Armonia dintre femeie şi bărbat
păzeşte viaţa noastră a tuturor şi susţine lumea întreagă, căci, precum
se prăbuşeşte întreaga clădire dacă se clatină temelia, tot astfel se dă
peste cap toată viaţa noastră dacă soţii trăiesc în neînţelegere.
Sfântul Ioan Gură de Aur (Omilia despre deznădejde. 6 în P.G. 51,369).
- „Spuneti-ne, cand este recomandat pentru soti sa se abtina de la relatiile trupesti?” (Cristina A.)
- In posturi, in zilele de miercuri,
vineri si duminica. Sotii ortodocsi se abtin de la relatii atunci cand
copiii le sunt bolnavi sau cand intampina anumite greutati in familie.
La fel, inainte de Sfanta Impartasanie. Numai ca fiecare cuplu de
casatoriti trebuie sa procedeze rational, cantarind foarte bine
circumstantele, fara ca cineva sa ia hotarari de unul singur.
- „In Evanghelie nu se spune ca in
timpul posturilor omul trebuie sa se abtina de la relatiile intime. De
ce trebuie sa ne abtinem totusi?” (Irina B.)
- Postul inseamna abtinere; abtinere de la placerile senzuale. De aceea,
ar fi primitiv sa privim postul ca pe un regim alimentar si, in rest,
sa ne permitem orice altceva. Postul este abtinerea de la distractii,
posibilitatea unei concentrari aparte, stare de rugaciune deosebita.
Postul este si refuzul unor activitati distractive.
Presupun ca astfel poate fi privita si
abstinenta de la relatiile conjugale. Este important sa tinem minte ca
exista o masura a postului, si aceasta masura este definita de fiecare
om in parte. De exemplu, omul poate hotari sa nu bea si sa nu fumeze de
dragul lui Hristos si, in acelasi timp, sa nu promita ca va renunta la
crenvursti cu omleta. Sigur ca Domnul va primi si un astfel de post. In
cadrul postului exista si inlesniri; de exemplu, pentru cei bolnavi.
Daca omul nu poate rezista fara lactate, atunci macar sa nu manance
carne. Sau miercurea si vinerea, in timpul postului, sa nu manance nici
chiar lactate.
- „Cum se poate abtine de la relatiile intime o femeie al carei sot este necredincios?” (Aliona C.)
- Aceasta situatie este, din pacate, des
intalnita. In acest caz este nevoie de un compromis sanatos, dar acesta
sa nu fie un compromis cu constiinta. Cel mai important, intr-o
familie, este sa existe pace si intelegere. A initia relatii incordate
datorita temei postului nu este spre binele nimanui. Exista
posibilitatea ajungerii la o intelegere cu sotul privind abtinerea de la
relatiile intime, macar in timpul pregatirii pentru Sfanta Euharistie.
Daca omul iubeste, fie el si neobisnuit cu Biserica, poate face
sacrificii, in acest sens, pentru sotia sa. Daca nu exista
posibilitatea bunei intelegeri, atunci sotia trebuie sa lase de la
sine si sa se roage lui Dumnezeu pentru inteleptirea sotului. Un parinte
le spunea fiilor sai duhovnicesti ca raul nu trebuie sa aiba punctul de
pornire de la noi. Aceasta regula trebuie sa se aplice in orice
situatie din viata.
(din: “Femeia si problemele ei. Perspectiva psihiatrului ortodox”, Editura Sophia, 2010)
„Iar
Adam a cunoscut pe Eva, femeia lui. Uită-te când s-a întâmplat asta!
După călcarea poruncii, după scoaterea din rai! Atunci a luat început
unirea trupească dintre Adam şi Eva. Înainte de călcarea poruncii duceau
viaţă îngerească şi n-a fost vorba deloc de unire trupească. Cum putea
să fie vorba de aşa ceva, când nu erau supuşi nici nevoilor trupeşti?”
,,Să nu opriţi datoria unul altuia, fără
numai din bună înţelegere (1 Cor. 7, 5). Dar ce vrea să spună el aici?
Să nu se înfrâneze femeia, zice, dacă bărbatul nu voieşte, şi nici
bărbatul, dacă nu voieşte femeia. Şi pentru ce? Fiindcă din astfel de
înfrânare se nasc mari rele, căci şi preacurviile, şi curviile, şi chiar
stricarea caselor de aici se trag de multe ori. Dacă având pe femeile
lor şi încă curvesc, apoi cu atât mai mult vor face aşa dacă sunt
lipsiţi de această mângâiere. Şi bine a zis: Să nu opriţi datoria, adică
să nu vă lipsiţi de datoria voastră conjugală.
Cu alte cuvinte, el numeşte lipsă acum
ceea ce mai sus a numit-o datornica dragoste, ca astfel să arate
însemnătatea stăpânirii. A se înfrâna unul din doi fără voia celuilalt,
aceasta este lipsă, aceasta înseamnă a opri datoria, pe când dacă este
cu voia lui, nu se poate numi lipsă sau oprire de datorie. Deci trebuie a
prefera buna-înţelegere înaintea tuturor, fiindcă este şi mai însemnată
decât toate. Şi de voieşti, să cercetăm acest fapt mai de aproape. Fie,
de pildă, o femeie şi un bărbat, şi înfrânându-se femeia, fără ca
bărbatul să voiască. Deci pentru ce te miri dacă el din această pricină
curveşte, sau dacă nu curveşte, apoi este posomorât, veşnic tulburat,
veşnic în luptă şi pricinuind femeii mii de neajunsuri? Care este
folosul postului şi al înfrânării, dacă dragostea este sfâşiată? Nici
unul. Câte batjocuri nu ies de aici, câte vorbe proaste şi câtă luptă nu
se desfăşoară în asemenea împrejurări! Când într-o casă bărbatul şi
femeia sunt dezbinaţi, apoi acea casă nu se găseşte mai bine decât
corabia cea purtată de valurile mării, fiindcă şi aici căpitanul vasului
se află în neînţelegere cu cârmaciul.
Pentru aceea zice: Să nu opriţi datoria
unul altuia, fără numai din buna înţelegere până la o vreme, ca să vă
îndeletniciţi în post şi rugăciune – vorbind aici de rugăciunea cea cu
multă sârguinţă. Că dacă împiedică pe cei uniţi de a se ruga împreună
pentru un timp, apoi a se ruga necontenit cum s-ar putea? Deci se poate
ca cineva să fie şi însurat cu femeie, şi în acelaşi timp să fie cu
băgare de samă şi la rugăciune; însă asemenea rugăciune se face mai cu
amănunţime prin înfrânare. Căci nu a zis simplu ca să vă rugaţi, ci să
vă îndeletniciţi cu rugăciunea, punând aceasta ca o ocupaţie, iar nu ca
fiind vreo necurăţenie. Şi iarăşi să vă împreunaţi, ca să nu ispitească
pre voi Satana. Ca să nu creadă că aceasta este o legiuire din parte-i,
apoi adaogă şi pricina. Şi care este acea pricină?
Ca să nu ispitească pre voi Satana,
zice. Şi ca să afli că cele ale curviei nu le mrejeşte diavolul singur, a
adăogat: pentru neînfrânarea voastră.”
„- Ce să fac, mă poate întreba cineva, dacă bărbatul meu nu-şi poate stăpâni poftele, iar eu vreau să mă înfrânez?
- Trebuie să te pleci neapărat poftelor
lui. Chiar dacă n-ai vrea să faci aceasta, dulcele lanţ al căsătoriei,
ce te încătuşează, te târăşte după poftele soţului şi te trage către cel
cu care dintru început te-ai legat. Dacă te împotriveşti şi rupi
lanţul, nu numai că nu scapi de lanţuri, dar mai eşti şi deplin
pedepsită.
Femeia care vrea să se înfrâneze fără
voia bărbatului ei, nu numai că pierde răsplata înfrânării, dar va da
socoteală înainte lui Dumnezeu şi de căderea lui în adulter şi va fi mai
vinovată decât bărbatul ei.
- Pentru ce?
- Pentru ce? Pentru că, lipsindu-l de
legăturile trupeşti la care-i dă dreptul legea căsătoriei, 1-a împins
spre prăpastia desfrânării. Dacă unei soţii nu-i este îngăduit să
trăiască în înfrânare nici măcar scurtă vreme, fără voia bărbatului ei,
poate fi, oare, iertată soţia care lipseşte necontenit pe soţul ei de
uşurarea ce i-o dă căsătoria?
- Dacă aşa stau lucrurile, atunci nu poate fi o situaţie mai silnică şi mai împovorătoare decât aceasta!
- Da! Asta o spun şi eu. Pentru ce,
deci, te supui unei silnicii? Ar trebui să judeci aşa înaite de a te
căsători, nu după ce te-ai căsătorit. Din pricina aceasta şi Pavel, după
ce a spus că lanţul căsătoriei nu se poate rupe, vorbeşte şi despre
cazul în care acest lanţ s-a rupt. După ce a spus: Eşti legat cu femeie?
Nu căuta dezlegare!, a adăugat: Eşti dezlegat de femeie? Nu căuta
femeie! (I Cor., 7, 27). Pavel proceda aşa, ca să îmbrăţişeze cu mai
multă uşurinţă învăţătura despre traiul în feciorie, după ce mai întâi
ai meditat îndeajuns asupra greutăţilor căsătoriei şi ai aflat câtă
sălnicie duce cu ea." (Despre Feciorie, 47-48, în vol. Despre Feciorie,
Apologia vieţii monahale, Despre creşterea copiilor..., pp. 86-87)
http://luminaortodoxiei.com/ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu