Cele cinci simturi
ale trupului - vazul, auzul, mirosul, gustul si tactilul - au fost date
omului, mai intai, pentru a se putea impartasi de bunatatea darurilor
lui Dumnezeu, iar prin aceasta sa-L cunoasca pe El, care atat de mult
isi iubeste faptura, iar abia apoi, pentru ca trupul, care este
material, sa poata sa dobandeasca, prin ele, hrana, crestere si viata.
Mintea trebuie sa fie atintita
neincetat spre Dumnezeu, iar fiecare simt trebuie sa devina un receptor
al iubirii Lui celei fara de margini. Daca si numai pentru o clipa
mintea inceteaza de a mai privi spre Dumnezeu, organele simturilor se
reped cu mare iuteala la lucrurile din jur si, tarand mintea prin
priviri patimase, prin cuvinte de necinste si prin toata necuratia
poftelor, se intorc inapoi si le baga pe toate in suflet, facandu-l pe
acesta plin de toate chipurile cele urate.
Paza ochilor si vederea
Vazul este primul dintre cele cinci
simturi ale omului, el fiind numit de Parinti "cel prea imparatesc
dintre simturi" si "rudenie a mintii". Pentru aceasta, simtul vazului
este socotit drept mai cunoscator si mai credincios (vrednic de crezare)
decat celelalte patru.
Ochii sunt asemanati cu doua maini
netrupesti, cu ajutorul carora sufletul apuca lucrurile vazute si le
iubeste inca de departe, precum spune Sfantul Vasile cel Mare: "Printr-o
oarecare pipaire, vederea amageste sufletul catre dulceata cu
aruncaturile ochilor, atingandu-se de departe de orice voieste, ca si
cum ar avea ajutorul unor maini netrupesti, iar pe acelea pe care cu
mainile trupului a le atinge nu poate, pe acelea prin aruncarile
ochilor, cu impatimire, le cuprinde."
La portile ochilor sa avem mare straja,
caci printr-insele intra cei mai mari furi, care prada cetatea
sufletului. De si-ar fi pazit ochii stramosii nostri, Adam si Eva,
acestia nu ar mai fi fost izgoniti departe din Rai, caci prin vedere li
s-a intunecat mintea si li s-a aprins de pofta inima, precum citim:
"Femeia, socotind ca rodul pomului este bun de mancat si placut ochilor la vedere si vrednic de dorit, pentru ca da stiinta, a luat din el si a mancat si a dat barbatului sau si a mancat si el" (Facere 3, 6).
Un batran din Pateric,
vorbind despre vederea ochilor, spune: "Pe cea nevazuta nu o primeste
minte, iar cea pe care nu o primeste mintea, nu porneste nalucirea
(gandirea la ea), precum nici patima nu o porneste; iar patima,
nepornindu-se, alinare au cele dinlauntru." Prin vedere, deci, porneste
gandirea patimasa, patima si tulburarea celor dinlauntru.
Ochii sa priveasca feciorelnic
Un alt batran a spus: "Cel ce la
frumusete straina isi arunca ochii, nu fecioara, ci desfranata isi are
lumina ochilui." In acelasi sens, Sfantul Isidor Pelusiotul spune: "Nu
numai trupul neprihanit, ci si aruncaturile ochilor, pe care de aceea le
numim "lumini", se cade sa fie fecioare." Dar inca si firea a inchis
ochii inlauntrul genelor, ca pe niste fecioare in camari, ca sa se
rusineze asemenea unor fecioare, cand se ivesc afara din camarile lor,
si nu fara de rusine sa caute spre orice lucru.
De cele mai multe ori, istoria unui
pacat se repeta: omul se uita unde si cum nu trebuie (cu impatimire);
este vrajit de idolul frumusetii; aduce acest idol in mintea lui; se
indulceste cu promisiunile mincinoase ale idolului; isi trimite pofta
inlauntru, in camara inimii, si, in chip nemarturisit, se savarseste
pacatul. Aceasta reiese si din cuvantul Mantuitorului, care spune:
"Oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea, in
inima lui" (Matei 5, 28).
Avand puterea de a introduce in suflet
lucruri dintre cele mai straine si indepartate, se cade ca ochii nostri
sa fie paziti de privirile si frumusetea trupurilor acelora care
indeamna sufletul la urate si necuviincioase indragiri, precum ne spune
Sfantul Vasile cel Mare: "Nu ospata vederile cu aratarile comediantilor
sau cu vederea trupurilor, care lasa inlauntru bold al dulcetii
(patimase)."
Sa nu ne lasam biruiti de pofta nefireasca de frumusete,
care vine prin vederea ochilor, pentru a nu da prilej de atac
vrajmasului celui ce se lupta cu noi. Din raspandirea mintii si umblarea
fara rost a vederii, nimic nu se poate castiga fara numai dezmierdari
si patimi pierzatoare de suflet. In acest sens, Dreptul Iov spunea:
"Facusem legamant cu ochii mei si asupra unei fecioare nu-i lasam" (Iov
31, 1).
Orice privire patimasa care staruie
asupra unui lucru implica savarsirea unui pacat in inima, asemenea unui
adulter, caci pacatul este inchinare la idol, iar idolatria este adulter
fata de Dumnezeu.
Privirile aruncate in graba
Chiar si a privi in treacat un lucru
necuviincios, fara a starui asupra lui, ni se poate face pricina de
cadere. Pentru aceasta, Sfantul Grigorie Teologul spune: "Sa nu te
impreuna-rapesti cu genele tale, de este cu putinta, pana la vederea cea
de trecere." Cuvant interpretat astfel, de un Cuvios Nichita: "Sa nu te
impreuna-rapesti cu genele tale, nu numai de vederea iscoditoare si
mult cercetatoare, ci, de este cu putinta, nici de cea care vine asupra
ta din intamplare si in treacat, pazindu-te cu intemeiere pana si de
vederea cea in treacat si stapanindu-ti vederea. Iar pentru greutatea
lucrului, nu pune inainte aceea, de este cu putinta." Cand stim ca
suntem slabi in fata unui lucru sau a unei persoane, de este cu putinta,
se cuvine sa nu mai cercetam cu privirea lucrul spre care patimim.
Vederea intipareste idolii
sai in sufletul omului mai adanc decat toate celelalte simturi. Vederea
este o simtire mai subtire, mai cunoscatoare si, drept urmare, mai
dorita de minte. Pentru ca aceasta este mai dorita (preferata) de minte,
idolii sai mai adanc ii zugraveste in suflet si, pentru aceasta, cu si
mai multa greutate se sterg.
Chipurile patimase pe care am apucat sa
le inchipuim in sufletul nostru prin celelalte organe ale simturilor,
mai lesne le stergem, insa pe acelea care prin ochii nostri le-am
intiparit in sufletul nostru, in multa vreme, cu multa osteneala, sau
niciodata nu le putem sterge desavarsit. In stare de veghe fiind, ne
asupresc, iar in somn, nu inceteaza a ne supara.
Ce facem, insa, dupa ce privim ce sau
cum nu trebuie ? Se cade sa alergam la Dumnezeu, cu pocainta si cu
rugaciune staruitoare, spre a ne curati mintea si a ne scoate din suflet
amintirea cea patimasa. Totodata, sa cautam sa intelegem ca lucrul
dorit in chip nefiresc este trecator si inselator, iar nu vesnic, precum
ne este sufletul.
Mai apoi, sa ne pazim a revedea acele
lucruri spre care, mai inainte, am ajuns a avea patima si pofta in inima
noastra, pentru ca pe acestea vazandu-le, cu indoit razboi ne va lupta
diavolul: si dinlauntru, cu vechea pofta, si din afara, cu improspatarea
acesteia.
Unele urate chipuri, de care ne pazim
in timpul zilei, spre a nu le primi in mintea noastra, de multe ori ni
le inchipuie vrasmasul, in timpul somnului.
Pentru aceasta, se cade sa fie chivernisita cu intelepciune si aceasta
nevoie a trupului nostru, mai ales atunci cand prin vise ne vine mare
tulburare. Somnul
sa fie masurat, caci somnul cu masura este sanatos, atat pentru trup,
cat si pentru suflet, in timp ce somnul fara masura slabanogeste trupul
si moleseste sufletul.
Proiectia video si filmele
Televizorul
si proiectiile video au devenit cel mai eficient mijloc de manipulare a
psihicului uman si de inducere a unui mod de viata dorit de
producatorii materialelor prezentate. In industria video sunt folosite
importante mijloace tehnice si stilistice care utilizeaza potentialul
psihic uman. Mai ales filmele si reclamele cerceteaza si exploateaza
resursele psihologice ale spectatorilor, in forme si intensitati pe
care, prin propriile experiente, in conditiile vietii de zi cu zi,
acesta nu le-ar putea atinge.
Productiile video implica o traire
psihologica inedita si riscanta, care nu-si gaseste nici un alt
corespondent in realitate. Pentru aceasta, teologul Olivier Clement
vede in cinematografia o adevarata arta a psihicului si a imaginarului,
solicitand mai mult dimensiunea psihica, decat pe cea culturala sau
sociala.
Numeroase cercetari contemporane indica
faptul ca experienta vizualului determina procese neuro-fiziologice
foarte precise. Dependenta de televizor, relaxarea rapida, posibila prin
evadarea intr-un spatiu ireal, apar in conditiile unei activari psihice
neobisnuite, produsa de experienta privitului la televizor. In aceste
conditii, activitatea creierului are loc mai ales in emisfera dreapta,
iar astfel sunt eliberate endorfinele, care creaza obisnuinta si
dependenta.
Teodor Danalache
http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu