USL continuă politica Big Brother a regimului Băsescu, hotărând pe ascuns modificarea unei OUG cu privire la noile acte de identitate.
E oficial: din 2013 ne vom face carte electronică de identitate.
Va conţine date biometrice şi semnătura electronică
Din 2013, vom călători în statele Uniunii Europene cu carte electronică de identitate,
potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă care a fost publicată miercuri în
Monitorul Oficial. Cartea electonică e un document distinct de cartea de
identitate şi va conţine, printre altele, date biometrice ale
titularului, constând în imaginea facială şi imaginile impresiunilor
papilare a două degete.
Este vorba de Ordonanţă de urgenţă nr. 82/2012 -
pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa
persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi
actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene
şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România. Ordonanţa de
Urgenţă e aplicabilă din 12 ianuarie 2012 (ziua în care a fost publicată
în M. Of.).
Cartea electronică de identitate
este de tip smart card şi va conţine date în format tipărit sau în
format inscripţionat prin tehnologie laser şi în format electronic,
precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.
Cartea electronică de identitate
va conţine datele cu caracter personal din cartea din identitate,
adică: numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia titularului,
data şi locul naşterii titularului, fotografia titularului, C.N.P,
adresa de domiciliu a titularului.
Pe lângă acestea, cartea electronică de identitate va conţine informaţii noi despre titular.
Punctual, cartea electronică de
identitate va mai conţine prenumele părinţilor titularului, certificate
digitale, date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială
şi imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Imaginile impresiunilor papilare se colectează numai cu acordul expres al solicitantului cărţii electronice de identitate
sau, în cazul minorilor şi al incapabililor, numai cu acordul expres al
părinţilor sau, după caz, al părintelui care exercită autoritatea
părintească ori al reprezentantului legal, se arată în alineatul 1 al
articolului 17 (2) din Ordonanţa de Urgenţă.
Imaginile impresiunilor papilare
colectate la momentul depunerii cererii de eliberare a cărţii
electronice de identitate se şterg prin procedură automată imediat după personalizarea acestui document.
Datele biometrice din cartea electronică de identitate
Datele biometrice se înscriu în cartea electronică de identitate pentru verificarea autenticităţii acesteia şi identităţii titularului, potrivit alineatului 2 din articolul 17 (2) din Ordonanţă.
Verificarea identităţii
titularului cărţii electronice de identitate se stabileşte prin
compararea directă a datelor biometrice preluate de la titularul
acesteia, cu ocazia verificării, cu datele înscrise în cartea electronică de identitate, confom alineatului 3 din acelaşi articol al Ordonanţei.
Procedurile de preluare a datelor biometrice pentru emiterea cărţii electronice de identitate se vor stabili prin hotărâre a Guvernului.
Precizare importantăDupă personalizarea cărţii electronice de identitate, respectiv a cărţii de identitate şi transmiterea acestora la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg prin procedură automată.
Cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice calificate.
Despre certificatele digitale din cartea electronică de identitate
Certificatele digitale
se emit şi se înscriu de către Ministerul Administraţiei şi Internelor
iar certificatul digital calificat va fi emis de un furnizor de servicii
de certificare, acreditat.
Certificatul digital calificat se înscrie în cartea electronică de identitate după ce a fost produs cardul, la solicitarea titularului.
Certificatul digital calificat se poate elibera doar persoanelor având capacitate deplină de exerciţiu, potrivit alineatului 3 din articolul 17(1) din Ordonanţa de Urgenţă.
Certificatul digital calificat se înscrie în cartea electronică de identitate după ce a fost produs cardul, la solicitarea titularului.
Certificatul digital calificat se poate elibera doar persoanelor având capacitate deplină de exerciţiu, potrivit alineatului 3 din articolul 17(1) din Ordonanţa de Urgenţă.
“In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se intelege cartea de identitate, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie si buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate”, se arata in documentul citat.
In preambulul OUG, Guvernul mentioneaza
ca aceasta masura este necesara intrucat se impune producerea unor acte
de identitate sigure, evitandu-se, in acest fel, utilizarea de documente de identitate false sau falsificate.
Ce date vor fi inscrise in cartea electronica de identitate?
In OUG nr. 82/2012 se arata ca documentul
este de tip smart card si va contine atat date in format tiparit sau in
format inscriptionat prin tehnologie laser, cat si in format electronic. Mai mult chiar, noul document va contine si elemente de particularizare si de siguranta.
Concret, datele personale care se inscriu pe cartea electronica de
identitate, in format tiparit, vor fi cele care apar si in cartile de
identitate, adica:
- numele si prenumele titularului;
- sexul;
- cetatenia titularului;
- data si locul nasterii titularului;
- semnatura olografa a titularului;
- fotografia titularului;
- CNP;
- adresa de domiciliu a titularului.
Totusi, noile reguli arata ca in formatul electronic al documentului vor fi inscrise, in plus fata de cele ce apar pe formatul tiparit, si alte informatii, precum:
- prenumele parintilor titularului;
- certificate digitale;
- date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete (amprente, n.red.).
Conform actului normativ, datele biometrice pentru
cartea electronica de identitate se vor colecta de catre Directia
Generala de Pasapoarte, procedurile de preluare a acestor date urmand a
fi stabilite ulterior prin hotarare a Guvernului.
In ceea ce priveste imaginile impresiunilor papilare,
acestea se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului cartii
electronice de identitate sau, in cazul minorilor si al incapabililor,
numai cu acordul expres al parintilor sau, dupa caz, parintelui care
exercita autoritatea parinteasca ori al reprezentantului legal. In plus,
noile reglementari arata ca la cererea solicitantului, cartile
electronice de identitate pot fi eliberate fara a contine aceste
imagini.
Potrivit OUG nr. 82/2012, se vor elibera si carti electronice de rezidenta, iar acestea vor cuprinde aceleasi date inscrise in cartile electronice de identitate.
Important! In actul
normativ se precizeaza ca datele cu caracter personal, inclusiv datele
biometrice inscrise in cipul cartii electronice de identitate si cipul
cartii electronice de rezidenta sunt protejate prin utilizarea unei
infrastructuri de chei publice si a unor mecanisme de acces
standardizate ICAO.
De cand se elibereaza noile documente?
OUG nr. 82/2012 stabileste ca pana la
data de 30 iunie 2013 se va realiza o platforma-pilot pentru
constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de
identitate si punerea in circulatie a cartii electronice de identitate
si a cartii electronice de rezidenta.
Totodata, in actul normativ se precizeaza ca punerea
in circulatie a cartii electronice de identitate se realizeaza, in mod
esalonat, in termen de maximum 6 luni de la data emiterii primei carti
electronice de identitate, pe masura asigurarii cu suportul tehnic necesar a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
Atentie! Potrivit
OUG publicat miercuri, data oficiala de punere in circulatie a cartii
electronice de identitate se va stabili prin hotarare a Guvernului.
OUG nr. 82/2012 stabileste inclusiv un
calendar al preschimbarilor actelor de identitate in carti electronice
de identitate, Concret, actul normativ stabileste ca toate actele de
identitate eliberate pana la punerea in circulatie a cartii electronice de identitate se vor preschimba in functie de anul nasterii, pe o perioada de 3 ani, dupa cum urmeaza:
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute dupa data de 1 ianuarie 1981 se preschimba in perioada 1 iulie 2013-30 iunie 2014;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 ianuarie 1966-31 decembrie 1980 se preschimba in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2015;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 iulie 1946-31 decembrie 1965 se preschimba in perioada 1 iulie 2015-30 iunie 2016;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute pana la data de 31 decembrie 1945 se preschimba in perioada 1 iulie 2016-31 decembrie 2016
Cartea electronica de identitate va avea
o valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14
si 18 ani, si de 5 ani, dupa implinirea varstei de 18 ani.
Cartea electronica de identitate: scurt istoric
Cadrul legal pentru eliberarea acestui document a fost creat de Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate. Actul normativ stabilea ca data de punere in circulatie a noilor carti de identitate va fi 1 ianuarie 2011. Totusi, la 30 decembrie 2011, o alta ordonanta, de urgenta de aceasta data, OUG nr. 124/2010,
abroga prevederea respectiva si, in acelasi timp, stabilea ca data de
punere in circulatie va fi stabilita prin hotarare a Guvernului.
Pe de alta parte, OUG nr. 124/2010
stabilea ca asigurarea cu echipamente si programe informatice necesare
eliberarii noilor documente a autoritatilor si institutiilor publice se
va realiza esalonat, astfel:
- in municipiile resedinta de judet, in termen de 18 luni de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in celelalte municipii si orase, in termen de 3 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in comune, in termen de 4 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate.
http://apologeticum.wordpress.com/2012/12/14/din-2013-apare-cartea-de-identitate-cu-cip-ce-va-contine-si-semnatura-electronica/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu