Nu se aseamănă oare, creştine, viaţa
omului cu marea? Nu suntem oare mai tulburaţi pe uscat decât pe mare?
Nu ne izbim unii de alţii mai puternic decât ne izbesc valurile mării?
Oare nu ne învârtim încoace şi încolo ca în întunecimea mării? Unul ia
celuilalt ogorul, altul răpeşte vecinului slugile. Unul se judecă cu
megieşul său pentru apă, altul se luptă pentru aer cu cei din jurul său.
Unii se ceartă pentru măsurarea pământului, alţii se măcelăresc
pentru zidirea caselor. Unul nu se satură de dobânzi, altul stăruie să
ia şi capitalul. Săracul se chinuie, bogatul se tulbură. Cel care n-are
se blesteamă că n-are, iar cel care are, vicleneşte. Ocârmuitorul este
pizmuit; puternicul este urât; conducătorul trădat. Războaiele vin unele
după altele. Zavistiile se ţin lanţ. Pofta nesăţioasă stăpâneşte cu
tiranie. Lăcomia împilează, minciuna se înalţă cu mii de laude, credinţa
unuia în altul a pierit, adevărul a părăsit pământul, iar prietenia
ţine până la sfârşitul mesei.
Pământul nu mai poate să rabde atâtea
răutăţi, care au pângărit până şi văzduhul. Din pricina banilor, viaţa a
ajuns de nesuferit. Din pricina banilor am vândut stihiile cele libere:
drumurile se vămuiesc, pământul se împarte, apele se stăpânesc, aerul
se cumpără.
Bogaţii se topesc de grijă, datornicii
se vestejesc de grija datoriilor, hrăpăreţii tulbură lumea, iubitorii de
arginţi îşi pierd timpul pe judecătorii; negustorii neguţătoresc
nenorocirile şi nevoile oamenilor, defăimătorii vând minciuna.
Minţindu-ne unii pe alţii, am desfiinţat jurămintele celelatte şi ştim să ne jurăm numai pe Dumnezeu.
Pentru aceasta proorocul, văzând pe
oameni înghesuiţi spre rele, socoteşte nenorocită viaţa noastră şi
spune: „În deşert se tulbură tot muritorul".
- Dar oare, proorocule, numai omul se tulbură? învinuieşti numai făptura cea cuvântătoare?
- N-am găsit, răspunde proorocul, pe
nici unul dintre dobitoace sau dintre stihii că se tulbură. Se tulbură
apele, dar se potolesc iarăşi. Se cutremură pământul, dar se întăreşte
din nou. Se mişcă vânturile, dar se liniştesc iarăşi. Se tulbură orice
fiară, dar, dacă se satură, se potoleşte. Se înalţă şi para focului,
dar, dacă ard lemnele ce se găsesc acolo, se stinge. Omul însă, care se
tulbură din pricina banilor, niciodată nu se potoleşte. I-a luat pe
aceia, dar priveşte la ceilalţi, a pus stăpânire şi pe aceia, dar a şi
deschis ochii pentru alţii. Se nevoieşte să facă din o sută două şi se
sileşte să grămădească lângă aceştia tot pe atâţia. Nu încetează
niciodată de a grămădi până va fi grămădit şi sfârşitul lui. Chinuit de
setea iubirii de argint, ajunge mai galben decât aurul. Toate a aceastea
din pricina bogăţiei, mama a toată răutatea, duşmanul în frânării,
vrăjmaşul castităţii, tainicul tâlhar a toată virtutea.
Dar pentru ce învinuiesc bogăţia şi nu
învinuiesc pe cei care o au? Însăşi bogăţia este nedreptăţită de bogaţi,
căci o leagă şi o ţin în lanţuri. Mi se pare că bogăţia zice bogatului:
- Pentru ce, iubitorule de avuţii, mă
înlănţui, pentru ce mă strângi de jur împrejur ca pe un ocnaş? Pentru ce
mă îmbrăţişezi şi mă săruţi ca pe un prieten, dar mă legi ca pe un
făcător de rele, trimis din minele de aur în mâinile tale? Dacă voieşti
să dormi mai uşor decât în vise, lasă-mă să fiu fericită în mâinile
săracilor! Bogatul însă răspunde:
- Bogăţia o adun pentru copii, ca să nu ajungă moştenitorii sărăciei!
Bogatul îşi închipuie totul cu
de-amănuntul! Nu ştie cele prezente, dar se îngrijeşte de cele viitoare.
Nu cunoaşte nevoile sale, dar se îngrijeşte de copii. Nu ştie când
moare, dar se sfătuieşte cu privire la moştenitori. Nebune, spune-mi mai
întâi sfârşitul tău şi apoi asigură existenţa copiilor tai! Spune-mi
mai întâi ce se petrece azi şi apoi te voi crede şi despre cele ce se
vor petrece mâine! Pentru ce te înşeli pe tine însuţi şi după moarte?
Pentru ce voieşti să fii mort şi batjocorit? Pentru ce hotărăşti tu ceea
ce trebuie să facă Dumnezeu? Pentru ce legiueşti tu purtarea de grijă a
lui Dumnezeu? N-ai nici o legătură cu cele ce vor veni după tine. Nu
poţi fi şi mort şi chivernisitorul celor vii şi judecător dintre morţi,
drămăluind ceea ce se cuvine fiecăruia. Pentru ce te trudeşti în deşert,
bogatule, şi aduni la bogăţiile tale cele ce se cuvin săracilor? Pentru
ce te mânii când ţi se cere din bunurile lor, ca şi cum ai da din ale
tale? Săracii nu cer bunurile tale, ci pe ale lor; cer bunurile
încredinţate ţie pentru ei şi nu pe acelea care s-au născut o dată cu
tine.
Dă ce ai luat şi dobândeşte folosul din
datul tău, pentru că ţi s-a făgăduit să dai, nu să iei. Să-ţi fie de
ajuns că Dumnezeu îţi întinde dreapta Sa prin sărac!
Cel care plouă din cer îţi cere un bănuţ.
Cel care tună şi fulgeră îti spune-"Miluieşte-Mâ!".
Cel care îmbracă cerul cu nori îţi cere o haină. Ajungă-ţi că săracii se roagă de tine ca de Dumnezeu!
Ai milă, miluieşte ca să fii miluit! Dar
tu nu voieşti să-ţi ridici nici genele. Te roagă şi nu te îndupleci.
Dă-le cele ale lor înainte de a veni ziua socotelilor. Dă-le cele ale
lor! Vei primi nu după mult timp tot ce dai!
Dumnezeu este tată săracilor. Dă-le cele
ale lor şi ia de la Tatăl lor lipsa de grijă. Care este aceasta?
"Întrucât aţi făcut unuia dintre aceşti fraţi ai mei mai mici mie aţi
făcut" (Matei XXV, 40). Cel care miluieşte pe sărac nu numai că şterge
zapisul păcatelor, dar capătă şi mărturisirea ce spune: "Cine miluieşte
pe sărac, împrumută pe Dumnezeu" (Proverbe XIX, 17).
Sa dăm deci milostenia împrumut lui
Dumnezeu, ca să primim de la El ca răsplată iubirea Sa de oameni. Ce
cuvânt preaînţelept! "Cel ce miluieşte pe sărac, împrumută pe
Dumnezeu!". Pentru ce n-a spus: Cel ce miluieşte pe sărac, dă lui
Dumnezeu, ci: "împrumută pe Dumnezeu?". Sfânta Scriptură cunoaşte
lăcomia noastră. A băgat de seamă că pofta noastră nesăţioasă spre
lăcomie caută înmulţirea averii. De aceea n-a spus: Cine miluieşte pe
sărac, dă lui Dumnezeu, ca să nu socoteşti numai că Dumnezeu îţi dă
înapoi numai ceea ce ai dat, ci a spus: "Cine miluieşte pe sărac,
împrumută pe Dumnezeu ", ca să plece spre milostenie pe iubitorul de
câştig la auzul cuvântului "împrumut".
Cum vrei deci să ai pe Dumnezeu:
judecător sau datornic? Datornicul poartă respect celui care l-a
împrumutat. Judecătorul însă nu se ruşinează de cel chemat la judecată.
Dumnezeu spune bogatului:
- Dă celui sărac! Dacă n-ai încredere
că-ţi va da înapoi din pricina sărăciei lui, ai încredere în Mine din
pricina bogăţiei Mele.
- Dar ce câştig dacă Te împrumut prin sărac? îi răspunde bogatul.
- Iţi dau însutit şi viaţa veşnică.
- Că o să mi le dai pe acestea cândva,
cer să facem o învoială, pentru că voiesc să-mi întăresc contractul.
Spune-mi timpul când ai să-mi plăteşti! Hotărăşte-mi sorocul plăţii!
Ascultă acum, cu luare aminte când şi unde îţi va plăti datoria Cel care S-a împrumutat prin cei săraci.
Când va sta Fiul Omului pe tronul slavei Lui, va pune în dreapta Lui oile, iar la stânga caprele. Şi va zice celor din dreapta:
- " Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi împărăţia cea gătită vouă de la întemeierea lumii".
- Pentru ce?
-„Am flămânzit şi M-aţi ospătat; am
însetat şi Mi-aţi dat de am băut; eram gol şi M-aţi îmbrăcat; în
închisoare am fost şi aţi venit la Mine ".
Iar cei care au slujit bine la timp
potrivit, care s-au uitat şi Ia nevoile săracilor, dar şi la vrednicia
celui împrumutat, vor spune;
- "Doamne, când Te-am văzut flămând şi
Te-am ospătat sau însetat şi Ţi-am dat de ai băut, Ţie în Care toţi ne
punem nădejdea? Sau când Te-am văzut într-o lipsă atât de mare? Când am
făcut acestea?"
- " Întrucât", va răspunde Dumnezeu, "aţi făcut unuia dintre aceştia prea mici, Mie Mi-aţifăcut".
Nu este adevărat deci cuvântul ca "Cine miluieşte pe sărac, împrumută pe Dumnezeu ? ".
Şi după cum celor din dreapta le-a
dăruit împărăţia cerurilor pentru iubirea lor de oameni, tot astfel şi
celor din stânga le hotărăşte chinurile veşnice pentru neomenia lor:
- "Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor,
în întunericul cel mai din afară, care este gătit diavolului şi
îngerilor lui" (Matei XXV, 34-41).
Dumnezeu n-a spus: Pentru că aţi fost
desfrânaţi, pentru că aţi săvârşit adulter, pentru ca aţi făcut mărturie
mincinoasă, cu toate că şi acestea sunt rele, dar mai puţin rele decât
neomenia şi nemilostenia.
- Pentru ce, Doamne, nu pomeneşti şi de celelalte rele?
- Pentru că nu judec păcatul, ci
neomenia. Nu osândesc pe cei care au păcătuit, ci pe cei care nu s-au
pocăit. Pentru neomenia voastră vă osândesc, căci, deşi aţi avut un leac
atât de mare, milostenia, totuşi v-aţi lipsit de o binefacere atât de
mare. Mustru aşadar neomenia voastră, ca rădăcină a toată răutatea şi
necredinţa. Laud iubirea de oameni, ca rădăcină a tuturor virtuţilor. Pe
unii îi osândesc în focul cel veşnic, altora le dau împărăţia
cerurilor. Amin.
Sfântul Ioan Gură de Aur
http://luminaortodoxiei.com/ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu