În această icoană, întregul mesaj din
Evanghelie despre întruparea Mântuitorului din Sfânta Fecioară Maria
este surprins împreună cu alte detalii adăugate din Sfânta Tradiţie a
Bisericii. Detaliile din icoană se structurează în trei registre:
I. Partea superioară - aspectul teofanic şi profetic
Stânga | Centru | Dreapta |
◦îngeri slăvind pe Dumnezeu | ◦raza (steaua)◦muntele (stâncile) | ◦înger vestind Naşterea Domnului păstorilor aflaţi pe câmp |
II. Partea centrală - aspectul tainic
Stânga | Centru | Dreapta |
◦magii aducând daruri | ◦Pruncul Hristos◦Maica Domnului◦peştera (ieslea)◦boul şi asinul | ◦păstorii |
III. Partea inferioară - aspectul omenesc
Stânga | Centru | Dreapta |
◦Dreptul Iosif şezând îngândurat pe o piatră | ◦diavolul deghizat într-un păstor (Thyrros) | ◦moaşele Salomeea şi Zelemi îngrijind Pruncul |
Persoane, sensuri şi simboluri ziditoare în icoana Naşterii Domnului
I. 1. Raza - arătare a Sfintei Treimi
Raza unică ce coboară din semicercul aflat în partea superioară a icoanei semnifică Firea cea Una a lui Dumnezeu, dar care ieşind din stea se împarte în trei pentru a desemna participarea Celor Trei Persoane la iconomia mântuirii. Reprezentarea iconografică a stelei sugerează
faptul că aceasta este mai presus de un simplu fenomen cosmic, ea fiind
trimisă de către Dumnezeu să vestească magilor Naşterea cea mai presus de fire a unui Împărat Ceresc şi totodată să-i călăuzească spre locul unde s-a petrecut minunea.
I. 2. Muntele
auster sugerează o lume neprimitoare, ostilă, lumea de după căderea în
păcat a protopărinţilor Adam şi Eva și a tuturor urmaşilor lor.
Stâncile ascuţite, ilustrate asemenea unor trepte, par a se uni cu cerul, indicând astfel, atât mişcarea de pogorâre a lui Dumnezeu la om, cât şi urcarea
omului la Dumnezeu, ambele, posibile odată cu momentul Întrupării Celei
de-a Doua Persoane a Sfintei Treimi. Întreg pământul pare a tresălta de
bucurie.
„Întreg a fost între cei de jos, iar
de cei de sus nicicum nu S-a depărtat Cuvântul cel necuprins; că
pogorârea lui Dumnezeu n-a fost cu mutare din loc, precum nici nașterea
din Fecioară primitoare de Dumnezeu..." (Acatistul Buneivestiri, Icos 8 )
„Cerul şi pământul astăzi s-au împreunat; născându-se Hristos, astăzi Dumnezeu pe pământ a venit şi omul la cer s-a suit." (Vecernia Praznicului, Litie, glas 1)
„Toată firea îngerească s-a minunat
de lucrul cel mare al Întrupării Tale; că pe Cel neapropiat, ca
Dumnezeu, L-a văzut om apropiat tuturor..." (Acatistul Buneivestiri, Condac 9)
I. 3. Îngerii sunt reprezentaţi în dubla lor lucrare: doxologia şi vestirea.
Unii (în general grupul din partea stângă) se îndreaptă către Izvorul de Lumină aducând laudă neîncetată lui Dumnezeu.
Îngerul din dreapta se apleacă spre păstori, vestindu-le acestora Naşterea Împăratului lui Israel. Prezenţa îngerilor mărturiseşte despre dumnezeirea Pruncului.
II. 1. Pruncul Hristos este
reprezentat fie dormind, fie treaz, privind către Maica Sa. Scutecele
în care este înfăşat au forma unor fâşii înguste asemenea giulgiurilor
de înmormântare, braţele Sale se încrucişează pe piept în chipul Crucii,
iar ieslea în care este aşezat Pruncul are aspectul unui altar -
mormânt.
Toate acestea prefigurează Moartea şi Pogorârea lui Hristos la iad. Dar „Lumina străluceşte în întuneric, iar întunericul n-a biruit-o." (Ioan 1, 5) Pentru că Hristos va învia din morți ca un Dumnezeu atotputernic.
II. 2. Maica Domnului este
înfăţişată stând lângă Prunc, în faţa ieslei, pe jumătate rezemată pe
un pat de felul celor purtate de evrei în călătoriile lor. El are
culoarea roşie, fiind ilustrat asemenea unui pat împărătesc, pentru a
sugera astfel cinstea ce i se cuvine Maicii lui Dumnezeu.
Prin această poziție a Maicii Domnului este afirmat iconografic adevărul Naşterii suprafireşti (din Fecioară, fără dureri) a Mântuitorului Hristos, fapt care subliniază, de asemenea, dumnezeirea Pruncului.
Cele trei stele aşezate pe cap şi umeri
simbolizează fecioria Maicii Domnului dinaintea, din timpul şi de după
Naşterea lui Hristos (pururea-fecioria).
Expresia chipului ei este una meditativă
având privirea îngândurată - atitudine gravă ce anticipează suferinţele
pe care le va îndura ca Maică a Celui ce avea să pătimească moarte pe
Cruce pentru mântuirea lumii. „Iar Maria păstra toate aceste cuvinte punându-le în inima sa." (Luca 2, 19). Maica Domnului a fost cel mai înălţător dar pe care omenirea a fost vreodată în stare să-l aducă lui Dumnezeu.
„Ce vom aduce ţie, Hristoase? Că te-ai arătat pe pământ ca un om, pentru noi. Fiecare din făpturile cele zidite de Tine, mulţumire
aduce Ţie: îngerii cântarea, cerurile steaua, magii darurile, păstorii
minunea, pământul peştera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioară,
Dumnezeule, Cel ce eşti mai înainte de veci, miluieşte-ne pe noi." (Mineiul pe luna decembrie)
II. 3. Peştera (Ieslea)
Locul Naşterii Fiului lui Dumnezeu nu era un han, ci un loc cu iesle unde se ţineau animalele.
Evangheliile nu menţionează peştera,
însă reprezentarea iconografică îşi găseşte temeiuri în Tradiţie şi în
textele liturgice. Deschizătura întunecoasă a peşterii în mijlocul
stâncilor ascuţite închipuie cosmosul căzut, lumea copleşită de păcat
prin căderea omului, precum şi iadul, străfundurile întunericului, pe
care doar El, Soarele Dreptăţii, le risipeşte odată cu Naşterea Sa. Peştera şi ieslea sunt dovezi ale profundei smerenii a Mântuitorului Hristos.
II. 4. Boul şi asinul
nu sunt, de asemenea, pomeniţi în Evanghelie, prezenţa lor alături de
Prunc (inspirată din evanghelia apocrifă a lui Matei, cap. XIV)
sugerează, în acelaşi timp, împlinirea unei proorocii a profetului
Isaia: „Boul îşi cunoaşte stăpânul şi măgarul ieslea Domnului său, dar Israel nu mă cunoaşte, poporul meu nu mă pricepe." (Isaia 1, 3)
Prezenţa animalelor trimite, de
asemenea, şi către simbolismul viţelului de sacrificiu şi al asinului
Împăratului Care intră în Ierusalim. În unele icoane ruseşti apare un
cal în locul obişnuitului măgar, necunoscut în Rusia.
II. 5. Păstorii
sunt înfăţişaţi ascultând mesajul îngerilor. Adesea, unul dintre ei
cântă din fluier adăugând, astfel, arta omenească a cântării la corul
îngerilor.
Ei primesc cei dintâi vestea minunatei
Naşteri în mijlocul activităţilor zilnice, fiind, paradoxal, prin
simplitatea lor, mai apropiaţi de lumea cerească.
Păstorii reprezintă primii fii ai lui
Israel (poporul ales de Dumnezeu), care I se închină Pruncului, ei
simbolizând începutul Bisericii evreilor, iar magii începutul Bisericii
neamurilor.
II. 6. Magii
sunt reprezentaţi fie pe cai, în drum spre locul Naşterii indicat de
stea, fie aducând Pruncului întreitul dar - aur, tămâie şi smirnă -,
preînchipuindu-le pe femeile purtătoare de mir, venite la mormânt în
dimineaţa de Paşti:
◦ aur - ca pentru Împăratul veacurilor;
◦ tămâie - ca celui ce este Dumnezeu al Universului;
◦ smirnă - ca unuia ce a murit.
„Prin darul mirului, ei închipuie
starea Ta muritoare, prin aur măreţia Ta împărătească, iar prin tămâie,
dumnezeirea Ta întreagă." (Utrenia Nașterii Domnului, cântarea a V-a, glas VI)
Magii sunt înfăţişaţi sub chipul a trei
oameni având vârste diferite, acest fapt dovedind că Revelaţia este dată
oamenilor indiferent de vârsta lor fizică, dar pe măsura nivelului lor
duhovnicesc şi a puterii lor de cuprindere a tainelor dumnezeieşti.
Magii reprezintă neamurile păgâne aflate înafara poporului ales. Deşi
sunt oameni învăţaţi, ei au, totuşi, de străbătut o cale mai lungă spre
cunoaşterea Dumnezeului celui Adevărat. Prezenţa lor dovedeşte faptul că
Biserica primeşte şi sfinţeşte ştiinţa omenească în măsura în care
aceasta conduce către adevărul de credinţă, către cunoaşterea lui
Dumnezeu.
III. 1. Dreptul Iosif apare
într-un colţ (stânga sau dreapta, în josul icoanei), aşezat deoparte de
Preasfânta Fecioară Maria, detaliu iconografic menit să evidenţieze
adevărul scripturistic şi învăţătura Bisericii potrivit căreia Hristos
S-a născut din Fecioară, Iosif nefiind tatăl Pruncului.
Înfăţişarea sa trebuie să sugereze un om
înaintat în vârstă (Tradiţia spune că avea 84 de ani). Este reprezentat
cu aureolă, aflându-se între drepţii lui Dumnezeu (Matei 1, 19).
Dreptul Iosif are o expresie meditativă,
îngrijorată, o stare de tulburare pricinuită de Naşterea feciorelnică a
lui Iisus. Iosif închipuie pe tot omul slab în credinţă, a cărui
raţiune nu poate depăşi hotarele realităţilor văzute, de aici şi
dificultatea de a accepta realitatea suprafirească a tainelor În
persoana lui Iosif, icoana dezvăluie nu numai drama sa personală, cât
drama întregii omeniri care a privit taina, nu prin ochii credinţei, ci
ai raţiunii limitate.
„Vifor de gânduri necuviincioase având întru sine înțeleptul Iosif s-a tulburat [...], dar cunoscând că zămislirea ta este de la Duhul Sfânt a zis: Aliluia." (Acatistul Buneivestiri, Condac 4)
Este înfăţişat ascultând de o figură care reprezintă vocea raţiunii neluminate.
III. 2. Bătrânul ciudat, înveşmântat
într-o piele de animal, stând aplecat de spate dinaintea lui Iosif, îl
reprezintă pe amăgitorul Satan, deghizat în chipul unui păstor, care îl
hărţuieşte pe Iosif, logodnicul Fecioarei, cu întrebări perfide.
Scena este inspirată de Evanghelia
apocrifă a lui Iacov unde se spune că cel viclean rosteşte prin
intermediul ciobanului Thyrros: „Aşa cum acest toiag [el este îndoit sau rupt, simbol al sceptrului zdrobit al fostei sale puteri] nu va mai putea să dea vlăstare, tot aşa un bătrân ca tine nu mai poate zămisli prunc şi o fecioară nu poate să nască" [dar toiagul a înflorit îndată].lui Dumnezeu.
III. 4. Scena îmbăierii Pruncului
are la bază pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov şi Matei
(acestea vorbesc despre prezenţa a două femei (Salomeea şi Zelemi)
chemate de Iosif pentru a o asista la naştere pe Sfânta Fecioară).
Scena îmbăierii Pruncului a stârnit
numeroase controverse şi discuţii iscate de justeţea reprezentării ei
din următoarele motive:
- relatarea îmbăierii nu aparţine evangheliilor canonice;
- Pruncul era cu totul curat şi nu avea nevoie de spălare;
- Maica Domnului a născut în mod suprafiresc, fără dureri, prezenţa moaşelor fiind de prisos.
Argumentele susţinute în favoarea reprezentării scenei îmbăierii au fost următoarele:
- faptul că scena nu este menţionată în
Evangheliile canonice nu e un motiv pentru a o exclude (nici Intrarea în
Biserică a Maicii Domnului nu este menţionată în Noul Testament, dar nu
a stârnit respingerea ei în Biserică). Hristos, prin obiceiul
îmbăierii, a acceptat de bunăvoie să se supună unui obicei omenesc, aşa
cum mai târziu a binevoit să se supună practicii circumciziunii (tăierea
împrejur) şi botezului (de care El nu avea nevoie);
- niciunul din Sinoadele Ecumenice nu s-a opus cu privire la această scenă;
- în perioada iconoclastă, când au fost puse în discuţie atâtea scene iconografice, scena îmbăierii nu a reprezentat o problemă;
- nici după iconoclasm, când pictura a
devenit un mijloc de exprimare a dogmelor, nu au existat, de asemenea,
obiecţii cu privire la reprezentarea acestei scene.
Scena scăldatului sugerează faptul că
Dumnezeu cel Preaînalt se supune obiceiurilor şi deprinderilor omeneşti,
aceasta fiind şi o mărturie a Întrupării reale a Domnului, Care a
devenit „întocmai cu oamenii de bună voie" (Utrenia
praznicului, Canonul Sfântului Ioan Damaschin, cântarea a IV-a). Scena o
prefigurează pe cea a Botezului în apele Iordanului.
In icoană, toată creaţia se bucură la
Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos: cerul (o stea şi îngerii),
pământul (munţii, plantele şi animalele) şi în special omenirea
reprezentată cel mai desăvârşit în persoana noii Eve, Preacurata
Fecioară Maria, Maica Domnului nostru.
(Părintele Dumitru Stăniloae, O teologie a icoanei, Editura Anastasia, București, 2005)
http://ortodoxiatinerilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu