Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul,
aflata in purtarea de grija a maicilor de la Manastirea Bistrita -
judetul Valcea, ocupa un loc particular printre celelalte pesteri din
tara noastra. Numele acesteia nu vine de la locul de nevointa al
sfantului, ci de la faptul ca aici se adaposteau, in vreme de necaz,
Sfintele sale Moaste.
Aspectelor naturale, ca pozitia intre
stanci abrupte, drumul greu accesibil si intrarea caracteristica, se
adauga si importantul rol avut in istoria poporului roman, impletindu-si
existenta cu viata stramosilor nostri. Chiar in prima atestare
documentara, ea apare ca loc de adapost si refugiu in fata urgiilor
revarsate peste glia strabuna.
La inceput, vatra de sihastrie a
pustnicilor de pe Valea Bistritei, Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul devine, in a doua jumatate a secolului al XV-lea,
salvatoarea tezaurului si a locuitorilor sfintei manastiri fondate de
boierii Craiovesti.
Galeriile intunecoase rasfirate
inlauntru ei, amenajate cu multa iscusinta de calugarii bistriteni,
devin cele mai sigure tainite pentru comorile de arta, documente
ctitoricesti si voievodale, creatii culturale si de spiritualitate
ortodoxa. Fara ea, "multe dintre comorile pastrate s-ar fi risipit ca
cele din alte manastiri”, afirma Alexandru Odobescu.
De-a lungul istoriei, Pestera Sfantului
Grigorie Decapolitul ocroteste viata unor personalitati ilustre si ofera
spatiu de pustnicie pentru numerosi calugari, retrasi in acea
singuratate, unde practicau asceza monahala si creau valoroase opere
culturale, iar in bisericutele din stanca, oficiau sfintele slujbe
pentru folosul intregii omeniri.
Mai presus de orice, Pestera Sfantului
Grigorie Decapolitul evoca un fragment din zbuciumata istorie a
poporului roman, care a infruntat obstacolele si a biruit greutatile,
strabatand cu intelepciune si darzenie drumul vietii, desi uneori a fost
mai prapastios decat cel care urca peste stanci spre Pestera.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - de-a lungul istoriei
Potrivit unei traditii consemnate de
arhimandritul Chiriac Ramniceanu, Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
a fost descoperita de "un cioban vanator, mai inainte de a fi fost
zidita sfanta Manastire Bistrita”.
Cunoscuta din vechime, documentar este
mentionata abia la inceputul secolului al XVII-lea. De atunci si pana
astazi, numerosi oameni de stiinta si cultura au facut interesante
comunicari despre acest spatiu subteran, bogat in evenimente istorice si
trairi spirituale, apartinand stramosilor nostri.
Primul care vorbeste despre Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul este mitropolitul Matei al Mirelor,
refugiat aici din egumena de la Manastirea Dealu, fiind constrans de
evenimentele provocate de navalirea in Tara Romaneasca a principelui
Transilvaniei Gabriel Bathory (1608-1613), la finele anului 1610.
In Cronica sa, citim: "Iar noi, orfani
de domn, in spelunci si munti, cum zice Pavel, si in gaurile pamantului
ascunzandu-ne, temandu-ne de infatisarea lui Bathory Gabor; lipsiti,
apasati, maltratati, asteptand vreme de bace, daca va fi voia lui
Dumnezeu; stapaniti deci de aceste lipsuri grozave si luptandu-ne cu
ele, mergand din loc in loc si intorcandu-ne, am venit in Manastirea
zisa Bistrita, unde afland o pestera foarte mare, in care nu puteau
patrunde vrajmasii.”
La mijlocul secolului al XVII-lea,
pestera este vizitata de arhidiaconul Paul de Alep. In opera sa,
conceputa cu ocazia calatoriei sale, ca insotitor al patriarhului
Macarie al Antiohiei prin Tara Romaneasca, scrie: "Cand ne-am urcat sa
vedem acea pestera, ne-am suit pe o singura poteca, unul cate unul, pe
un urcus greu, avand in dreapta noastra o prapastie inspaimantatoare
pana jos la albia raului. Din aceasta cauza, pe cea mai mare parte a
drumului, ei pun alustrade prinse din copac in copac. Am ajuns la acel
loc cu mare greutate si cu multa osteneala.
De la povarnisul dealului pana la
pestera, cam cat o aruncatura de piatra, sunt niste scanduri lungi si
inguste ca de podet, slujind drept balustrade; cand se tem de vreo
primejdie, le ridica. Si aici stau in siguranta, ca nici chiar dracii
nu-si pot face drum la ei.
La poarta sunt doua ferestruici de fier,
prin care am patruns ca animalele, in patru labe; si am continuat sa
inaintam de-a lungul tunelului, unul cate unul, la lumina tortelor, pana
ce eram aproape morti de oboseala. In sfarsit, am iesit intr-un loc
intins si neted, unde am cercetat cu evlavie biserica cladita intr-o
mare infundatura ce comunica cu exteriorul, si alaturi de ea este o
chilie curata, locuita intotdeauna de un calugar.
Langa biserica, la rasarit, este o alta
infundatura mare, care comunica cu exteriorul si cu valea, unde, dupa
cum se spune, numai in zori patrunde o raza de soare. In pestera este un
izvor cu apa limpede, care curge mereu din plin. Acest loc nu are nimic
de jur imprejur, ci numai un munte inalt si rapos, care se ridica
dincolo de rau.”
Calatorul antiohian mai precizeaza ca,
in vremuri de primejdie, domnitorul tarii trimite aici sotia si avutiile
sale, iar aprovizionarea se face prin deschizatura dinspre Cheile
Bistritei, cu ajutorul unui scripet.
Ajuns mitropolit al Tarii Romanesti,
Neofit I Cretanul (1738-1753), intreprinde doua calatorii pastorale prin
tara, in anii 1746 si 1747, vizitand si Eparhia Ramnicului. Ierarh cu
multiple preocupari culturale, redacteaza, in drumul sau un interesant
"Jurnal”, care cuprinde valoroase insemnari despre monumente si
localitati, precum si numeroase inscriptii si pisanii bisericesti.
In prima sa calatorie, mitropolitul
ajunge si la Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul, despre care
noteaza: "Mai sus putin de manastire, ca la un sfert de ora, si tot pe
malul drept al raului Bistrita, ce curge de la miazanoapte la miazazi,
se afla o pestera foarte sigura, in care am intrat si noi, si ne-am
minunat; fiindca intrarea ei este intr-un loc rapos, si inlauntru nu
poate intra cineva decat plecandu-se; apoi la vreo doi stangeni de
asemenea intrare, se intalneste o poarta de fier, si la alti cinci
stangeni alta poarta de fier. Mergand insa cineva si mai inlauntru, afla
lumina si atata spatiu ca ar putea sa incape peste doua mii de oameni.
Aici se afla inlauntru si doua biserici si izvor de apa, sezand si un
ieromonah pentru serviciul divin. Si ca sa zic pe scurt, aceasta pestera
este o fortificatie pentru locuitorii de acolo.”
In anul 1769, Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul este mentionata intr-un hrisov emis de Grigorie III Ghica
(1763-1769), voievodul Tarii Romanesti. Izbucnind razboiul ruso-turc
(1768-1774), egumenul de la Manastirea Bistrita, ieromonahul Grigorie
(1768-1774), ascunde in pestera moastele Sfantului Grigorie Decapolitul,
pentru a nu fi profanate sau rapite.
Tara Romaneasca intrase sub stapanirea
beligerantilor, iar manastirile erau jefuite. Din aceasta cauza, la 12
septembrie, domnitorul imputerniceste conducerea manastirii sa caute "in
tara” patru oameni de incredere spre "a-i randui paza la pestera, unde
se afla Sfintele Moaste ale Sfantului Cuvios Parinte Grigorie
Decapolitul”.
Tot in secolul al XVIII-lea, pestera
este mentionata in "Genealogia Cantacuzinilor”. Redactorul ei, banul
Mihai Cantacuzino, tratand despre fondarea Manastirii Bistrita,
relateaza ca este zidita la "poalele unui munte inalt, in care munte
este o pestera foarte ciudata. Are intr-insa trei garliciuri, si toate
razbat intr-o larga spartura in coasta muntelui, la care loc se
lumineaza pestera. Dar a intra sau a iesi pe la acea spartura nu se
poate, pentru ca in toate partile, si in sus si in jos, este rapa, ca si
cum ar fi muntele intr-adins taiat, si impotriva sparturii este alt
munte rapos, printre care munti curge apa Bistritei, cazand din piatra
in piatra, are o vedere frumoasa si face un sunet nostim. In maidanul
acelei sparturi, pot incapea ca la saptezeci de oameni. Sunt doua odai
si doua paraclise in pestera, in care, dupa ce banul Barbu Basarab a
imbatranit, s-a calugarit si acolo a schivnicit pana la moartea sa.”
Un mare carturar al monahismului
romanesc, ieromonahul Dionisie Eclesiarhul, cunoscut in istoria culturii
nationale ca poliglot, miniaturist, caligraf si cronicar, a lasat
posteritatii o imagine ilustrata a Pesterii Sfantului Grigorie
Decapolitul.
Volumul al II-lea de acte si hrisoave
din arhiva pastrata in Manastirea Bistrita, redactat in anul 1796,
cuprinde si un document referitor la "mile si scutiri" domnesti privind
"Schitul Pestera"; caligrafiat artistic, frontispiciul actului voievodal
este ornamentat cu peisajul pesterean, surprins de pe stanca malului
opus al raului.
Se observa o scara de lemn prevazuta cu
un mecanism care permitea ridicarea ei in caz de pericol; usa de fier;
Biserica Sfintii Arhangheli, imaginata cu turla, desigur interventia
miniaturistului pentru a indica locasul de cult; o chilie, separata de
biserica, in a carei apropiere se afla un dispozitiv, asemanator unui
fus de put cu roata, de care atarna o funie si o galeata. Cu ajutorul
acestei instalatii scoteau calugarii apa din albia Bistritei si ridicau
diferite materiale, metoda practicata pana in secolul al XX-lea de
monahii Manastirilor de la Meteora, din Tesalia. Stancile din jurul
pesterii sunt acoperite cu brazi si tufisuri, printre care zboara pasari
si misuna serpi.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
apare si intr-un document din 7 aprilie 1797, prin care domnitorul
Alexandru Ipsilanti (1796-1797) miluieste sihastria de aici, dupa
exemplul inaintasilor sai. Printre altele, se spune: "Fiindca Schitul
Bistrita din Valcea, ce este in pestera de 50 de stanjeni, la care este
hramul Sfintilor Arhangheli, unde locuiesc parinti sihastrii, cu un trai
foarte greu, apa o trag acolo sus din paraul de jos, de 80 de
stangeni”, este scutit de "dijmarit 50 de stupi, 50 de oi, si sa ia
anual din vama judetului 50 de taleri; sa mai ia 20 de taleri anual de
la vinarici si sa tina doi oameni scutiti".
In secolul al XIX-lea, Pestera Sfantului
Grigorie Decapolitul trece in literatura. In anul 1842, poetul Grigore
Alexandrescu (1810-1888) intreprinde, impreuna cu Ion Ghica (1817-1897),
o calatorie prin tara, pentru vizitarea monumentelor istorice si
naturale, printre care si Manastirea Bistrita.
Condusi la pestera de un calugar
varstnic, scriitorul relateaza: "Ne trebui mai mult de un ceas pana sa
ajungem, poteca era stramta, inainte si in dreapta prapastii, in vale
raul ce poarta numele manastirii, impotriva stanci rapoase si goale, si
in stanga pestera, in care intraram pe branci ca intr-o vizuine, cu
toate ca inlauntru e destul de larga. Fiecare dintre noi tinea cate o
faclie aprinsa. Inlauntru pesterii sunt doua mici altare in fata
prapastiei."
Poposind la Manastirea Bistrita in anul
1858, scriitorul Alexandru Pelimon (1822-1881), cunoscut pentru
calatoriile sale, este condus de ieromonahul Roman la monumentele din
zona: Manastirea Bistrita, Schitul Papusa, Cheile Bistritei si Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul.
Lucrarea sa, "Impresiunii de calatorie
in Romania”, reda sugestiv excursia la pestera, relatand: "Ne urcaram pe
poteci pana la braul dealului situat la capatul manastirii si ajunseram
la gura grotei, care are la intrare-i o portita. Aici gasiram mai multi
vizitatori care, ca si noi, tocmai intrau. Aprinseram mai multe faclii
si ne puseram a parcurge prin toate partile si a cerceta deosebitele
stanci boltite in piatra, unde domnea tot acel intunerec care fu in
grota cea de la Dambovita. Forma insa a acestei de aici este altfel,
precum si pamantul de o alta natura.
Stalactite lipsesc sau sunt foarte
putine si neinsemnate, inlauntrul grotei se afla acel intunerec si o
nespusa umiditate. Se gasesc doua mici paraclise zidite inlauntrul ei,
si un mic raulet care izvoraste si se pierde prin atatea invartituri si
deosebitele canaluri formate de natura.
Intr-o parte mai cu seama, bolta lua,
din cauza umiditatii, un desen foarte admirabil, parca ar fi construita
toata dintr-o marmura cu vinetele; si mii de lilieci, atarnati unii de
altii ca niste ciucuri si agatati de colturile boltilor si prin toate
unghiurile, incepura a zbura imprejurul nostru, indata ce patrunsera la
ei lumina facliilor.
Admiraram mult aceasta minune si, dupa
ce trecuram de cate doua ori prin fiecare parte sau prin fiece
boltitura, iesiram cu totii dintr-insa si traseram in urma noastra
portita de la intrare. Ne coboraram iarasi pe acele drumulete facute in
piatra sau potecile pe unde suisem, pana ajunseram dinaintea unor stanci
mari aruncate de timpuri in mijlocul apelor.”
Primele date istorice despre Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul provin de la cercetatorul Alexandru
Odobescu (1834-1895), apreciatul initiator al studiilor arheologice din
tara noastra. Avand misiuni stiintifice, vine de trei ori la Bistrita,
intre anii 1858-1861. In 1860, imputernicit de Ministerul Cultelor si
Instructiunilor Publice, descrie si catalogheaza toate obiectele de
patrimoniu cultural si artistic din manastirile judetelor Arges si
Valcea.
Atunci viziteaza si pestera, despre care
spune: "In dosul manastirii, dar sus pe rapa si la un loc mai putin
accesibil, este o pestera, in care se intra de-a buselea, printr-o
crapatura ingusta; indata insa pestera se largeste, formand bolti inalte
si uneori suprapuse cu felurite accidente de teren, cu scurgeri
impietrite si chiar cu o cisterna fireasca in fundul unei cavitati.
Aici, din vremi nememorate, au locuit
pustnici; aici s-au pastrat in vechime Moastele Sfantului Grigorie
Decapolitul; aici, in sfarsit, s-au pus la adapost, in timpuri de jafuri
si de invazii, obiectele de pret ale manastirii, astfel incat astazi
gasim la Bistrita mai multe odoare si carti vechi decat in alte
manastiri.
Osebit de traditie insa nu avem alta mai
veche marturisire despre locuirea acestei pesteri, decat capela ce s-a
zidit la anul 1637, de catre mitropolitul tarii Teofil, sub patronajul
Sfintilor Voievozi, la un loc unde pestera se deschide la lumina
printr-o gura larga, drept deasupra unei rape inalte ce da perpendicular
in rau. Aceasta capela s-a daramat, si in locu-i s-a facut alta care
poarta urmatoarea inscriptie, ce se gaseste inca acolo pe o piatra
sapata cu multa inexperienta de sculptura si de stil:
"Aceasta sfanta biserica este zidita de
mitropolitul Teofil la leat 7145, si ramaind la pustiire si de tot la
risipire; iar la leat 7245, robul lui Dumnezeu Macarie ieromonahul o a
dres mai de iznoava prefacut.. si a parintilor Rafail Ieromonahul si
Ivana vesnica pomenire. Am scris eu, Macarie ieromonahul, la 1732, iunie
3.”
Pe la anul 1828 a ars si aceasta
bisericuta cu chiliile ce se facuse alaturi, si in care locuia
schivnicul Ilarion, cel din urma calugar pesterean; de atunci s-a mai
reparat numai capela de piatra, invelindu-se cu sindrila, si s-a
zugravit pe la anul 1831, dar acum a ramas si ea cu totul pustie. Nici
chiliile, nici scripetul, pe care se ridica in vechime sicriul Sfantului
Grigorie si celelalte odoare, nu mai exista.
Vechea credinta traditionala, ce privea
acea sfintita pestera ca o protectoare a manastirii din vale, a pierit
impreuna cu nevoia de refugiu si cu frica urgiilor din timpurile
barbare; pestera, cu intunecimile ei misterioase, cu boltile-i locuite
de mii de lilieci, a ramas numai ca o curiozitate pitoreasca pentru
vizitatorii localitatii; dar pentru arheolog ea pastreaza inca multe
pretioase amintiri; fara ea, poate ne-ar fi astazi greu a constata prin
obiecte existente, vechi relatii si insemnate producte ce dovedesc
cultura strabunilor nostri". Pe langa cele doua biserici din Pestera,
Alexandru Odobescu mentioneaza si "locul unde voia Stirbei sa faca inca
una".
Contemporan cu Alexandru Odobescu,
francezul Lancelot, pasionat calator, viziteaza Pestera Sfantului
Grigorie Decapolitul in anul 1860; el consemneaza unele relatari ale
localnicilor, potrivit carora, niste vanatori indrazneti, urmarind o
ursoaica, au patruns in pestera, transformand-o in adapost.
Ulterior, "pestera a fost locuita, in
vremile vechi si uitate, de pustnicii de prin aceste parti, si se poate
admite chiar ca, ea sa fi fost locuita, cu mult mai inainte de oameni
preistorici, de asa numitii locuitori ai pesterilor".
In continuare, el mentioneaza "ruinele a
doua paraclise, unul zidit, avand si chilii imprejur, si altul sapat in
piatra", iar "calugarii asceti, care locuiau in acel mic schit, scoteau
apa cu urciorul legat de funie, din apa Bistritei care trece prin
fundul acestei prapastii."
De asemenea, autorul mai precizeaza ca:
"in vremuri de grea cumpana, de navaliri dusmane, de urgie si de jafuri,
de sabie si foc, aici se ascundeau calugarii de la Manastirea Bistrita,
cu odoarele pretioase, cu actele si documentele, cu cartile si
manuscrisele Manastirii", dar acum "totul este in ruina. Pestera nu mai
este astazi locuita de oameni."
Invatatul arhimandrit Ghenadie Enaceanu,
publicand in anul 1876 "Notele de calatorie ale mitropolitului Neofit
I”, reda si cateva informatii despre Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul, asa cum arata atunci: "In aceasta pestera, astazi se afla
numai usa de fier cea dintai, a doua lipseste. Inlauntru se mai afla o
bisericuta si chilia unui ascet care, murind mai in anii trecuti, s-a
inmormantat langa chilia sa. Bisericuta, desi in stare de ruina,
reprezinta antichitate, si poate sa fie tot aceea vazuta de mitropolitul
Neofit; chilia este insa o constructie cu totul moderna. Atat
bisericuta cat si chilia sunt expuse la soare, intr-un loc foarte rapos,
iar calea ce conduce aici este pe sub pamant."
Ales episcop al Ramnicului, Ghenadie
Enaceanu desfasoara o vasta activitate pastorala, cercetand parohiile si
manastirile din eparhia sa; in anul 1890 se afla la Manastirea
Bistrita. In lucrarea sa, "Vizite canonice”, relateaza ca: "In muntele
dinspre miazanoapte sus si in paralel cu albia Bistritei este o pestera
veche, unde s-a pastrat la vremi Moastele Sfantului Grigorie
Decapolitul, care pestera se compune dintr-o sala lunga si inalta, avand
lumina prin crapaturile stancilor, cu o intrare larga numai de un metru
patrat. in gura are tocul si usa ferecate in fier. Astazi a ajuns
adapostul liliecilor care, ziua in numar enorm de mare, stau atarnati
unul de altul ca niste candelabre si de peretele ce compune tavanul
pesterii, iar noaptea, umplu spatiul dimprejur, culegand nictiridele de
tot felul."
La sfarsitul secolului al XIX-lea,
pestera este vizitata de scriitorul si publicistul Alexandru Vlahuta
(1858-1919) care face o calatorie prin tara. Impresiile culese le
publica in anul 1901 sub titlul "Romania pitoreasca”, unde scrie despre
pestera urmatoarele: "Chiar din spatele manastirii intri in Cheile
Bistritei, in lumea prapastiilor si valtorilor: tot muntele e crapat de
sus pana jos, si pe fundul acestei taieturi, intre inaltii pereti de
piatra, s-azvarle Bistrita, vijelios batandu-si apele de stanci, c-un
zgomot asurzitor.
In peretele din dreapta, la o inaltime
ametitoare, deasupra torentului se deschide Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul. O potecuta cu trepte scqbite in piatra te duce de-a lungul
cheilor, pe sub creasta muntelui, la gura unei vizuini inguste, prin
care de abia te strecori si mergi taras prin intunerec ca vreo zece pasi
pana dai sub o bolta inalta care primeste putina lumina de afara prin
crapaturile peretelui din dreapta; apoi te cobori pe sfarmituri de
piatra in tinda pesterii, la paraclisul Sfantului Grigorie; de aici se
despart doua hrube adanci, intunecoase; una "a liliecilor", unde
intr-adevar huzuresc acesti zburatori ai noptii ca in propriul lor
domeniu, alta "a chiliei", care te suie prin tot felul de cotituri la o
chilioara parasita, cu icoane sterse, cu pereti afumati, acoperiti de
vechi pisanii - urmele pustnicilor care, retrasi de lume, si-au inchis
viata de bunavoie in tainitele acestea umede si intunecoase."
Episcopul Atanasie Mironescu al
Ramnicului (1898-1909), cu ocazia participarii la hramul din 1903 al
Manastirii Bistrita, viziteaza Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul.
Reporterul insotitor prezinta in paginile revistei "Cuvantul Adevarului"
impresii din aceasta excursie: "Spre nord de manastire, pe malul drept
al albiei se ridica Muntele Bistrita, pe care serpuieste o carare ce
duce la pestera. Suisul e greoi. De la un loc, cararea se pogoara pe un
povarnis prapastios repede spre gura pesterii. La capatul cararii, o
scara de fier bine fixata ajuta coborarea.
La intrare, o usa captusita cu fier,
asezata in tocuri groase de stejar si intarite in stanca, infatiseaza
vizitatorului, deja tulburat de inaltimile fioroase din trecere, o
deschizatura intunecoasa sub stanci. Treci apoi intr-o intrare mai joasa
de un stat de om, asa ca pentru a inainta trebuie pe unele locuri sa-ti
incovi mult corpul.
Strans de stanci intr-un spatiu asa de
mic, o icoana de nimicnicie ti se infatiseaza in minte, si o infiorare
zguduitoare te cuprinde, si cand ai pierdut nadejdea de a da de
sfarsitul acestei intrari subpamantene, deodata napraznic spatiul se
largeste si se inalta infatisand privirii incaperi indemanatice,
locuinte ale unor fiinte fantastice din pestera."
Tot de la inceputul secolului se
pastreaza o descriere a pesterii, datorita protoiereului Meletie Rautu,
inclusa in lucrarea sa "Monografia eclesiastica a judetului Valcea”,
tiparita in anul 1908, unde citim: "Pe coasta muntelui din stanga
raului Bistrita, pe o poteca mai mult sau mai putin practicabila, pe
unde o singura greseala de pas te arunca in prapastia matcii, dupa un
sfert de ora de obositor urcus, te trezesti in fata unui prag de stanca,
si pe o scara de fier te pogori intr-un fel de anticamera cu o latura
deschisa deasupra prapastiei, de unde spre stanga te strecori mai mult
pe branci, pe un garliciu cu peretii lustruiti de coatele si, soldurile
milioanelor de locuitori din toate veacurile, pana ajungi la o usa
stramta de stejar captusita cu placi de fier.
Mai departe mergi prin intortocheatele
galerii in fundul carora gasesti o biserica in miniatura, sapata in
peretii grotei, in care se mai pastreaza urmele chipurilor zugravite si
ale sfintelor impartiri, precum si mica ascunzatoare din dreapta
tamplei. In aceasta pestera si, indeosebi, in aceasta bisericuta, de
foarte multe ori s-au ascuns si pastrat Moastele Sfantului Grigorie
Decapolitul, toate odoarele sfintite si tot avutul transportabil al
sfintei Manastiri Bistrita.
Insa mana sacrilega a celor de neam bun,
dar rau obisnuiti, n-a crutat nici aceste sfinte locuri, caci nu e chip
de sfant, nici colt de lature, pe care sa nu vezi sute si mii de
iscalituri ale acelora care prin acte de tot felul vor sa-si eternizeze
numele."
De asemenea, autorul spune ca pestera este "o catacomba minunata, care permite omului a se plimba ceasuri intregi prin interiorul muntilor, si care a oferit loc de adapost sigur oamenilor si sfintelor odoare amenintate la vremi vitrege de furia dusmanilor lacomi de sange crestinesc si nesatiosi de avutii romanesti."
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - cararuia spre pestera si intrarea in aceasta
De asemenea, autorul spune ca pestera este "o catacomba minunata, care permite omului a se plimba ceasuri intregi prin interiorul muntilor, si care a oferit loc de adapost sigur oamenilor si sfintelor odoare amenintate la vremi vitrege de furia dusmanilor lacomi de sange crestinesc si nesatiosi de avutii romanesti."
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - cararuia spre pestera si intrarea in aceasta
Spre Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul se pleaca din Manastirea Bistrita. In partea vestica a
ansamblului arhitectonic, cateva coloane de piatra cioplita prefateaza
gangul deasupra caruia se inalta monumentala clopotnita.
Trecerea pe sub clopotnita conduce in
exterior, unde o admirabila perspectiva se deschide spre Muntele
Bistrita, la poalele caruia domina castani seculari care, potrivit
traditiei, au fost plantati de insusi Sfantul Nicodim de la Tismana
(+1406), in secolul al XIV-lea, cand a venit sa cerceteze sihastrii
adapostiti prin pesterile invecinate.
Astazi, urcarea spre Pestera Sfantului
Grigorie Decapolitul este mult mai usoara si placuta. La data de 19
septembrie 1940 a inceput construirea actualei poteci, sapata in stanca
sau nivelata unde a permis terenul. De-a lungul ei, balustradele
impiedica prabusirea in prapastiile adanci ale defileului din Cheile
Bistritei.
Conditiile actuale permit vizitatorului
sa admire natura inconjuratoare, cu frumuseti si forme fantastice, mai
ales ca "nici o zona nu se impune in relief cu atata personalitate, nu
imprima peisajului vigoare si farmec ca rocile calcaroase", cum afirma
un mare cunoscator al frumusetilor patriei noastre.
In fata deschiderii inguste si joase,
care duce spre o lume subterana, necunoscuta, in sufletul fiecaruia se
nasc sentimente si emotii greu de exprimat; traite intim, marturisite
sau redate in scris, amintesc de arhidiaconul Paul de Alep care
recunoaste ca: "Nu ne venea sa dam crezare simturilor noastre cand am
iesit la lumina zilei si ne-am coborat din nou la manastire."
Chiar la intrare, impresioneaza usa,
pavaza contra nepoftitilor. In vechime, cand pestera adapostea numeroase
obiecte artistice si culturale de valoare inestimabila, intrarea era
foarte bine pazita. La mijlocul secolului al XVII-lea, mitropolitul
Neofit I mentioneaza doua usi. El scrie: "La vreo doi stanjeni de la
intrare se intalneste o poarta de fier, si la alti cinci stanjeni, alta
poarta de fier."
Peste o suta de ani, Alexandru Pelimon
relata ca "la gura grotei" se afla "o portita", despre care, francezul
Lancelot zice ca era "usa ferecata cu fier". Ghenadie Enaceanu, cu
ocazia vizitei din anul 1890, spune ca: "La gura, are tocul si usa
ferecate in fier."
In anul 1903, o descriere mai amanuntita
face episcopul Atanasie Mironescu, consemnand ca, "la intrarea in
pestera, o usa captusita cu fier, asezata in tocuri groase de stejar si
intarite in stanca, infatiseaza vizitatorului, deja tulburat de
inaltimile fioroase din trecere, o deschizatura intunecoasa sub stanci."
Relatare asemanatoare aflam si la
protoiereul Meletie Rautu, care mentioneaza "o usa stramta de stejar,
captusita cu placi de fier". Un locuitor al Bistritei, Baranguta Damian,
povesteste ca usa respectiva a fost azvarlita de un raufacator in albia
raului, unde a stat mult timp, apoi a disparut. Ulterior a fost
confectionata usa actuala din tevi metalice, cu o cruce de fier
aplicata, montata intr-un toc solid, fixat intre stanci. In vechime,
pentru asigurarea pazei din launtru, usile erau baricadate prin interior
cu bare mari de lemn.
Arhidiaconul Paul Alep este primul care
descrie "intrarea anevoioasa" in pestera. Unii au numit-o "un fel de
anticamera, cu o lature deschisa deasupra prapastiei"; altii, "un tunel
foarte jos, care nu-ti permite mersul normal, ci numai foarte aplecat".
Mitropolitul Neofit I precizeaza ca
"intrarea ei este intr-un loc rapos", unde nu poate patrunde "cineva,
decat aplecandu-se", iar Grigore Alexandrescu spune ca "intraram pe
branci ca intr-o vizuina". Alexandru Odobescu scrie ca "se intra de-a
buselea printr-o crapatura ingusta", iar in Romania pitoreascacitim ca e
o intrare ingusta, "prin care de-abia te strecori, si mergi taras prin
intuneric ca vreo zece pasi".
Impresii asemanatoare au si ierarhii
ramniceani. Episcopul Ghenadie vedea "o intrare larga numai de un metru
patrat", iar episcopul Atanasie, "o intrare mai joasa de un stat de om,
asa ca, pentru a intra, trebuie, pe unele locuri, sa-ti incovoi mult
corpul".
Emotiile traite de unul dintre
insotitorii ultimului arhiereu mentionat sunt redate admirabil, prin
cuvintele: "Strans de stanci intr-un spatiu asa de mic, o icoana de
nimicnicie ti se infatiseaza in minte si o infiorare zguduitoare te
cuprinde, si cand ai pierdut nadejdea de a da de sfarsitul acestei
intrari subpamantene, deodata spatiul se largeste si se inalta,
infatisand privirii incaperi indemanatice, locuinte ale unor fiinte
fantastice din pestera."
Strabatand anevoios, in prezent ca in
trecut, culoarul scund si ingust, lung de aproximativ 30 de metri,
"aplecat de spate pana ajunge gura la genunchi", cum scrie istoriograful
Aurelian Sacerdoteanu, vizitatorul patrunde in "Sala Mare" a Pesterii
Sfantului Grigore Decapolitul. Acelasi autor afirma ca: "inlauntru,
adancul intunecat se mareste si vagaunile misterioase se despart in mai
multe parti. Unite toate, la inceput formeaza o imensa catedrala
deschisa spre rasarit".
Impresie asemanatoare i-a sugerat
interiorul subteran si savantului Alexandru Odobescu care scrie: "Indata
insa aceea pestera se largeste, formand bolti inalte si uneori
suprapuse." Pentru iluminat, se foloseau lumanari, cum relateaza Grigore
Alexandrescu: "Fiecare dintre noi tinem cate o faclie aprinsa."
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - interiorul pesterii
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
este situata in creasta calcaroasa a Muntilor Capatanii. Arhimandritul
Chiriac Ramniceanu scrie ca, pestera "s-a aflat inca din vechime, facuta
de Dumnezeu". Cert este ca, de-a lungul mileniilor, apele Bistritei au
daltuit-o in stanca, la altitudinea de 850 metri.
Raportata la alte pesteri din tara
noastra, este relativ mica, de 250 de metri lungime; nu are stalactite,
nici stalagmite, acele minunatii subpamantene, care atrag si farmeca
turistii. Se stie ca unele pesteri au fost numite chiar dupa aceste
capodopere naturale, ca cea a "Pagodelor" din carstul Buila-Vanturarita,
sau altele, inlauntrul carora, cercetatorii au descoperit "catedrale",
"domuri", "biserici", "altare", "amvoane", ori sali ale "minunilor", ale
"tacerii", sau "lumea framantata", "morminte" etc.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
ofera toate acestea in realitate, anume: doua bisericute, adevarate
bijuterii ale artei religioase medievale, unde s-au inchinat voievozi si
ierarhi, calugari si multime de credinciosi, iar la sfintele altare au
liturghisit ieroschimonahi iubitori de liniste si sfintenie, transfomand
pestera intr-o adevarata "sala a tacerii" spirituale, cum scrie
Parintele Dumitru Balasa: "Exista un loc de profunda meditatie, unde in
noapte perpetua se zamislesc ganduri curate de viata si cultura
bisericeasca". Din "amvoanele" bisericutelor s-a vestit Evanghelia
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, iar mormintele unor sihastrii
pestereni se pastreaza tainic prin ungherele intunecate ale acestui
spatiu subteran.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
prezinta o importanta deosebit de mare si prin elementele sale istorice,
prin completarile si functionalitatile atribuite ei de catre om, caz
aproape unic in tara noastra.
Interiorul Pesterii Sfantului Grigorie
Decapolitul se viziteaza fara dificultati. Culoarul de patrundere
conduce intr-o "galerie principala”, asemenea unei sali spatioase.
Inaintea unei "scari”, cam la 10 metri, se afla o "lespede suspendata”;
de pe ea se ajunge intr-un "culoar infundat”, reprezentand "etajul
superior” al pesterii. Din "galeria principala”, se urca un mic "prag”
si se patrunde intr-un "culoar”, unde se gaseste "izvorul” - doua mici
fire de apa.
Punctele de atractie ale Pesterii
Sfantului Grigorie Decapolitul, in jurul carora s-a desfasurat o vasta
activitate culturala si spirituala cu rezonante istorie, sunt cele doua
bisericute. Din "galeria principala”, culoarul stang, duce in directia
vestica, unde este situata "Bisericuta Ovidenia”, si tot in acel punct, o
scara coboara spre est, catre "deschizatura mare” a pesterii, unde este
amplasata "Bisericuta Sfintii Arhangheli”.
Dechiderea, numita "Fereastra Pesterii",
aflata la 30 de metri deasupra albiei raului Bistrita, permite
patrunderea luminei zilei si chiar a razelor soarelui, care incalzesc si
lumineaza o parte a spatiului.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - vechimea monumentelor din pestera
Potrivit opiniilor emise de unii
specialisti in domeniul istoriei nationale si bisericesti, in Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul exista un locas de cult mult mai vechi
decat cele de astazi. Virgil Draghiceanu presupune ca aici a luat fiinta
una dintre cele mai vechi asezari bisericesti de la noi din tara, care
ar coincide cu "inceputurile vietii noastre nationale si bisericesti",
iar parintele Dumitru Balasa considera ca: "Sihastrii olteni au ridicat
din timpuri necunoscute un altar de inchinaciune in aceasta pestera."
Ideea o gasim chiar in secolul al
XVII-lea la arhidiaconul Paul de Alep care, referindu-se la inceputurile
Manastirii Bistrita, scria: "Originea intemeierii sale este aceasta: un
vechi pustnic, deosebit prin virtutile sale, a gasit in varful acestui
munte care se ridica dinspre miaza-noapte, deasupra manastirii, gura
unei pesteri si, cu indemanare si staruinta, a deschis poteci care
duceau acolo si a facut in pestera o biserica spre slava Sfantului
Mihail."
Pe temeiul afirmatiilor mentionate, se
poate sustine ca primul altar crestin a fost zidit in "fereastra
pesterii", unde pustnicii aveau unele conditii mai bune, datorita
luminii si aerului curat. Semnificativ este si faptul ca, in naosul
Bisericutei Sfintii Arhangheli, pe peretele nordic, langa catapeteasma,
este zugravit chipul Sfantului Mare Mucenic Procopie care ne aminteste,
potrivit traditiei, de un vechi schit, anterior secolului al XV-lea.
N-ar fi exclus ca relatarea lui Paul de Alep sa priveasca tocmai acel
schit.
Odata insa cu noua organizare a
monahismului ortodox roman, realizata de Sfantul Nicodim de la Tismana
in secolul al XIV-lea, pestera isi pierde din importanta ca centru
pustnicesc. Sihastrii o parasesc si zidesc in apropierea ei Bisericuta
cu hramul Schimbarea la Fata, sub influenta curentului isihast adus de
la Sfantul Munte Athos, iar schitul din pestera s-a ruinat odata cu
trecerea anilor.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - pictorii bisericutelor
Daca numele fondatorilor bisericutelor
din Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul pot fi stabilite pe temeiul
documentelor, identificarea pictorilor care au zugravit sfintele
locasuri ridica numeroase dificultati.
In perioada cand a fost construita
Biserica Ovidenia, la Manastirea Bistrita activa renumita echipa de
zugravi, formata din Dobromir si ucenicii sai, Dumitru si Chirtop. De la
ei, au invatat arta picturii chiar unii dintre monahii bistriteni,
ajungand la inalte nivele de perfectiune.
Este suficient a semnala existenta celor
doua "icoane imparatesti", pastrate in pronaosul bisericii mari,
realizate la inceputul secolului al XVI-lea, opere remarcabile
apartinand unui maestru anonim. De asemenea, impodobirea unui
Tetraevanghel, donat de postelnicul Marcea in 1519, sau Tetraevanghelul
scris din porunca egumenului Misail ieromonahul in 1537, sau impodobirea
Evangheliarul slavon, tiparit in 1512 de ieromonahul Macarie si
descoperit in fondul de carte veche din Manastiriea Bistrita; toate
acestea dovedesc activitatea unor pictori si miniaturisti, formati sub
indrumarea unui mare artist, stapan pe arta desenului si a culorii.
Bisericuta Sfintii Arhangheli a fost
pictata in trei randuri. Profesorul Valentin Saca relateaza ca, "in
extrema nordica a zonei mediane a absidei altarului, o spartura
existenta in zid a dat la iveala trei straturi de pictura cu decor
geometrico-floral asemanator". Primul strat de pictura dateaza din
secolul al XVII-lea, contemporan cu edificarea locasului, fiind realizat
de un autor necunoscut.
In decursul timpului, pictura din
Biserica Sfintii Arhangheli a suferit anumite refaceri sau retusuri.
Prima interventie are loc in anii 1781-1782, potrivit datei din
inscriptia iui "Daniil ot Pestera": 7290. Nici autorul interventiei
picturale nu este cunoscut.
In zona, activa atunci zugravul "popa
Ioan"; de la el se pastreaza o icoana cu Sfantul Grigorie Decapolitul in
Biserica din Ciorobesti, realizata in anul 1775. Probabil este "Efrem
zugravul", care picteaza in 1779 Biserica Schitului 44 de Izvoare din
Pietreni, ctitoria ieromonahului Stefan, egumenul Bistritei. Si acolo,
ca la Sfintii Arhangheli, alaturi de Stefan egumenul se afla si Grigorie
proegumenul.
A doua revenire asupra picturii are loc
in anul 1829, datorita unui incendiu produs in 1828, pe vremea
schivnicului Ilarion, cand bisericuta si chilia cad prada flacarilor.
Opinia profesorului Valentin Saca, potrivit careia, "se pare -
aprecierea ramane sub rezerva - ca autorul celei de a doua refaceri mari
a fost ieromonahul zugrav Partenie, care a zugravit si cele doua
icoane", se adevereste, cu precizarea ca zugravul era numai "monah".
Din "Pomelnicul mare" al Manastirii
Bistrita, aflam ca acest calugar, numit Partenie Zoba, a desfasurat o
vasta activitate artistica. In Biserica Bolnita a Episcopiei din Ramnicu
Valcea se pastreaza "icoanele imparatesti", singurele salvate in 1847,
cand s-a produs devastatorul incendiu al orasului; pe una dintre ele, o
inscriptie se refera la monahul zugrav, avand urmatorul cuprins: "Aceste
patru icoane s-au facut cu toata cheltuiala Prea Sfintiei Sale chir
Climent, episcopul Ramnicului, la leat 7257 (1748-1749), si s-au
prefacut acum prin osardia lui Partenie monah, Iosif si Climent, 1819."
La manastire, zugraveste biserica mare,
restaureaza patru icoane pastrate in "tinda bisericii" si retuseaza
chipurile sfintilor care au fost degradate de turci; a spalat tampla
bisericii si a zugravit cismeaua. Cu privire la pestera, se precizeaza
ca monahul Partenie "a zugravit doua icoane.. si biserica si dinafara".
Deci, acest document dovedeste limpede ca ultima interventie la pictura
din Biserica Sfintii Arhangheli apartine monahului bistritean Partenie
Zoba, terminata la 20 decembrie 1829, cand s-a consemnat in pomelnic.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - calugarii sihastri pestereni
Loc ideal de sihastrie sau viata
pustniceasca, Pestera Sfantului Grigorie atrage numerosi calugari
pasionati de nevointe monahale mai aspre. Potrivit traditiei ascetice,
preocuparea lor principala era postul, privegherea si rugaciunea,
impletita de multe ori cu indeletniciri carturaresti, mai ales, copiatul
cartilor si pictura.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul
devine vatra de viata sihastreasca din cele mai vechi timpuri. Alexandru
Odobescu scria ca: "Aici din vremi nememorate au trait pustnici." De
asemenea, traditia atribuie galeriilor acestei pesteri cele mai vechi
asezari calugaresti din zona Bistritei.
Dupa intemeierea statului national, in
secolul al XIV-lea, pustnicii parasesc pestera si zidesc biserica din
piatra si caramida, cu hramul Schimbarea la Fata, sub influenta
curentului isihast adus de la Sfantul Munte Athos de Sfantul Nicodim cel
Sfintit de Tismana, organizatorul monahismului ortodox roman.
Traditia considera printre caludarii
sihastri pestereni chiar pe ctitorul Manastirii Bistrita, marele ban
Barbu Craiovescu. Opinia consemnata de "Genealogia Cantacuzinilor” nu
are insa temei istoric. Barbu a detinut functia de mare ban pana la
adanci batranete, fiind mentionat ultima data in divanul domnesc la 10
ianuarie 1520; calugarit, se stinge din viata peste cateva luni.
Dovezi istorice despre pustnicii din
pestera avem abia din secolul al XVII-lea. Pe la inceputul secolului a
fost adapostit aici mitropolitul Matei al Mirelor, unde se afla si
egumenul Teofil al Bistritei. Impreuna cu ei se gaseau si alti calugari
care oficiau sfintele slujbe in Biserica Ovidenia, datorita prezentei
Sfintelor Moaste, si se preocupau de cele necesare intretinerii vietii
inaltelor fete bisericesti.
Insa prima atestare documentara o avem
de la arhidiaconul Paul de Alep, din anul 1657. Scriind despre Biserica
Sfintii Arhangheli, noteaza ca, "alaturi de biserica se afla o chilie
curata, locuita permanent de un calugar"; documentele nu i-au pastrat
insa numele.
Pentru identificarea unor calugari
sihastri pestereni, un mare sprijin vine de la "Pomelnicul” Manastririi
Bistrita. Copiat, dupa cel vechi, la sfarsitul secolului al XVIII-lea,
include in cuprinsul sau si "Pomelnicul Sihastriei Pestera”; el a fost
identificat dupa cel al lui Macarie ieroschimonahul si al lui Daniil,
despre care exista documente ca au sihastrit acolo.
Prezentarea unor pustnici din Pestera
Sfantului Grigorie infirma opinia unora, potrivit careia, "aici au trait
si s-au savarsit de-a lungul secolelor cativa pustnici cu viata sfanta
ale caror nume s-au uitat de urmasii lor." Evident, numarul lor este
mult mai mare, dar ii prezentam pe cei pastrati in documentele de epoca:
schimonahii Dionisie, Pahomie, Ionichie si Mihail; ieroschimonahul
Macarie; ieromonahii Rafael si Dionisie; monahii Dosoftei si Daniil;
ieroschimonahii Athanasie, Antonie si Teofil; schimonahii Leontie,
Ioanichie, Cleopa si Chiriac; ieroschimonahul Ioanichie; ieroschimonahul
Iacov; schimonahul Ilarion si ieromonahii Varnava Lasconi si Varlaam.
Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul - in secolul al XX-lea
Din secolele anterioare, despre Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul se pastreaza cu deosebire descrieri
generale, exceptie facand Alexandru Odobescu, care transcrie "Pisania”
Bisericii Sfintii Arhangheli.
In prima jumatate a secolului al XX-lea,
creste interesul oamenilor de stiinta si cultura fata de acest spatiu
subteran, incarcat de istorie si spiritualitate romaneasca si ortodoxa.
Atat pestera, cat si monumentele religioase dinlauntrul ei vor cunoaste o
cercetare mai amanuntita, fiind studiate de specialisti in domeniul
speologic, arheologic, istoric si de arta bisericeasca monumentala.
Astfel, dupa infiintarea "Institutului
de Speologie din Cluj”, in anul 1920 - primul de acest gen din lume -
insusi fondatorul sau, savantul Emil Racovita (1868-1947), insotit de
colaboratorii sai apropiati - francezii Rene Jeannel, zoolog specialist,
si Pierre-Alfred Chappuis, hidrobiolog - efectueaza aici cercetari
stiintifice, incununate de rezultate exceptionale, pestera intrand in
literatura de specialitate, in anul 1929.
Cercetarile de bio-speologie descopera o
bogata fauna cavernicola, favorizata de marile cantitati de "guano"
provenit de la coloniile liliecilor stabiliti in tavanul galeriilor;
spatiile prezentand cea mai estica aparitie de fauna troglobionta din
Carpatii Meridionali, fapt ce le atribuie o importanta bio-speologica
deosebit de mare.
Cercetarile efectuate in deceniul al
patrulea de specialisti din "Comisiunea Monumentelor Istorice" in
Pestera Sfantului Grigorie, precum si asupra celor doua monumente
bisericesti ajung la o serie de rezultate interesante.
In anul 1933, Virgil Draghiceanu,
vorbind despre fondarea manastirii, scrie: "Cu mult mai inainte insa era
un locas de rugaciune si un azil in vremuri grele in Pestera Bistritei,
care se scobeste in piatra calcaroasa a muntelui, la o inaltime de
peste 100 metri deasupra prapastiei in care se rostogoleste Bistrita. O
intrare dintre cele mai periculoase, printr-un gang scund, prin care de
abia te tarasti, duce spre incaperile ce se largesc spre interior.
Studiul Pesterii este de cel mai mare interes, pentru inceputul vietii
noastre nationale si bisericesti. Aici, inapoia micii usulite de lemn,
ferecata de fier, ca la romani in catacombele lor, incepuseram a face
cele dintai rugaciuni adresate lui Dumnezeu. In cetati de felul acestor
pesteri, inexpugnabile, ne conservaram fiinta nationala."
Dupa descrierea formei si dimensiunilor
Bisericii Ovidenia, Virgil Draghiceanu transcrie "Pisania", despre care
spune ca "abia se citeste". Autorul relateaza ca, "afara de aceasta
biserica, se ridica una mai mare la deschiderea cea mare a pesterii spre
raul Bistritei. Desi ruinata, pare ca acum a fost terminata de mana
omeneasca, din pricina acoperisului alb de sindrila"; de asemenea,
noteaza ca bisericuta "are o inscriptie cu torul stearsa sub
zgarieturile vizitatorilor" care, "prin desul obicei al iscalitului, au
distrus cu totul frumusetea zugravelilor si au daramat chiar zidurile."
Istoricul si profesorul universitar
Aurelian Sacerdoteanul, tratand in anul 1935, despre monumentele
istorice si religioase din raza comunei Costesti, mentioneaza si "doua
capete ale Sfantului Grigorie Decapolitul din Pestera Bistritei". Fara a
intra in domeniul datelor istorice, autorul descrie numai peisajul si
amplasarea pesterii, precizand ca cine doreste sa o viziteze, trebuie sa
mearga "spre pestereni si sa urce cararea spre pestera, la capatul
drumului, o carare lata de o jumatate de metru il va duce la o scarita
de fier pusa in gura pesterii."
Cu privire la vechimea monumentelor
aflate acolo, nu aduce nici o noutate; citeaza doar pe Alexandru
Odobescu, potrivit caruia, ambele bisericute "au fost zidite de
mitropolitul Teofil la 1637. Biserica din fata a fost refacuta in 1732,
arsa si iar innoita la 1828-1831."
Probabil, urmare propunerii
secretarului-director al "Comisiunii Monumentelor Istorice”, Virgil
Draghiceanu, de "a se inchide usa de la intrarea pesterii, astfel ca sa
nu se poata intra decat prin mijlocirea unei taxe de intrare, cu care
s-ar putea tine un calauz (sub supravegherea staretului), care sa
conduca pe vizitatori", in anul 1934, protosinghelul Ilarion Cristea
(1919-1941) inainteaza Episcopiei Ramnicului un raport, specificand ca
pestera se gaseste "inafara da vatra sfintei manastiri"; din aceasta
cauza, "a fost si este la discretia tuturor." In consecinta, propune sa
se intervina "pe langa autoritatile in drept, ca atat pestera, cat si
terenul, sa fie date pentru totdeauna in grija si raspunderea staretiei
sfintei Manastiri Bistrita."
La interventia conducerii Manastirii, nu
s-a adoptat o masura favorabila ocrotirii pesterii si a monumentelor
religioase amplasate acolo, ci s-a comunicat ca: "in conformitate cu
ordinul Casei Padurilor nr. 16131/1936, si ca raspuns la cererea dvs. de
a vi se incredinta Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul si terenul
din jurul acesteia, in suprafata de circa 2,50 ha, avem onoarea a va
comunica, ca prin hotararea Comitetului de Directie al Casei Padurilor
de la Jurnalul nr. 16131/1936 si consemnata in Procesul-Verbal nr.
162/1936, s-a aprobat sa se lase liber, ca si pana in prezent, accesul
sfintei Manastiri in Pestera, sa se faca toate inlesnirile ca sa se
restaureze si sa se intretina in buna stare cele doua schituri din
pestera." Terenul nu s-a aprobat, invocandu-se motivul ca, "fiind
stancos, nu ar aduce nici un folos manastirii", desi manastirea nu
urmarea "nici un folos", ci protejarea pesterii cu monumentele din ea.
Necesitatea salvarii monumentelor din
pestera a devenit tot mai acuta, datorita degradarilor produse de
vizitatorii nesupravegheati. Din aceasta cauza, la 20 ianuarie 1941 s-a
format "Comitetul de restaurare a bisericutelor din Pestera”, format
din: Ieromonahul Teofil Niculescu, exarhul manastirilor din Oltenia;
protosinghelul Ilarion Cristea, staretul de la Manastirea Bistrita;
ieromonahul Nicandru Neacsu, staretul de la Manastirea Arnota;
ieromonahii Vamava Lasconi si Inochehtie Hatis din obstea bistriteana.
Membrii Conitetului intentionau ca, dupa
restaurarea bisericutelor, "sa fie redate cultului si pe langa acestea
sa putem face si cateva chilii de adapostire a monahilor care vor voi
sa-si inchine viata mai mult lui Dumnezeu prin retragere completa din
lume." Deci, se preconiza renasterea vietii pustnicesti, caz unic in
istoria moderna a monarhismului ortodox roman.
Comitetul de restaurare inainteaza un
memoriu Mitropoliei Olteniei, ca sa intervina la Sfantul Sinod pentru
obtinerea aprobarii de reinfiintare a stravechiului asezamant religios,
sub denumirea de "Schitul Pesterii Sfantului Grigorie Decapolitul". In
scopul realizarii unui fond financiar, necesar inceperii lucrarilor,
membrii Comitetului hotarasc ca, fiecare sa depuna "1/4 lunar, din
modestul salar", iar ieromonahul Inochentie Hatis doneaza suma de 6.000
lei. In luna iunie 1941 este numit presedinte al Comitetului
protosinghelul Ilarion Cristea, iar ieromonahul Teofil Niculescu, staret
al sfintei Manastiri Bistrita.
Tanar, energic si bun organizator,
adopta o serie de masuri in domeniul spiritual si gospodaresc; acorda
importanta majora monumentelor istorice si religioase din complexul
manastiresc: Bolnita de la Bistrita si Bisericutele din Pestera.
In acest sens, la 15 octombrie 1941
inainteaza un memoriu bine documentat presedintelui "Comisiunii
Monumentelor Istorice”, solicitand trimiterea unui delegat care sa
"cerceteze si pictura bisericutelor din Pestera Sfantului Grigorie
Decapolitul, pentru a fi completata acolo unde este cazuta."
De asemenea, intreprinde o serie de
masuri privind realizarea proiectelor intocmite la inceputul anului,
cand detinea functia de presedinte al Comitetului. In consecinta,
raporteaza ca s-au executat la biserica mare din pestera, urmatoarele
lucrari: "Facerea din nou a doua usi si patru ferestre, precum si usa de
la intrare in camera preotului, toate din stejar", iar printr-o adresa,
comunica arhitectului sef ca, intrucat Devizul prevede ca, pardoseala
bisericii de la "Schitul Gura Pesterii Sfantului Grigorie Decapolitul”
sa fie de caramida, precizeaza urmatoarele: "Cum insa in aceasta
bisericuta voim a face permanent serviciul divin si cum chiar in
cuprinsul pesterii este umezeala, si pentru preintampinarea imbolnavirii
celor ce vor sluji aici, aceasta pardoseala sa fie facuta din
scandura."
Tot in decursul aceluiasi an, cere
Mitropoliei aprobarea pentru "inceperea lucrarilor de zidarie la
biserica mare din pestera", in a doua jumatate a secolului nostru, s-au
efectuat unele cercetari istorice si artistice asupra monumentelor
religioase din Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul. Preotul Dumitru
Balasa sintetizeaza rezultatele obtinute pana in anul 1957 cu privire la
Sihastriile Ovidenia si Sfintii ingeri; doua studii, intocmite de
profesorul Valentin Saca, urmaresc - asa cum precizeaza autorul - "o
analiza mai profunda a elementelor ce au conferit statutul de monumente
de arta, acestor locasuri de inchinare, in acest sens cercetarea fiind
efectuata din perspectiva timpului si a spatiului cultural si artistic
din care fac parte. Desi nu se integreaza in sfera marilor ctitorii,
reprezinta totusi valori de mentinere si manifestare a preocuparilor
artistice, la cumpana veacurilor XVI si XVII."
Administrata o perioada de catre "Muzeul
judetean Valcea", care electrifica intregul spatiu subteran, Pestera
Sfantului Grigorie Decapolitul a revenit din 1993 Manastirii Bistrita.
Cunoscand valoarea si importanta acestui monument natural si ale celor
doua monumente de arta bisericeasca, urmeaza ca prin purtarea de grija a
conducerii sfintei manastiri sa fie restaurat intregul ansamblu si
redat circuitului de valori culturale si artistice al patrimoniului
spiritual din tara noastra.
Arhimandritul Veniamin Micle
http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu