Unul dintre cei mai de seama domni ai Tarii Romanesti a fost, fara
indoiala, Matei Basarab, ctitor de lacasuri sfinte si indrumator al
activitatii cultural-tipografice din tara sa, cu o domnie pasnica si
neobisnuit de lunga pentru acele vremuri (1632-1654).
Dupa
moartea lui au urmat la domnie Constantin Serban Basarab (1654-1658) si
Mihnea al III-lea Radu (1658-1659). Acesti domnitori au incercat, in
masura posibilitatilor de atunci, sa duca o politica antiotomana, de
aparare a tarii, incheind chiar si anumite intelegeri, in acest sens, cu
principii Transilvaniei. In toamna anului 1659, din ordinul lui Mihnea
III Radu au fost ucisi 2000 de turci trimis in tara pentru a-l
supraveghea. Dupa aceasta, a distrus oastea pasei din Silistra, a
asediat cetatea Giurgiu, pe atunci raia turceasca, a atacat si ars
cetatile Rusciuc (azi Russe) si Nicopole din dreapta Dunarii. In acelasi
timp, s-au rasculat impotriva turcilor domnitorul Constantin Serban,
acum in Moldova, precum si principele Gheorghe Rakozi II in
Transilvania. Dar acestia din urma au fost infranti de ostile turcesti
si tatarasti intrate in tarile lor din ordinul sultanului Mehmet
(Mahomed) al IV-lea. In astfel de imprejurari, Mihnea al III-lea si-a
dat seama ca nu mai poate continua lupta si s-a refugiat in
Transilvania, unde a si murit la scurt timp (6 aprilie 1660), se pare
otravit. Desi a domnit putin, a inscris o pagina glorioasa in istoria
tarii sale, asa cum facuse, cu mai bine de o jumatate de veac in urma,
Mihai Viteazul.
La retragerea turcilor din
Transilvania, in noiembrie si decembrie 1659, au facut, ca si in alte
randuri, jafuri si pustiire mare in satele si targurile romanesti,
arzand, pradand si omorand oameni nevinovati. Dar tot atunci au luat cu
ei si mare multime de robi, barbati, femei si copii, trecandu-i dincolo
de Dunare. Printre cei robiti atunci se afla si un tanar cu numele Ioan,
de neam bun, in varsta de numai 15 ani, nascut si crescut in Tara
Romaneasca. “Cu toate ca era atat de tanar, spune unul din cercetatorii
de azi ai vietii lui, Ioan ajunsese la masura varstei plinirii lui
Hristos, cand curatia inimii de prunc se impleteste cu intelepciunea
mintii de batran. Si era Ioan frumos la chip. Tocmirea lui era plina de
sanatate, tinereasca vlaga zburda in toata fiinta lui. Si macar ca
gurmazul ii era incovoiat de robie, ochii ii straluceau de puterea
credintei si de nadejdea mantuirii. Trupul minunat al tanarului era ca o
biserica in care fumega, plina de miresme, catuia sufletului sau curat
si jertfelnic. Asa mergea el pe drumul anevoios al robiei, apropiindu-se
de Dunare si lasandu-si in urma parintii, neamurile si tara lui
frumoasa, fara sa stie ca nu se va mai intoarce niciodata si ca Dumnezeu
ii pregatea o alta patrie, cea mai presus de orice hotar, Imparatia
cerurilor. In aceasta imparatie, insa, nu se intra decat pe poarta cea
stramta a nevointelor si dupa ce omul a trecut prin focul incercarilor
de tot felul” (ierom. Bartolomeu Anania, in vol. Sfinti romani si
aparatori ai legii stramosesti, Bucuresti, 1987, p. 401).
Si
intr-adevar, tanarul Ioan a trecut prin cumplite incercari. Se stie ca
toti robii luati de turci erau socotiti ca fiind un bun al sultanului,
dar ei puteau fi cumparati de oricine. Asa se face ca fiind inca pe drum
l-a cumparat unul din ostasii care insoteau convoiul robilor romani.
Ostasul nu urmarea altceva decat sa-l sileasca la pacatul zis al
sodomiei. Dar tanarul Ioan, crescut de parintii sai in frica de Dumnezeu
si in dragoste de credinta stramoseasca s-a impotrivit acelui ostas
inchinator la Alah, care incerca sa-l lege de un copac pentru a face
desfranare cu el. Tanarul Ioan a gasit o clipa prielnica si l-a ucis pe
turc, apoi a incercat sa fuga. Dar ceilalti pagani l-au prins, l-au
legat si l-au dus la Istambul (numit de crestini Constantinopol), unde
l-au dat femeii celui ucis. Aceasta l-a dus in fata mareului vizir ca
sa-l judece. Acolo, tanarul a marturisit fara inconjur adevarul. Vizirul
l-a dat femeii vaduve sa faca cu el ce va dori. Aceasta nu i-a luat
capul, ci vazandu-l voinic si frumos la infatisare s-a aprins de pofta
desfranarii cu el, ca oarecand sotia lui Putifar din tara Egiptului
pentru tanarul evreu Iosif, cel frumos si intelept. A incercat pentru
inceput sa-l ademeneasca cu tot felul de fagaduinte, daca o va lua de
sotie si se va lepada de credinta crestineasca – urmand sa se faca
inchinator la Alah, adica musulman sau mahomedan. “Iar tanarul auzind
acestea – ne spune primul alcatuitor al vietii sale – isi facea cruce,
rugandu-se lui Hristos sa-l intareasca si sa-l pazeasca pana in sfarsit
neclintit intru credinta crestineasca”. Ispitirile au durat aproape doi
ani si jumatate.
Dar toate incercarile femeii pagane de
a-l intoarce de la Hristos si a-l trece la legea ei au ramas zadarnice,
caci tanarul Ioan, inarmat cu platosa dreptei invataturi, a ramas
nestramutat in credinta parintilor sai, pazindu-si curatia trupului.
Vazand
ca toate mestesugirile ei nu izbutesc, femeia – ca o noua Irodiada, cea
care ceruse capul lui Ioan Botezatorul – l-a dat in mana eparhului,
adica a mai marelui cetatii, ca sa-l pedepseasca pentru uciderea sotului
ei. Iar eparhul a poruncit sa fie aruncat in temnita, supunandu-l acolo
la cumplite si infricosate chinuri, incat oricine s-ar fi ingrozit
numai la gandul lor. Iar femeia agareana venea in fiecare zi in temnita,
incercand sa-l indemne si acum la pacat si la lepadarea de legea
ortodoxa. Tanarul Ioan nu s-a lasat biruit nici aici de grozavia
chinurilor pe care le-a indurat, ci a ramas neclintit in credinta si
intelepciune cautand ajutor numai la Hristos Domnul care ii dadea putere
si biruinta asupra vrajmasilor vazuti si nevazuti.
In
cele din urma, vazand femeia si prigonitorii ei ca toate incercarile lor
sunt fara rost, au cerut vizirului ingaduinta sa-l omoare. Si primind
aceasta incuviintare, a fost scos din inchisoare si dus la locul numit
Parmak-Kapi (adica Poarta Stapului), intr-o margine a Istanbulului.
Acolo a fost spanzurat in ziua de 12 mai din anul mantuirii 1662.
Astfel,
prin patima sa, tanarul Ioan “lupta cea buna a luptat, prin curatie a
stralucit, credinta a pazit si prin patimire la viata cea fara de moarte
s-a mutat” (din podobia de la Vecernia din 12 mai). Inteleptul si
pururea fericitul mucenic al lui Hristos nu implinise inca 18 ani.
Trupul sau va fi fost aruncat in apele Bosforului, daca nu va fi fost
cumva ingropat de crestini cucernici in vreun loc tainuit in jurul
orasului intemeiat de Sfantul imparat Constantin cel Mare.
Un
invatat dascal al marii scoli a Patriarhiei ecumenice, Ioan Cariofil,
care a trait o vreme si la Bucuresti, la Curtea lui Constantin Voda
Brancoveanu, i-a alcatuit viata, pe scurt, in greceste. Ea a fost
tiparita apoi la Venetia in 1799 tot in greceste de catre un mare
aghiograf, Nicodim Aghioritul (retiparita la Atena in 1856). Aceasta
viata a fost tradusa si in romaneste, indata dupa tiparirea ei, fiind
cunoscute mai multe manuscrise din secolul al XIX-lea. S-a tiparit
pentru prima data in romaneste in anul 1801, la Bucuresti, impreuna cu
slujba Sfantului Dimitrie Basarabov. Noul mucenic a fost mentionat apoi
in Mineiul grecesc pe luna mai, tiparit la Constantinopol in 1843 si in
Mineile romanesti, incepand cu editia de la Manastirea Neamt din 1846.
Asa a ajuns cunoscuta viata si mai ales patimirea tanarului mucenic Ioan
Valahul sau Romanul.
Cinstit de credinciosi de neam
grec, dar si de romani, in anul 1950 Sfantul Sinod al Bisericii noastre a
hotarat ca acest nou mucenic al lui Hristos sa fie cinstit in intreaga
Biserica Ortodoxa Romana. Generalizarea solemna a cultului sau alaturi
de al unor sfinti cu moaste aflate in tara noastra a avut loc in
octombrie 1955.
Biserica ne indeamna sa-l cinstim prin cuvintele:
“Veniti,
toti iubitorii de mucenici, si mai ales cei ce vietuiti in Romania, ca
adunandu-ne impreuna, sa cinstim cu cantari luminate pe Ioan, noul
mucenic al Domnului. Ca acesta, din pamantul romanesc rasarind, a dat
rodul insutit al credintei, in cetatea lui Constantin, rusinand pe
prigonitorii sai si marturisind credinta cea ortodoxa, prin varsarea
sangelui sau. Iar acum in ceruri mijloceste pentru noi si pentru cei ce
cantam: Bucura-te, Ioan, sfinte mucenice al lui Hristos” (Icosul
praznicului).
Sa-l cinstim si prin versuri de Acatist, zicand:
“Bucura-te grau de jertfa copt in lanuri de Scriptura
Bucura-te ca din tine Domnul si-a facut prescura
Bucura-te fir de nufar inflorit peste miasma
Bucura-te ca te soarbe sufletul ca pe-o aghiazma.
Bucura-te raza lina coborata-n adancime
Bucura-te limpezime!
Bucura-te aur aprig lamurit in seci valvori
Bucura-te ca ispita cu virtutea o masori
Bucura-te rugaciune-n care iadul se-nspaimanta
Bucura-te ca pe umar aripa de inger canta
Bucura-te vrere sfanta
Bucura-te neinfranta luare aminte
Bucura-te mucenice noule Ioane sfinte!”
(Dupa Valeriu Anania, File de acatist, treapta a saptea, Bucuresti, 1981, p. 22).
Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu,
"Sfinti daco-romani si romani", Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1994, pag. 95-98.
vineri, 14 decembrie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Legaturii Ortodoxe
- MITROPOLII, ARHIEPISCOPII, EPISCOPII ROMÂNEŞTI
- Mitropolia Moldovei si Bucovinei (http://www.mmb.ro/)
- Mitropolia Ortodoxă Română a Europei Occidentale şi Meridionale (http://www.mitropolia-paris.ro/)
- Mitropolia Ortodoxa Romana pentru Germania si Europa Centrala (http://www.mitropolia-ro.de/)
- Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Fleacului şi Clujului (http://www.arhiepiscopia-ort-cluj.org/)
- Episcopia Dunarii de Jos (http://www.edj.ro/)
- Episcopia Sloboziei si Calarasilor (http://www.sf-esc.ro/)
- Episcopia Caransebesului (http://www.episcopia-caransebesului.go.ro/)
- Episcopia Ramnicului (http://www.episcopia-ramnicului.ro/)
- Arhiepiscopia Tomisului (http://www.arhiepiscopia.tomrad.ro/)
- The Romanian Orthodox Episcopate of America (http://www.roea.org/)
- BISERICI, MĂNĂSTIRI, PAROHII ROMÂNEŞTI
- Mănăstirea Golia, Iaşi, Romania (http://www.golia.ro/)
- Mănăstirea Horaiţa (http://horaita.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sihăstria (http://sihastria.mmb.ro/)
- Mănăstirea Secu (http://secu.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sfânta Maria - Techirghiol (http://www.sfanta-maria.ro/)
- Romanian Monasteries (http://www.romanian-monasteries.go.ro/)
- Mănăstiri din Bucovina (http://www.manastiri-bucovina.go.ro/)
- Mănăstirea Putna (http://www.manastirea-putna.go.ro/)
- Mănăstirea Cernica (http://www.cernica.go.ro/)
- Mănăstirea Tismana (http://www.manastirea-tismana.go.ro/)
- Mănăstirea Cozia (http://www.manastirea-cozia.go.ro/)
- Mănăstirea Frăsinei (http://www.manastirea-frasinei.go.ro/)
- Mănăstirea Vladimireşti (http://www.manastirea-vladimiresti.go.ro/)
- Mănăstirea Afteia (http://www.manastirea-afteia.go.ro/)
- Mănăstirea Stelea (http://www.manastirea-stelea.go.ro/)
- Mănăstirea Bogdana, Rădăuţi (http://www.bogdana.ro/)
- Parohia "Sf. Ioan Botezătorul", Bîrnova, Iaşi (http://parohiabarnova.tripod.com/)
- Biserica "Sf. Elefterie", Bucuresti (http://www.sfelefterie.go.ro/)
- Biserica Stavropoleos, Bucuresti (http://stavropoleos.starnets.ro/)
- Biserica "Sf. Silvestru", Bucuresti (http://biserica-sfantul-silvestru.ines.ro/)
- Biserica Schitul Magureanu, Bucuresti (http://www.schitulmagureanu.org/)
- Biserica Sfantul Stelian-Lucaci, Bucuresti (http://www.bisericasfstelian.ro/)
- Parohia Serban Voda, Bucuresti (http://users.pcnet.ro/serbanvoda/)
- Catedrala Ortodoxa Romana Tirgu-Mures (http://wwwold.netsoft.ro/catedrala/)
- Sfinta Manastire Iezer (http://www.geocities.com/Athens/Delphi/9202/)
- Parohia Vascauti (http://www.geocities.com/ghedani/)
- Parohia Tubingen (http://parohia.tuebingen.free.fr/)
- Biserica Ortodoxa Romana "Sf. Nicolae", Vancouver, Canada (http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/1303/)
- Biserica "Sf. Parascheva", Boston, SUA (http://www.SaintParascheva.org/)
- Biserica Ortodoxă Română "Sf. Ioan Botezătorul", Montreal (http://www.bor-montreal.ca/)
- Biserica "Sfântul Apostol Andrei", Mississauga (http://www.sfapostolandrei.com/)
- SITE-URI ALE ALTOR BISERICI ORTODOXE
- Manastirile Athosului si Meteorele (http://jp.rdsar.ro/)
- Mount Athos (http://www.inathos.gr/athos/en/)
- ECCLESIA - The Site of the Church of Greece (http://www.ecclesia.gr/English/EnIndex.html)
- Greek Orthodox Patriarchate of Alexandria and all Africa (http://www.greece.org/gopatalex/)
- Greek Orthodox Archdiocese of America (http://www.goarch.org/)
- Ecumenical Patriarchate of Constantinople (http://www.patriarchate.org/)
- The Monastery of St. John, Theologian, Patmos, Greece (http://www.theplaka.com/patmos/msj/index.htm)
- Meteora (http://www.culture.gr/2/21/212/21207a/e212ga02.html)
- Serbian Orthodox Church (http://www.spc.org.yu/)
- Serbian Orthodox Diocese of Raska and Prizren (http://www.kosovo.com/default1.html)
- Russian Orthodox Church (http://www.russian-orthodox-church.org.ru/)
- Bulgarian Orthodox Church (http://bulch.tripod.com/boc/)
- The Armenian Church Directory (http://www.cilicia.com/armo_church_directory.html)
- Orthodox Patriarchate of Georgia (http://www.patriarchate.ge/eng/en.htm)
- Patriarhia de Alexandria (http://www.greece.org/gopatalex/)
- The Church of Albania (http://www.orthodoxalbania.org/)
- The Church of Poland (http://www.orthodox.pl/)
- The Church of the Czech and Slovak Republics (http://www.pravoslav.gts.cz/)
- Syrian Orthodox Church (http://www.syrianorthodoxchurch.org/)
- St Nicholas Russian Orthodox Church, Dallas, Texas (http://www.orthodox.net/)
- Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America (http://www.antiochian.org/)
- Biserica Ortodoxa a Finlandei (http://www.ort.fi/)
- Valamo monastery in Finland (http://www.valamo.fi/)
- Orthodox Monasteries in North America (http://omna.nettinker.com/)
- The Cathedral Church of St. John the Baptist (http://www.stjohndc.org/)
- Indian Orthodox Church (http://www.indianorthodoxchurch.com/)
- Ecumenical Patriarchate - The Orthodox Metropolis of Korea (http://orthodox.or.kr/english/e_main.htm)
- PAGINI PERSONALE
- Poezii crestin ortodoxe (http://serafim.golia.ro/poezii/)
- Pagina ortodoxa (http://www.homepagez.com/ortodox/index.html)
- Sfaturi Ortodoxe (http://www.sfaturiortodoxe.ro/)
- Nistea's Page (http://www.nistea.com/)
- Pagina monahului Savatie Baştovoi (http://www.ournet.md/~crestin/)
- PAGINI DIVERSE
- BIBLIA sau Sfinta Scriptura (http://biblioteca.golia.ro/biblia/)
- Filocalia - treptele desavarsirii ortodoxe (http://www.filocalia.ro/)
- Biserica Ortodoxa Romana - Crestinism (http://www.crestinism-ortodox.ro/)
- Revista "Ideea crestina" (http://www.ideeacrestina.8m.com/)
- Revista "Biserica si problemele vremii" (http://www.bpv.8m.com/)
- OrthoLogia - jurnal de apologetica ortodoxa (http://www.ortho-logia.com/)
- Seminarul teologic liceal "Veniamin Costachi", Mănăstirea Neamţ (http://www.semmnt.ro/)
- Early Church Fathers (http://www.ccel.org/fathers2/)
- Theologic Systems (http://www.theologic.com/)
- Protopresbyter Alexander Schmemann Web Site (http://www.schmemann.org/)
- Romanian Christian Orthodox Page (http://www.plasticsusa.com/ortho/index.htm)
- Saint John Maximovitch Eastern Orthodox Web Page (http://saintjohnwonderworker.org/)
- The Saint John Chrysostom Webpage (http://www.chrysostom.org/)
- Orthodox Resources (http://orthodox.phpbase.net/)
- Conferinţe şi predici audio mp3 ale duhovnicilor români (http://www.resurse-ortodoxe.com/)
- OrthodoxWiki (http://orthodoxwiki.org/Main_Page)
- ALTELE
- Resurse Ortodoxe Romanesti (http://ortodox.tripod.com/)
- Orthodox Christian Links (http://www.geocities.com/Athens/7734/orthlink.htm)
- TheoLogic Systems: Orthodox WorldLinks (http://www.theologic.com/links/)
- The Orthodox Christian Foundation (http://www.ocf.org/)
- Creştinism Ortodox - Ortodoxia pe Web: catalog, clasamente, motor de căutare (http://ro.orthodoxlinks.info/)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu