cu seninatate, iar
undeva, in vreo manastire uitata, exista poate un frate care se tanguie
grozav pentru faptul ca a mancat un mar din copacul din care nu avea
binecuvantare sa manance. Avem in Pateric cazul unui frate care era
chinuit ingrozitor de faptul ca, facand ascultare la trapeza
(bucatarie), manca din oala cu unt.
Asa ca, dupa parerea mea, rusinea pe
care o simtim, atunci cand vine vremea sa marturisim un pacat, poate ca
nu depinde atat de gravitatea pacatului savarsit, cat de intensitatea
pocaintei noastre. Pentru a nu permite incunucarea unei pocainte atat de
barbatesti si atat de placute lui Dumnezeu, diavolul se ridica
impotriva noastra si ne ingreuiaza si mai mult framantarea, sporindu-ne
nu doar rusinea, ci, odata cu ea, si deznadejdea.
Deznadejdea insa este lasarea mainilor
in jos, este recunoasterea infrangerii. Noi nu trebuie sa facem asta. Nu
vezi ca pana si in filmele de duzina, sa zicem Rocki, eroul ne trezeste
simpatia nu atat pentru faptul ca a invins in ring, ca multi sunt
invingatori, cat pentru ca a invins in conditii vitrege, cand nimeni
nu-i mai dadea nici o sansa. Toti il credeau invins, adversarul isi
ridicase de acum victorios mainile si se falea inaintea publicului
exaltat. Dar Rocki, desi era de acum jos si plin de sange, cand o vede
pe fata aceea care il iubea, si care il indemna la lupta cu atata
nadejde, gaseste puteri si se scoala ca un biruitor si-si bate
adversarul.
Pentru noi, crestinii, fata aceasta de
la sfarsitul filmului, care ne da curaj, este Hristos. El apare
intotdeauna in ultima clipa, descoperindu-ne dragostea Sa pentru noi,
tainuita pana atunci. Sa nu abandonezi niciodata lupta, pana cand nu-L
vei vedea pe Hristos venind, altminteri te vei declara invins inainte de
sfarsitul luptei.
Dar ce inseamna sa te declari invins?
Oare faptul ca nu poti marturisi un anume pacat preotului? Nu. Inca nu.
Aceasta este doar o lovitura, o lovitura pe care e si firesc ca orice
lupta sa o presupuna. Dar inca nu este infrangere, inca este incaierare.
Infrangerea este atunci cand noi incepem sa fugim nu doar de preot, ci
chiar si de Hristos, cand ajungi sa crezi ca nu doar preotul nu te mai
poate intelege, ci pana si Hristos, pana si El nu te mai poate ierta.
Ziceam ca rusinea aceasta poate fi nu
atat din cauza gravitatii pacatului, cat poate din cauza intensitatii
pocaintei. Si-ar fi prea trist sa ratam sansa unei incununari pe masura
zbuciumului nostru. Cununa insa sta pe un loc mai inalt decat noi si
inchipuieti ca nu avem nimic pe care sa calcam pentru a o ajunge: nici
scaun, nici vreo piatra sau buturuga. Tot ce avem la indemana nu e decat
pacatul nostru, pe care trebuie sa calcam, ca pe o scara, ca pe un loc
inalt si sa ajungem pana la cununa.
Asadar, daca nu o poti spune preotului
la care te spovedesti de obicei, du-te si o spune unui preot necunoscut,
du-te intr-un oras strain, intr-o tara straina, unde nu te mai stie
nimeni, si spune-o primului preot care iti iese in cale, numai spune-o.
Daca ti-ai pierdut increderea in preoti, ca poti cadea si in aceasta
ispita, spune-o unui om in care ai incredere. Daca nu ai nici macar un
astfel de om, spune-o direct lui Dumnezeu, spune-I-o neincetat. De fapt,
sunt convins ca amintirea pacatului te obsedeaza oricum, dar tu spune-o
deschis, cu nadejde, nu fugind de Dumnezeu.
Ia cazul lui Petru si Iuda. Si Iuda s-a
aprins de pocainta, a fugit si a aruncat banii dobanditi pe sange. Iuda,
spre deosebire de Petru, a recunoscut sangele lui Hristos ca fiind
"nevinovat", adica, practic, a infruntat hotararea iudeilor, a infruntat
tot Templul care L-a condamnat pe Hristos la moarte. Petru nu a avut
putere sa faca aceasta, nici macar in fata unei simple femei care i-a
zis ca l-a vazut printre ucenici. Petru s-a lepadat cu juramant de
Hristos, in timp ce Iuda L-a marturisit fara frica "nevinovat" si nu
doar in fata unei simple femei, care nu i-ar fi putut face nimic, ci in
fata legiuitorilor iudei, care il puteau da la moarte. Si cu toate
acestea, pocainta cea mare a lui Iuda nu i-a folosit la nimic, pentru ca
Iuda, desi se caia, fugea de Dumnezeu, nu avea indrazneala sa I se
marturiseasca. Iuda, care a avut curaj sa marturiseasca inaintea
oamenilor, nu a avut curaj sa marturiseasca lui Dumnezeu, iar Petru,
desi s-a speriat si s-a rusinat de oameni, totusi, atunci cand a fost
vremea, s-a marturisit lui Dumnezeu.ţ
Care a fost marturisirea lui Petru? A
zis el oare: "Doamne am gresit ca Te-am tradat, iarta-ma!"? Nu. Petru a
marturisit altfel, socant pentru noi. Petru a zis: "Doamne, Tu stii
toate, Tu stii ca Te iubesc". Asa sa repeti si tu, chiar daca nici tu nu
o crezi. Sa o spui, tocmai pentru ca e o minciuna, dar e o minciuna
care ai vrea sa fie adevarata. Poate chiar e un adevar, un adevar la
care putini dintre noi putem ajunge, dar il ravnim. Sa plangi si sa
repeti minciuna aceasta lui Dumnezeu, sa I-o spui in fata: "Doamne, Tu
stii toate, Tu stii ca Te iubesc!"
Dumnezeu stie pacatul nostru, Il stia
chiar mai inainte de a ne fi adus pe lume. Si totusi, El nu a impiedicat
nasterea noastra. Oare nu arata asta increderea lui Dumnezeu fata de
noi, oare nu arata marea nadejde pe care si-a pus-o El in noi? De ce sa
dezamagim pe un om atat de minunat Care este Dumnezeu?
Acelasi vladica Antonie, intr-o predica
la Nasterea Domnului, care stiu bine ca n-a fost tradusa in romaneste,
propune o discutie, nu atat despre credinta omului in Dumnezeu, care
este o tema arhidiscutata, cat despre credinta lui Dumnezeu in om.
Vladica aminteste de o povestioara, se pare, de nu prea mare valoare
literara, in schimb de mare adancime duhovniceasca. Autorul isi
inchipuie sfatul Sfintei Treimi la facerea omului. Dumnezeu Tatal ar fi
spus: "Sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra". "Da, dar omul
acesta va cadea - zise Duhul -, si Tu, Fiule, va trebuie sa mori pentru
El". "Sa-l facem, dar, sau sa nu-L facem?" - a intrebat Tatal. "Sa-L
facem" - a zis Fiul.Iata nadejdea pe care si-a pus-o Dumnezeu in om!
Acestui Dumnezeu ne marturisim noi, de acesta ne rusinam, pe acesta Il
iubim.
Daca inca nu-ti poti marturisi pacatul
tau preotului, nu deznadajdui, spune-l lui Dumnezeu. Si adauga la acel
pacat si toate motivele pentru care nu-l poti marturisi. Sa-i spui lui
Dumnezeu toate asa cum sunt, cu simplitate. Sa nu te desparti de
Dumnezeu. Poti sa-I spui ca nu e drept cu tine, ca este chiar El vinovat
pentru pacatul Tau, poti sa clevetesti macar tot pamantul inaintea Lui,
toti preotii si episcopii, dar sa spui totul cu fata catre El si sa nu
te linistesti pana cand nu obtii un raspuns de la El. Poate ca, la un
moment dat, iti vei da seama ca ceea ce-i spui este o minciuna, poate ca
nu. Sa stii insa ca El te va intelege, orice i-ai spune. Si sa te
linisteti.
Lui ai voie sa-i spui toate, tocmai
pentru a nu ajunge sa te reversi inaintea oamenilor. Dar sa te pazesti a
cleveti pe preoti sau pe oricare alt om in fata oamenilor, pana ce te
vei linisti desavarsit. Numai lui Dumnezeu sa-i parasti pe toti, ca El
te va intelege, El stie toate. Si-n toata vremea, oricat de deznadajduit
sau revoltat vei fi, sa nu uiti ca totul nu este decat o ispita, o
ispita vremelnica, pe care trebuie sa o infrangi.
Va veni si timpul cand o vei putea spune
preotului, adica tot lui Dumnezeu, dar cu martor. Nu-ti va parea atat
de greu, om este si el, chinuit de ganduri ca si tine, pentru ca, asa
cum spune Apostolul Pavel, oare nu "tot trupul geme si suspina cu
suspine negraite, asteptand infierea"?
Gandeste-te ca acesta nu e decat un
pacat neinsemnat, un pacat oarecare. Ca viata s-ar putea sa te arunce,
de acum inainte, in niste pacate atat de mari, incat ceea pentru ce te
framanti acum sa-ti para fleacuri. Si, daca pe acesta nu-l poti
marturisi, cu acelea ce vei face?
"Indrazneste, Eu am biruit lumea".
Ieromonah Savatie Bastovoi
http://luminaortodoxiei.com/ro/articole/articole/item/995-dezgoleste-ti-rana-in-fata-doctorului-si-nu-te-rusina-rusinea-de-dinaintea-spovedaniei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu