“Da, parinte, dar alte fapte bune,
savarsite din dragoste pentru Hristos, in scopul dobandirii Duhului
Sfant? Ati vorbit numai de rugaciune.”
“Dobandeste harului Duhului Sfant si prin
practicarea celorlalte virtuti, de dragul lui Hristos. Fa negot
duhovnicesc cu ele; fa negot cu acelea care iti aduc profitul cel mai
mare. Strange capital din belsugul harului lui Dumnezeu, aduna-l in
banca cea vesnica a lui Dumnezeu, care iti va aduce dobanda
nematerialnica, nu patru sau sase procente, ci suta la suta pentru o
rubla duhovniceasca, si chiar nesfarsit mai mult decat atat. De pilda,
daca rugaciunea si privegherea iti dau mai mult har de la Dumnezeu,
roaga-te si privegheaza; daca postirea iti da mult din duhul lui
Dumnezeu, posteste; daca milostenia iti da mai mult, fa pomeni. Masurati
fiecare virtute facuta din dragoste pentru Hristos in acest fel.
“Acum va voi spune despre mine, umilul
Serafim. Sunt dintr-o familie de negutatori din Kursk. Astfel, pe cand
nu eram inca in manastire, obisnuiam sa facem negot cu bunurile care ne
aduceau cel mai mare castig. Fa astfel, fiul meu. Si asa cum in afaceri
scopul de capatai nu este nici pe departe cel de a face negot, ci
obtinerea a pe cat se poate mai mult castig, astfel si in “afacerea”
vietii crestine scopul principal nu este, nici pe departe, rugaciunea
sau savarsirea unor alte fapte bune. Desi apostolul spune: “Rugati-va neincetat” (I Tesalonicieni 5:17), totusi, dupa cum va amintiti, el adauga: “Vreau sa graiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca sa invat si pe altii, decat zece mii de cuvinte in limbi.” (I Corinteni 14:19). Iar Domnul spune: “Nu oricine Imi zice: Doamne, Doamne, va intra in imparatia cerurilor, ci cel care face voia Tatalui Meu Celui din ceruri.” (Matei 7:21), adica cel ce face lucrarea Domnului si, mai mult, o face cu cinstire, caci “blestemat este tot cel care face lucrul Domnului cu nebagare de seama”
(Ieremia 48:10). Iar lucrul Domnului este: credinta in Dumnezeu si in
Acela pe care L-a trimis, Iisus Hristos (Ioan 14:1; 6:29). Daca noi
intelegem poruncile lui Hristos si ale Apostolilor asa cum trebuie,
afacerea noastra ca si crestini consta nu in sporirea numarului faptelor
noastre bune, care sunt numai mijloace de indepartare a scopului vietii
crestine, ci in obtinerea castigului cel mai mare de pe urma lor, adica
dobandirea darurilor celor mult bogate ale Duhului Sfant.
“Cat doresc, iubitorule de Dumnezeu, ca
insiva sa puteti dobandi aceasta sursa nesfarsita a harului dumnezeiesc,
si sa va puteti intreba mereu: Sunt intru Duhul Domnului ori nu? – nu
este nici o pricina pentru a jeli. Sunteti pregatit sa va infatisati de
indata la infricosatoarea judecata a lui Hristos. Caci “In ceea ce te voi gasi, in aceea te voi judeca.”
Dar daca nu suntem in Duhul, trebuie sa aflam de ce nu suntem si ce
pricina l-a facut pe Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant sa ne
paraseasca. Trebuie sa-L cautam iar si trebuie sa continuam cautarea,
pana ce Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant este aflat si este iarasi cu
noi, prin bunatatea Lui. Trebuie sa atacam vrajmasii care ne
indeparteaza de El, pana ce si tarana lor nu va mai fi, precum a spus
Profetul David, “Urmari-voi pe vrajmasii mei si-i voi prinde pe
dansii si nu ma voi intoarce pana ce se vor sfarsi. Ii voi zdrobi pe ei
si nu vor putea sa stea, cadea-vor sub picioarele mele.” (Psalmul 17:41-42[18:38-39]).”
„Aceasta este, fiul meu. Asa trebuie sa
faci negot duhovnicesc intru virtute. Imparte darurile harului Duhului
Sfant celor care au trebuinta de ele, asa cum o lumanare aprinsa ce arde
cu foc pamantesc da lumina si aprinde alte lumanari, pentru a-i lumina
pe toti cei din alte locuri, fara a-si slabi lumina ei. Daca astfel este
cu focul pamantesc, ce vom spune despre focul harului Prea Sfantului
Duh al lui Dumnezeu? Pentru ca bogatia pamanteasca, impartind-o – scade,
dar bogatiile ceresti ale harului lui Dumnezeu cu cat sunt impartite,
cu atat mai mult sporesc intru cel ce le imparte. Astfel, Domnul Insusi
s-a bucurat a-i grai samaritencei: “Oricine bea din aceasta apa va
inseta iarasi. Dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu, nu va
inseta in veac; ci apa pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de
apa, care curge spre viata vesnica.” (Ioan 4:13-14)”
Sursa:http://sfantulserafimdesarov.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu