Fotograf: Sorin Frăsină
Cât
sunt de importante pentru Înaltpreasfinţia Voastră întâlnirile cu tinerii ?
Pentru mine orice întâlnire
este foarte importantă, nu numai cu tinerii, ci cu orice om. Este deosebit de importantă,
pentru că eu când mă întâlnesc cu un om parcă mă întâlnesc cu Dumnezeu,
deoarece în fiecare om există şi o parte din dumnezeire: sufletul. Întotdeauna
am sentimentul acesta, cu orice om mă întâlnesc, de orice vârstă, de orice
stare, am aceeaşi bucurie că şi cum m-aş întâlni cu Dumnezeu.
Întâlnirile cu tinerii sunt
foarte importante şi din alt punct de vedere. După părerea mea, cu tânărul
trebuie să vorbeşti şi să-l priveşti cu foarte multă evlavie! În vremurile
noastre, societatea nu priveşte tineretul în adevărata lui lumină. Îl vede
numai în aspectele negative. Dar nu părţile negative reprezintă tineretul.
Tânărul nu este ceea ce apare: zburdalnic, păcătos, neascultător, răzvrătit. Nu
acesta este el. În spatele acestor manifestări tinereşti există omul de mâine,
marele om de mâine, personalitatea de mâine. Acestea trec, aşa cum trec
vânturile de primăvară - ştiţi că între martie şi aprilie atmosfera este
tulburată, atunci sunt "zilele babelor". Aceste manifestări trec şi
rămâne aurul curat din tânăr. În tinereţe este aur curat, este cea mai frumoasă
perioadă din viaţa omului.
Tânărul trebuie să fie
conştientizat despre ce înseamnă tinereţea, cât este de frumoasă tinereţea, cât
este de sfânta tinereţea, cât este de sfânt trupul tânărului. Cât timp tânărul
şi-a păstrat puritatea şi curăţenia, trupul lui este ca al unui înger, ca al
unui arhanghel. Aţi văzut voi un înger cu aripi bătrân?
Toţi îngerii cu aripi sunt
arătaţi în chipul frumos al tinerilor. Aşa este? Şi atunci, iată cum trebuie să
gândim şi şi vorbim despre tineri. Să le vorbim ce înseamnă de fapt ei, ca
tineri. Oricare pedagog, oricare duhovnic, oricare tată, oricare mamă trebuie
să spună aceasta: "Dragul meu, tu eşti ca Adam când a fost în Rai, înainte
de a cădea în păcate. Tu ai corpul tău sfânt, ca un vas adevărat al Duhului
Sfânt. Şi privirea ta, şi ochii tăi, şi gândirea ta, şi piciorul tău sunt aşa
de frumoase şi de sfinte, totul este armonie!"
Tineretul are nevoie de
iubire, nu să fie judecat, nu să fie mereu ocărât, nu să fie condamnat. Greşeli
am avut toţi, căci toţi am fost tineri. Tineretul are nevoie de respectul
întregii societăţi şi de iubire. Ceea ce a făcut tatăl fiului cel rătăcit face
şi Dumnezeu atunci când un tânăr se întoarce, se căieşte şi îşi plânge
păcatele, când acolo la picioarele altarului, sub umbra patrafirului îşi
spovedeşte păcatele cu toată puterea lui şi cu toată căinţa lui. Deci, de
iubire are nevoie tineretul, să fie iubit aşa cum este, dar să fie cu adevărat
iubit.
În acelaşi timp, tineretul
are nevoie de prietenie. Cel mai frumos dar pe care doreşti să-l cucereşti este
să ai prieteni. Nimic nu ne este aşa de plăcut că prietenia adevărată.
Prietenia este împlinirea. Apoi, fiecare tânăr are nevoie să fie ocrotit de
cineva. Tânărul simte foarte puternic această dorinţă. Toată societatea trebuie
să-l ocrotească pe tânăr. Aceasta este datoria ceasului de faţă, acesta este
secretul, dacă nu vrem ca infernul să ne înghită întreaga societate. Şi să nu
uităm că tânărul este bărbatul de mâine. El se va căsători, va deveni stăpân al
unei familii, va avea datoria de tată, de soţ, va fi bărbat ca un împărat.
Care
este sensul vieţii şi ce trebuie să facă omul pe pământ ?
Întrebarea pe care mi-ai
pus-o dumneata mi-o pune toată lumea: ce să fac ca să fiu om? De fapt cu toţii
ne întrebăm ce să facem ca să ne împlinim scopul vieţii noastre. Această
întrebare este în toată fiinţă omenească care doreşte nemurirea, viaţa de veci.
Aşa este? Orice om pune această întrebare. Poate să aibă oricâtă bogăţie, tot
nu este fericit cu adevărat. Poate să aibă ranguri cât de mari, şi tot nu este
fericit. Poate să aibă oricâtă frumuseţe, tinereţe şi altele şi nu este
fericit. Pentru că omul ştie şi simte că nu este o fiinţă trecătoare, ci este o
fiinţă nemuritoare, o fiinţă care trebuie să lupte pentru nemurire, pentru
fericirea veşnică. Fericirea de aici este numai o himeră, numai o arătare.
Fericirea de aici nu este de durată, este foarte trecătoare. Şi atunci orice om
doreşte fericirea veşnică, eternă. Nemurirea.
Răspunsul la întrebarea pe
care dumneata mi-ai adresat-o este acesta: să cunoască Revelaţia. Să-L cunoască
pe Hristos. Să cunoască cuvântul lui Dumnezeu, cuvântul lui Iisus Hristos. Să
împlinească poruncile. Şi porunca cea dintâi este iubirea! În dragoste, în
iubire, se cuprind toate celelalte porunci. Dacă-L iubim pe Dumnezeu nu vom
face păcate. Căci atunci când iubeşti pe cineva eşti în stare să-ţi dai viaţa
pentru el. Noi trebuie să învăţăm să iubim, să ne iubim unii pe alţii.
Porunca este "să-l
iubeşti pe aproapele ca pe tine însuţi". Nu în sens de narcisism!
Dragostea de sine înseamnă a-ţi respecta trupul tău, osul tău, carnea ta, să
fii conştient că acestea sunt sfinte şi ne-au fost încredinţate de Dumnezeu, că
acest corp este templul Sfântului Duh. În această carcasă de oase şi de carne
se cuprinde dumnezeirea - sufletul nostru. Şi atunci concluzia este că a-l iubi
pe aproapele ca pe tine însuţi înseamnă să iubeşti şi să respecţi creatura lui
Dumnezeu, fără să o perverteşti şi să o pătezi prin păcat.
Marea nenorocire este că
omul nu întreabă pe Hristos, nu se luptă să-L cunoască pe Hristos. Toată lumea
ştie despre Hristos. Ştie că S-a născut, că a pătimit. Dar în profunzime nu se
cunoaşte personalitatea Lui. Întreaga societate şi, în mod cu totul deosebit,
tânărul are această obligaţie: să lupte să-L cunoască pe mentorul tuturor, pe
învăţătorul nostru adevărat. Numai El ne poate da răspuns la toate întrebările
adevărate. Numai El!
Aici la Baia Mare a fost un
guru din China şi a ţinut mai multe conferinţe la Universitate. Mult tineret a
participat la aceste conferinţe. După o conferinţă cineva s-a ridicat şi a
spus: "Maestre, vrem să îţi punem o întrebare. Recomandaţi-ne pe cine să
alegem noi mentor, pe cine să alegem noi model?" Şi acest guru chinez a lăsat
fruntea în jos, gânditor. Apoi şi-a ridicat fruntea, s-a uitat la tot tineretul
şi a răspuns: "Pe Iisus Hristos, pe El să-L avem veşnic model. El este
mentorul adevărat, al întregii omeniri." Un chinez comunist ateu L-a
indicat pe Iisus Hristos. Lumea creştină este convinsă de acest lucru? Voi,
tineretul, ştiţi acest lucru? Eu îl întâlnesc pe Hristos în Evanghelie, în
icoană, şi în Sfânta Cuminecătura. Acolo Îl văd pe Iisus Hristos.
Ca să îndreptăm aceasta
tulburare şi nelinişte generală pe plan mondial, datoria tineretului este să se
lupte să-L cunoască pe Hristos. Şi dacă-L va cunoaşte pe Hristos, să se lupte
ca Hristos să devină un prieten al lui. Evanghelistul Ioan ne spune că a zis
Hristos: "Voi sunteţi prietenii Mei", dar a continuat arătând în ce
chip este posibil aceasta: "dacă faceţi ce vă poruncesc Eu". Şi
astfel ajungem tot la porunci. Noi putem să devenim prietenii lui Hristos,
prietenii lui Dumnezeu, cu condiţia să cunoaştem poruncile şi să le îndeplinim.
Cum
putem fi oameni ai lui Dumnezeu în ceea ce facem?
Să înveţi să fii omul lui
Dumnezeu. Să învăţaţi toţi. Să nu aşteptaţi numai de la alţii, pentru că şi cei
care conduc de la catedra sunt şi ei tot oameni, oameni care au cucerit, mai
mult sau mai puţin, calitatea de om al lui Dumnezeu. Trebuie să mergi dincolo
de învăţător, de mama, de tată, de profesor, şi aşa mai departe. Să te întorci
cu faţa către învăţătorul suprem al omenirii, către Hristos, şi de la El să
înveţi cum să fii om. El este Fiul Omului, El este omul în adevăratul sens al
cuvântului. Noi, ceilalţi, de la copil până la moşneag, suntem oameni cu
neputinte, cu patimi, care avem în cap ceea ce ne-au băgat în cap cei fără de
Dumnezeu.
În regimul trecut s-a
promovat foarte mult ateismul prin învăţători şi profesori. Şi acum se plâng
oamenii în vârstă: "M-a nenorocit învăţătorul, că mi-a spus că eu am fost
maimuţă!" Iată ce rol nefericit au avut aceşti dascăli! N-au făcut-o de
bunăvoie, dar totuşi au făcut-o şi aceste gânduri au rămas în minţile multora.
Problemele religioase sunt
aşa de serioase, aşa de profunde, încât îţi trebuie un har special de la
Dumnezeu ca să le poţi înţelege. Poţi fi mare profesor universitar, poţi fi
mare tehnician, poţi fi mare savant, şi totuşi să nu ai puterea credinţei în
Dumnezeu. Pentru că aceste probleme, problema existenţei lui Dumnezeu, problema
întrupării lui Iisus Hristos, problema Naşterii lui Dumnezeu pe pământ,
problema învierii sunt atât de înalte, atât de profunde, atât de
cutremurătoare, încât trebuie un har special.
Un ţăran, un muncitor simplu
de multe ori ne depăşeşte pe noi cei ci studii multe şi cu multă carte. Pentru
că el aude şi ascultă de glasul conştiinţei. El aude inima că bate în ritm cu
inima universului! Că aşa-i făcută inima omului, să bată în ritm cu universul
întreg şi cu inima lui Hristos.
Şi aceasta trebuie să o
facem toţi Să ne plecăm urechea la pulsul universului! Acest univers vorbeşte
despre Dumnezeu. Nu oricine este în stare şi facă treaba aceasta pentru că nu
toţi vor să o facă. Spun unii: "Eu am studii multe, nu cred aşa că toată
baba." Dar baba aceasta este mult mai de valoare în fata universului decât
savantul care-L tăgăduieşte pe Dumnezeu.
Este
greu să menţii o relaţie curăţa cu o fată până la căsnicie?
Ai putea dumneata să te mai
uiţi în ochii unei fete după ce ţi-ai bătut joc de ea, după ce i-ai călcat în
picioare fecioria? Să ştiţi că numai cel care păstrează o desăvârşită curăţenie
în gânduri este prieten adevărat. Eu când mă uit la copil, rămân cutremurat
când văd că se atentează la el. Sunt monştrii care vor să folosească trupuşorul
copilului. Este o monstruozitate. Eu nu pot înţelege. Un individ care se atinge
de un copil, sau se atinge de curăţenia unei tinere face o monstruozitate care
depăşeşte şi pe diavolul.
Când văd un copil eu mă sfinţesc!
Se trezesc în mine toate gândurile cele sfinte şi mari, când mă uit la un
copil. Acelaşi lucru se întâmplă când mă uit la orice om - mă sfinţesc, mă
curăţesc. Aşa trebuie să fie şi prietenia între băiat şi faţă: să păstreze
această frumuseţe. Sigur că există impulsuri, pentru că ai în spate păcatul
strămoşilor, păcatul strămoşesc, şi ispitele vin. Dar dacă un tânăr este
cuminte, deştept şi se roagă, ştie să-şi respecte prietena.
Omul se satură foarte repede
de plăceri, nu mai vrea să o vadă pe femeie şi din această cauză divorţează. De
aceea se sparge iubirea sufletească şi legătura dintre bărbat şi femeie devine
o legătură de circumstanţă, de interese. De multe ori când stau de vorbă cu
oameni căsătoriţi şi când le vorbesc de soţ sau soţie văd că se încruntă. Nu le
face plăcere. S-au săturat unul de altul. Şi trăiesc, se forţează să trăiască,
că mai au copii, mai au interese materiale.
Dar nu se mai iubesc, nu se
mai respectă. De aceea este nevoie de puritate, de curăţenie, de cumpătare. Ele
sunt necesare ca să se păstreze echilibrul în viaţa omului şi tot prin ele sunt
păstrate dragostea şi armonia în viaţă.
Sfântul
Pavel spune în Epistola către Evrei, la capitolul 12, versetul 4, un cuvânt
foarte grav: "În lupta voastră cu păcatul nu v-aţi împotrivit până la
sânge." Ce înseamnă aceasta ?
Este clar. Dar este greu de
înţeles pentru cel nepriceput. Noi ne plângem din cauza ispitelor. Şi atunci
cuvântul înseamnă că mai bine îmi dau sângele decât să calc porunca lui
Dumnezeu, în cazul nostru decât să încalc sfinţenia tinereţii. Tinerii curaţi
simt că cea mai sfântă comoară pe care o are un bărbat sau o femeie, un tânăr
sau o tânără, este fecioria. Fecioria este darul cel mai frumos şi mai sfânt. E
cea mai frumoasă virtute. Eu când rostesc cuvântul "feciorie"
parcă-mi arde gâtul de frumuseţea şi de valoarea acestei virtuţi. De aceea, un
tânăr şi o tânără greu se decid să renunţe la acest frumos dar al curăţiei, al
fecioriei.
Sunt
foarte multe momente în care deznădăjduim. Ce să facem în astfel de cazuri ?
Deznădejdea este fructul
păcatului. Şi necredinţa este fructul păcatului. Când avem astfel de momente,
Sfinţii Părinţi ne spun să nu le primim. Alungă-le de la tine. Dacă nu poţi,
du-te la un frate, la un coleg; stai la poveşti cu el şi uiţi de deznădejde.
Sau du-te la duhovnic; mai ales aleargă la duhovnic, copile! Spovedania şi Împărtăşania ne scapă de
deznădejde, ne rup şi ne înstrăinează de satana, de diavolul. Prin spovedanie,
prin împărtăşania cu trupul lui Hristos, prin post ne izbăvim de deznădejde.
Înaltpreasfinţia
Voastră, cum să facem să avem o legătură permanentă, vie, cu lumea cerească, cu
Maica Domnului, cu sfinţii, cu îngerii ?
Când este într-o ţară străină,
cum păstrează un om legătură cu familia lui, cu copiii lui? Prin ce mijloace?
Prin dor. Moare de dorul lor. Aşa şi noi păstrăm această legătură prin dorul de
Dumnezeu, dorul de Maica Domnului, dorul de Sfinţi. Este dorul de puritate, de
legătură cu cele curate şi sfinte şi drepte. Să avem dor pentru legături
drepte, nu pentru legăturile strâmbe şi păcătoase, ci dor pentru legăturile
drepte: faţă de un prieten, faţă de ţară, faţă de părinţii tăi, faţă de soţia
ta. Aceste legături sunt legătura pe care o ţii cu Dumnezeu. Şi, dacă te
învredniceşte Dumnezeu, se poate întâmpla că Dumnezeu să te onoreze, să-ţi
apară, poate, în vis. Dar nu trebuie să ne dorim asta, pentru că visurile pot
fi şi de la diavolul. Dar când îl iubeşti pe Dumnezeu şi ţii legătura cu El,
uneori simţi o aripă de-a îngerului că te adie câteodată. Te învredniceşte
Dumnezeu de aceasta. Când se păstrează câte un tânăr curat, ce spune proorocul
Ioil: "Bătrânii voştri vedenii vor avea, tinerii voştri vise vor
visa."
Cum
să avem o legătură vie cu Sfântul Înger, păzitorul nostru?
Normal că prin credinţă.
Trebuie să crezi acest lucru. Dacă ni s-a spus, atunci trebuie să credem. Dacă
mama ţi-a spus: nu te atinge de soba că te arzi, mai pui tu mâna pe soba? Nu,
pentru că ai încredere în mama. Aşa şi aici, să ai credinţă, să ai încredere în
cuvântul revelat, în Scriptură. E plină Scriptura de chipul îngerilor. Fiecare
om are îngerul personal. Asta ne-a revelat nouă Dumnezeu. În momentul în care
un copil, în sămânţă, în pântecele măicuţei lui, ia chip de om, adică primeşte
suflet şi trup, Dumnezeu îi dă şi un înger.
Simţi prezenţa duhului bun,
a îngerului. Gândurile bune, momentele de bucurie - pe care orice om le are,
oricât e de necăjit, toate acestea sunt inspirate de înger. Şi vin şi gândurile
rele, şi disperarea, şi deznădejdea. Acestea sunt inspirate de satana. Prin
aceasta putem să simţim, să experimentăm prezenta binelui şi a răului în jurul
nostru.
Care
trebuie să fie raportul nostru cu civilizaţia şi cultura contemporană care nu
este creştină?
Mi se pare că aici se face o
greşeală. Nu cred că se poate spune că civilizaţia de astăzi nu este creştină.
Oamenii nu sunt toţi creştini, dar cultura şi civilizaţia sunt creaţia lui
Dumnezeu. Cine a făcut civilizaţia? Animalele? Nu, omul, fiindcă doar el a fost
înzestrat de Dumnezeu cu raţiune. Raţiunea nu este de origine animală, este de
origine divină. Nu putem învinui civilizaţia, ea este un dar de la Dumnezeu,
dar oamenii, cei care beneficiază de ea pot fi străini de Dumnezeu. Odată cu apariţia
creştinismului, în paralel cu el, s-a dezvoltat şi civilizaţia. Până atunci
oamenii au trăit în starea cea mai înapoiată. Abia când a venit lumina lui
Hristos pe pământ, în lumina Evangheliei, în lumina învăţăturii lui Hristos, au
început să ia o amploare deosebită cultura şi civilizaţia.
Ideea că civilizaţia nu este
creştină este fundamental greşită. Civilizaţia este un dar al lui Dumnezeu.
Materia, ştiinţă, au încă enorm de multe lucruri necunoscute, neştiute, care
aşteaptă să fie descoperite. Şi dacă întârzie, le întârziem noi, prin căderea
în fărădelegi şi păcate.
Ce
importanţă să acordăm cărţilor ? Ce cărţi să citim?
Să daţi mare importanţă
cititului! Şi scrisului! Ce zice Eliade Rădulescu? "Scrieţi, scrieţi
fraţilor, scrieţi, numai scrieţi." Nu poţi concepe că un intelectual să nu
aibă un caiet unde să noteze şi el câteva idei. A citit o carte, are nişte impresii;
s-a întâlnit cu cineva, scrie acolo... Aşa îţi dezvolţi gândirea şi îţi
dezvolţi scrisul tău. Iar la citit nu trebuie renunţat, oricât de puţin timp am
avea.
Înaltpreasfinţia
Voastră, o întrebare care frământa multă lume, pe care mulţi şi-o pun cu durere
în suflet este de ce unii o duc bine iar alţii suferă aşa de mult ?
Ce a creat păcatul? În viaţa
socială, haosul. Şi unii şi alţii au şansa de a trăi bine - asta în primul
rând. În al doilea rând, nu trebuie să ne tulburăm prea mult de astfel de
situaţii. În al treilea rând, mai este un adevăr: viaţa de aici este o viaţă de
tranzit, foarte trecătoare. Şi atunci, din moment ce un om crede că viaţa nu se
reduce la câteva zeci de ani, ci că ea are un scop etern, atunci nu mai
condamnă şi nu mai judecă pe Dumnezeu pentru că unii sunt bogaţi şi alţii
săraci, unii sunt fericiţi şi alţii nefericiţi.
Dumnezeu nu rămâne dator.
Pilda cu Lazăr şi bogatul este lămuritoare. Hristos a spus această pildă cu
scopul să ne arate că viaţa aceasta nu se termină aici. Se poate că cineva să
fie bogat şi să se sature câţiva ani, iar cineva să sufere precum Lazăr. Şi pe
urmă? Iată, pe Lazăr îl vede într-o stare de o fericire extraordinară, iar pe
bogat într-o stare de chin extraordinară. Bogatul cere: "Lasă-l pe Lazăr
cu un deget să se atingă şi să-mi ude buzele." Limbajul Mântuitorului este
metaforic, pentru că noi nu putem să ne imaginăm suferinţele iadului.
Fraţilor, tinerilor, noi
trebuie să fim conştienţi ce înseamnă iadul! Este atât de oribil, încât mintea
omului nu îşi poate da seama de ce înseamnă chinul de acolo. De unde trag
această concluzie? Dacă Dumnezeu a hotărât şi a acceptat ca să Se răstignească,
să Se jertfească pentru noi, ca să ne mântuiască pe noi de iad, atunci ne putem
noi da seama ce înseamnă infernul, ce înseamnă chinul? Cum numeşte Mântuitorul
iadul? "Întunericul cel din afară, unde este plânsul şi scrâşnirea
dinţilor." Nu spune că-i foc. Nu, ci "întunericul cel din
afară". Adică ceea ce este în afară Providenţei, în afară ocrotirii, a
mângâierii de la Dumnezeu.
Prin aceste cuvinte Hristos
a încercat să ne facă să înţelegem ce înseamnă iadul. Te cutremuri când vezi ce
jertfă a făcut Dumnezeu ca să-l salveze pe om de iad. Atunci putem noi să
glumim, să ni se pară că sunt lucruri neimportante? Vă spun încă o dată:
trebuie să fim conştienţi ce sacrificiu, ce jertfă a făcut Dumnezeu, Tatăl şi
Fiul şi Sfântul Duh, ca să salveze neamul lui Adam din iad. Este extraordinar!
Vorbind de viaţa veşnică,
îmi amintesc o întâmplare. S-a petrecut pe când eram stareţ la Mănăstirea
Rohia. Într-o vară a venit la noi la mănăstire fratele Alexandru din Târgu
Lăpuş. Avea 22 de ani, terminase anul 2 la Politehnica în Cluj şi tocmai aflase
că suferă de o boală incurabilă. Era un băiat înalt, frumos, şi dorea foarte
mult să trăiască. Pentru el era un lucru foarte dureros că trebuie să moară.
Pe urmă a plecat şi, pe
iarnă, prin februarie, mi-a venit vestea că Alexandru mă roagă să-l vizitez.
M-am dus. N-am plecat chiar atunci în ziua aceea, ci a doua zi, că nu era
autobuz şi era lapoviţa şi vreme urâtă. M-am duş a doua zi, peste deal. Am
ajuns la marginea Lăpuşului când se lumină de ziuă. Oamenii ieşeau din
gospodarii la treburi. Şi când m-au văzut îmi zic:
Veniţi, părinte stareţ, la
fratele Alexandru?
Vin.
Dar ştiţi ce s-a întâmplat?
Nu ştiu.
Când a văzut că nu există
speranţă de salvare de la moarte a început să înjure şi să blesteme pe
Dumnezeu, de am fugit toţi de lângă el. Nu am putut să-l auzim. Şi în starea
aceasta a murit. După aceea a înviat şi a trimis ca să vii dumneata la el.
M-am dus spre casă unde
locuia. Am intrat în casă. Alexandru stătea pe pat, cu spatele rezemat de
perete şi cu piciorul drept pe un scăunel. Era foarte senin, foarte vesel. Şi,
când am intrat, mă întreabă:
Ţi-au spus ce am păţit?
Mi-au spus.
Aşa a fost. Când am văzut că
nu este salvare, m-am răzvrătit, m-am umplut de ură împotriva lui Dumnezeu. De
ce-mi iei viaţa, Doamne? Eu vreau să trăiesc. Şi deodată au venit doi îngeri,
m-au luat şi m-au dus până la marginea orizontului. Şi când am ajuns acolo am
văzut toată lumea aceasta rămânând în spatele meu.
Am văzut cealaltă lume! Aşa
cum spuneaţi dumneavoastră, preoţii, din cărţi. Când a fost să mă treacă
dincolo de orizont, am auzit o voce, care a spus: Nu-l putem primi la Noi,
pentru că s-a lepădat, Ne-a blestemat şi Ne-a înjurat. Dar nu-l putem arunca
nici în iad, pentru că-i curat. Duceţi-l înapoi, să se spovedească, să se
împărtăşească, şi apoi va veni la noi. Şi aşa m-am pomenit dincoace.
De aceea am cerut să mă
spovedesc şi să mă împărtăşesc, şi apoi voi pleca. Abia aştept să plec la lumea
pe care am văzut-o. Uitaţi-vă la mine, părinte! Vă aduceţi aminte cât eram eu
de disperat vara trecută? Uitaţi-vă la mine cât sunt de vesel şi de fericit,
pentru că abia aştept să mă reîntorc în lumea pe care eu am văzut-o.
Eu am început că toţi
oamenii: lasă, frate Alexandre, că te-i face bine. Zice: Nu, nu. Te rog, îţi
cer să vii să-mi faci înmormântarea. Şi zice: mai am o rugăminte. Dac-aş putea,
aş striga să mă audă toată suflarea de pe pământ să nu se îndoiască de
existenţa lui Dumnezeu. Să creadă în Dumnezeu, să creadă în suflet şi să creadă
în viaţa din cealaltă lume! Şi mai ales aş vrea acest lucru să-l spun
tineretului, dar să-l spui dumneata, părinte stareţ, întotdeauna, la toată
lumea. Aşa că împlinesc şi eu această datorie, povestindu-vă ce s-a întâmplat.
Puteţi
să ne spuneţi ceva despre rugăciunea minţii: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul. Cum o putem rosti şi cu ce ne ajută?
Cum să nu. Fiecare o poate
rosti. Fiecare. Există o rânduială, dar eu nu merg după rânduială. Întotdeauna,
pomenind numele lui Iisus, fug de tine toţi dracii.
Dacă nu poţi s-o zici toată,
zi cel puţin "Iisuse, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă." Sau măcar: "Doamne,
miluieşte-mă." Iar dacă vrei totuşi să zici, atunci începe rostindu-o
întâi mecanic, cu buzele: "Iisuse Doamne, miluieşte-mă! Iisuse Doamne
miluieşte-mă!" După un an, doi, când te-ai obişnuit, vine de la sine
această rugăciune scurtă: Iisuse Doamne, miluieşte-mă. După aceasta nu o mai zi
cu buzele, ci zi-o numai cu mintea. Apoi dacă te-ai obişnuit şi cu această
câţiva ani, vine de la sine cea a inimii. Când mintea se încălzeşte şi inima
tresare de bucurie când zici "Iisuse Doamne, miluieşte-mă", ai ajuns
mare rugător. Dar puţini ajung la această "performanţă". Noi să ne
rugăm cum putem.
Fotograf: Monica Drăgan
În
încheiere, vă rugăm să ne spuneţi un cuvânt despre frumuseţea vieţii.
"Cerurile spun slava
lui Dumnezeu şi facerea mâinilor Lui o vesteşte tăria." Dacă eşti obtuz şi
nu vezi frumuseţea naturii şi nu simţi în ea puterea lui Dumnezeu, ce să-ţi
fac? Ce pot face unui orb care spune: "Nu există soare pentru că nu-l
văd." Să-l compătimesc, atât! Omul care nu vede puterea lui Dumnezeu şi care
nu vede frumuseţea sfântă a creaturii trăieşte într-o orbire spirituală mai
înfiorătoare decât orbirea pământească.
Eu, când văd frumuseţea
naturii, mi se pare că o văd pe mama. Când mă uit la fata ţării, fata României,
eu sunt aşa de fericit că şi cum aş vedea pe propria mea mamă. Munţii noştri,
florile noastre, păsările, izvoarele, toate acestea, cerul! Când mă uit la
cerul senin eu întotdeauna sunt convins că-L văd pe Dumnezeu în faţă.
înţelegeţi voi toată frumuseţea aceasta a naturii, cât de miraculoasă e creaţia
lui Dumnezeu?
Vă
mulţumim pentru această întâlnire!
O astfel de întâlnire este
foarte importantă pentru că nu întotdeauna ai ocazia să te întâlneşti şi să
trăieşti un moment de inspiraţie. Vă mulţumesc şi eu din inimă pentru această
întâlnire.
Inalt Preasfinţitul
Iustinian Chira, Arhiepiscop al Maramureşului şi Satmarului
Sursă: Creştin Ortodox
http://vremurivechisinoi.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu