Se întâmplă ca un creştin să aducă la biserică un pomelnic şi să
considere că a făcut tot ceea ce trebuia: va fi pomenit la biserică şi
cu aceasta şi-a încheiat datoria sa, el nu mai are nimic de făcut. În
realitate, este nevoie şi de rugăciunea personală. Şi aici ar trebui să
existe un pomelnic. Acesta - fie că este scris, fie că nu - este de
dorit să cuprindă cât mai multe nume: de la cei apropiaţi din familie -
soţ, soţie, copii, părinţi, bunici, naşi, prieteni - până la nefericiţii
acestei lumi. Părintele Sofronie Saharov ne îndeamnă: „Când vă rugaţi,
rugaţi-vă pentru toţi şi pentru fiecare. Şi adăugaţi: „Pentru
rugăciunile lor, pentru rugăciunile lui, miluieşte-mă şi pe mine“.
Astfel, puţin câte puţin, conştiinţa voastră se va lărgi“.
În
pomelnicul ce urmează a fi dus la biserică se trec numai numele de botez
ale celor pe care dorim să-i pomenim (Ioan, Ana, Elena). Nu se trec
numele prescurtate sau poreclele. Se înţelege, numai oamenii pot fi
trecuţi în pomelnic. Spun aceasta deoarece au fost cazuri în care cel
care a alcătuit pomelnicul a considerat de cuviinţă să treacă şi numele
câinelui la care ţinea foarte mult!
În cazul clericilor, numele
este însoţit de denumirea treptei preoţeşti (de exemplu: „preotul Ioan“
sau „ieromonahul Varsanufie“, „diaconul Grigore“), la fel pentru monahi
sau monahii (de exemplu: „monahia Olimpiada“). Cei vii vor fi grupaţi
împreună, la fel cei adormiţi, menţionându-se deasupra fiecărui grup:
vii sau adormiţi.
Pentru Taina Sfântului Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei vii
La ce slujbe ale Bisericii sunt pomeniţi cei vii, şi la ce slujbe, cei adormiţi?
La Sfânta Liturghie se pomenesc atât viii, cât şi cei adormiţi - şi
este bine ca orice creştin care aduce jertfă la altar să aibă pomelnic
şi pentru cei vii şi pentru cei morţi, pentru că sunt situaţii în care
sunt aduse pomelnice fie numai pentru cei vii, fie numai pentru cei
morţi. Pentru Taina Sfântului Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei
vii. La fel şi pentru slujba Acatistului. Pomelnice numai cu numele
celor adormiţi se aduc pentru slujba Parastasului.
Este bine să trecem în pomelnic necazurile, dorinţele noastre pentru care ne rugăm?
Cea mai mare parte a pomelnicelor care ajung la altar conţin şi
însemnări legate de persoanele trecute acolo: în privinţa stării sau a
dorinţelor acestora (bolnavi, necăsătoriţi, stăpâniţi de patima beţiei
etc.) sau chiar adevărate istorisiri, încât o pagină întreagă cuprinde
numai două nume, iar restul e povestire. Cred că cel mai bine este să
fie scris numai numele de botez, eventual, cu însemnarea celor care sunt
bolnavi sau într-o situaţie specială („Ioan bolnav“). E drept că uneori
şi detaliile care însoţesc numele celor din pomelnic pot fi de folos,
pentru că îi sunt de ajutor preotului pentru a realiza o raportare mai
personală faţă de cei pomeniţi. Totuşi, ţinând cont că, de multe ori,
astfel de amănunte nu sunt potrivite cu vieţuirea creştină (de pildă, se
cere pedepsirea duşmanilor, ale căror nume sunt enumerate) sau sunt
exagerate, cum spuneam, numele de botez este suficient. Dumnezeu ştie
mai bine decât omul însuşi ce anume îi este acestuia de folos.
Nu pot fi trecuţi în pomelnic, la Sfânta Liturghie, cei de altă credinţă
Cei de altă credinţă pot fi trecuţi în pomelnic? Ei se pomenesc la vreo rugăciune a Bisericii?
Un bun creştin, un creştin autentic nu poate să nu se roage pentru
întreaga lume, îmbrăţişându-i pe toţi în dragostea sa. Spre aceasta
trebuie tins. Aşadar, nu numai pentru cei de altă credinţă se poate
ruga, ci şi pentru toţi cei care, de obicei, sunt stigmatizaţi de
societate pentru păcatele lor mari şi evidente. O poate face în
rugăciunea sa, dar o poate face şi la slujba Sfântului Maslu, de pildă, a
Acatistului, a Paraclisului, nădăjduind că mila lui Dumnezeu,
atingându-le şi acestora sufletul, îi va mişca spre înnoirea vieţii.
Dar cei cuprinşi de diferite patimi (beţivi, fumători etc.) sau cei necununaţi? Dar sinucigaşii?
Da, există o slujbă a Bisericii unde se impune o exigenţă aparte în
privinţa celor care sunt pomeniţi: este vorba de Sfânta şi Dumnezeiasca
Liturghie. Întrucât în cadrul Sfintei Liturghii sunt chemaţi la
împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos numai cei care mărturisesc
aceeaşi credinţă şi sunt într-o stare duhovnicească corespunzătoare
(într-o stare de pocăinţă), nu pot fi trecuţi în pomelnic cei de altă
credinţă (heterodocşi sau adepţi ai altor religii), vrăjitorii,
descântătorii sau cei care sunt cunoscuţi ca trăind, persistând în
păcate grave (ucidere, adulter etc.).
În cazul celor adormiţi,
nu pot fi trecuţi în pomelnic cei care s-au sinucis pentru că,
omorându-se, au refuzat darul vieţii primit de la Dumnezeu şi L-au
refuzat pe Dumnezeu. Sfântul Nicodim Aghioritul numeşte sinuciderea
treapta a douăsprezecea şi ultimă a păcatului. Nu pot fi trecuţi în
pomelnic nici copiii morţi nebotezaţi sau pruncii avortaţi.
Sfântul Simeon al Tesalonicului spune şi de ce nu pot fi pomeniţi cei pe
care i-am enumerat mai sus sau cei asemenea lor. La Sfânta Proscomidie,
când sunt pomeniţi cei vii şi cei adormiţi, preotul scoate câte o
părticică (miridă) pentru fiecare şi o aşază pe Sfântul Disc, acolo unde
sunt aşezate: Sfântul Agneţ, care se va preface în Sfântul Trup al lui
Hristos, miridele pentru Maica Domnului şi cele pentru sfinţi. Când,
după prefacerea darurilor de pâine şi vin în Trupul şi Sângele Domnului,
părticelele sunt puse în Sfântul Potir, acestea se unesc cu Sfângele
Lui. Dacă persoana pomenită este în stare potrivită împărtăşirii (viaţă
curată, stare de pocăinţă), primeşte în chip nevăzut împărtăşirea
Duhului (în momentul în care pune miridele pentru vii şi adormiţi în
Sfântul Potir, preotul rosteşte: „Spală, Doamne, păcatele celor care
s-au pomenit aici, cu cinstit Sângele Tău, pentru rugăciunile sfinţilor
Tăi“); dacă are o viaţă păcătoasă şi nu se depărtează de păcat (dacă nu
are stare de pocăinţă), atunci jertfa adusă îi va fi spre osândă.
Aşadar, este nevoie de atenţie atât din partea celui care face şi aduce
pomelnicul, cât şi din partea preotului.
În acelaşi timp,
trebuie avut grijă ca nu cumva, oprindu-ne la respectarea exterioară a
rânduielilor bisericeşti, să devenim justiţiari necruţători faţă de
semenii noştri: să uităm adică de propriile păcate şi să le judecăm
numai pe ale acestora - poate pentru simplul fapt că ale noastre sunt
ascunse, în vreme ce ale semenilor sunt cunoscute lumii. Împlinirea
rânduielilor bisericeşti se cade a fi făcută în duhul dragostei.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Legaturii Ortodoxe
- MITROPOLII, ARHIEPISCOPII, EPISCOPII ROMÂNEŞTI
- Mitropolia Moldovei si Bucovinei (http://www.mmb.ro/)
- Mitropolia Ortodoxă Română a Europei Occidentale şi Meridionale (http://www.mitropolia-paris.ro/)
- Mitropolia Ortodoxa Romana pentru Germania si Europa Centrala (http://www.mitropolia-ro.de/)
- Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Fleacului şi Clujului (http://www.arhiepiscopia-ort-cluj.org/)
- Episcopia Dunarii de Jos (http://www.edj.ro/)
- Episcopia Sloboziei si Calarasilor (http://www.sf-esc.ro/)
- Episcopia Caransebesului (http://www.episcopia-caransebesului.go.ro/)
- Episcopia Ramnicului (http://www.episcopia-ramnicului.ro/)
- Arhiepiscopia Tomisului (http://www.arhiepiscopia.tomrad.ro/)
- The Romanian Orthodox Episcopate of America (http://www.roea.org/)
- BISERICI, MĂNĂSTIRI, PAROHII ROMÂNEŞTI
- Mănăstirea Golia, Iaşi, Romania (http://www.golia.ro/)
- Mănăstirea Horaiţa (http://horaita.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sihăstria (http://sihastria.mmb.ro/)
- Mănăstirea Secu (http://secu.mmb.ro/)
- Mănăstirea Sfânta Maria - Techirghiol (http://www.sfanta-maria.ro/)
- Romanian Monasteries (http://www.romanian-monasteries.go.ro/)
- Mănăstiri din Bucovina (http://www.manastiri-bucovina.go.ro/)
- Mănăstirea Putna (http://www.manastirea-putna.go.ro/)
- Mănăstirea Cernica (http://www.cernica.go.ro/)
- Mănăstirea Tismana (http://www.manastirea-tismana.go.ro/)
- Mănăstirea Cozia (http://www.manastirea-cozia.go.ro/)
- Mănăstirea Frăsinei (http://www.manastirea-frasinei.go.ro/)
- Mănăstirea Vladimireşti (http://www.manastirea-vladimiresti.go.ro/)
- Mănăstirea Afteia (http://www.manastirea-afteia.go.ro/)
- Mănăstirea Stelea (http://www.manastirea-stelea.go.ro/)
- Mănăstirea Bogdana, Rădăuţi (http://www.bogdana.ro/)
- Parohia "Sf. Ioan Botezătorul", Bîrnova, Iaşi (http://parohiabarnova.tripod.com/)
- Biserica "Sf. Elefterie", Bucuresti (http://www.sfelefterie.go.ro/)
- Biserica Stavropoleos, Bucuresti (http://stavropoleos.starnets.ro/)
- Biserica "Sf. Silvestru", Bucuresti (http://biserica-sfantul-silvestru.ines.ro/)
- Biserica Schitul Magureanu, Bucuresti (http://www.schitulmagureanu.org/)
- Biserica Sfantul Stelian-Lucaci, Bucuresti (http://www.bisericasfstelian.ro/)
- Parohia Serban Voda, Bucuresti (http://users.pcnet.ro/serbanvoda/)
- Catedrala Ortodoxa Romana Tirgu-Mures (http://wwwold.netsoft.ro/catedrala/)
- Sfinta Manastire Iezer (http://www.geocities.com/Athens/Delphi/9202/)
- Parohia Vascauti (http://www.geocities.com/ghedani/)
- Parohia Tubingen (http://parohia.tuebingen.free.fr/)
- Biserica Ortodoxa Romana "Sf. Nicolae", Vancouver, Canada (http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/1303/)
- Biserica "Sf. Parascheva", Boston, SUA (http://www.SaintParascheva.org/)
- Biserica Ortodoxă Română "Sf. Ioan Botezătorul", Montreal (http://www.bor-montreal.ca/)
- Biserica "Sfântul Apostol Andrei", Mississauga (http://www.sfapostolandrei.com/)
- SITE-URI ALE ALTOR BISERICI ORTODOXE
- Manastirile Athosului si Meteorele (http://jp.rdsar.ro/)
- Mount Athos (http://www.inathos.gr/athos/en/)
- ECCLESIA - The Site of the Church of Greece (http://www.ecclesia.gr/English/EnIndex.html)
- Greek Orthodox Patriarchate of Alexandria and all Africa (http://www.greece.org/gopatalex/)
- Greek Orthodox Archdiocese of America (http://www.goarch.org/)
- Ecumenical Patriarchate of Constantinople (http://www.patriarchate.org/)
- The Monastery of St. John, Theologian, Patmos, Greece (http://www.theplaka.com/patmos/msj/index.htm)
- Meteora (http://www.culture.gr/2/21/212/21207a/e212ga02.html)
- Serbian Orthodox Church (http://www.spc.org.yu/)
- Serbian Orthodox Diocese of Raska and Prizren (http://www.kosovo.com/default1.html)
- Russian Orthodox Church (http://www.russian-orthodox-church.org.ru/)
- Bulgarian Orthodox Church (http://bulch.tripod.com/boc/)
- The Armenian Church Directory (http://www.cilicia.com/armo_church_directory.html)
- Orthodox Patriarchate of Georgia (http://www.patriarchate.ge/eng/en.htm)
- Patriarhia de Alexandria (http://www.greece.org/gopatalex/)
- The Church of Albania (http://www.orthodoxalbania.org/)
- The Church of Poland (http://www.orthodox.pl/)
- The Church of the Czech and Slovak Republics (http://www.pravoslav.gts.cz/)
- Syrian Orthodox Church (http://www.syrianorthodoxchurch.org/)
- St Nicholas Russian Orthodox Church, Dallas, Texas (http://www.orthodox.net/)
- Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America (http://www.antiochian.org/)
- Biserica Ortodoxa a Finlandei (http://www.ort.fi/)
- Valamo monastery in Finland (http://www.valamo.fi/)
- Orthodox Monasteries in North America (http://omna.nettinker.com/)
- The Cathedral Church of St. John the Baptist (http://www.stjohndc.org/)
- Indian Orthodox Church (http://www.indianorthodoxchurch.com/)
- Ecumenical Patriarchate - The Orthodox Metropolis of Korea (http://orthodox.or.kr/english/e_main.htm)
- PAGINI PERSONALE
- Poezii crestin ortodoxe (http://serafim.golia.ro/poezii/)
- Pagina ortodoxa (http://www.homepagez.com/ortodox/index.html)
- Sfaturi Ortodoxe (http://www.sfaturiortodoxe.ro/)
- Nistea's Page (http://www.nistea.com/)
- Pagina monahului Savatie Baştovoi (http://www.ournet.md/~crestin/)
- PAGINI DIVERSE
- BIBLIA sau Sfinta Scriptura (http://biblioteca.golia.ro/biblia/)
- Filocalia - treptele desavarsirii ortodoxe (http://www.filocalia.ro/)
- Biserica Ortodoxa Romana - Crestinism (http://www.crestinism-ortodox.ro/)
- Revista "Ideea crestina" (http://www.ideeacrestina.8m.com/)
- Revista "Biserica si problemele vremii" (http://www.bpv.8m.com/)
- OrthoLogia - jurnal de apologetica ortodoxa (http://www.ortho-logia.com/)
- Seminarul teologic liceal "Veniamin Costachi", Mănăstirea Neamţ (http://www.semmnt.ro/)
- Early Church Fathers (http://www.ccel.org/fathers2/)
- Theologic Systems (http://www.theologic.com/)
- Protopresbyter Alexander Schmemann Web Site (http://www.schmemann.org/)
- Romanian Christian Orthodox Page (http://www.plasticsusa.com/ortho/index.htm)
- Saint John Maximovitch Eastern Orthodox Web Page (http://saintjohnwonderworker.org/)
- The Saint John Chrysostom Webpage (http://www.chrysostom.org/)
- Orthodox Resources (http://orthodox.phpbase.net/)
- Conferinţe şi predici audio mp3 ale duhovnicilor români (http://www.resurse-ortodoxe.com/)
- OrthodoxWiki (http://orthodoxwiki.org/Main_Page)
- ALTELE
- Resurse Ortodoxe Romanesti (http://ortodox.tripod.com/)
- Orthodox Christian Links (http://www.geocities.com/Athens/7734/orthlink.htm)
- TheoLogic Systems: Orthodox WorldLinks (http://www.theologic.com/links/)
- The Orthodox Christian Foundation (http://www.ocf.org/)
- Creştinism Ortodox - Ortodoxia pe Web: catalog, clasamente, motor de căutare (http://ro.orthodoxlinks.info/)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu